ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 11 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 9 10 11
Näyttää tulokset 301 - 319 / 319

Aihe: Ruska - Pyöräily Suomen halki 15.9.2017- (Hanko-Koli-Syöte-Saariselkä-Kirkenes)

Hieno setti kuvia! Luotin tähän, että Mikko ottaa taas ahkerasti kuvia matkan varrelta, niin omat kuvat jäi ottamatta. No olihan meillä vähän suoraviivaisempi reittikin, mutta loppu oli kaikilla sama.
    Erityisen mukava nähdä nuo lopun kuvat kun meillä Norjan kanssa kävi vähän näin: "Kun kohdattiin oli pimeää, Kun erottiin oli pimeämpää".
    Esim se kuva, jossa on kyltti 192 m.o.h, me nähtiin kyllä se kyltti, ja että tie lähtee alaspäin ja suoraa on melko pitkästi, mutta muuten näkyi pelkkää mustaa. Vähän aiemmin oli kirkasta, ja nähtiin kyllä revontulia.
    http://www.kaupinkanuunat.fi

Kolilla pyöräilijöitä oli vastassa valokuvauksen opiskelijoita. Heidän ottamansa kuvat löytyy Flickristä. https://www.flickr.com/photos/143875...57689079607445

Neljä ensimmäistä ja yksi Saku taisi jäädä kuvaamatta.

Ruska2017 Hangosta Jäämerelle

Noin viisi viikkoa aiemmin ajoin testilenkin, johon kuului reilut 400 km samaa reittiä Hyvinkäältä Ylämyllylle kuin nyt. Tuolloin 'päivämatkat' olivat 540 km ja 410 km.
    Yöpaikat olin varannut hyvissä ajoin etukäteen ja 'päivämatkoiksi' olin suunnitellut 560, 350, 335, 320 ja 270 km. Nämä toteutuivatkin hyvin viimeistä päivää lukuun ottamatta.
    Testilenkin perusteella tiesin, että syöminen on ongelma. Mikään ruoka ei tunnu maistuvan.

Navigaattorina käytän Suunto Ambit3:sta. Movescount ei suostunut lataamaan kuin viimeisen pätkän Ride with GPS:llä suunnittelemistani reiteistä, mutta tiesin, että muualla navigointia ei oikastaan tarvita kuin Lohjalla.

Lähtö Hangosta oli hätäinen. Muistin lähtöhetkellä, että reitin tallennus ei ole päällä. Käynnistyksessä meni vajaa puoli minuuttia ja sen seurauksena kärki oli jo hävinnyt näkyvistä. Kuvittelin, että alkupätkän olisimme ajaneet hieman rauhallisemmin yhtenä ryhmänä. Kun pääsin jonon kärkeen tiesin, että osa oli jo hävinnyt näkymättömiin. Minulla ei ollut siis reittiä navigaattorissa, eikä tuntunut olevan muillakaan siinä vieressä ajavilla. Kiihdytin hieman vauhtia toivoen saavani näkyviin jonkun takavalon. Valo ilmestyikin pitkällä suoralla. Sain sen kiinni ja tunnistin ajajan Mäkisen Samuliksi. Siinä vähän aikaa juteltiin ja ajattelin, että Samuli saa nuorempana mennä sitten edellä, kun yksinajo alkaa. Samulin vauhti kiihtyi ja hänen takavalonsa hävisi näkyvistä. Matka taittui mukavasti Lohjalle, jossa tiesin tulevan navigointihaasteita. Siellä piti pari kertaa pysähtyä ja samalla huomasin, että nimeäni ei näy seurantasovelluksissa. Siinä meni hieman aikaa hukkaan ja Arto64 pääsi ohi. Hänet tapasin säätämässä tiensivussa pienen matkan päästä.

Ensimmäisen pysähdyksenki tein Hyvinkään ABC:llä 150 km:n kohdalla. Siellä oli Samuli jo lopettelemassa taukoaan. Söin paninin ja munkin ja join kaakaon ja keskikokoisen limsan, joka oli tarjouksessa. Tätä tarjousta tulikin sitten hyödynnettyä matkan aikana vielä monta kertaa. Vielä banaaneja taskuun kaupasta ja jatkamaan. Pakalle tuli samalla Mätäsaho(?). Seuraavan 400 km:n pätkän reitistä olin siis käynyt harjoittelemassa noin viisi viikkoa aiemmin. Lähtöaika oli muuttunut alkuperäisestä pari tuntia myöhäisemmäksi joten olin nytkin pari tuntia jäljessä edelliskerran aikataulusta. Hikiä - Kärkölä - Sairakkala - Asikkala - Sysmä - Hartola. Asikkalan paikkeilla alkoi sade, mutta sen en muista kauheasti haitanneen. Suunnitelmissa toinen pysähdys 300 km lähdöstä. Tämä ei aivan toteutunut. Ennen Sysmää alkoi hereillä oleminen olla hankalaa ja oli pakko saada piristystä. S-marketin pihassa olin juuri ennen aukeamisaikaa viittä vaille kahdeksan. Energiajuoma piristi hyvin ja Hartolan Jari-Pekassa maistui aamupala.

Sitten pieni pätkä nelostietä Joutsaan ja siitä Kangasniemelle. Olin laittanut tässä välissä kännykän ohjaustankoon ja sepä ei viileästä säästä näköjään pidä ja akun varaustila oli pudonnut 10 %:iin. Päätin mennä Teboilille lataamaan ja katsomaan olisiko jotain houkuttelevaa syötävää tarjolla. Päädyin ottamaan kahvit ja munkin sekä energiajuomaa mukaan. Seurannasta huomasin, että Samuli oli juuri tulossa samaan kohtaan. Häntä en kuitenkaan ikkunasta tähystäessä huomannut, vaikka näkyvyys tielle oli hyvä. Lähdin sitten äkkiä Samulin perään. En häntä nähnyt, mutta olimme sitten ajaneet varsin lähekkäin iltaan asti. Varkaudessa pysähdyin syömään, jotain sekalaista.
    Ylämyllyllä olin noin klo 22. Määränpäässä minua kävi tervehtimässä serkkuni Jani, jolla on Kolin mäen ennätys Stravassa. Myös vanhempani kävivät minua tapaamassa. Olisin tietenkin ollut yötä lapsuuden kodissani kahden kilometrin päässä, mutta se ei nyt tämän tapahtuman sääntöihin sopinut. Pizza Shelliltä ja nukkumaan Motelliin.

Sunnuntaiaaamuna lähdin kohti Kolia noin viiden aikaan. Ei satanut, mutta tie oli märkä ja jalat kastuivat taas. Vähän ennen Kolia sade alkoi ihan kunnolla. Kolilla leimatessa katsoin säätutkasta, että missään muualla ei satanut kuin Kolin huipun lähistöllä. Matka Sotkamoa kohti sujui mukavasti myötätuulessa. Olin keksinyt, että keittoruoka maistuisi minulle hyvin. Sitä etsiskelin Juuasta ja Valtimolta, mutta en löytänyt. Loppulta keittolounas löytyi Maanselän Etapista noin 30 km ennen Vuokattia. Jormuassa alkoi rankka noin tunnin mittainen sade. Paltamosta menee varsin mukava mäkinen ja leveällä pientareella varustettu tie Puolangalle. Sitä oli mukava ajaa. Vasen akillesjälle alkoi hieman oireilla. Samoin se muistutti olemassa olostaa seuraavina aamuina. Puolangalle saavuin viittä vaille yhdeksän joten kerkesin hyvin käydä kaupassa. Pororajan majoitus tarjosi tilanteeseen hyvin sopivan majoituksen.

Maanantaiaamuna taas matkaan noin klo viisi. Vettä satoi ainakin kaksi tuntia ja tuossa vaiheessa ajattelin, että tämä sateen yhteismäärä ei enää mene normaalin vaihtelun sisään. Syötteelle nousu otti lopussa varsin tiukille, kun en muutamaa mäkeä varten ruvennut rattaita pyörästäni vaihtamaan. Pienin välitys on 42/25. Sadetta tuli vielä pariin otteeteen Posiolle mennessä. Sivu vastainen tuuli voimistui samalla kun sade väheni. Hotelli Posiossa söin runsaan lounaan. Kaupasta ostin pikkudonitseja matka evääksi. Näin jälkikäteen olen varma, että noissa oli jotain vikaa ja siitä johtui, että Kemijärvelle saapuessani kurkkuni oli kipeä ja kieli rakkuloilla. Koillistuuli oli voimakas ja lämpötila oli laskenut jo alle viiden asteen. Kemijärvelle saavuin klo 20. Yritin syödä ABC:n hampurilaista. Se ei maistunut. K-Kaupasta sain hätäisesti haalittua iltapalaa ja aamupalaa majoituspaikkaan kuljetettavaksi. Matka jatkui vielä 37 km Vuostimoon. Olo oli tässä vaiheessa hieman heikko ja aloin miettiä kannattaako yrittää mahdollisimman nopeaa maaliin pääsyä vaiko pelkkää maaliin pääsyä. Päätin vaihtaa tavoitteen jälkimmäiseen vaihtoehtoon. Tämän seurauksena venytin yötaukoa.

Tiistaiaamuna lähdin liikkeelle vasta klo 7. Pelkosenniemellä aamukahvit huoltamolla. Sodankylässä satuin klo 10 kahvilan eteen, jossa olisi lounasta tarjolla vasta klo 11 alkaen. Keittolounas oli kuitenkin jo valmiina ja sain sillä vatsani täyteen. 40 km päästä Vajusessa oli jälkiruuaksi letua lakkahillonkera. Samalla oli kätevää ostaa vaimolle tuliaisiksi helmikorvakorut. Vastatuuli oli paikoitellen voimakasta ja se hidasti matkantekoa, mutta ei latistanut tunnelmaa. Viiden maissa kortin leimaus Saariselällä, poronkäristystä huoltoasemalla ja Magneettimäkeä ajamaan. Ivaloa kohti pääsin jatkamaan noin klo 19. Ivalossa kaupasta ruokaa reppuun ja sitten pimeässä kohti Kaamasta. Olipa tylsät maisemat maantiepyörän valoilla ajettuna. Takaisin tullessa bussin ikkunasta näin sitten sen mitä pimeässä jäi näkemättä. Kaamasen kievarissa olin ennen puolta yötä. Taktiikan muutoksesta johtuen olin vaihtanut majoituksen paremmaksi ja sitä myös käytin pidempään.

Keskiviikkona klo 8 mahtava aamupala: kaurapuuroa, munia, pekonia... Yhdeksältä matka jatkui kohti Sevettijärveä. Pyörä kulki mukavasti, vaikka käsittääkseni oli vastatuulta. Tie oli mukavan vaihteleva eikä nyt ollut hidasteena isoja makiä. Sevettijärveltä ei löytynyt mitään paikkaa, jonne olisi voinut rahoja tuhlata. Näätämössä onneksi on kauppoja senkin edestä. Siellä söin valtavan peruna-lihapulla-annoksen. Olin koettanut laskeskella kerkeänkö ajoissa Kirkkoniemeen, jotta voin käydä alkuperäisen suunnitelman mukaan vielä samana iltana pysäyttämässä kellon maalissa. Majoituspaikassa, Solliassa, olin noin 17:45. Seuraavat osallistujat tuntuivat olevan kaukana takana, joten sijoitus ei muuttuisi, vaikka siirtäisin maalissa käynnin seuraavaan päivään. Vaikka tämä ei kisa ollutkaan, niin kyllähän sitä sijoitusta ja aikaa tulee kuitenkin ajateltua. Päätin vaihtaa pimeässä maalissa käynnin seuraavan päivän valoon.

Nukuin 10 tunnin yöunet valkeiden lakanoiden välissä. Aamupalaksi taas munia ja pekonia. Viimeiselle 45 km:n osuudelle pääsin kymmenen maissa eikä ollut kiire minnekään. Sää oli hyvä ja matkan edetessä auringonpaiste lisääntyi. Ruska oli Norjan puolella aivan mahtava ja matkantekoa hidasti kuvien ottaminen. Ajelin rauhassa ja ihailin mahtavia maisemia. Maaliin Oskar II:n kappelille pääsin klo 12:25 Norjan aikaa. Kappeli on remontissa ja eristetty muovinauhoilla. Paikalla olleilta työtekijöilta sain luvan käydä portailla ottamassa kuvan, mutta sisään kirkkoon ei saanut mennä.

Lopulta reissu meni kokonaisuutena paremmin kuin, jos se olisi mennyt suunnitelmien mukaan. Alku meni maksimivauhdilla ja loppu oli luksuslomailua.

Perjantaiaamuna neljän aikaan lähdin Samulin kanssa polkemaan bussille Näätämöön 60 km:n päähän. Vuorokauden päästä olin kotona.

Paino putosi noin kolme kiloa.

Varusteista erityismaininnan ansaitsevat:
    Ohut pitkähihainen merinovillapaita, Gore Bike Wear Gore-Tex pyöräilytakki ja Löffler-Widstopper-hiihtotrikoot. Nämä olivat päällä melkein koko matkan ja suojasivat hyvin tuulelta ja sateelta. Lisäksi vielä mainittakoon vaimon ostama koiran ulkoiluliivi, josta tehtiin minulle syöttökaukalo ohjaustankoon.

Valot:
    Napadynamo, B+M Luxos U -dynamovalo ja Fenix akkuvalo.
    Hyvät valot maantiepyöräilyyn - huonot maisemien katseluun.

Mikolle kiitos hullusta ideasta, joka toteutuessaan osoittautui aivan loistavaksi.
    Tämä oli minulle 'Once in a life time'-juttu - ainakin näin ensimmäisellä kerralla.

Tapatalkissa juttuni alkaa näköjään tiistaista. Tietokoneella näkyy myös alkuosa.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo I Katso viesti
    Tapatalkissa juttuni alkaa näköjään tiistaista. Tietokoneella näkyy myös alkuosa.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hyvin näkyy minun Tapatalkissa koko reissu. Kiitos seikkaperäisestä matkakertomuksesta.

Vaikuttaa siltä että merinovilla on pitkänmatkanpyöräilyn kuningas materiaali. Joskus oon kokeillut normi lenkillä ja meinaa olla hieman kuuma mutta parhaat ominaisuudet tulee epäilemättä esille vuorokausien käytössä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jami2003 Katso viesti
    Hyvin näkyy minun Tapatalkissa koko reissu. Kiitos seikkaperäisestä matkakertomuksesta.

Vaikuttaa siltä että merinovilla on pitkänmatkanpyöräilyn kuningas materiaali. Joskus oon kokeillut normi lenkillä ja meinaa olla hieman kuuma mutta parhaat ominaisuudet tulee epäilemättä esille vuorokausien käytössä.
    Villa ylipäätään on materiaali, jota ei näytä nanoteknologia pystyvän kamppaamaan kun puhutaan eristävyydestä märkänä, toisaalta tuulettuvuudesta, helppohoitoisuudesta ja monikäyttöisyydestä. Tässäkin hullutuksessa villasukat leikkivät suurta osaa; sekä hyvässä että pahassa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Timo I Katso viesti
    Ruska2017 Hangosta Jäämerelle

Ensimmäisen pysähdyksenki tein Hyvinkään ABC:llä 150 km:n kohdalla. Siellä oli Samuli jo lopettelemassa taukoaan. Söin paninin ja munkin ja join kaakaon ja keskikokoisen limsan, joka oli tarjouksessa. Tätä tarjousta tulikin sitten hyödynnettyä matkan aikana vielä monta kertaa. Vielä banaaneja taskuun kaupasta ja jatkamaan. Pakalle tuli samalla Mätäsaho(?). Seuraavan 400 km:n pätkän reitistä olin siis käynyt harjoittelemassa noin viisi viikkoa aiemmin.
    .
    .
    .

lounaan. Kaupasta ostin pikkudonitseja matka evääksi. Näin jälkikäteen olen varma, että noissa oli jotain vikaa ja siitä johtui, että Kemijärvelle saapuessani kurkkuni oli kipeä ja kieli rakkuloilla. Koillistuuli oli voimakas ja lämpötila oli laskenut jo alle viiden asteen. Kemijärvelle saavuin klo 20. Yritin syödä ABC:n hampurilaista. Se ei maistunut. K-Kaupasta sain hätäisesti haalittua iltapalaa ja aamupalaa majoituspaikkaan kuljetettavaksi. Matka jatkui vielä 37 km
    Jonkun muun se on ollut oltava. Ajoin Hyvinkään läpi suoraan käymättä ABC:llä, koska olin 'juuri' syönyt pizzan Lohjalla.

Minulla oli myös - en muista mistä lähtien - kielen päässä rakkuloita ja kitalaki tuntui aralta. En tiedä oliko se sammasta, jota tavataan pienillä lapsilla (vastasyntyneillä) ja että mistä se olisi tullut, mutta hävisi vasta majapaikassa ajan kanssa.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Tässä olisi vielä yksi yksityiskohta reissulta. Se ainoa kerta kun menin Mäkisen Samulin ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Tässä olisi vielä yksi yksityiskohta reissulta. Se ainoa kerta kun menin Mäkisen Samulin ohi.

Oikein nimetyt nukkumapaikat ollut reissulla 😃

Laittakaapa palautetta, jos tulee jotain mieleen. https://docs.google.com/forms/d/e/1F..._itWQ/viewform

Pääasiassa palautetta on tullut reitistä ja live-seurannasta. Kaikki palaute on plussaa.

Lähtökohtaisesti reitti tulee olemaan tulevaisuudessakin Suomen halki etelästä pohjoiseen ruska-aikaan. Vaikka osat reitistä ovat aina toisille tuttuja niin toisille ne ovat ensimmäinen kerta alueella (vrt. Sakun matka Helsingin keskustan läpi). Kontrollien teemat varmasti vaihtuvat eri kerroilla eli luvassa on muutakin kuin mäkiä.
    Osallistujamäärä vaikuttaa oleellisesti maalipaikan logistiikkaan ja yritän keksiä sellaisia paikkoja, joissa ei tarvitsisi leikkiä matkanjärjestäjää.

Ensi kerraksi liveä saa varmasti paremmaksi. Spot-laitteita saadaan kohtuuhintaan käyttöön, mutta kännykkäseuranta vähemmän työläs. Kaikkien (pl. Arto) reitti oli koko matkan kännykkäverkon piirissä ja hintakaan ei nykyisin ole este. Toimivan seurannan voi toteuttaa tarvittaessa myös kännykällä.

Hienoa, että tapahtumaan osallistuneet ovat olleet tyytyväisiä. Mahdollistanee siis myös jatkon tälle. Itsellä suurimman haasteen edes moisen rupeaman yrittämiselle muodostaa tuo ajankohta. Etenkin töiden ja myös perheen vuoksi on aika vaikea irottaa tuohon aikaan vuodesta (syyskuussa) viikkoa ajeluun. Mutta ehtiihän sitä sitten ehkä vanhempanakin...
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

Tässä vielä Arekin videokertomus reissusta

Hieno! (+lisämerkit)

Tuttuja tunnelmia.

Ensi kerta on 14.-22.9.2018. Lähtö Turusta ja maali Kilpisjärvellä. Matka noin 2000 km. Kontrollien paikat vähän myöhemmin. https://www.randonneurs.fi/ruska-rid...-finland-2018/

Kontrollien paikat selviävät tällä kertaa pienellä visailulla Twitterissä. https://twitter.com/RandonneursFi/st...55374579376128
    Vihjeitä tulee vähitellen. Toivottavasti eivät ole liian helppoja.

Tähän mennessä on kaksi veikattu oikein yhteensä neljästä paikasta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •