GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 20 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 18 19 20 21 22 30 70 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 571 - 600 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #571
    Liittynyt
    08/2017
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    20
    Pikaisesti kysyttynä: mistä kannattaa tilata Cannondalen caadx:n uudet jarrulevyt. Siinähän on Promaxin 160mm ja 140mm levyt, mutta harmittavan vähän noita pienempiä tuntuu olevan verkkokauppojen sivuilla.. :-O

  2. #572
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Onhan näitä :https://www.bike-components.de/en/CO...-Rotor-p55021/
    https://www.bike-components.de/en/Sh...Brakes-p28525/
    https://www.bike-components.de/en/Av...oseout-p25564/
    http://www.chainreactioncycles.com/f...&sort=pricelow
    https://www.evanscycles.com/en-fi/bi...=price_inc_vat
    Ko. liikkeet vain esimerkkejä.Et maininnut onko tarve 6 bolt- vai centerlocklevyt.Yllä olevat linkit ovat 140mm levyihin.Noiden Promax:ien tilalle käynee jokin yllä olevista.

  3. #573


    Kyseessä on shimano acera BR-M395 hydraulinen takajarru. Tuota yritin ilmata ja siinä epäonnistuin. Etujarrun kanssa oli helpompaa, edessä on joku deore jossa sen nipan, josta öljy menee sisään, juuressa on 7 mm pultti joka avaa yhteyden letkuun. Kuten kuvasta näkyy takana tälläistä ei ole. Miten tämän takajarrut kanssa tulisi toimia?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #574
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    ^ http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0005-12-ENG.pdf tuosta sivulta 20 eteenpäin on aika selkeät ohjeet.

  5. #575
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Pieksämäki
    Viestit
    61
    Tuossa kuvassa näkyy tuo 3 mm kuusiokolo.

  6. #576
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    ^ http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-BR0005-12-ENG.pdf tuosta sivulta 20 eteenpäin on aika selkeät ohjeet.
    No niin. Näinhän siinä käy kun puuhastelee liian hämärissä olosuhteissa. Jäi näkemättä tuo 3 mm kuusiokolo. Kiitos


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  7. #577
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Paljonko jarrulevyt kuluu maastopyörässä? Koska pitäisi vaihtaa? Katselin tossa pari vuotta ajettuja levyjä ja selkeä "kynnys" niissä on siinä missä jarrupalat eivät enää ota kiinni. Eipä ole aiemmin tullut kiinnitettyä asiaan mitään huomiota.

  8. #578
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Käyttöohjeessa tai levyssä mainittu ko. min. thicknes. Shimanoilla joissakin 1.5mm ja Hayes V6/V8 levyissä se on 1.52mm.

  9. #579
    Liittynyt
    06/2002
    Viestit
    482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Paljonko jarrulevyt kuluu maastopyörässä?
    Riippuu paljon jarruttelee.

    Mutta joo, kyllä ajan kanssa kuluu. On suhteellisen edullisia, niin ei kirpaise kovin, jos vaikka joka toinen ja jopa joka kevät vaihtaa.

  10. #580
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Näistä olikin apua.

  11. #581
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Paljonko jarrulevyt kuluu maastopyörässä?
    Hartsi -palalla ei oikeastaan yhtään, sintteripalalla jonkin verran.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  12. #582
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Ilmeisesti ilmaa jarrussa. Jarru Avid DB3 Elixir, pyörä ollut väärin päin koko kesän. Jarru menee pohjaan asti mutta kun pumppaa muutaman kerran niin saa jarrutettua. Sen jälkeen taas menee pohjaan. Toipuuko jarru vai pitääkö ilmata? Tein vain hätäisen testin pihassa niin ei varmaa tietoa. Ja mistä ne ilmat tulivat talven aikana kun en muista että viime talvena olisi ollut. Vai onko nesteitä voinut kadota jostain kun ollut pyörä väärin päin? Toinen jarru toimii normaalisti.

  13. #583
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    G02S vs G02A?

    Minulla on pyörässäni SLX M7000 -jarrut, joissa Shimano G02S Resin jarrupalat. Tätä mallia näyttää olevan huonosti saatavilla Jyväskylästä. Sen sijaan G02A-paloja saattaisi löytyä helpommin. Kuvien perusteella palat ovat samannäköiset. Tietääkö kukaan voinko korvata G02S-palat G02A-paloilla ja odottaa suunnilleen samanlaista suorituskykyä kuin alkuperäisillä paloilla?

    Tänks!

  14. #584
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Ilmeisesti ilmaa jarrussa. Jarru Avid DB3 Elixir, pyörä ollut väärin päin koko kesän. Jarru menee pohjaan asti mutta kun pumppaa muutaman kerran niin saa jarrutettua. Sen jälkeen taas menee pohjaan. Toipuuko jarru vai pitääkö ilmata? Tein vain hätäisen testin pihassa niin ei varmaa tietoa. Ja mistä ne ilmat tulivat talven aikana kun en muista että viime talvena olisi ollut. Vai onko nesteitä voinut kadota jostain kun ollut pyörä väärin päin? Toinen jarru toimii normaalisti.
    Jarrunestesäiliö kahvassa on vajaa ja siksi ilmaa pääsee letkuun. Ihan tyypillinen juttu ensiasennusjarruissa. Ilma voi nousta letkusta itsekseen takaisin säiliöön ja siten jarrujen teho palautua, mutta vika ei varsinaisesti korjaannu ilman että täyttää säiliön.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomy Katso viesti
    G02S vs G02A?
    Ei pitäisi olla merkitystä. Molemmat on hartsipaloja. Tehoeroa näille voidaan ehkä saada labramittauksessa, mutta sellaista eroa jonka käyttäjä huomaa, ei ole.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #585
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kiitos. Pitänee nyt sitten vielä katsella mutta kuitenkin tilata ilmaussetti valmiiksi kun kuitenkin yhdessä toisessakin pyörässä Avidin jarrut. Läski ja oikeastaan ihan vaan lumipyörä kyseessä niin ei kai vielä kauhea kiire. Tai mistä sen tietää kun viime vuonnakin taisi marraskuussa kausi alkaa. Näyttäisi aika monivaiheiselta toi Avidien ilmaus mutta onneksi löytyy hyviä videoita.

  16. #586
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Avidin ilmaus on periaatteeltaan hyvin yksinkertainen, mutta käytännössä ilman poistaminen systeemistä on välillä suorastaan saatanasta. Mikä lienee syynä, että välillä nestettä saa lutkuttaa edes takasin ja pitkään että viimeinenkin ilmakulpa tulee pois.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #587
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    648
    Onko mitään hyväksi todettuja jarrupaloja Sramin maantie Hydroihin, siis jotka olisi huomattavasti Sramin originaaleja halvempia, mutta jarruteho/kesto kuitenkin OK. Noi alkaa tulemaan aika kalliiksi, kun näillä keleillä kestää palat yhden cx-kisan.

  18. #588
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomy Katso viesti
    G02S vs G02A?

    Minulla on pyörässäni SLX M7000 -jarrut, joissa Shimano G02S Resin jarrupalat. Tätä mallia näyttää olevan huonosti saatavilla Jyväskylästä. Sen sijaan G02A-paloja saattaisi löytyä helpommin. Kuvien perusteella palat ovat samannäköiset. Tietääkö kukaan voinko korvata G02S-palat G02A-paloilla ja odottaa suunnilleen samanlaista suorituskykyä kuin alkuperäisillä paloilla?

    Tänks!
    Sain vastauksen muualla kysymykseeni. G02S-pala on teräsrungolla ja G02A-pala alumiinirungolla. Itse jarrupalan materiaali lienee sama.

  19. #589
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Spessun Crux (vm 2015 Elite) on alkanut napsumaan ja keskiölaakeria tietysti epäilen. No olisi kai helppo homma, senkun vaihtaa laakerin, mutta kun... Siinähän speksin mukaan on BB30 keskiö, mutta nettiseikkailu keskiöstandardien hämmentävään maailmaan toi lisäkierrettä eli ymmärsinkö nyt oikein että kun tuossa on Praxisin kammet (Zayante M30), joissa akseli on vetopuolella 30mm ja toisella puolen 28mm niin siihen käy vain_ja_ainoastaan Praxisin oma M30 BB -laakerisetti?

    Pyörähän sinänsä on ollut erinomainen lenkkikaveri, mutta jos spessun SCS-sekoilun lisäksi tulee vielä tämäkin eteen niin pitäisiköhän alkaa taas katselemaan seuraavaa mankelia..

  20. #590
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    Pyörähän sinänsä on ollut erinomainen lenkkikaveri, mutta jos spessun SCS-sekoilun lisäksi tulee vielä tämäkin eteen niin pitäisiköhän alkaa taas katselemaan seuraavaa mankelia..
    En ota teknisesti kantaa kuin sen verran, että se keskiömuhvi on kuitenkin BB30:lle tarkoitettu. Suosiolla kerralla isompi remontti ja homma kuntoon. Prässättävään muhviin tarkoitetut toisiinsa kiertyvät keskiökupit ja mieleiset kunnolliset BB30-kammet. Avot.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #591
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Meinaat siis, että kerralla koko kampisarja ja keskiölaakerit uusiksi. Tuo ei toki kuulosta lainkaan pöljemmältä kun ottaa huomioon, että pyörä muuten olisi ns 'keeper'. Pitääpä vähän miettiä lisempää, nuo praxisin kammet ja rattaat toki olisi muuten ihan sitä niin sanottua 'kunnollista' kamaa, mutta tosiaan tuo laakerisekoilu ei oikein kuulosta hyvältä.

  22. #592
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Cyclossa Cosine 23mm kiekot. Mäkeen polkiessa ja monessa muussa tilanteessa takajarrulevy rapisee, vaikka jarrusatula on keskitetty. Vanne ilmeisesti jotenkin liikehtii sivuttaisvoimien vaikutuksesta. Mistähän moinen? En ole mitannut kiekon akselin holkkia, joka tulee haarukan koloon - voiko se olla liian pieni? Löysin foorumilta mainintoja 15x100 thru axle -konversiosta - onko siinä kyse juuri holkkien vaihtamisesta haarukkaan sopiviin?

  23. #593
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FocusOn Katso viesti
    ...takajarrulevy rapisee, vaikka jarrusatula on keskitetty. Vanne ilmeisesti jotenkin liikehtii sivuttaisvoimien vaikutuksesta. Mistähän moinen?
    Takahaarukka antaa periksi ja taipuu woiman alla. Ei ole vaarallista eikä haitallista, mutta kiusallista toki pyrittäessä täydelliseen hiljaisuuteen. Vika on oikeastaan fillarin rungossa eikä kiekoissa.

    En ole mitannut kiekon akselin holkkia, joka tulee haarukan koloon - voiko se olla liian pieni?
    Eipä oikeastaan voi. Tai jos näin olisi koko pyöräkin olisi täydellisen ajokelvoton.

    Löysin foorumilta mainintoja 15x100 thru axle -konversiosta - onko siinä kyse juuri holkkien vaihtamisesta haarukkaan sopiviin?
    Ei ole.


  24. #594
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Unohtui mainita, että pyörän alkuperäisillä kiekoilla ei tuota vaivaa ilmene ollenkaan. Mikä ero kiekoissa voi olla, että haarukka joustaisi eri tavalla?

  25. #595
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Pikalinkun ja akselin materiaali. Orkkiskiekot linkkuineen ovat oletettavasti jotain panssarivaunurautaa, niinkuin orkkiskiekot usein ovat.

    E: lisätään vielä navan laakeroinnin rakenne ja mahdollinen välys.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  26. #596
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    On kyllä siinä määrin häiritsevä rapina - kuin joku risu olisi pinnojen välissä, että mistähän saisi panssarivaunurautaisen akselin ja pikalinkun..? Välillä se asettuu ja ei rapise niin herkästi, kun taas välillä rapisee tasaisella polkiessakin.

  27. #597
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Oletko ihan satavarma, että ääni tulee jarrulevyn ja -palojen kontaktista? Käyttämäsi termi "rapina" ei minusta viittaa sellaiseen vaan esimerkiksi pinnojen löysyyteen. Joka voisi olla myös "ritinää". Laakerit voisi myös "rapista".


  28. #598
    Liittynyt
    12/2015
    Viestit
    33
    Hienoisesti jarrua painamalla (niin ettei vielä tunnu juuri vastusta) riplatus loppuu. Mutta totta on, että se kuulostaa pinnojen helinältä. Jarru tuskin sitä kuitenkaan lopettaisi..?

  29. #599
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Jarrupala ei ole männässä millään kiinni ja renkaasta johtuva tärinä ravistaa palaa --> pala hakkaa levyyn pitäen ääntä. Jarrun painaminen pysäyttää palan heilumisen ja ääni häviää. Levyn muoto ja paksuus ovat olla tässä tapauksessa avaintekijöitä.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  30. #600
    olen taistellut samankaltaisen ongelman kanssa, josta kyselen aiemmissa viesteissä. Luulin jo päässeeni eroon tarpeeksi pikalinkkua kiristämällä, mutta p*skanmarjat.. sama homma uusiutui edellisen rengasjumpan jälkeen ja taas keskitettävä jarrusatula uusiksi. Seuraavaksi ajattelin koittaa josko linkku on liian kireällä, koska takavanteen jarrulevy näkyy liikkuvan samaa tahtia sivuttaissuunnassa, kun linkkua laittaa lukitusasentoon / avaa. Kato FocusOn jos tuolla olisi sulle vielä jotain kokeilemisen arvoista vinkkiä: http://www.bikeradar.com/forums/view...php?t=12999103

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •