HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 248 / 381 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 148 198 238 246 247 248 249 250 258 298 348 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.411 - 7.440 / 11402

Aihe: Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia

  1. #7411
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    519
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    ^^Toivoa vain sopii, että näissä tapauksissa olisi poliisilla rutiinia tutkia kuljettajien älylaitteiden käyttötiedot.
    Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys nykyaikana, mutta onko se sitä? Ja tuomio esim. kaksinkertaisena jos on liikenteeseen keskittymisen sijasta keskittynyt liikaa älylaitteeseen ja sen seurauksena tappanut tai invalidisoinnut jonkun viattoman ihmisen.

  2. #7412
    Blackborow Guest
    Jutussa ei mainittu oliko pyöräilijällä valoja vaan, että pelkästään heijastimet. Kuorma-auton kuljettaja naulitaan heti ristiin somettamisesta ajaessa, mutta joku järki ja vastuu pitäisi pyöräilijälläkin olla omasta turvallisuudestaan. On ihan hemmetin hasardia ajaa pimeässä autotien laitaa ilman takavaloa.

  3. #7413
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.692
    Luonnollisesti takavalo auttaa näkymiseen. Jos pyörässä on takaheijastin, niin kyllä sen näkee autosta ennen kuin päälle ajaa, jos nyt yleensä katsoo mitä tiellä tapahtuu.

  4. #7414
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Jutussa ei mainittu oliko pyöräilijällä valoja vaan, että pelkästään heijastimet. Kuorma-auton kuljettaja naulitaan heti ristiin somettamisesta ajaessa, mutta joku järki ja vastuu pitäisi pyöräilijälläkin olla omasta turvallisuudestaan. On ihan hemmetin hasardia ajaa pimeässä autotien laitaa ilman takavaloa.
    Eikös tuossa kohtaa ole kuitenkin valaistu ajorata?

  5. #7415
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Ylen uutisen mukaan tie oli märkä. Märkä tie ja katuvalot saattavat aiheuttaa sellaisia heijastuksia, ettei valotonta fillaria ole ainakaan helpompi havaita kuin säkkipimeässä. Tähän vielä tummat/mustat vaatteet ilman heijastimia, niin homma on valmis.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #7416
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Ylen uutisen mukaan tie oli märkä. Märkä tie ja katuvalot saattavat aiheuttaa sellaisia heijastuksia, ettei valotonta fillaria ole ainakaan helpompi havaita kuin säkkipimeässä. Tähän vielä tummat/mustat vaatteet ilman heijastimia, niin homma on valmis.
    Kyllä, siksi pimeässä ajaminen hyvin valaistulla pyörällä on turvallisempaa kuin huonossa valaistuksessa.

  7. #7417
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti karhile Katso viesti
    Tämän pitäisi olla itsestäänselvyys nykyaikana, mutta onko se sitä? Ja tuomio esim. kaksinkertaisena jos on liikenteeseen keskittymisen sijasta keskittynyt liikaa älylaitteeseen ja sen seurauksena tappanut tai invalidisoinnut jonkun viattoman ihmisen.
    Mikä ihmeen erityisasema kännykällä on liikenneturvallisuudessa? On kai samantekevää, onko huomio kiinnittynyt muuhun kuin liikenteeseen kännykän tai jonkun muun asian, vaikka lämmityslaitteen säätämisen takia. Oleellista on se, onko kuski riittävän tarkkaavainen vai ei. Ja voihan ajatukset olla hf:llä puhuttaessakin enemmän puhelussa kuin ajamisessa.

  8. #7418
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.173
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mikä ihmeen erityisasema kännykällä on liikenneturvallisuudessa? On kai samantekevää, onko huomio kiinnittynyt muuhun kuin liikenteeseen kännykän tai jonkun muun asian, vaikka lämmityslaitteen säätämisen takia. ...Ja voihan ajatukset olla hf:llä puhuttaessakin enemmän puhelussa kuin ajamisessa.
    Puhelimen roplaaminen, sometus ja puhuminenkin on helpompi todeta jälkeenpäin kuin vaikkapa lämmityksen säätö.


  9. #7419
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Tuossa tapauksessa varmaan katsotaan, oliko kuskilla edellytykset havaita pyöräilijä ajoissa. Jos oli, tuomio tulee riippumatta siitä, räpläsikö puhelinta vai ei. Näin ainakin minun mielestäni pitäisi tulla. Mitään korotusta ei pitäisi antaa siitä, että puhelimen räpläämisen takia ei huomannut. Edellyttäähän laki riittävää tarkkaavaisuutta silloinkin, kun puhelinta ei käytetä.

  10. #7420
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Onhan siinä kuitenkin se ero lämppärin tai radion roplaamiseen, että luuri korvalla ajaminen on laissa kielletty. Jos on törmäilty luuri korvalla, niin sillä voi olla vaikutusta tuomioon.

  11. #7421
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lämppärin ja radionkin roplaaminen niin, että oleelliset asiat jää huomaamatta, on kiellettyä. Erona on vain se, että puhelimen käyttö on kiellettyä silloinkin, kun se ei haittaa ajamista liikaa.

  12. #7422
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.409
    Voiko huomion kiinnittyminen olla myös lieventävä asia
    https://www.mtv.fi/uutiset/rikos/art...688#gs.Ewl01Tw
    40 vuorokautta ehdollista

  13. #7423
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Eikös tuossa kohtaa ole kuitenkin valaistu ajorata?
    On. Paikka tämä https://goo.gl/maps/7fbD4h7hFfM2 ja on vielä normaalia leveämpi piennar.

  14. #7424
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.473
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Kyllä, siksi pimeässä ajaminen hyvin valaistulla pyörällä on turvallisempaa kuin huonossa valaistuksessa.
    Sitten minulla taitaa olla pyörän valot säädetty väärin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  15. #7425
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017...55638_u0.shtml

    10-vuotias pyöräilijä jäi auton alle Seinäjoella

    Onnettomuus tapahtui Huuhkajantaipaleen ja Puuttomantien risteyksessä.
    Paikkakuntalainen keski-ikäinen nainen ajoi henkilöautolla Puuttomantietä kohti Törnäväntietä. Hän ei huomannut ajoissa Huuhkajantaipaleelta polkupyörällä tullutta 10-vuotiasta poikaa.
    Ajoneuvot osuivat toisiinsa risteysalueella. Poika vietiin loukkaantuneena lääkärin tutkittavaksi.

  16. #7426
    Harmittavimpia on nuo lasten kuolemat!

  17. #7427
    Liittynyt
    09/2012
    Paikkakunta
    Etelä
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräiliä kainuusta Katso viesti
    Harmittavimpia on nuo lasten kuolemat!
    Eräänkin kerran sydän syrjällään oltu omien kanssa. Etu- ja takavaloja on (jopa kaksin kappalein).välillä rikki, välillä pois päältä, välillä hävinneet koulun pihassa jne.

    Vanhempien pitäisi (mikä on mahdotonta) olla joka kerta tarkastamassa valot, muuten et voi olla varma - onko niitä.
    *Headwind, crosswind but never a bloody tailwind*

  18. #7428
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jenkka Katso viesti
    Eräänkin kerran sydän syrjällään oltu omien kanssa. Etu- ja takavaloja on (jopa kaksin kappalein).välillä rikki, välillä pois päältä, välillä hävinneet koulun pihassa jne.

    Vanhempien pitäisi (mikä on mahdotonta) olla joka kerta tarkastamassa valot, muuten et voi olla varma - onko niitä.


    Kyllä, muttakun erittäin monet lapset ja nuoret eivät valoja, ainakaan takavaloja halua. Vanhempien kyllä täytyisi pakottaa valojen ja heijastimien käyttö!

  19. #7429
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Pakottamisen tuloksia voi koittaa muistella omasta lapsuudesta. Pipo meni taskuun heti, kun näköyhteys loppui.

    Säännöt on tietysti sääntöjä, joista täytyy oppia pitämään kiinni. Varmaan on silti montaa erilaista temperamenttia lapsilla eli vanhempien tehtävä ei ole aina helppo. Kun kuitenkin kotona alusta asti ylläpidetään arvomaailmaa, johon kuuluu yleisesti ottaen tällaisista asioista huolehtiminen, viesti menee luultavasti paremmin perille kuin käskemällä tai luottamalla siihen, että asiat hoituu itsestään tai esim. koulu hoitaa ne. Jos ei kaikki lapset ole helposti asioita vastaanottavia, ei ole läheskään aina aikuistenkaan suhtautuminen terveellä pohjalla. Esimerkkiä voi hakea vaikka siitä, miten suhtaudutaan autolla ajettaessa suojatiesääntöihin. Kaikkihan niitä sanoo noudattavansa, silti varovaisempi jalankulkija saa vuoroaan odottaa ja toisaalta joidenkin autoilijoiden eteen hyppelee tuon tuostakin jalankulkijoita aiheuttaen peräänajoriskin kasvua yms. omituisia tilanteita.

    Pyöräilyssä on tietysti eduksi, jos vanhemmatkin ajaa pyörällä (ko. asioista huolehtien!). Silloin asia on tuttu ja tulee automaattisesti hoidettua. Jos ei aja, ollaan enemmän heitteillä, kuten ylipäätään liikennekasvatuksen osalta. Vaikea on kasvattaa lasten liikennekäytöstä kotisohvalta käsin tai auton ratin takaa (poukkoilevia pyöräilijöitä manaten). Olenhan minäkin jo pulassa lasten puhelimen käytön kanssa, kun äly ei riitä nykyisten puhelinten käyttöön. Lapset osaavat tehdä niillä asioita, joista en ole kuullutkaan.

  20. #7430
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Jokainen meistä muistanee oman lapsuutensa Mentiin valoilla, valoitta, kypärättä. Vieläkin ollaan hengissä eikä tuolloinkaan kovin moni muistaakseni loukkaantunut mustelmia pahemmin. Monesti olen miettinyt, että nyt oma tyttäreni joutuisi lastensuojelun tarkkailuun, muksut talteenotetuiksi, jos noille sallittaisiin kaikki se mikä minulle (ja kaikille muille kavereilleni) 70-luvulla oli sallittua.

    Eli on sitä hengissä selvitty hienosti aikana, jolloin liikennekulttuuria ei ollut, kelvejä ei oikeastaan ollut, autoissa oli huonot valot ja jarrut + autoilijat ajelivat ilman nopeusrajoituksia reikä päässä.

    En toivo tietenkään vastaavaa nykyaikaan, mutta kannattaa aina välillä suhteuttaa. Toki oma lapsi (tai lapsenlapsi) on se kaikkein tärkein, mutta ei noi mitään ameeboja ole (ennen teini-ikää).
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  21. #7431
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Aika moni lapsi kuoli tai loukkaantui silloin ennen vanhaan.

  22. #7432
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Pyöräilijä törmäsi ja kuoli, syynä kevyenliikenteenväylälle asetettu aita - Työnjohtajan syytteet hylättiin.

    Turun hovioikeus on päättänyt perjantaina hylätä työnjohtajan saaman syytteen Tampereella tapahtuneesta pyöräilyonnettomuudesta. Käsittely liittyy tapaukseen, jossa työmaa-aitaan yöllä törmännyt pyöräilijä kuoli elokuussa 2015. Aita oli asetettu kevyen liikenteen väylän poikki.
    Käräjäoikeus oli tuominnut työnjohtajalle sakot kuolemantuottamuksesta. Hovioikeuden mukaan mies ei kuitenkaan huolimattomuudellaan aiheuttanut pyöräilijän kuolemaa. Hovioikeus katsoi, ettei mieheltä voitu kohtuudella vaatia, että tämä olisi käynyt edeltävänä päivänä itse tarkastamassa, olivatko aidat katuluvan mukaisissa paikoissa.
    Epäselväksi jäi, kuka oli laittanut aidan turmapäivänä paikkaan, jossa pyöräilijä siihen törmäsi.

    http://www.tamperelainen.fi/artikkel...-asetettu-aika

  23. #7433
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisi...omuuteen_65864

    Keskiviikkoaamuna 15.11.2017 ennen klo 8.00 tapahtui Oulun Haapalehdossa, Parkkisenkankaantien ja Manttaalitien liikenneympyrässä liikennetilanne, johon Oulun poliisi kaipaa havaintoja. Polkupyöräilijä oli väistänyt liikenneympyrään ajanutta autoa ja kaatunut sekä loukannut itseään.

    Tapahtuman nähneitä pyydetään ottamaan yhteyttä tutkijaan puh. 044 713 7118 tai lähettämään postia osoitteeseen vihjeet.oulu(at)poliisi.fi

  24. #7434
    Blackborow Guest
    Tuo on kyllä hasardi liikenneympyrä. Joka kerta siinä jäis alle jos ei itse varois.

  25. #7435
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Mikä ihmeen erityisasema kännykällä on liikenneturvallisuudessa? On kai samantekevää, onko huomio kiinnittynyt muuhun kuin liikenteeseen kännykän tai jonkun muun asian, vaikka lämmityslaitteen säätämisen takia.
    Ei se ole läheskään sama asia. Ainakaan itselläni ei vielä ole niin huonoa autoa ollut, että lämppärin säätäminen veisi läheskään samaa huomiota kuin somettaminen.

    Ja kaikkien tulisi tuo tietää, jolloin somettaessaan ottaa tietoisen (ja autoilun kannalta turhan) riskin, mikä on rangaistavaa. Ja hyvä niin.

  26. #7436
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Somettamisesta puhutaan paljon, mutta tapahtuuko sitä oikeasti ajamisen aikana? Puhelinta kyllä käytetään puhumiseen, mutta se on kai eri asia kuin somettaminen.
    Tuskin yhdessäkään autossa on niin vaikeaa lämmityslaitetta, etteikö sitä voisi käyttää ajon aikana. Silti huomion kiinnittyminen liiaksi siihen tai vaikka radioon on mahdollista. Ja kun laki kännykän käyttökiellosta on tehty, puhelimella somettamisesta ei osattu haaveillakaan. Ruotsissa muuten kännykän käyttö on edelleen sallittua, joten mahdollista sitäkin on käyttää ilman, että se häiritsee ajamista liikaa.

  27. #7437
    Blackborow Guest
    Tapahtuu sitä. Ihan jumalattomasti tuolla on porukkaa liikenteessä jotka näplää kännykkää ajaessa.

  28. #7438
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Tapahtuu sitä. Ihan jumalattomasti tuolla on porukkaa liikenteessä jotka näplää kännykkää ajaessa.
    Juuri näin.
    Itse olen huomannut, että nimenomaan somettaminen tai muu tekstinsyöttö on lisääntynyt verrattuna puhtaaseen puhumiseen. Toinen käsi ratissa ja toisessa känny, ja peukalolla hoidetaan tekstausta. Sitten silmät seilaa tuulilasin ja kännyn näytön väliä. Ja sitten ihmiset on sitä mieltä, että tämä on ok.
    .itut se mitään ok ole.

  29. #7439
    Blackborow Guest
    Viimeksi kun kävin Helsingissä ja menin sitten Finskin bussilla takaisin kentälle niin aloin laskea huvikseen kuinka moni autoilija näpläsi kännykkää ajaessakaan, kun bussin ikkunasta näkee hyvin mitä viereisellä kaistalla olevassa henkilöautossa hommataan. Lopetin laskemisen johon 30 tienoille ja matka ei ollut vielä puolessa.

  30. #7440
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.692
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Ruotsissa muuten kännykän käyttö on edelleen sallittua, joten mahdollista sitäkin on käyttää ilman, että se häiritsee ajamista liikaa.
    En usko, että kuljettajan on mahdollista käyttää kännykkää ilman, että ajaminen häiriintyy. Vaikka olisi lain puolesta sallittuakin. Esimerkiksi liikennevaloissa kohtuullisen usein jonon ensimmäinen ei lähde liikkeelle valojen vaihtuessa vihreäksi. Epäilen, että kuljettaja räplää aika monessa tapauksessa kännykkää.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •