Konan alkuperäistanko, jossa on flarea varmaan just cowchipperin verran. Menee aika lailla samaan linjaan Sramin kahvojen kanssa, nehän sojottaa aina vähän sivulle...
Ihan kiva työmatkapyöräksi, oikeasti kivat fillarit on sit erikseen. Raskas ja jäykkähän tuo on vaikka ajo-ominaisuudet muuten ovatkin hyvät.
Tommikakkosen Kona on varsin karun oloinen maastopeli. Jotenkin sellainen Camel-boots meininki. Tykkään.
Tässäpä tää mun uus pyörä:
![]()
KakkosTommin Konalle peukaloita. Ajaisin mieluusti, tosin laittaisin lukkopolkimet ja väliksi 32/20.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Uusi täysjäykkä 29er.Runko 23",3x10,noilla kuvan hiekkatie/nopea polku kiekoilla 7,85kg.Kevenee syksyn mittaan n. 7,5 kiloon ja siihen jää...
Isompi kuva:
http://aijaa.com/Ejxvgc
Stinky O`Possum muokkasi tätä : 01.10.2017 at 18.24
Kiitos kommenteista!
Saksasta Bike-Discountin poistomyynnistä.Tuo oma Cube Elite Super HPC SLT 29 runko(vuosimalli 2013) lähtöhinnaltaan 1145 euroa,maksoin 363 euroa.
On siellä vielä joitain kokoja/malleja jäljellä.
Tämän pyörän kasaus oli kuukauden hillittömän nettisurffailun tulos.Esimerkiksi X0 3x10 etuvaihtaja tuli Bikewagonilta Yhdysvalloista 21,74 eurolla posteineeneli ei mennyt edes ALVin rajan(22eur) yli!
Sram X0 10speed takavaihtaja(vm.2010) ROSElta Saksasta 99 euroa ja siitä vielä 20 euroa pois koodilla...väsynyt mutta onnellinen![]()
^Hieno peli, mutta miksi 3x10? Varsinkin jos keveyttä tavoitellaan.
Ei ollut äärimmäinen keveys mielessä.Tykkään että pakassa hyppäykset rattaiden välillä olisivat pienehköt(11-32).En jaksa innostua tuosta yhden tai kahden eturattaan suuntauksesta.Päädyn joskus paikkoihin missä tuota granny ringiä tarvitsee.
Tähän löytyy myös jykevämmät kiekot juurakko-/kivikkopoluille(Pacenti TL28/2,25 Rocket Ron).Talvikiekot löytyy myös(Pacenti CL25/Ice Spiker Pro Evo).Kiekkoja siis käyttötarkoituksen mukaan.
Satulan yläpinta 845mm keskiöstä jos sitä joku miettii.Satulalta pudotusta tangolle 120mm.
Tankokin on vain 600mm eikä todellakaan levene...
Syksymeisinkejä
Sent from my LG-H815 using Tapatalk
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Nätti pyörä ja nätit tanwall-renkaat. Mitkä ovat renkaat merkiltään?
Tänks![]()
Nehän on Panaracer Paselat. On kyllä mukavat ja varmat arkiseikkailugravelgrindaus gummit!
Raahe Cycling Club - www.facebook.com/raahecc - www.raahecc.fi
Kaikki alkoi siitä kun lopputilin sain. Se pitää tässä yhteydessä tavallaan paikkansa, mutta oikeastaan kaikki alkoi siitä, kun 29” xc-täysjoustopyöräkuumeen sain, ja ylimääräinen 27,2mm Ritcheyn kuitutolppa oli. Projektin alkukriteereinä olivat mm. mielellään sellainen että on aika hyvä pitkiin marakisoihin, mielellään aika kevyt, mielellään suht hyvillä osilla, mielellään ulkoiset vaijerinviennit, ja tietysti mielellään aika eroottinen. Alustavaa erikoisuuden tavoittelua oli kyllä myös, Canyon-harrastamisessa kun on jotenkin tullut kyllästyminen ja halusin vähän toisenlaisia kokemuksia. Katselin siis tarkoituksella myös erikoisempia merkkejä.
Kuten jäljempänä käy ilmi, ja olisi muutenkin voinut arvata, on varsin reidestä oleva idea lähteä kasaamaan pyörää jonkin olemassaolevan komponentin, kuten satulatolpan perusteella. Näin se nyt kuitenkin meni, eikä 27,2mm tolpalle hirveästi täysjoustorunkoja tehdä. Tein hieman kauppaa ja lopulta tilasin keväällä, sokkona ja koeajamatta tietysti, Rotwildin outletista jonkinlaisessa testikäytössä olleen R2 FS 29:n rungon ja siihen komponentit. Ehkä parhaiten kuvaa lakoninen kanssa-ajajan kommentti Tour de Tampereella: ”itse en olisi uskaltanut”…noh, niin no.
Projekti on edennyt asteittain, ja lopputulos vaikuttaisi nyt olevan tämä:
Iso kuva: https://image.ibb.co/b9ecYk/MG_3372.jpg
(Huom. isot kuvat ovat sitten valitettavasti ihan saakelin isoja, mutta en jaksanut renderöidä pienempiä)
Iso kuva: https://image.ibb.co/nxiMtk/MG_3522.jpg
Iso kuva: https://image.ibb.co/kEdAm5/MG_3465.jpg
Iso kuva: https://image.ibb.co/d201tk/MG_3487.jpg
Tekniset tiedot
1. Runko ja keula
Runko: Rotwild R2 FS 29 vm. 2016, M-koko
Takaiskari: Fox Float CTD Trail Adjust Factory Kashima
Etuhaarukka: Fox 32 Float 100 FIT CTD 29 Kashima
2. Voimansiirto
Vaihteensiirtäjä: Sram XX1
Takavaihtaja: Sram XX1
Keskiö: Sram GXP Pressfit
Kammet: Sram XX1 Q156mm
Eturatas: Wolftooth SDM Oval 34t
Takapakka: Sram XX1 10-42
Ketju: Sram PC-XX1
Vaihdevaijeri: Jagwire Mountain Pro Shift
Polkimet: Crank Brothers Eggbeater 3
3. Jarrut
Jarrut: Magura MT8
Jarrulevyt: Ashima AiNEON-6 160mm
Jarrupalat: SwissStop D-30 Sinter
4. Kiekot
Kiekkosetti: Mavic Crossmax SL Pro LTD WTS 29
Pikalinkut: DT Swiss RWS 9x100/135mm
Renkaat: Onza Svelt 29x2,25"
5. Muut osat
Ohjaustanko: Mcfk Carbon Flatbar 700mm/12°
Ohjainkannatin: Ritchey WCS C220 80mm/6°
Ohjainlaakeri: Rotwild
Satulatolppa: Mcfk Carbon 27,2x420mm
Satulatolpan klemmari: Controltech TiMania 34,9mm
Satula: Berk List Carbon Oval Rail 7x9mm
Gripit: ESI Grips Chunky
Pulloteline: Elite Moro Carbon
Kokoonpanon paino: 10,3kg
Grammanviilauksen osalta todettakoon, että hommasin eräältä nimeltämainitsemattomalta xtr-antzalta Spessun 29x1,95” Renegade S-Worksit, joilla paino tippui 9,9 kiloon. Seuraavaksi menin erään nimeltämainitsemattoman ViliA:n kanssa Nokian metsään. Sain traumoja, ja laitoin suosiolla Onzat alle. Jos ei osaa ajaa, niin pelkkä keveys ei sinänsä paljon riemastuta. Saa suosiolla olla yli 10kg.
Katsotaanpa hieman yksityiskohtia… Keulan teippaukset on tehty Iglun pajalla, kuten kuvista näkyy, alustavasti/saamarin hyvin. Myös tähän viittaavan salaperäisen johtolangan voivat asioihin perehtyneet etsiä kuvista - jotka tietävät, tietävät. Foxin 100mm Kashima-keula on kevyt ja herkkä, toki 9mm QR on hieman letdown. Jämäkkyyttä etenemiseen tuovat onneksi Mavicin kiekot, joihin pyörän mukana tulleet DT Swissin XR1501:t vaihtuivat. Raikuvankeltaiset decalsit olivat niin hirveät, että niitä piti hieman stilisoida mattopuukolla.
Iso kuva: https://image.ibb.co/eWGVm5/MG_3492.jpg
Rungon decalsit olivat hieman karussa kuosissa testikäytön/roudauksen jäljiltä, ja poistin ne viistoputkesta mielenrauhaa häiritsemästä. Koska tyhjää tilaa jäi aika paljon, liimailin siihen kaikenlaisia laatikon pohjalta löytyneitä tarroja. Ei se kovin hyvä idea ollut, vaikka vaati yllättävän paljon aikaa ja vaivaa. Ovat ne sentään referenssejä pyörästä faktisesti löytyviin komponentteihin.
Iso kuva: https://image.ibb.co/hyoAm5/MG_3481.jpg
Ohjaamo-osastolla Mcfk:n hieman ehkä vähän kapea, mutta muuten loistava 700mm ja 12 asteen stonga, ja Ritcheyn 80mm stemmi, josta en ole vieläkään ihan varma onko se keskimääräisiin ajoihini parempi miinuksella vai plussalla. ESI:n Chunkyihin olen vaan jotenkin kiintynyt, vaikka kestävyydessä on toivomisen varaa.
Iso kuva: https://image.ibb.co/bCQUeQ/MG_3420.jpg
Jarru- ja vaihdekahvaergonomia parani mukavasti Magura/Sram matchmakerilla. Tosin Jämillä vaihteensiirtäjän kevennysalupultti otti ja löystyi, kiristely keskenkaiken johti tietysti peesistä tippumiseen ja itketti alustavasti verta. Nyt siinä on vihreää locktiteä, josko pysyisi jatkossa paremmin.
Iso kuva: https://image.ibb.co/eLYzeQ/MG_3498.jpg
Foxin takaiskari on sinänsä oikein hieno kapistus, mutta olisi alusta asti kaivannut huoltoa, CTD-säätö kun ei vaikuta juurikaan sen ominaisuuksiin. Onneksi rungon geometria on varsin ei-keinuva, ja paineen säädöllä saa kontrolloitua tyydyttävästi käytöksen rajat. Esim. Jämillä olisi kuitenkin kaivannut ihan oikeaa lukitusta.
Iso kuva: https://image.ibb.co/diibR5/MG_3545.jpg
Joustomatkaa taka-akselilla on kivasti progressiivisesti 115mm, mikä yhtenä osatekijänä houkutteli ostopäätökseen. Ja kuten voi arvata, xc-pyöräksi pitkä jousto yhdistettynä 27,2mm tolppaan ja kuitupenkkiin on varsin mukava yhdistelmä. Rungon viimeistelyä luonnehtisin lyhyesti termillä high end. Hieno firma on ADP Engineering (ks. https://www.pinkbike.com/news/inside-rotwild.html).
Iso kuva: https://image.ibb.co/bRdbR5/MG_3514.jpg
Jarrut ovat Maguran MT8:t, jotka Avid- ja Formula-vuosien jälkeen tuntuvat sekä toiminnallisesti että esteettisesti todella loistavilta. Jarrulevyt ovat Ashiman Ai-Neonit, jotka ovat toimineet hienosti SwissStopin jarrupalojen kanssa, ei mitään ongelmia vaikka kevennyslevyt tuppaavat herättämään tunteita. Viimeistelyn laatu on mielestäni aivan samaa tasoa kuin vaikkapa Avidilla. Paloja ne syövät kyllä, sen huomaa. Jarrulevyjen teräspultit kaivettiin oitis miljoonalaatikosta, kun Ashimoiden mukana tulleet alumiinipultit eivät herättäneet edes alustavaa luottamusta.
Iso kuva: https://image.ibb.co/fFsEDk/MG_3439.jpg
Maastokisoja Rotikalla on ajettu tänä kesänä Korso 64km Imatra 60km ja Jämi84, ja kahdessa ensin mainitussa on satulatolpan klemmari-satula-tolppa-akselilla on ollut sitä kuuluisaa hermoja raastavaa epämääräistä naksetta. Nokian metsässä satula kämähti jäätävään asentoon nokka ylöspäin (herää kysymys miksi sinne pitää edes mennä), ja teki vielä samat temput Imatralla. Ironista sinänsä, että vaikka koko projekti lähti ylimääräisestä 27,2mm Ritcheyn tolpasta, juuri se oli komponentti joka ei päässyt jatkoon, tilalle tuli Mcfk:ta.
Iso kuva: https://image.ibb.co/cfUBdk/MG_3534.jpg
Tunen KommVor, joka ei sitten mitä ilmeisimmin ollutkaan rikki, ehti poissuljentavaiheessa vaihtua Berkin penkkiin, jota täytyy kehua vuolaasti. Ei myöskään erityisen painava noin nahalla päällystetyksi ja ohuesti pehmustetuksi satulaksi, punnittu paino 93g.
Iso kuva: https://image.ibb.co/b5xszQ/MG_3479.jpg
Vaihtoon meni myös Carbon-Ti:n alumiiniklemmari, joka vaihtui Controltechin järeämpään titaaniseen.
Iso kuva: https://image.ibb.co/iyS365/MG_3448.jpg
Voimansiirtopuolella edellisestä pyörästä siirrettyjen Sramin 156mm Q-factorin kampien sovitus meni ”hieman” tiukalle… Appiukon kanssa mietimme juttua, ja päädyimme viistämään hienovaraisesti lisää clearancea pitämällä karkeaa hiekkapaperia runkoa vasten, ja hinkkaamalla kampea edes takaisin. Materiaalia poistui ehkä noin 0,5-1mm, ilman että seinämävahvuuden kanssa tarvisi hirveästi pelätä, ja kampi ei tuosta ainakaan meikäläisen käsi- tai jalkawateilla taivu runkoon kiinni mitenkään.
Iso kuva: https://image.ibb.co/jt0CzQ/MG_3511.jpg
Etulimppuna ovaali 34t Wolftooth, ja muuten ihan perus 11sp XX1. Ei jotenkin tunnu tuo ovulaatio hirveästi lämmittävän, välitys 34-42 on siinä hilkulla onko se liian raskas kisassa väsyneenä. Saattaa olla että laitan seuraavaksi suosiolla 32t etulimpun, tai sitten jos vastaavasti pakkaosastolla olisi tehtävissä jotakin, täytyy selvitellä.
Iso kuva: https://image.ibb.co/fWqZDk/MG_3510.jpg
Olen välillä kaivannut vaihteiden säädössä Sramin vaihteensiirtäjän ideksoitua barrel adjusteria (tynnyrisäätäjää?) hienojakoisempaa säätöä, joten laitoin vaijerin päähän Jag OjaWaijerin portaattoman säätimen. Ei se kaunis ole, mutta tässä kohtaa ns. form follows function.
Iso kuva: https://image.ibb.co/fUXLm5/MG_3519.jpg
Tulipahan taas kirjoitettua ja kuvia on aivan liikaa. Joka tapauksessa vielä yksi fiilistelykuva, ja sitten virtuaalillista hiljaisuutta.
Iso kuva: https://image.ibb.co/f6T4Dk/MG_3558.jpg
LJL muokkasi tätä : 07.10.2017 at 10.16
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Jopa minä ei-maastokuski jaksoi lukea ajatuksella alusta loppuun. Varsinkin kun hieman eksoottisempaakin palikkaa kiinni niin mielenkiinto nousee entisestään. Hienoa kun jaksat nähdä täällä vaivaa kirjoittaa hieman enemmänkin esittelyä. Tuppaa olemaan tyyli enemmänkin postata kuva ilman sanaakaan tekstiä, joten kommentointikin jää samalle tasolle.
Hieno pyörä kaiken kaikkiaan.
Hieno on, mainiota jos viimein on nyt täysin valmis.
Lisäpojot perusteellisesta esittelystä.
EDIT: onko se Ritsin tolppa sulla siis taas joutilas?
JackOja muokkasi tätä : 07.10.2017 at 09.17
^^^Oletko varma, että tuon Fox CTD:n säätöjen toiminta menee niin kuin luulet? Mä ainakin ajoin puoli vuotta luullen tietäväni ja ihmettelin myös miksi niin vähän vaikutusta. Sitten luin käyttöohjeesta ja johan valkeni.
Hieno pyörä ja mukava selostus.
Otin eilen omasta mielestä hienosta pyörästäni hienon kuvan ja meinasin tulla postaamaan tänne. En mä nyt taidakkaan...
Tack, mielelläänhän sitä omasta pyörässään kirjoittaaKun en yleensä kirjoita mitään asiaa, niin kerran parissa vuodessa voi tehdä poikkeuksen.
Joo on, nyt vähän käytettynä se on suorastaan vastustamattomasti hinnoiteltu(eli satasen)
Juu, men nej.. Eikö se toimi samalla tavalla kuin keulassa, eli auki-jähmeä-lukossa? Lisäksi se joku lisäpylpyrä 1-2-3 on aivan täysi mysteeri. Ehkä luen sitä manuaalia, tai vaihtoehtoisesti menen fillariosaan valittamaan
Normaalisti voidaan jatkaa
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Onhan tässä nähtävissä ihan selkeä ylikunnon riski. Jännittävä runko, ei pelkästään hankintatavan vaan myös ominaisuuksien puolesta. Geometrianumeroita tarkistamatta sivukuvan perusteella kulmat ja mitat on melko moternit, mutta toisaalta sitten haarukoissa on pikalinkut.
Kampien välyshän on juuri eikä melkein oikea. Lämmittää säätäjän mieltä, kun tuollaiset pienet yksityiskohdat osuu kokoonpanossa paremmin kuin tehtaalla. Vaikka se kävisi enemmän tuurilla kuin taidolla.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
pohjana "miesten Monark-pyörä"
![]()
Joo oli kyllä hieman jäätävä tunnelma, kun laittoi kammet kiinni ja totesi että harvinaisen vähän jää tilaa...Mutta tuli siitä ihan nätti, viiste on tismalleen rungon muotoinen. Onneksi appiukko on tekijämiehiä, ilman apuja olisin varmaan painanut (taas) sitä kuuluisaa tilausnappia. Ns. mud clearance tuossa on pienenä ongelmana, mutta ei toistaiseksi mitään jälkiä rungossa.
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Rotikka on kyllä hieno ja hienosti esitelty. Melkein tekisi mieli kysyä mihin budjetti lopulta asettui mutta eihän sellaista kysellä![]()
Kirjanmerkit