ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 106 / 173 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 56 96 104 105 106 107 108 116 156 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.151 - 3.180 / 5187

Aihe: harjoitusvastus??!!

  1. #3151
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    No niin, toneilla kickr climp lisälaite ennakkotilattavissa.

    http://www.tonitoni.fi/wahoo-kickr-climb

  2. #3152
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minusta se ei kyllä mene noin. Tai siis menisi, jos neossa olisi tehomittari takanavassa. Neo kuitenkin laskee tehon moottorin kuormasta, eli ensin sen painavan suoravetomoottorin on pyörittävä. Eli oman järkeni mukaan tuo neon mittaustapa keskiarvoistaa tuloksia jo aika tehokkaasti, vaikka onkin tarkka tasaisella kuormalla.
    Totta - voi olla että huomaamattomat mikrokevennykset poljennassa suodattuu pois trainerin tehomittauksesta, mistä johtuisi tasaisempi käyrä?

  3. #3153
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Onko Direton omistajia täällä? Olis mukava keskustella laitteesta ja eliten softan toimivuudesta.

  4. #3154
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Fillari, Garmin Edge 520 + anturit on, ja tällä hetkellä trainerina Elite Qubo Fluid sekä avorullat. Tuo Qubo on ymmärtääkseni tyhmä tai ainakin vaatisi jotain kikkakolmosia toimiakseen virtuaalitreenaamiseen. Nyt kun on taas Garminin nopeussensorikin kiinni, joten ehkä voisi onnistua hupikäyttö nykyiselläkin setillä?

    Oma haaveeni on ajaa Zwiftissä/Trainerroadilla, mutta olennaista olisi tekninen helppous käyttöönotossa. Olen lukenut ihan liikaa tarinoita säätämisestä ja teknisistä ongelmista, esim CamoN tuossa yllä. Tietokoneena on vanha MacBookPro (OSX Sierra), ja voin yhtä hyvin yhdistää myös iPad Airiin. Pitäisi toimia kuin junan vessa joka kerta, kun vien läppärin/iPadin ja Garminin trainerin luo. Mitään ylenpalttisia hetkellisiä tehoja ei omista koivista irtoa, joten tässä suhteessa perus-trainer kelpaa. Myöskään mitään erityisen oikeellista teholukemaa en aio hyödyntää.

    Neljällä sadalla alkaa näköjään löytyä verkkokaupoista jo paljonkin härpäkkeitä. Ehdin jo innostua Kinetic Road Machine II:sta, kunnes DC Rainmaker heitti epäilyksen siemenet.

    Suosituksia?
    Wattilaite, joka lähettää Ant+ Garminille ja Bluetoothin Macille tai iPadille (joissa pyörität Zwiftiä ja/tai) Trainerroadia. Pidät vanhan vastuksen ja rullat.

    Jos et saa järkevästi edellä mainittua, niin sitten wattilaite, joka lähettää antplussaa. Siihen tueksi joko ant+ USB dongle ja jatkojohto, joko mäkkiä varten tai wahoon ant+ dongle ja adapteri Lightning liitintä varten (for iPad). Ja pidät vanhan trainerin ja rullat.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #3155
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Wattilaite? Tarkoitat tehomittereita kuten Rotor, Garmin Vector etc? Ei taida irrota pikkurahalla eli minun budjetillani. Enkä ole ihan varma miten hyvin onnistuu mun epäteknisellä peukalollani... hey wait... löytyi tämä artikkeli jonka mukaan PowerPod voisi olla vastaus. Foorumillakin TetedeCourse on jakanut alustavia kokemuksia, mutta vähiin on tästä jutut jääneet.

    Kiinnostava ajatus kyllä, kun tuo traineri on sinänsä ok. Onko täsmällisempiä neuvoja ja tuotenimiä, PatilZ:lla tai muilla?
    10k-kerhon jäsen

  6. #3156
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    214
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Wattilaite? Tarkoitat tehomittereita kuten Rotor, Garmin Vector etc? Ei taida irrota pikkurahalla eli minun budjetillani. Enkä ole ihan varma miten hyvin onnistuu mun epäteknisellä peukalollani... hey wait... löytyi tämä artikkeli jonka mukaan PowerPod voisi olla vastaus. Foorumillakin TetedeCourse on jakanut alustavia kokemuksia, mutta vähiin on tästä jutut jääneet.

    Kiinnostava ajatus kyllä, kun tuo traineri on sinänsä ok. Onko täsmällisempiä neuvoja ja tuotenimiä, PatilZ:lla tai muilla?
    Millä hintaskaalalla suunnilleen liikut tuon tehomittarin kanssa? Onko tarkoitus laittaa vain yhteen pyörään vai pitäisikö olla helposti vaihdettavissa pyörien välillä?

  7. #3157
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Olen siis hakemassa traineria (tai lisähärpäkettä kuten tehomittaria nykyiseen), jonka saisi Zwiftiin/Trainerroadiin esim iPadillä. Alle 400€ on budjetti. Voihan se olla, että pitää odottaa vielä ja katsoa tarjonta ensi syksynä uudelleen.

  8. #3158
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Eiköhän noita löydy jo esim. fillaritorilta järkihintaan. Ostaa laitteen joka lähettää sekä ant+ ja bt niin liitettävyys on parempi.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  9. #3159
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Wattilaite? Tarkoitat tehomittereita kuten Rotor, Garmin Vector etc? ...?
    Wattimittari on vähän hankala käsite. Tehoa mittaavaa laitetta tässä haen. Polkimet, kammet tai takanapa. Mieluiten ant+ ja bt. Jos vain toinen, niin ant+, jota voi käyttää edge 520 kanssa ja lisäpalikoilla esim. iPadin kanssa. Samaa tehoa mittaavaa laitetta voi sitten käyttää ulkona. Jos hankit traineriin lisäähärpäkkeen, niin sitä ei sitten voi käyttää muuten.

    Sun budjetilla katsot ensisijaisesti torilta käytettyä. Tai sitten nostat budjettia ja ostat tämän: http://www.tonitoni.fi/bepro-assioma-uno-tehopolkimet tai vielä vähän ja sitten tämä: http://www.tonitoni.fi/assioma-duo-tehopolkimet

    Assioma lähettää sekä Ant+ että BT. En ole tarkistanut sitä, tukeeko TR ja Zwift Assioma unoa tai duoa.

    Periaatteessa mikä härpäke vaan, mutta PowerPodin unohdat tällä kertaa. Vaikka mittaisi nopeuden takarenkaasta ja kadenssin kammista, niin trainerin vastusta se ei saa selville samaan tapaan kuin ulkona ajaessa korkeuden muutosta suhteessa nopeuteen. Eli ei toimi trainerin kanssa.

  10. #3160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Olen siis hakemassa traineria (tai lisähärpäkettä kuten tehomittaria nykyiseen), jonka saisi Zwiftiin/Trainerroadiin esim iPadillä. Alle 400€ on budjetti. Voihan se olla, että pitää odottaa vielä ja katsoa tarjonta ensi syksynä uudelleen.
    Minimissään molemmat saa toimimaan ihan nopeusmittarilla takarenkaassa. Esim wahoon anturisetti on aika pomminvarma toiminnaltaan.
    Teho-arvio ei ole välttämättä kovin tarkka mutta ajamaan pääsee ja kunto nousee ihan samaan tapaan.
    Sitten kun alkuun pääsee voi miettiä haluaako tarkemman tehomittauksen, paremman trainerituntuman, säätyvän vastuksen vai kaikki yhdessä. Uutta bujettia sitten sen mukaan.
    Kokonaista talvikautta ei kannata missata siitä syystä ettei laitevalmistajat ole vielä saanut aikaan kunnon vehkeitä mukavaan hintaan.

  11. #3161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    Ostin eilen elämäni ensimmäisen trainerin. Kyseessä on suoravetoinen thru-axle -vehje. Kiinnittäessäni pyörää traineriin huomasin, että kun pyörän säätää tiukasti niin, ettei pyörä heilu ollenkaan, niin oikeanpuoleinen takahaarukka ottaa takapakkaan kiinni niin, ettei takapakka mahdu enää pyörimään.

    Laitoin sitten kiinnityksen löysemmälle: nyt pakka mahtuu pyörimään (=trainerilla voi ajaa) mutta pyörä ei ole kovin tiukasti kiinni koneessa, läpiakselin voi esim. kääntää ja ottaa pois jos niin haluaa. Onko tämä normaalia?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Mikä on pyörän takahaarukan akselileveys?

    Mikä on vastuksen akselileveys?

    Mikä on kahden edellisen vastauksen ero?
    Nyt sain ongelman korjattua siten, että takapakka mahtuu pyörimään mutta pyörä ei heilu.

    Seuraava ongelma kuitenkin ilmeni: laitoin traineriin 28-32 takapakan, kun pyörässä oli ennestään 25-32 pakka. Nyt vaihteet vaihtuvat rutisten ja välillä kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle niin ketju hyppää kaksi ratasta ylöspäin. Mittasin vanhan ketjun ja se on 0,5% venynyt. Koitin säätää vaihteita nupista vääntämällä mutta vaihtaminen on silti heikohkoa. Pitäisikö tässä vaihtaa uusi ketju ja varmistaa sille oikea pituus? Vai vaihtaa vaijerit tms. vai kenties molemmat.

  12. #3162
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Huoleton Katso viesti
    Minimissään molemmat saa toimimaan ihan nopeusmittarilla takarenkaassa. Esim wahoon anturisetti on aika pomminvarma toiminnaltaan.
    Teho-arvio ei ole välttämättä kovin tarkka mutta ajamaan pääsee ja kunto nousee ihan samaan tapaan.
    Sitten kun alkuun pääsee voi miettiä haluaako tarkemman tehomittauksen, paremman trainerituntuman, säätyvän vastuksen vai kaikki yhdessä. Uutta bujettia sitten sen mukaan.
    Kokonaista talvikautta ei kannata missata siitä syystä ettei laitevalmistajat ole vielä saanut aikaan kunnon vehkeitä mukavaan hintaan.
    Älytraineria ajattelin siksi, että saisi vastuksen simuloimaan maastoa. Muutaman tubettajan (esim) kannustamana taidan tuohon Quboon päätyä.
    10k-kerhon jäsen

  13. #3163
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Tai sitten nostat budjettia ja ostat tämän: http://www.tonitoni.fi/bepro-assioma-uno-tehopolkimet tai vielä vähän ja sitten tämä: http://www.tonitoni.fi/assioma-duo-tehopolkimet
    Kiinnostavat! Tuollaiset voisin ostaa keväällä ulkokäyttöön. Niissäkin sanotaan Look Keo -yhteensopivuus, vaan ei SPD-SL. Ovatko ne kaksi samoja vai ei?
    10k-kerhon jäsen

  14. #3164
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.185
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Kiinnostavat! Tuollaiset voisin ostaa keväällä ulkokäyttöön. Niissäkin sanotaan Look Keo -yhteensopivuus, vaan ei SPD-SL. Ovatko ne kaksi samoja vai ei?
    Tarkoittaa look keo spd-sl klosseja. Shimanon spd-sl klossit ei välttämättä toimi.

  15. #3165
    Liittynyt
    04/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    80

    harjoitusvastus??!!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PatilZ Katso viesti
    Assioma lähettää sekä Ant+ että BT. En ole tarkistanut sitä, tukeeko TR ja Zwift Assioma unoa tai duoa.
    Unot olleet käytössä nyt kuukauden verran. Zwiftin iOS sovellus ei ainakaan vielä viime viikolla osannut tuplata tuon Unon tehoja, vaan antoi vain yhden polkimen tehoa (tämän jälkeen on tullut päivitys, en ole testannut korjasiko asiaa). TR:n iOS sovellus tukee Unoja.

    Muutoinkin Assiomat olleet oikein vakuuttavat, hintaansa nähden toimivat ja jämäkät.

    Edit. Ja ovat tosiaan Look Keo klossien kanssa yhteensopivat, eivät Shimano spd-sl:n.

  16. #3166
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Harmi - kaikki mun polkimet ja klossit ovat Shimanoa.
    10k-kerhon jäsen

  17. #3167
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Älytraineria ajattelin siksi, että saisi vastuksen simuloimaan maastoa. Muutaman tubettajan (esim) kannustamana taidan tuohon Quboon päätyä.
    Toimiikohan Qubo pädin kanssa hyvin? Siellä lukee että FE-C kontrolli mutta pädi on vain bluetooth. Ehkä nykyään saa zwiftissäkin laitettua sen ant-donglen pädiin kiinni kuten trainerroadissa. Ainakin joissain eliteissä toimii vain ANT tai BT samaan aikaan. Siis jos on BT käytössä niin ANT ei toimi ja toisinpäin. Jos niin on niin voi aiheuttaa jotain ongelmia tai sitten ei.
    Sinänsä älytrainer+zwift on hyvä ratkaisu kyllä. Itse sain viime syksynä tehdashuolletun kickr snapin ja se on hyvä peli. Nyt niitä huollettuja ei näyttänyt olevan tarjolla wahoon kaupassa mutta saattoi olla 400 pintaan silloin.

  18. #3168
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Harmi - kaikki mun polkimet ja klossit ovat Shimanoa.
    Mutta hankkimalla Assiomat tulee noi Shimanon polkimet tarpeettomiksi. Vaihto on nopeaa ja kumminkin haluaa kaiken wattidatan talteen.

    Qubo digital smart b+ on varmaan ihan kohtalainen laite tähän kohtaan. Näissä watit yleensä ei ole kuitenkaan kohdallaan kuin sinne päin. Ennen tilausta etsi tietoa tästä. Todennäköisesti myös reagointi vastuksen vaihdoksiin on hitaampaa kuin paremman pään malleissa. Tässä on aika paljon kysymys valinnasta. Vanhaan traineriisi verrattuna olet tällä investoinnilla tuomassa lisäksi ERG-moodin, jossa ohjelma ohjaa traineria. Zwiftin osalta se pyrkii simuloimaan nousukulmaa ja TR:n kohdalla se pitää huolta intervallin tehosta. Varsinaisesti tehot suhteessa kuviteltuun oikeaan tehoon ovat vain samalla hehtaarilla.

    Jos tästä ERG-ohjattavuudesta voi luopua (ja on nestevastuksellinen traineri, josta em. ohjelmilla on tehokäyrä - eli tukevat) , niin ihan nopeussensorin kanssa pääsee jo pitkälle. Todennäköisesti estimoidut tehot on enemmän tai vähemmän yhtä metsässä kuin edellä olevalla setupilla. Jos sulla on Garminin ajotietokone, niin tod näk myös sulla on nopeusanturi. Se sitten mittaamaan nopeutta takarenkaasta ja sitten hankit aikaisemmin mainitsemani ant+ donglet. Kustannus tässä on siis noiden hankinnan verran.

    Jos taas on tärkeää, että watit on oikein (ja informaatio omasta suorituskyvystä siirrettävissä myös kesän ulkolenkeille) sitten vanhan trainerin kylkeen, esim. Assioman wattipolkimet. Ei tässäkään siis ERG-moodia, mutta suoritusmittaus on kohdillaan.

    Ja jos haluaa kummatkin: eli luotettavan mittauksen ja ERG-moodin, niin siihen on kaksi vaihtoehtoa. Joko halpa älytraineri (esim. tuo Qubo digital smart b+) ja wattilaite (esim. em polkimet) tai älytraineri, jossa luotettava wattimittaus (ketjussa on mainittu ainakin Neo, Kickr, Direto ja Drivo). Edellisessä on plussaa se, että wattimittaus jatkuu trainerikauden päätyttyä ja jälkimmäisessä se, että trainerikauden päätyttyäkin pitää huolta kauppiaiden liikevaihdosta (ostaa kumminkin wattihärpäkkeet ulkoilua varten).

    Mulla on kokoonpanona tällä hetkellä Faveron vanhat BePro -polkimet ja trainerina viimeiset pari viikkoa Neo. TR ja Zwift pyörivät, joko läppäriltä (WIN10; Garmin ant+ usb stick+ 2 metriä jatkojohtoa), Ipad Air (bt, löytyy myös Wahoon ant+ dongle) tai Iphone. Zwiftin + läppäri yhdistelmällä käytössä myös Zwift mobile link. Tiedot siirtyvät Garmin Connectiin, Stravaan (suoritusta ei ole tehty ellei se ole Stravassa näkyvillä) ja Dropboxiin, josta sen saa Golden Cheetahiin (versio 3.4; seuraava versio tuonee jotain automatisaatiota tähän). Jos poljen Garmin Edge 520 "ohjaamana", niin tieto tulee synkattua Tapiriikin avulla.

    Neon hankinta oli vähän sellainen "koska mä voin". Tiukalla budjetilla en olisi lähtenyt tälle tielle vaan KK RoadMachine + InRide + BePro kombolla olisin pärjännyt. Mun oma prioriteettilistaus trainerihommissa menisi kutakuinkin näin (1: vähintään; 4: jos on mahdollista hankkia kustannuksista välittämättä):
    1. ihan mikä vaan traineri kunhan on luotettava wattimittaus
    2. hyvä traineri kunhan on luotettava wattimittaus
    3. parempi traineri kunhan on luotettava wattimittaus
    4. paras traineri kunhan on luotettava wattimittaus

  19. #3169
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Liikuttava Katso viesti
    Seuraava ongelma kuitenkin ilmeni: laitoin traineriin 28-32 takapakan, kun pyörässä oli ennestään 25-32 pakka. Nyt vaihteet vaihtuvat rutisten ja välillä kun vaihtaa pienemmälle vaihteelle niin ketju hyppää kaksi ratasta ylöspäin. Mittasin vanhan ketjun ja se on 0,5% venynyt. Koitin säätää vaihteita nupista vääntämällä mutta vaihtaminen on silti heikohkoa. Pitäisikö tässä vaihtaa uusi ketju ja varmistaa sille oikea pituus? Vai vaihtaa vaijerit tms. vai kenties molemmat.
    Takapakan välitysalue on ollut tapana ilmoittaa pienin ratas - isoin ratas -yhdistelmänä. Tulkitsen niin, että alunperin vastuksessa oli 11-25 -pakka jonka tilalle vaihdoit 11-28 -pakan. Eli isoimman rattaan hammasmäärä ja samalla sen halkaisija kasvoi vähän.

    Onhan vanhan ja uuden pakan ratasmäärä sama? Jos vanha oli 10-lehtinen ja uusi 11-lehtinen (tai toisinpäin), vaihtamisesta ei saa sulavaa kuin korkeintaan muutaman rattaan välille.

    Takavaihtajan B-ruuvi tulee hienosäätää kun pakan isoimman rattaan halkaisija muuttuu. B-ruuvi on takavaihtajassa se kolmas ruuvi ylä- ja alarajoitinruuvien lisäksi. B-ruuvilla säädetään takavaihtajan ylemmän rissan etäisyys pakan isoimmasta rattaasta, kun ketju on pakan isoimmalla rattaalla. Rissan ja rattaan väli tulisi olla peukalosääntönä noin ketjun korkeus. Suositus vaihtelee takavaihtajan valmistajasta ja mallista riippuen.

    0,5% ketjuvenymän ei pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi. Jos ketju on katkaistu aivan määrämittaan, voisi olla perusteltua vaihtaa uuteen ketjuun kun takapakan isoin ratas on isompi. Hieman liian lyhyen ketjunkaan ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi muuten kuin aivan isoimmilla rattailla, jos ketju pakottaa vaihtajan häkin yliojennukseen.

    Kun takapakassa on oikea määrä rattaita suhteessa vaihtajakahvan pykälämäärään, B-ruuvi on säädetty ja ketju on todettu pituudeltaan riittäväksi mutta vaihtaminen takeltelee hienosäätörullasta vaijerin kireyden hienosäännöstä huolimatta, pitää säätää takavaihtaja aivan alkutekijöistään uudelleen.

    Ja sekin voi toki vaikuttaa vaihtamiseen himpun verran, jos pyörässä on 142mm leveä takahaarukka mutta vastuksen navan leveys on 135mm...
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #3170
    noniinno Guest
    Itse positiivisesti yllättynyt tuosta Eliten Qubo digital plussasta. Tehojen oikeellisuudesta en tiedä, eikä sillä ole merkitystä niin kauan kuin tehonmittaus pysyy suhteellisesti samana. En mitenkäään jäänyt kaipaamaan sitä Vortexin kalibroinnin edellyttävää konttimista ja renkaan ja rullan välistä kireyttä annostelevan ruuvin kiristelyä. Toki jos haluaa tehoja mittailla maantielläkin, on pyörästä mittaava tehonmittari välttämätön. Mutta itse en välitä tuosta kun hankin trainerin puhtaasti talviharjoitteluun ja viihdekäyttöön. Muuten ajelen aina maastopyörällä.

  21. #3171
    Liittynyt
    09/2015
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    446
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Onko Direton omistajia täällä? Olis mukava keskustella laitteesta ja eliten softan toimivuudesta.
    Juuri laitoin tilaukseen. Löytyykö sulta kyseinen laite?

  22. #3172
    Liittynyt
    04/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.506
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Hieno juttu, jos CamoN tehot ovat myöskin noin päin. Minullakin neo näyttää 10-20w pienempiä tehoja, mitä 4iiii kampi. Olin itse kyllä jo aika varma, että neo näyttäisi oikein ja 4iiii kampi liiottelisi tehoja. 15w on aika iso ero siinä pk-wattien kohdalla.

    Niin ja neota ei voi millään tapaa kalibroida. Se on siinä missä on. Jos mahdollista, niin mittaa ero quarqiin. Itsekkin aioin testata kaverin dzeroa, jahka tässä ehdin.

    Ja neon dummy moodi on tosiaan typerän tuntuinen. Tuon vuoksi itsekkin ajan erg moodissa mielestäni kovemmalla teholla. Kun koetat ergiä vaikkapa zwiftin kanssa, niin hymy kyllä ilmaantuu kasvoille

    Trainerroadissa pystyy muuten matchaamaan tehot mittarin ja trainerin kanssa automaattisesti, tai sitten laittamaan vakio korjauksen, jos wattimittari ei ole traineripyörässä kiinni.

    Osallistun minäkin tähän keskusteluun. Mittaako wattihärveli vai älytraineri oikeammin watit? https://www.thieme-connect.de/produc.../s-0043-102945

    Saman valmistajan laitteet voivat erota keskenään, mutta aika usein sama laite näyttää eri mittauskerroilla hyvinkin samoja tuloksia (kun ennen mittausta laite nollataan). Siksi toi Trainerroadin ominaisuus on hyvä etenkin, jos haluaa sopeuttaa älytrainerin luvut siihen mittavälineistöön, jota käyttää ulkona. Sinänsä totuus voi löytyä kaurapuurosta, mutta vain sattumalta esim. SRM:stä. Riittävän lähellä olevia arvoja toki löytyy.

    Eli ero voi syntyä siitä, että huolimatta nollauksesta, laitteiden lähtökohdat ovat eri. Eli huolimatta tehosta toinen näyttää koko ajan 15w enenmmän. Toinen pulma on sitten siinä, että eri teholla ero on erilainen. Esimerkiksi ero kasvaa tai pienenee tai kääntyy päinvastaiseksi tehon kasvaessa. Silloin laitteiden "slope" on erilainen. Jos laite mittaa tehoa vain toisesta jalasta ja tuplaa lukeman, on niillä henkilöillä, joilla jalkojen välillä on eroja, riski saada jälkimmäisiä virheitä aika suuri. Noin 250-300w tehoilla vasen-oikea prosentit on mulla noin 54-46 ja alle tämän kutakuinkin 50-50 ja ylimennen ero kasvaa. Joten laitteella joka mittaa vain vasemmasta jalasta tehoa antaa mulla pk alueella samoja lukemia kuin laite, joka mittaa molemmista jaloista. Vk alueella ero laitteiden välillä kasvaa vasemmasta jalasta mittaavan hyväksi ja mk-alueella tämä laite alkaa jo hivellä itsetuntoa. Siksi mulle ei käy tämä yhden jalan tsydeemi. Tolla Trainerroadin korjausmetodilla voisi mulla tulla vinkeitä harjoituksia, jos ajaa sillä (TR) vaikka Sufferfestin ISLAGIATTia Stagesin kammella.

    Sitten netin syövereissä, joku on huomannut, että laitteiden erot vähenevät merkittävästi, jos tekee uusinta nollauksen noin puolen tunnin ajon jälkeen. Jos tovereilla on mahdollisuus vielä testata wattilaitteitansa niin, että nollaa noin puolen tunnin ajon jälkeen uudestaan ja raportoisi tänne tulokset, niin olisin kiitollinen. Voin tehdä saman testin ainakin BePron wattipolkimilla. Eli mulla Neo & Favero BePro -kombo.

  23. #3173
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    53
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    Onko Direton omistajia täällä? Olis mukava keskustella laitteesta ja eliten softan toimivuudesta.
    Huomenna pitäisi TNT:n kuriirin tuoda kyseinen laitos kotiovelle. Ensikosketus trainerien maailmaan.

  24. #3174
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Samoja ajatuksia mitä patizilla. Todennäköisesti kummassakaan ei ole varsinaisesti mitään vikaa, mutta näyttämä on vain eri. Johtuu ehkä jalkojen erosta tai kuun asennosta.

    Oikeastaan jo päätin, etten välitä tuosta. Ajan talvella neolla ftp testit ja neon wateilla. Keväällä sitten vaihdan lennosta 4iiii:n watteihin ja voin taas touhottaa onnistuneesta trainerikaudesta, kun tehot ovat nousseet hurjasti

    Edit: Ja tosiaan, jostain syystä uskon neon näyttävän watit tarkemmin, tai ainakin uskon sen toistotarkkuuteen. Se, että trainerroad muuttelisi wattimittarin mukaan tehoja lennosta kuulostaa huonommalta vaihtoehdolta, mitä mahdollinen wattivirhe, jolla ei ole merkitystä, kunhan vaan se testi ajetaan samalla laitteella

  25. #3175
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eagle Katso viesti
    Juuri laitoin tilaukseen. Löytyykö sulta kyseinen laite?
    Kolme viikkoo laitteella testaillu. Eliten omasta softasta löytyvän training testin kanssa tuskaillu.
    Muuten laite pelaa hyvin. Eli jos tekee reenit ite niin toimii hyvin.
    edit. Elite Diretosta siis kyse
    edit. Eturenkaan alle on laitettava noin 25mm korotusta jos mielii että pyörä on vaaterissa.
    jone1 muokkasi tätä : 31.10.2017 at 22.01

  26. #3176
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Noniin, tilasin sitten Qubo Digital plussan. Vähän samanlainen käyttötarkoitus kuin sulla.
    10k-kerhon jäsen

  27. #3177
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    266
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti noniinno Katso viesti
    Itse positiivisesti yllättynyt tuosta Eliten Qubo digital plussasta. Tehojen oikeellisuudesta en tiedä, eikä sillä ole merkitystä niin kauan kuin tehonmittaus pysyy suhteellisesti samana. En mitenkäään jäänyt kaipaamaan sitä Vortexin kalibroinnin edellyttävää konttimista ja renkaan ja rullan välistä kireyttä annostelevan ruuvin kiristelyä. Toki jos haluaa tehoja mittailla maantielläkin, on pyörästä mittaava tehonmittari välttämätön. Mutta itse en välitä tuosta kun hankin trainerin puhtaasti talviharjoitteluun ja viihdekäyttöön. Muuten ajelen aina maastopyörällä.
    Onks sulla maastopyörä trainerissa kiinni? Mikä pyörä?

    Sallikaa off-topic, Stravan segmentit on loistotapa ja halpa sellainen; mitata miehen isku kesällä. : ) Joskin eihän se sama asia ole kuin joku 20 min testi.

    Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla

  28. #3178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Takapakan välitysalue on ollut tapana ilmoittaa pienin ratas - isoin ratas -yhdistelmänä. Tulkitsen niin, että alunperin vastuksessa oli 11-25 -pakka jonka tilalle vaihdoit 11-28 -pakan. Eli isoimman rattaan hammasmäärä ja samalla sen halkaisija kasvoi vähän.

    Onhan vanhan ja uuden pakan ratasmäärä sama? Jos vanha oli 10-lehtinen ja uusi 11-lehtinen (tai toisinpäin), vaihtamisesta ei saa sulavaa kuin korkeintaan muutaman rattaan välille.

    Takavaihtajan B-ruuvi tulee hienosäätää kun pakan isoimman rattaan halkaisija muuttuu. B-ruuvi on takavaihtajassa se kolmas ruuvi ylä- ja alarajoitinruuvien lisäksi. B-ruuvilla säädetään takavaihtajan ylemmän rissan etäisyys pakan isoimmasta rattaasta, kun ketju on pakan isoimmalla rattaalla. Rissan ja rattaan väli tulisi olla peukalosääntönä noin ketjun korkeus. Suositus vaihtelee takavaihtajan valmistajasta ja mallista riippuen.

    0,5% ketjuvenymän ei pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi. Jos ketju on katkaistu aivan määrämittaan, voisi olla perusteltua vaihtaa uuteen ketjuun kun takapakan isoin ratas on isompi. Hieman liian lyhyen ketjunkaan ei kuitenkaan pitäisi vaikuttaa vaihtamiseen merkittävästi muuten kuin aivan isoimmilla rattailla, jos ketju pakottaa vaihtajan häkin yliojennukseen.

    Kun takapakassa on oikea määrä rattaita suhteessa vaihtajakahvan pykälämäärään, B-ruuvi on säädetty ja ketju on todettu pituudeltaan riittäväksi mutta vaihtaminen takeltelee hienosäätörullasta vaijerin kireyden hienosäännöstä huolimatta, pitää säätää takavaihtaja aivan alkutekijöistään uudelleen.

    Ja sekin voi toki vaikuttaa vaihtamiseen himpun verran, jos pyörässä on 142mm leveä takahaarukka mutta vastuksen navan leveys on 135mm...
    Joo sori, meni ajatus sekaisin eilen: ennen oli siis pyörässä kiinni 11-25, ja vastukseen ostin oman 11-28 -pakan.

    Iso kiitos, säädin tuota B-ruuvia ja nyt vaihtaminen sujuu niin kuin pitää: ei hypi yli tai jätä vaihtamatta. Kyllähän tuosta vaihtaessa silti ääntä lähtee, mutta ehkä se on ihan normaalia, sitä rutinaa vaan ei ulkona ajaessa yhtä lailla kuule Vielä pitäisi hakea tuuletin niin pääsee kunnolla ajamaan.

  29. #3179
    noniinno Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Wilgios Katso viesti
    Onks sulla maastopyörä trainerissa kiinni? Mikä pyörä?

    Sallikaa off-topic, Stravan segmentit on loistotapa ja halpa sellainen; mitata miehen isku kesällä. : ) Joskin eihän se sama asia ole kuin joku 20 min testi.

    Lähetetty minun SM-T705 laitteesta Tapatalkilla
    Trainerissa mulla on maantiepyörä. Valkoisen viivan seuraaminen ei juuri innosta kesäisin.
    Erityisesti maastossa stravasegmentit paljastavat hyvin päivän kunnon kun tuuliolosuhteet eivät niin paljon vaikuta. Tietyiltä pätkiltä kun on dataa jo useamman vuoden ajalta, saa aika hyvin käsityksen omasta kunnostaan.

  30. #3180
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    189
    Mulla 1. sukupolven Wahoo Kickr joka näyttää ~ 20W enemmän kuin Power2max. Sanovat mitä sanovat trainereiden tehomittareiden luotettavuudesta, oma vaikutelma tämän perusteella on että ei voi luottaa siihen että omalle kohdalle tulleen yksilön tarkkuus on varsinaisen tehomittarin tasolla. Valitettavasti p2m tuli 2+ vuotta kickrin jälkeen, niin ei voinut vain palauttaa.

    Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •