Uudet XT-jarrut oli turhan vajaatehoiset omaan makuun, joten yhdistin Maguran MT5-kaliiperit Shimpan servowave-kahvoihin. Joku saksalainen insinööri laski että jarrutehoa olis vaan 30% enemmän kun vakiomallisissa Sainteissa![]()
Uudet XT-jarrut oli turhan vajaatehoiset omaan makuun, joten yhdistin Maguran MT5-kaliiperit Shimpan servowave-kahvoihin. Joku saksalainen insinööri laski että jarrutehoa olis vaan 30% enemmän kun vakiomallisissa Sainteissa![]()
Asensin tyttären kylppäriin uudet ovet pesualtaan alla olevaan kaappiin. Suureksi ihmeekseni sain ne keskenään ihan samalle tasolle ja ovien välinen rakokin oli suunnilleen millin tarkkuudella sama koko matkan.
Laitoin läskipyörän kumeihin Peaty´s Sealanttia ja erotin vanhoista cresteistä hopet uusiokäyttöön
Talvivälityksiä taas, pienemmäksi eteen 34 t ja pakkaan pohjalle 28 t, kun ultegran pakan suurin 25 ja pakasta yksi pieni talvella tarpeeton pois. Tulkoot sitten talvi!
Työmatkapyörästä takajarrujen ilmailua. Taas jaruttaa.
Päästin epähuomiossa ilmaa jarruihin mäntiä säätäessä, jotta lakkaisivat hankaamasta. Eipä hankaa enää, muttei jarrutakaan. Bleedauskittiä odotellessa...
Roots, bloody roots
Asensin takarapakaaren reunoihin ja perään leveää Gorillateippiä pari kerrosta, Rammpusin rumuuskerroin säätyi jo likelle läskipyörää.![]()
Jääpiikkarit täysjäykkikseen alle.
Talvirenkaat kotteroon ja kahteen fillariin.
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Uudet jarrut jarrut läskiin, letkujen lyhentelyn jälkeen kaipaavat viellä ilmausta.
eilen toiseen autoon talvipyörät alle niin pääsee ajaan kauppareissua sillä tarpeen tullen
-- not fast but furious --
Auton pesunkin jälkeen yksi keulan parkkitutkasensoreista huusi (ja vilkutti) punaista vaikka oletin että siellä oli kurapaskaa vain joka olisi pesussa lähtenyt pois. No, siirryin tutkimaan tilannetta niin koko sensori oli plupsahtanut konetilaan auton keulalta. Kummallista ja ihmeellistä. Sain ongittua sen sieltä sormilla ja plopsautin paikoilleen etumaskissa olevaan paikkaan. Toivottavasti tämä massiivinen ongelmatilanne on ainut mikä nyt ekan 100tkm aikana autoon tuleepi.
Eli lyhyesti, säädin auton parkkitutkan sensorin paikalleen. Lisäksi säädin auton kirkkausasteen maksimaaliseksi "Shell Perfect Tornadon" verran.
TA:n rattaat 48/36 maantiepyörään. Rattaat eivät naksahtaneet Shimanon rattaiden tapaan paikoilleen yhtä tiukasti, eivätkä muoviset asennusmutterit istuneet täysin paikoilleen. Ihmetystä herätti myös se pieni itse asennettava nasta, joka estää ketjua joutumasta kammen ja uloimman rattaan väliin: asennus ei onnistunut nastan onnettomien kierteiden vuoksi. Etuvahtajan säädön kanssa saanee olla tarkkana, että ketju ei putoa yli ulomman rattaan.
Mutta kelpoisuus seviää aikanaan ajamalla.
Asensin mopon pannun leikkauspöydälle ja säädin perseeni saunaan
-Usot sie jot myö uitiin?
Säädin asunnon ilmanvaihdon kakkospykälästä vähäksi aikaa kolmoselle.
Välitysten löytäminen omaan ajoon on hyvin mukavan ajotuntuman antaja. Vielä tiiviimpi saa omilla pöytätasaisilla Limingalahden ympäristön merellisen tuulisen teillä olla eturattaiden väli, omassani on 46/38T eikä kummastakaan päästä ole loppunut kesken. Pakka on myös tiheäportainen.
Tuo nasta kammen ja rattaan välissä, voisko sen saada niittaamalla kiinni? Vaikka eipä ketju juuri koskaan putoa ulos, kun ylärajoitin on oikein säädetty.
^Totta, ei tuollaista putoamista ole tainnut juuri koskaan tapahtua, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Täytynee kaivaa romulaatikosta sopiva pieni pultti+mutteri.
Kiristelin ja rihtasin Rouvan fillarista etupyörän (Biltsun napadynamo). Olikin päässyt huonoon jamaan, pari puolaa irronnut kokonaan ja muutenkin kauttaaltaan vetelä ja vähän vemputtikin.
Ensin muutaman löysän korjaus, sitten kauttaaltaan kiristys n. 1/4 varvia, ja lopuksi rihtaus suoraksi. Soiva peli tuli.
Takapyörän myös tsekkasin ja vaikutti kelvolta, enkä siihen kajonnut.
Kellarissa vastaavalle talvikiekolle vielä sama operaatio listalla, jahka aika koettaa alle laittaa.
Viikolla saikun aikana ulkolinnuille ruokinta-asemat. Sinitiaiset pieksävät närhenkin.?!
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
No jo oli asentamista ja säätämistä! Laitoin "Silver Winter Warrior"- vermeet toiselle nukelle. Piti pienentää, leikata ja liimata ja ommella.
Sitten tein tietokoneelle uuden taustakuvan; yllättävää varmaan - Nahkiainen majakka, ja toisella puolella hopeisia järvinahkiaisia![]()
Terästäysjäykkikseen nastarenkaat alle. Sitä ennen 4 nastaa kadonneiden tilalle. Nyt saa talvi tulla.
Vaihdoin pika-kahvallisen maxlen tilalle stealth version täpäriin..
Paljon pyöriä, liian vähän aikaa..
Nasta- eli sepelikelirenkaat cyclocrossarin toisille kiekoille.
Torstain lenkillä rupesi vahvasti sepelöityjen kelvien vältteleminen tuntumaan liian rajoittavalta, joten päätin unohtaa rullaavuusseikat yms seuraaviksi...neljäksi-viideksi kuukaudeksi. Ja olihan siinä sekin ajatus ettei mustan jään mahdollisuutta oikein enää voi unohtaa jos pilviverho illansuussa hajoaa tai on yön aikana ollut selkeä taivas.
Vitsit kun pelästyin, keittiön "työvalaisin" alkoi vilkkua, muuntaja tulikuuma. Äkkiä pois ja - tarvitsen kyllä valaisimen lehden lukemista ja käsitöiden tekemistä varten.
Kävin ostaan kaksikin valaisinta Bauhaussista, ja toisen asensin paikoilleen. Näissä valaisimissa yksi osa on löysä, mutta nyt hoksasin laittaa sen palikan ympärille pari kierrosta ilmastointiteippiä.
Toinen valaisin oli "mallikappale" (otin sen sitten siitä pöydältä, valaisimiessa oli hintalappu kiinni)ostin varalle kun toi ostamani toinen valaisinmalli hajoo kuitenkin jossain vaiheessa ( ei ole eka kerta, mutta tykkään juuri tästä valaisimesta). Nyt sitten ihmettelen miten kummassa tämän lamppu tarvittaessa vaihdetaan??? on L-muotoinen (toisinpäin) ja lamppu näyttää olevan joku litteä laatta siellä sisällä. Tuki-osassa on myös usb-liitinreikä...mitähän virkaa se toimittaa?
läskin kiekkojen vaihto +sta läskin ja toiselle läskille varmuuden vuoksi Dilengerit alle.
Sammalla huoltanut navat ja laittanut lissä tubales litkua.
Nastarenkaat kaksysiin.
Ei aika kulu; me kulumme.
Trekin cinch -eturattaan irroitus naapurissa autokorjaamon tiloissa..Eilen illalla kotona ei aikonutkaan lähteä vääntimellä ja pihdeillä pitäen .. Mutta kun laittoi ruuvipenkkiin ja siihen sitten reilun puolimetrisen vääntimen avaimen päähän niin ei ollut edes tiukassa..
Alkuperäinen 28T vaihtui 30T malliseen ,joka lienee aika optimaalinen omaan käyttöön .. saa nyt nähdä kun käy testilenkkiä![]()
-- not fast but furious --
Joustoläskin iskunvaimennin huolto. Keulan osalta olen ainakin tyytyväinen, tehtaan jäljiltä ainakin huima parannus herkkyyteen.
Kirjanmerkit