ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 18 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 28 68 118 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #511
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Kiekot on erimerkkiset joo, mutta jarrutkin osui täysin kohdilleen tällä kertaa. Ikinä ei ole tarvinut vaihteita säädellä omien kiekojen vaihtojen yhteydessä, mutta jarrut on pitänyt lähes poikkeuksetta joka kerta keskittämään. Ja joo, eli pakka siis on 1130 Pitää huomenna testata jos saisi tuolla vaijerin pikasäätimellä kohdilleen.

  2. #512
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Voiko v-jarruihin alkuperäisten 55-millisten palojen tilalle laittaa 72-milliset? Tai suunnillen noi koot noin. Mietin vaan että voiko etujarru lyödä liian herkästi lukkoon kun pitoa kai tulee käsittääkseni lisää.

  3. #513
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pexxi Katso viesti
    Voiko v-jarruihin alkuperäisten 55-millisten palojen tilalle laittaa 72-milliset? Tai suunnillen noi koot noin. Mietin vaan että voiko etujarru lyödä liian herkästi lukkoon kun pitoa kai tulee käsittääkseni lisää.
    Hieman offtopic, mutta menkööt.. Kun olin ostamassa ensimmäistä pyörääni tänä kesänä(noh penskana oli kyllä fillari), niin aavistuksen verran epäillytti ostaa viime/toissavuoden -malli, kun siinä ei ollut levyjarruja, ne näyttävät olevan ihan must juttu nykyään.. Joten minulle tulikin käsitys, että ei tarvitse sitten kummosia tehoja odottaa jarruilta, kun vanhaa mallia ovat jne..

    Ihmetus ja ilo oli suurimmillaan, kun ensimmäiselle lenkille sitten lähdin! Jarut toimivat todella hyvin. Vaikka kuskilla painoa n.100kg, niin pyörä pysähtyy erittäin hyvin ja nyt kun kokemusta on kertynyt muutama satakilometriä, niin etu ja takajarrun yhtäaikanen käyttö on alkanut tulemaan luonnostaan ja pyörä pysähtyy vähintäänkin hyvin ellei erinomaisesti!

    Kaikenlisäksi kun katsoin Velogin jarrupalojen vaihto/säätö -filmin Youtubesta, niin jarrujen vähäinen vinkuminen meni ihan minimiin. En voisi olla tyytyväisempi jarrujeni toimintaan! Eikä levyjarruja ole ollut ikävä, vaikka varmasti niissä on parempi tuntuma jarruttaessa ja ties mitäkaikkea kehitystä tapahtunut.
    (Jarrupalat ovat 60mm)

    Niin ja itse kysymykseen vastaan, vaikka nöösi olenkin.. en usko että jarrutusteho kasvaa niin paljon, että siitä ongelmia seuraa. Toki totuttellua varmasti vaatii, kun tuntuma jarrutustehoon muuttuu.
    Oleelisinta on varmaan valita sellaiset jarrupalat, jotka ovat laadukkaat. Tästä aiheesta sitten kokeneemmat osaavat jatkaa paremmin!

  4. #514
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Onhan noi vannejarrut ihan tehokkaita, kun pitää paikat puhtaina ja toimivina. Lienee vissiin märkäpito parempi levyjarruilla, tosin itse en ole omassa pyörässäni huomannut eroa sateella ja kuivalla jarrutustehossa, tosin mulla on nahkapalat käytössä. Mut kyllähän noi levyjarrut tulevaisuutta on.

  5. #515
    Liittynyt
    10/2009
    Viestit
    2.053
    Kyse siis kauppapyörästä jossa varmaan 10+ vuotta vanhat jarrupalat. Varmaan jos hioisi ja putsaisi voisi saada toimimaan joksikin aikaa mutta kai tohon voi jo laittaa uudet.

  6. #516
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    Onhan noi vannejarrut ihan tehokkaita, kun pitää paikat puhtaina ja toimivina. Lienee vissiin märkäpito parempi levyjarruilla, tosin itse en ole omassa pyörässäni huomannut eroa sateella ja kuivalla jarrutustehossa, tosin mulla on nahkapalat käytössä. Mut kyllähän noi levyjarrut tulevaisuutta on.
    Eron huomaa nollakeleillä, kun ajat jäisillä v-jarruille mersun kylkeen. Levyjarrumies on nauraa selkäsi takana.

  7. #517
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Miten toi Sramin doubletap tms. toimii etuvaihtajan kohdalla? Eikös se takavaihtajan kohdalla mennyt että ensimäinen pykälä vaihto fyysisesti pienemmälle rattaalle ja kun vetää sen yli, mentiin isommalle rattaalle. Mites etuvaihtajassa, mille vaihtaa eka pykälä ja toka? Kaikki videot, joita olen jaksanut katsoa, kertoo vain miten se takavaihtaja toimii.

  8. #518
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Oiskos tästä apuja sulle ja muillekin ;http://thebicyclechain.com/articles/...vers-pg292.htm

  9. #519
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    749
    RF sanoo että 38T rattaan kanssa pitäisi olla 26 toisena, itsellä nyt 40/28 ja pitkään ollut 38T varuilla, miksi en saisi laittaa sitä. Ymmärrän että rattaalta toiselle ketju voi liikkua eri lailla kun ne rampit yms on miten on, mutta eikai tuossa mitään ihmeellistä voi muuten olla(?)

  10. #520
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Omissani olen "sekoitellut" rattaita ihan oman hyvin tasisen maastoni mukaiseen tarpeeseen välittämättä mistään suosituksista. Raja jossain kulkee, mutta toimineet ovat, se onkin vaatimustasoni. Rattaiden eroksi suositus on tuo 12 piikkiä, jotta etuvaihtajan voi asentaa ohjeen mukaan oikealle korkeudelle isommasta rattaasta. Joskus on ollut pyörässä vain 8 piikin ero ja vaihtajan on joutunut asentamaan yli suosituksen, se toimii nonkin aivan hyvin molempiin suuntiin huolellisella asennuksella. Omiin pyöriin saa asentaa mitä itse haluaa omalla vastuulla.😊
    Shimanolla on krossareihin käyvä etuvaihtaja, jolla toimii hyvinkin pienellä piikkierolla olevat rattaat, CX70, tuollaisen olen asentanut kahtee omaan pyörään, vieläpä ylävetoisena.
    http://www.chainreactioncycles.com/f...h/rp-prod70123

  11. #521
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    40
    Tuli tuossa vaihdettua etu v-jarruun aqua guide V-jarrupalat ja ens tuntumalla vaikuttaa hyviltä, hinta 2.90e molemmat palat yhteensä!

  12. #522
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Retropyörää kasatessa tuli seuraava ongelma: Miten tuosta kuulasta jatketaan vaijerin kuorella vaihtajalle päin?

    Tarvinnee jonkin osan väliin, pelkkä kuori+päätyholkki ei tunnu oikein asettuvan tuohon..

    Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

  13. #523
    Nyt sain hommattua Surly Krampuksen, jossa Aleks MD40 vanteet. Renkaina 3:n tuuman Surlyt. Koska vanne on noinkin leveä, en löydä taulukkoa sopiville renkaille.
    Eli voinen käyttää esim. Swalben Marawintereitä mutta mikä on leveys, tai siis kapeus, jota voin käyttää. Ylikoon eli 29 tuuman renkaitahan ei ole pakko käyttää.
    Tarkoituksenani on käyttää pyörää talvella pyöräteillä ja kesällä asfaltilla juhtana. Auttakaa tietämätöntä.
    Aktiivipyöräilyä jo vuodesta 2013. (tammikuu)

  14. #524
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Apua tulee kun kerrot vannekoon. Se löytyy vanteesta pienellä präntättynä.

  15. #525
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    JK- olisko tuossa kuulassa ollut jonkinlainen hienosäätöruuvi? Tuohon saa pyöräliikkeestä uuden ja vaijerinkuorenpätkän siitä vaihtajaan tarvii. Kuva on vähän turhan tiukasti rajattu.

  16. #526
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Apua tulee kun kerrot vannekoon. Se löytyy vanteesta pienellä präntättynä.
    Joo, Kiitos. Olen nyt vankimielisairaalassa mutta pääsen illalla pois ja katson speksit. Luulin tuon numeron 40 merkkaavan leveyttä millimetreinä. Kehävalmistajan sivuilta ei asia selvinnyt.

  17. #527
    Liittynyt
    07/2017
    Viestit
    425
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Retropyörää kasatessa tuli seuraava ongelma: Miten tuosta kuulasta jatketaan vaijerin kuorella vaihtajalle päin?

    Tarvinnee jonkin osan väliin, pelkkä kuori+päätyholkki ei tunnu oikein asettuvan tuohon..

    Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    JK- olisko tuossa kuulassa ollut jonkinlainen hienosäätöruuvi? Tuohon saa pyöräliikkeestä uuden ja vaijerinkuorenpätkän siitä vaihtajaan tarvii. Kuva on vähän turhan tiukasti rajattu.
    Itsellä kanssa oli ongelma, mutta sitten kuorin uuden vaijerikuoren päältä n. 5mm matkalta sen muovin pois ja se sisäspiraali upposi tuohon hyvin.

  18. #528
    ^^ Vanteen koko 622x40.

  19. #529
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Taisi tulla rengaskoko, mutta eipä sen väliä, Marathon Winter on ihan hyvä valinta. Nyt on hyvä aika miettiä kun liukkaisiin vielä aikaa. Oma pyöräliike on hyvä apu. Jos netistä niin:

    https://www.bikester.fi/schwalbe-mar...28-355376.html

  20. #530
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    ^Kyllä noi Alexrims MD40 näyttäis vaan olevan 40mm leveät.

  21. #531
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Huh huh, mistä noihin nastarenkaat?

  22. #532
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.Brooks Katso viesti
    ^^ Vanteen koko 622x40.
    Tietämättä ollenkaan varmuusastetta, kuvassa melko leveälle vanteelle asennettu 50-622 rengas, voiskohan tuollaisen asentaa 40 mm leveälle vanteelle?

    https://www.bike-components.de/en/Sc...e-Tyre-p32899/

  23. #533
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.Brooks Katso viesti
    ...Tarkoituksenani on käyttää pyörää talvella pyöräteillä ja kesällä asfaltilla juhtana. Auttakaa tietämätöntä.
    Ice Spiker on loistokas rengas myös pyöräteille. Laittaisin mielummin sen kuin jonkun 50-millisen Marawintterin.


  24. #534
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kun on hyvä ehdotus, panisitko kysyjälle linkin renkaaseen.

  25. #535
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    No vaikka tästä. Pyöräteille menis kai tuo halpisversiokin, kaapeliversio Performance. Pari kymppiä isommalla rahalla saa taittuvan.


  26. #536
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Isp on aika lipsakka kuivalla asfaltilla. Ottaisin mieluummin nicotinen kelville. Tosin jos ajaa maastossa, niin en edes harkitsisi muuta kuin ispiä

    http://45nrth.com/products/tires/nicotine

  27. #537
    Liittynyt
    01/2017
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    286
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JK- Katso viesti
    Retropyörää kasatessa tuli seuraava ongelma: Miten tuosta kuulasta jatketaan vaijerin kuorella vaihtajalle päin?

    Tarvinnee jonkin osan väliin, pelkkä kuori+päätyholkki ei tunnu oikein asettuvan tuohon..

    Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla
    Vastaan itselleni, pyöräkauppa auttoi

    Eli tarvitsee alla olevan päätyholkin normaalin suorapäisen sijaan: istuu tukevasti tuon kuulan sisään


  28. #538
    Kiitos paljon vastauksista. Hauskaa tulee tuon semifätin kanssa varmaan riittämään.

  29. #539
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    ISP toimii 40mm vanteella hyvin. Ainoa vaaran paikka niillä on metallinen jäätynyt viemärikaivon kansi, jolla ei mikään pidä.
    Lumella leveämpi vanne levittää pintaa ja tuo vakautta, kapealla vanteella syö herkemmin uraa lumeen ja alkaa upottaa spooriin.
    Vielä leveämpää lumelle kaivatessa on ensimmäisiä 29+ plussakumeja Sharktoothit

  30. #540
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    5
    Jaahas, uus kampe saapui Englannista ja jarruthan ne oli jääneet uk-asentoon vaikka siitä oli tilausvaiheessa puhetta. Elikkäs mitä tarvitaan ja onnistuuko kotioloissa ilman erikoistyökaluja sramin db5 jarrujen kääntö eu-malliin?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •