Kiitos Topsille ja Shitmonkeylle vinkeistä polkimien suhteen!
 Palstajyrä
					
					
						Palstajyrä
					
					
                                        
					
					
						Kiitos Topsille ja Shitmonkeylle vinkeistä polkimien suhteen!
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Näyttää ainakin täällä Oulussa tämänhetkinen sää ja tulevien päivien ennuste siltä, että ns. talvipyöräilyn voi toistaiseksi unohtaa. Viisi astetta lämmintä, vettä sataa koko yön, joten aamulla on lumi ja jää kutakuinkin siluvei. Onneksi on yksi nastaton pyörä lähtövalmiina..
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Aamulla pari astetta pakkasta. Tähtikirkas aamu vaihtui nousevaksi auringoksi töihin suunnatessa. Kelvit oli jäässä, mutta hiekkaa sen verran pinnassa, että nastattomalla maasturilla pääsi ongelmitta töihin. Lumesta ei enää tietoakaan.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Kelveillä ei kotimatkallakaan ollut liukasta, mutta kotikadun risteys oli jäässä ja etupyörä löi lukkoon välittömästi ja nahkoineen mentiin suoraanEi kuitenkaan nurin, onneksi.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Eilen kesärenkailla (ja -pyörällä) töihin. Tänään aamulla huomasin koiria kusettaessani, jotta lämpötila oli pudonnut 10C eilisestä. Ajovaatteet kuitenkin tuli valittua jossain aamukoomassa eilisen pohjalta. Lyhythihainen tekninen T-paita ja kuoritakki + pitkälahkeiset bibsit. Ai #¤¤kele kun tuli kylmä 15km työmatkalla. Hitaasti ajellessa ei lämmennyt, nopeasti ajaessa ajoviima jäähdytti. Töissä liotin itseäni kuumassa suihkussa 5 minuuttia. Kun pääsin kustannuspaikalle aloin palella. Tuota jatkui puoleen päivään
Vaihtelevaa vastatuulta...
Tulispa talvipyöräily tänne päähesalaankin takas - edes sen verran, että saisivat kylvettyä ne sepelit. Nyt siellä on suolaa kelveillä paikoitellen niin roimasti, että kohta ei enää keksi mitä kautta sitä polkis töihin. Onneks keskuspuistoa ei suolata.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Ajoin jo viikon ISP:llä, mutta aamulla oli tiet kuivat ja sulat kuten kelvit koko matkalla (ne on lisäksi hiekan peitossa...) ja vain tuo yksi varjoisa kohta oli jostain syystä jäässä. Huomenna alle cyclo MaraWintereillä.
Sitä napsahtamista kunnolla ei kyllä kaipaa!
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Olen useamman talven ajanut RacingRalpheilla matalilla paineilla läpi talven, mutta vanhemmiten tulee varovaiseksi. Lumella pitää maastorengaskin, mutta jäällä ei niinkään.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kun myöhään venyneestä kokouksestä yrittää päästä sateessa kotiin jostain kunnan takametsistä, ja rengas räjähtää sepelisohjossa, voi vain kiittää ystävällisen bussikuskin osuessa kohdalle. Taksia ei saanut, varasisuria ei ollut tietenkään mukana työmatkalla eikä edellisestä renkaan vaihdostakaan ollut kuin alle sata kilsaa. Mutta semmoista se joskus on, vastamäkeä.
Mihinköhän kunnan numeroon sitä pitäisi soittaa, että siivoaisivat tiet ennen kevättä, jos kelit jatkuvat samanlaisina. Mutta ei sellaista numeroa taida ollakaan.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						^^Ei niitä siivota, koska lähiviikkoina on odotettavissa yöpakkasia. Ei tarvi uudelleen hiekottaa. Päiväsaikaan ajellaan sitten hiekkapäällystetyillä asfalteilla.
Olen koettanut ehdottaa, että palaisivat 20v takaiseen käytäntöön, jossa kelvistä hiekotetaan vain toinen puoli. Siellä kulkee nastattomat, puhtaalla puolella nastalliset, potkukelkat ja pulkat. Silloin se toimi monena talvena, miksei enää?
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						(1) Koska joku voi erehtyä hiekoittamattomalle puolelle ja kaatua, jolloin esiin nousevat vastuukysymykset - ja niihinhän löytyy ennakoivasti se yksi ainoa ratkaisu.
(2) Koska on hankittu tehokasta ja nykyaikaista hiekoituskalustoa, sellaista kalustoa jolla voitaisiin hiekoittaa vain toinen puoli ei ole enää käytössä - tai jos onkin, on teknisesti liian hankalaa, ajankäytöllisesti liian työlästä ja työnjohdollisesti liian vaativaa säätää tai säädättää ja valvoa suoritusta
Tähän väliin täytyy antaa kiitos Helsingille: sepelinlevityksessä oltiin hyvin maltillisia eikä sitä turhaan kylvetty kaikkialle ja ellen ole ihan väärässä, muutamasta paikasta se jopa harjattiin pois keliolojen vaihduttua.
Viime vuonna yritin parin, samalla alueella, hajonneen renkaan jälkeen kaupungilta kysyä asiasta, vastaus oli tämä: "Kiitokset palautteesta.
Harjaamme kyllä hiekoitussepelin pois, 30.4.2017 mennessä. "
Toki tällä viimeisellä kerralla oli ELY:n tiestä kyse, joten ehkä kuitenkin vielä kokeilen antaa palautetta siihen suuntaan.
Nykyään on pistosuojatut renkaat, viime syksynä ei ollut. Mutta ei taida tuossa sepelissä kestää kuin nastat.
Onneksi Lahdessa on monessa kohdin käytetty ihan rehellista hiekkaa, joka on renkaille paljon ystävällisempää. Mukavasti ropisee lokasuojissa
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Juuri tällaiseen piikkisimpään aikaan, sepeliä asfaltin päällä, renkaiden on oltava sellaiset ettei ne ota vastaan noita piikkejä, kulutuspinta voi olla ihan sileäkin. Ajelen vähän pohjoisempana ja täälläkin levittivät joka väylälle sepeliä kun kävi lumet maassa. Nämä on sellaisia Contin Gatorskin kelejä, renkaat näyttävät olevan aivan immuunit sepelille. Marawintteri toinen jolla nyt voi ajaa, jos matkalla liukkaita pätkiä ja pitkiä osuuksia piikkimattoa.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Marawintteri tuntuu olevan kohtuullisen immuuni piikkimatolle. Omalla työmatkani muodostuu nimenomaan liukkaiden kohtien ja kilometrien mittaisen ely-piikkimaton kombinaatiosta. Eihän tuo nyt mikään häävi ajettava ole, mutta mieluummin kuitenkin ajan tuolla kun otan flättiä vastaan harvase päivä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Noi Schwalben run-on-flatit on ihan jees. Noin 6tkm noilla menty ilman paikkuuta. Keväät, syksyt. Siis noista on kyse.http://www.chainreactioncycles.com/f...t%7Cb%7Cprd%7C
Vaihtelevaa vastatuulta...
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Just. Tänään ajetaan töiden jälkeen pidempi lenkki... Kyllä tonne ilman nastojakin pääsee, kun on uudet komeat gravell renkaat. NOT!
Ja kohta joku pentele vielä valittaa kelvien suolaksesta ja ruostuvasta teräksestä...
Vitun suolaus ja muut kemikaalit! Saisivat lopettaa tuon ääliömäisen hullutuksen. Ne muutamat mummot ja sinkulahipsterit ja pissisjopoilijat voisivat laittaa nastakumit alle.
Muuten, korroosio iskee alumiiniinkin ihan täysii (ja magnesiumiin jos jollakulla sellaista on)
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Espoossa oli kuulemma kohtuulliset kelit. Tattarisuon suunnalla aamuyöllä satanut vesi jäätyi varmaan samantien kelveille. 5mm vesijäätä. Jalankulkijatkin menivät ojia pitkin. Tällaisella kelillä suola on just oikea ratkaisu.
^^Kaikissa 6000-sarjan alumiineissa on magnesiumia.
epäasiallinen maastopyöräilijä
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Aamulla 20km Espoosta Vantaalle niin oli karkeasti puolet matkasta aivan vesikeli, ja puolet matkasta pieni jää-sohjo tiellä mutta ei kyllä kuitenkaan liukasta ollut. Tai ainakaan huomannut nastattomalla maasturilla ajellessa. Toki joutui ottaa varmuuden vuoksi vähän mutkissa ja risteyksissä iisimmin. Kollegat valitteli töihin päästyä että autoilijoilla ollut enemmän haasteita työmatkalla.
Viherlaaksossa ja Leppävaarassa oli ainakin kävellen liukasta ja jalankulkijoita nurin.
Koko Espoon puoli Kivenlahti-Keilaniemi oli aamulla alustavan jääsohjopassiivin peitossa, mutta ei haitannut kesärengasmaasturilla. Jännästi Helvatin puolella Lehtisaari-Vallila loppui, liekö syynä suola vai ydinsäteily.
LJL muokkasi tätä : 15.11.2017 at 11.35 Syy: Helvatin osuuden täsmennys
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						
Kirjanmerkit