"Gravel Grinding" -fillarit

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. kuovipolku said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pistää melkeinpä miettimään montako gravelgrinderia ihminen tarvitsee.
    Ainakin kaksi.

    Toinen on sellainen maantiemenijä, asfallttiteitä, hiekketeitä, ulkoiluteitä sekä niitä yhdistäviä helppoja polkuja tai uria. Sileät, viilakuvioiset tai matalanappulaiset renkaat 28-millisestä ylöspäin, mutta korkeintaan 40-milliset. Kiinteät lokarit. Jarrut voivat hyvin olla vannejarrut.

    Toinen on huonojen hiekkateiden ja hitaasti ajettavien polkujen ja jalkautumisiin välillä johtavien tai umpikujiinkin päättyvien harharetkien pyörä. Leveämmät vanteet, renkaat 37-50 mm, jarrut kernaasti hydrauliset levyjarrut. Jokin kevyt takalokari.

    Kolmaskin voisi olla paikallaan jos molemmat edellämainitut ovat kevyitä hiilkuiturunkoisia pyöriä. Tarpeen mukaan se olisi sitten työmatkapyörä sade-, kura- ja/tai nastarengaskaudelle ja retki- tai matkailuajoa varten lastattavissa oleva pitkänmatkanpyörä.

    PS Tietenkin ainakin yhdet olosuhteiden mukaan valittavat vaihtokiekot kuhunkin.
     
  2. Käyttäjän 'Jami2003' Avatar

    Jami2003 said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Hieno on tuo Orbea. Persoonallinen, ei bulkkia.

    Pistää melkeinpä miettimään montako gravelgrinderia ihminen tarvitsee.
    n+1
     
  3. Käyttäjän 'Jii-Pee' Avatar

    Jii-Pee said:
    Hieno on Orbea ja tykkään myös Nukeproofista..peukut!
     
  4. Mohkku said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pistää melkeinpä miettimään montako gravelgrinderia ihminen tarvitsee.
    Eikös lajin henkeen kuulu ihan toisenlainen lähestysmistapa? Yksi pyörä, mikä soveltuu kaikkeen. Siksi johonkin erikoistunut gg ei mielestäni ole hyvä gg.
     
  5. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eikös lajin henkeen kuulu ihan toisenlainen lähestysmistapa? Yksi pyörä, mikä soveltuu kaikkeen. Siksi johonkin erikoistunut gg ei mielestäni ole hyvä gg.
    Erittäin hyvin sanottu!
     
  6. Mika_koo said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eikös lajin henkeen kuulu ihan toisenlainen lähestysmistapa? Yksi pyörä, mikä soveltuu kaikkeen. Siksi johonkin erikoistunut gg ei mielestäni ole hyvä gg.
    Tämähän ei koske eroottissävytteisiä polkupyöriä missään lajissa.


    Sent from my iPad using Tapatalk
     
  7. Käyttäjän 'fiber' Avatar

    fiber said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Noita orbeoita tulee varmastikkin myös vuokrakäyttöön espanjaan. Täytyypä etsiä seuraavalle reissulle.

    Malagan seuduilla on paljon pieniä kovapintaisia hiekkateitä, joita olisi kiva tutkia. Yksi luonnonsuojelualue on aika hieno. Sen sisään on jäänyt vanha hiekkapintainen vuorten yli menevä maantie. On kuin aika olisi pysähtynyt toisen maailmansodan kohdalle. Kapeilla renkailla jää monet hienot tiet ajamatta.
    Onko tarkempia koordinaatteja? Olen menossa helmikuussa pariksi viikoksi Nerjaan. Maantiefilon meinasin ottaa mukaan, mutta mielihän voi hyvillä perusteilla muuttua. Tai sitten kapeanakkinen mukaan mutta gg vuokralle muutamaksi päiväksi.
    10k-kerhon jäsen
     
  8. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Onko tarkempia koordinaatteja? Olen menossa helmikuussa pariksi viikoksi Nerjaan. Maantiefilon meinasin ottaa mukaan, mutta mielihän voi hyvillä perusteilla muuttua. Tai sitten kapeanakkinen mukaan mutta gg vuokralle muutamaksi päiväksi.
    https://www.google.fi/maps/place/Sta...9!4d-4.4200444

    Tämä varmaan toimii. Käytiin jalan kävelemässä puolen päivän reissu tietä pitkin, mutta kartan mukaan tietä näyttäisi piisaavan. Samoin alue näytti olevan täynnä kovaa hiekkapohjaista polkua maasto/GG pyörää varten.

    Wikiloc palvelussa näyttää olevan ainakin yksi valmis reittikin tuonne.

    https://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2596670
     
  9. santei said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika_koo Katso viesti
    Tämähän ei koske eroottissävytteisiä polkupyöriä missään lajissa.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Lievä offopic. Oliko sen Tripsterin rungon valmistelu minkälainen urakka? Kinesiksen ohjeiden perusteella ny ainakin lokarien yms kiinnikkeiden kierteet pitäis käydä läpi. Mutta mitenkäs keskiö ja headtube yms?

    Oma runko ei oo vielä tullut mut ajattelin jo etukäteen tiedustella et osaan varautua.
     
  10. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eikös lajin henkeen kuulu ihan toisenlainen lähestysmistapa? Yksi pyörä, mikä soveltuu kaikkeen. Siksi johonkin erikoistunut gg ei mielestäni ole hyvä gg.
    Niin just, niinkuin GG onkin erinomainen yleispyörä. Mutta minun mielestäni vieläkin parempi lähestymistapa on yhden sijaan muutama pyörä, jotka soveltuvat kaikkeen.

     
  11. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    ...Kinesiksen ohjeiden perusteella ny ainakin lokarien yms kiinnikkeiden kierteet pitäis käydä läpi. Mutta mitenkäs keskiö ja headtube yms?
    Kierteissä on kaiketi maalia, ei sen kummempaa. Siinähän ne putsautuu kun ekaa kertaa kiinnittää ruuvin.

    Eikö ne Kinesiksen ohjeet sano mitään keskiöstä ja emäputkesta? Jos keskiö on kovasti maalissa niin feissaus on paikallaan.

    Omat runkona ostetut ovat noilta osin olleet aina "kasausvalmiita".

     
  12. santei said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Kierteissä on kaiketi maalia, ei sen kummempaa. Siinähän ne putsautuu kun ekaa kertaa kiinnittää ruuvin.

    Eikö ne Kinesiksen ohjeet sano mitään keskiöstä ja emäputkesta? Jos keskiö on kovasti maalissa niin feissaus on paikallaan.

    Omat runkona ostetut ovat noilta osin olleet aina "kasausvalmiita".
    Kinesiksen ohje on et seuraavat hommat pitäis tehdä. Eli runko ei oo heti kasausvalmis.
    "This includes facing the bottom bracket, disc mounts (if applicable) and head tube. Chasing all threads including bottom bracket, rack and guards mounts as well as bottle bosses."

    "Chasing all threads" homman ymmärrän kyllä, mutta en tuota "facing the bottom bracket, disc mounts and head tube" kohtaa oikein ymmärtänyt. Googlestakin katsoin, mutta kun tuohon hommaan näytti olevan myynnissä jotain 200 euron työkalua niin hämäännyin, että mikä homma toi loppuviimein on..
     
  13. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Bulkkirungot tulee tehtaalta viimeistelemättöminä eli keskiön, emäputken ja jarrukiinnikkeiden kiinnityspinnat ei välttämättä ole täysin suorat ja niissä saattaa olla maalijäämiä. Viimeistelyhommat on kasaajan vastuulla. Ei varsinaisesti estä pyörän kasaamista, mutta huonolla tuurilla viimeistelemättöminä saattaa aiheuttaa nitinöitä, kihnutusta tai normaalia nopeampaa kulumista. Eipä noita feissauksia ole muuten aina tehty kokonaisissakaan pyörissä. Homma hoituu lbs:ssä yleensä muutaman kympin korvausta vastaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  14. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    "Chasing all threads" homman ymmärrän kyllä, mutta en tuota "facing the bottom bracket, disc mounts and head tube" kohtaa oikein ymmärtänyt. Googlestakin katsoin, mutta kun tuohon hommaan näytti olevan myynnissä jotain 200 euron työkalua niin hämäännyin, että mikä homma toi loppuviimein on..
    Sun kannattaa viedä johonkin fillaripajalle duunattavaksi feissaus & rotsaus jos kerran kehoittavat nuo tekemään.

    Missäs päin vaikutat, voit saada suosituksia.

     
  15. santei said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Bulkkirungot tulee tehtaalta viimeistelemättöminä eli keskiön, emäputken ja jarrukiinnikkeiden kiinnityspinnat ei välttämättä ole täysin suorat ja niissä saattaa olla maalijäämiä. Viimeistelyhommat on kasaajan vastuulla. Ei varsinaisesti estä pyörän kasaamista, mutta huonolla tuurilla viimeistelemättöminä saattaa aiheuttaa nitinöitä, kihnutusta tai normaalia nopeampaa kulumista. Eipä noita feissauksia ole muuten aina tehty kokonaisissakaan pyörissä. Homma hoituu lbs:ssä yleensä muutaman kympin korvausta vastaan.
    Okei, nyt ymmärsin! Kierresarjoja omalta pajaltakin löytyy jos jonkinmoista, mutta ei taida mitään varsinaista pyörän keskiön feissaukseen tarkoitettua työkalua löytyä. Varmaan onnistuu soveltaenkin mutta lopputuloksesta ei olekaan sitten varmuutta. Selvin varmaan jättää sekin fillarikaupan hommaksi. Toivottavasti heiltä työkalut löytyy.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sun kannattaa viedä johonkin fillaripajalle duunattavaksi feissaus & rotsaus jos kerran kehoittavat nuo tekemään.

    Missäs päin vaikutat, voit saada suosituksia.
    Etelä-Pohjanmaalla, joten Fillarikauppa Cycli on lähin ja oikeastaan ainoa kunnollinen LBS tällä seudulla. Myyvät ainakin Trekkiä, Spessua ja Felttiä. Noiden rungot tosin luulisi olevan jo tehtaalla esivalmisteltu, mutta ehkä heillä silti työkalut tohon hommaan löytyy. Pitänee kysyä..
     
  16. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Varmaan onnistuu soveltaenkin mutta lopputuloksesta ei olekaan sitten varmuutta.
    Itse olen tehnyt tuon hyvällä viilalla. Siis jos kyseessä on vain maalin poisto. Tai onnistuu se puukollakin. Varovasti kun aloittaa ja työntömitalla sitten tarkastaa keskiömuhvin mitat.

    Yhdessä Jamiksessa oli keskiössä varmaan kolme paksua maalikerrosta mutta niidenkin alta paljastui siisti koneistettu alumiinipinta.
     
  17. plehti said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Reachien vertailu on vaikeaa kun stack on kaikissa eri. Reach on aina riippuvainen stackista, ja nyrkkisääntönä 10mm lisää stackia lyhentää reachia 3mm. Eli oikeasti Diverge on pidempi kuin Grade, vaikka tietämätön saattaisi reach-lukemasta toisin päätellä.
    Satulan korkeuden ja vaakasuuntaisen asennon osalta pätee karkeasti ottaen 3:1 sääntö, mutta eikös stack ole rungon pystymitta keskiön keskeltä mitattuna ja reach vastaavasti rungon vaakamitta. Todelliseen pystymittaan vaikuttaa toki spacereiden määrä ja stemmi, vastaavasti todelliseen efektiiviseen vaakamittaan vaikuttaa luonnollisesti stemmin kulma ja pituus:

    “Stack” is the vertical distance, in centimeters, from the center of the frame’s bottom bracket/crank to the top middle point of the head tube (where the fork passes through the frame).“Reach” is the horizontal distance from the center of the bottom bracket/crank to the top middle point of the head tube.

    http://fitwerx.com/stack-and-reach/

    Panu
     
  18. Käyttäjän 'Plus' Avatar

    Plus said:
    Off-topic, mutta tuosta sen näkee rautalankamallina: Jos rungon stackia korotetaan mutta effective TT pidetään samana, reach lyhenee karkeasti ottaen 3:1 säännöllä koska (maantiepyörissä) molemmat kulmat ovat yleensä n. 73°.

    Effective TT sen sijaan pysyy sen sijaan käytännössä samana, riippumatta stackista.



     
  19. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jii-Pee Katso viesti
    ...jätin pyörän hankkimatta kun niitä jo riittävästi.
    Oikein! N+1 is so last season.

    N+1-kaavaan pilee nimittäin sellainen matemaattinen ongelma, että vaikka pyörien määrä lisääntyisi kaavalla N+1, niiden ajamiseen käytettävä aika ei tavallisella työssäkäyvällä yleensä lisäänny. Useimmiten jopa vähenee, koska N:ään se +1 pitää ansaita työtä tekemällä eli kaava kokonaisuudessaan menee näin: N+1=T-1

    Uudet pyörät on hienoja, se on totta. Mutta ne ei ole uusia kuin hetken aikaa ja sen jälkeen niillä pitäisi ajaa aika paljon ennen kuin niistä tulee uudestaan hienoja. Kaikkein hienoimpia pyöriä kun on ne, joista näkee, että niillä on oikeasti ajettu - ja paljon. Addiktin elämä helpottuu, kun hiffaa, että onnelliseksi ei tule pyöristä, vaan siitä mitä niiden kanssa tekee. Kiikkustuolissa ei nimittäin paljoa lämmitä ne fillarit, joita elämän aikana olet omistanut, vaan ne kilometrit, jotka niiden kanssa olet elänyt. Siispä: T+1 on uus N+1. Sen mukaan elämällä voi vaikkapa vaihtaa vapaa-ajaksi ne lomarahat, jotka N+1:teen olisi kulunut. Work less, live more! =)

    Ja ihan vakavasti ottaen, nykymaailmassa kuluttaminen pelkästään kuluttamisen vuoksi on aika meh.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  20. Käyttäjän 'Jii-Pee' Avatar

    Jii-Pee said:
    Täällä työmaaruokalassa tuota luettuani mietin että onpas fiksu kaveri. Hyvin sanottu. Addiktiota tämä on kyllä. Ei näillä 10h työvuoroilla oikein jaksaminen riitä ajamiseen riittävästi totta sekin. Vapaalla sitten. Hieno kirjoitus.
     
  21. paaton said:
    Work less ride more, on kyllä näköjään toiminut minulla tänä vuonna hyvin. Eli kyllä tuota aikaa näyttää löytyvän, jotta sillä uudella pyörällä pääsee ajamaan.

    Ei kai kukaan nyt oikeasti laske tunteja pyörää kohden, oston kannattavuutta ajatellen? Exelit kannattaa pitää kaukana harrastuksista.
     
  22. Blackborow said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Pistää melkeinpä miettimään montako gravelgrinderia ihminen tarvitsee.
    Mulla on kai kolme gravel kelpoista pyörää... tai kaikilla on gravel-lenkkiä tullut tänä kesänä ajettua.
     
  23. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Mulla on kai kolme gravel kelpoista pyörää... tai kaikilla on gravel-lenkkiä tullut tänä kesänä ajettua.
    Sama täällä, täysjäykillä maastureilla GG on jopa kivaa, ei siihen touhuun GG-spesifistä fillaria tarvita. Täpärillä ei oo GG-lenkille tullut lähdettyä.

     
  24. Blackborow said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Sama täällä, täysjäykillä maastureilla GG on jopa kivaa
    On oikeinkin kivaa etenkin kevään kelirikkoisilla ja paikoin pehmeillä pienemmillä teillä, mutta väärinhän se on ajettu.
     
  25. Käyttäjän 'stenu' Avatar

    stenu said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei kai kukaan nyt oikeasti laske tunteja pyörää kohden, oston kannattavuutta ajatellen? Exelit kannattaa pitää kaukana harrastuksista.
    Tulokulma olikin enemmän sellainen elämäkatsomuksellisfilosofinen. Siihen ei exeleitä tarvita. Aina löytyy joku pyörä, joka on uudempi, "hienompi" tai "parempi" kuin itsellä alla oleva. Se suo on loputon. Joillekin asia valkenee, kun on riittävän paljon harrastusvuosia takana. Kaikille ei ehkä koskaan ja se heille myös suotakoon. Oman pyöräilyelämäni laatu parani huomattavasti, kun tuon hoksasin. Sitä ennen jopa poljeskellessa saattoi mieli vaellella vihreämmillä nurmilla ja turhan usein ajatuksissa pyöri vieraat...pyörät

    Päivän mietelause Mr. Chris Kingin sanoin: "If the current works, why change it out?" Kyseisellä herralla lienee sen verran suhteita, että halutessaan löytyisi millaista tahansa pulkkaa ja pulikkaa alle, mutta siitä huolimatta pysyy omalleen uskollisena.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
     
  26. Kiusankpl said:
    CANNONDALE CAADX SE 105

    http://www.pyorasuvala.fi/cyclocross...le-caadx-se105


    "CaadX SE 105 -malli on suunniteltu haastavimmillekkin teille, ja se on varustettu leveämmillä ulkorenkailla,
    Fabric-satulalla sekä vaihteisto on rakennettu laajemmalla vaihdeskaalalla."

    Mikäs tässä oikeuttaa tuohon 200€:n lisähintaan perus-CaadX:ään verrattuna?
    Muuten kyllä toimiva ja laadukas pyörä tämä CadX 105 ja houkuttaisi kovasti vaihtaa nykyinen muutama vuosi ajettu Felt F65X tuohon...
     
  27. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Addiktin elämä helpottuu, kun hiffaa, että onnelliseksi ei tule pyöristä, vaan siitä mitä niiden kanssa tekee. Kiikkustuolissa ei nimittäin paljoa lämmitä ne fillarit, joita elämän aikana olet omistanut, vaan ne kilometrit, jotka niiden kanssa olet elänyt.
    Jonkinlaisena käsityöharrastajana pitää tunnustaa että myös pyörien rakentaminen voi lämmittää mieltä.

    Itse kun aloitin tämän oman CC/GG projektin niin koin huonoa omaatuntoa siitä, että en minä oikeasti tarvisi uutta pyörää. Mutta samalla tajusin että en ole kasannut kokonaista pyörää sitten vuoden 2011. Ja nyt vanha sisäinen koneasentaja tykkää oikein kovasti.

    Ps. Voiko puhua GG projektista jos kyseessä on cyclo johon tulee 38 mm Challenge Gravel Grinder Race renkaat?
     
  28. Käyttäjän 'JackOja' Avatar

    JackOja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    ...
    Ps. Voiko puhua GG projektista jos kyseessä on cyclo johon tulee 38 mm Challenge Gravel Grinder Race renkaat?
    Jos vain suinkin ajat sillä sorateillä niin sitten.

     
  29. Takamisakari said:
    http://www.bergamont.com/hk_en/produ...ndurance-Elite


    Mites tämmöinen? Tuonne voisi ehkä mahtua pyörimään hiilari-maantiekiekot, eli toimisi monikäyttöpyöränä.. Mun silmään visuaalisesti hienohko.

    E: Kuituisena paino 9,2kg 105:silla. Mun silmään taas jotenkin painavahko.
     
  30. Käyttäjän 'Kalle H' Avatar

    Kalle H said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    Mites tämmöinen? Tuonne voisi ehkä mahtua pyörimään hiilari-maantiekiekot, eli toimisi monikäyttöpyöränä.. Mun silmään visuaalisesti hienohko.
    Tuohan näyttää tulevan vakiona 35-622 renkailla, joten tokihan sinne nyt pienempi maantierengastus (23-28mm?) mahtuu alle, jos tilaa on isommallekin.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake