Moi!
Kiitos viestistä. Tämä kärry on ollut kohtuullisen hyvä. Kyllä tähän päivitettävää löytyi! Listaan tähän pointteja mitä on tullut vastaan, niin saat pointteja omaan projektiin. Jos haluut tulla kattomaan tätä laitetta niin tervetuloa.
1. Heti alkuun hajosi irrotettava akseli, sen vetonuppi oli tehty muovista. Se muoviosa irtosi metallisesta akselista. Lähettivät uuden postissa. Akselin sai tosin irti vetämällä papukaijapihdeillä.
2. Sivuikkunat olivat tosiaan vähän sumeaa lateksia. Näitä en ole vielä vaihtanut, mutta suunnitelmassa on.
3. Renkaat vaihdoin Schwalben Big Apple renkaisiin ja sain rullaavuuden paremmaksi ja pikkutärinätöyssyjen vaikutuksen pienemmäksi.
4. Alas vedettävä sadesuoja ei kata koko etuosaa, joten runko-osa likaantuu. Kaadan pyöräreissun jälkeen puoli litraa vettä sadesuojalle niin huuhtoutuu roskat pois.
5. Iskari voisi olla herkempi, nyt kevyimmälläkin asetuksella se ei vielä reagoi kunnolla. Ilmeisesti tähän auttaisi isompi kannu iskariin. Tällä hetkellä pitää laittaa lisäpainoa takatavaratilaan, niin alkaa toimimaan.
5.1. Töyssyjä traileri ottaa vastaan höyhenen kevyesti jos töyssy tulee molemmille renkaille yhtä aikaa. Jos vain toiselle niin napero heilahtaa penkissä sivulta sivulle.
6. Adapteri ei tosiaan toiminut suoraan pyöriimme, joten Syntace x-12 läpiakseli oli haaste. Paikallinen konepaja www.amak.fi lupautui auttamaan. Tilasin heiltä kaksi läpiakselia, jotka tehdään ns työkalutason kovuisesta alumiinista, kuten Syntacen omakin akseli. Tämä projektin osa ei ole vielä valmis ja vasta sitten pääsen kokeilemaan peräkärryä täysjouston kera. Nyt olen ajanut katupyörän kanssa. Tätä Alumiini 7075 T651 löytyi hyllystä Thüssengroupin suomen sivukonttorilta. 3m pyörötanko 30mm maksoi vain 6,4€/kg ja koko minimitilausmäärä 3m tanko tais maksaa joku 40€. Siitä riittää seuraaviinkin akseleihin, jos tarvitset. Taka-akselista tulee sellainen monikäyttöversio, saan samaan kiinni Bob Yak peräkärryn myös.
7. Ihmettelen miksi järjestäen trailereissa aisa on muotoiltu niin, että peräkärry itsessään ei ole tasan keskellä pyörän takana vaan vähän aisan puolella sivussa.
8. Viisipisteturvavyö on meidän taaperolle ainakin riittämätön. Nukkuessa pää tipahtaa alas ja on ilkeän näköistä katsoa, kun pää pomppii unen ja valveillaolon rajamailla ylös alas (ei siis töyssyjen takia, ajan maltilla). Tähän tein pikaratkaisuksi kunnon toppaukset olkapäiden päälle tuleviin turvavyön osiin. Käärin kaksi käsipyyhe kokoista froteepyyhettä kummankin ympärille ja kiristin nämä narulla vähän tukevammin kiinni toisiaan rinnan kohdalta. Nyt tyttö nukkuu ilman, että pää retkottaa alasja uni maistuu.
9. Yllättävin juttu töyssyjen osalta oli se, että nyt kun lapsi on tuettu pään osalta näillä toppauksilla, niin koko lapsi heiluu vaunun sisällä. Tämä lienee parempi kuin, että vain pää heiluu sivuille, mitä tapahtuisi, jos ajaisi vauhdikkaammin töyssyihin ilman tukea.
10. Lisäsin istuimeen sellaisen lastenvaunujen makuupussin, missä on reijät viispisteturvavöille. Nyt on mukavan näköistä. Tilaa jäi tässä makuupussimallissa talven varalle sille, että laitan sisään vielä lampaantaljat.
11. Lapsen jalat eivät todella ylety vielä jalkatilan lattiaan. Käytämme jalkatilassa reppua jalkojen tasona, niin istumisesta ei tule pistekohtaista painetta pohkeisiin penkin reunasta.
12. Onko ideaa mistä tuon ison takakolmion saisi, jotta autot näkisi paremmin liikenteessä? Tosin olen todella otettu kuinka hyvin tulee tilaa ja autot varoo, kun menee kärryn kanssa. Aivan merkittävä ero siihen, mitä itsekseen ajellessa.
13. On muuten hiukka ärsyttävää, että pyörässä ei ole jalkaa, eikä siihen kyllä kuulukkaan, mutta. Muutamia kertoja kaatunu pyörä, kun parkkeeraan tien sivuun ja otan tavaraa trailerista.
14. Treenin näkökulmasta jalat saa ihan eri lailla hapoille, kun leikkii näin: Aina pysähdyksen jälkeen kiihdytä mahdollisimman nopeasti taas 20km/h vauhtiin ja ylämäissä ei hidasteta. 15km/h tasolla rullailee vielä niin nätisti, että ei hikeä tuu pintaan.
15. Ihmettelen, miksi etukuomua ei voinut tehdä vähän ylemmäs asti läpinäkyväksi. Tämä malli ei anna mahdollisuutta katsoa suoraan taivaalle lintuja.
Tuohon suunnitteluun ottaisin mielelläni osaa, sen mitä aika antaa periksi. Ainakin materiaalien suhteen käyttäisin suoraan tuota vahvaa alumiinia (kuten teräs, käytetään lentokoneissa ja avaruusaluksissa), kun kerran sillä ei ole merkittävää hintaeroa normaaliin. Unelma olisi saada kummallekkin renkaalle oma iskari kahden istuttavaan malliin.
Kirjanmerkit