Tommoinen suunnilleen 40-millinen krossirengas tubeleksena painaa karkeasti 50 grammaa enemmän kuin sama rengas ilman tubelessvalmiutta ja vaatii sen puolisen desiä litkua, joka painaa toiset 50 grammaa. Kevyt 40-millisen krossirenkaan vaatima sisuri painaa 100 gramma eli aikalailla plusmiinus nolla sen suhteen. Gravdal rullaa niin hyvin ja on niin kiva rengas ajaa juuri sen vuoksi, että siinä on niin ohuet ja joustavat kyljet. Jos kyljet olisi paksummat, olisi myös ominaisuudet toisenlaiset enkä ole aivan vakuuttunut siitäkään, että jos siitä olisi paksumpikylkinen tubelessversio, se rullaisi paremmin kuin ohutkylkisempi sisuriversio kevyen sisurin kanssa. Tubelessreadyrenkaiden tiukat vannenauhat on välillä aika veemäisisiä sisureiden kanssa. Siksi on erittäinkin kiva, että (vielä) on olemassa muunkinlaisisa renkaita kuin tubelesssellaisia. Ihan kaikki ei kuitenkaan halua ajaa pelkillä tubeleksillä erinäisten syiden vuoksi. Maastopyörässä tubeless on hyvinkin jees ja kilpacyclocrossissa varauksin myös, mutta cyclocrossiahan ei 38-millisillä nastoilla ajeta.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit