GarminGiantHephaElectrobike
Sivu 17 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 15 16 17 18 19 27 67 117 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 481 - 510 / 10543

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #481
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Hyvinkää
    Viestit
    792
    - käyttö https://www.youtube.com/watch?v=9byRp9e2USU (http://fi.lmgtfy.com/?t=v&q=presta)
    - presta joka on itselläsi. Muut schrader=auto ja dunlop=mummopyörä eivät käy koska vanteessa tarttee olla isompi reikä venaa varten. Täytyis porailla isompi sulle jos noita muita haluis käyttää.
    - Folding on taittuva jonka voi esim.taitella pieneen pakettiin ja esim.taskuun varakumi mukaan. Ovat kevyempiä kuin wired joka ei taitu kun siinä on rautalanka reunassa. Tosin folding on hinnakkaampi.
    - Merkintä 40-622 ISO standardin merkintä jossa 40 on renkaan leveys ja 622 vanteen halkaisija (700 x 38C - 28 x 1 5/8 x 1 1/2 sama asia eri muodossa) älä käytä muita.
    - Folding parempi 28mm leveä ja tossa sisurit
    http://www.chainreactioncycles.com/f...e/rp-prod26727 ota 40mm pitkä vena koska muut tolkuttoman pitkiä ja valkkaa leveys kumiesi mukaan.

  2. #482
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Edelliseen liittyen. Kun tekisi mieli vaihtaa presta schraderiksi, niin onko mitään syytä, miksi reikää ei voisi porata/hioa isommaksi? Crc:llä näkyi olevan tubeless schraderiksi.

    Äkkiseltään ei tule esteitä mieleen, mutta paluu vanhaan on aika haastava..

    Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
    Miten niin tyhmä kysymys??

  3. #483
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Ei varmaan. Luultavasti prestaakin pystyisi käyttämään vaikka poraakin isommaksi. Ei niissä niin suuri ero kuitenkaan ole.

  4. #484
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fat Boy Katso viesti
    Crc:llä näkyi olevan tubeless schraderiksi.
    Näitäkös http://www.chainreactioncycles.com/f...t/rp-prod94761 tarkoitit?
    Jos myöhemmin haluaa käyttää prestallist sisurii,ni tollain sovitin nippeli jeesii : https://www.bike24.com/1.php?content...gc=0;orderby=2

    Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla

  5. #485
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Juurikin noita. Sisureita tuskin takas tulee.

    Lähetetty minun G3121 laitteesta Tapatalkilla
    Miten niin tyhmä kysymys??

  6. #486
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Maastopävityskärpänen iski..

    Ajan 29 jäykkäperällä. Taakse mahtuu max 2,25" rengas, joku 2,3" saattaisi mahtua rimoja hipoen..

    Olen huomannut että omat polkurymistelyt ovat lähinnä rynkytystä juurakossa. Teknistä hinaamista, välillä jalkautuen. Harvoin pääsee tykittämään yli 20km nopeuksia. Keskarit poluilla jotain 13km/h.

    Aloin miettimään, että voisin haluta leveämpää rengasta alle jotta ajo "helpottuisi" / olisi miellyttävämpää. Kaipaisin sivuttais pitoa hieman lisää ja rynkytystä vähemmälle - en halua täysjoustoa enkä läskiä.

    Mikä olisi paras ratkaisu ongelmiin? 27,5+ vai 29" ja 2,6" renkaat vai 27,5, 2,6 renkailla. Vai jotain ihan muuta?


    Onko järkeä kokeilla vanhaa runkoa 27,5 kiekoilla?

  7. #487
    ei mitään enää

  8. #488
    Liittynyt
    01/2017
    Viestit
    62
    Nöösillä pieni kysymys, kuunnelkaa kertaa lukkopolkimet reistaa. Mulla siis maastoklossit ja olisko ollu pd324 combipolkimet.. mutta siis oikea jalka on vähän notkunut ja naksunut, ikäänkuin että kenkä ja klossi hölskyy ja liikkuu polkimessa edestakaisin. Ei ole kuitenkaan irronnut. Ja nyt viime lenkillä alkoi vasenkin pikkasen tekemään samaa. Klossien kireys on suunnilleen puolivälissä, kilometrejä kertynyt ehkä 1500. Mutta onko tämä nyt siis sitä klassisen kulumista vai voiko noiden polkimien kohdalla tehdä jotain? kiitos avusta, kun ei ole aikaisemmin tällaista vielä tapahtunut itelle niin apuja kaipailen. Kannattaako kokeilla esim. kiristää sitä Polkimen jousta kireämmälle?

  9. #489
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Katso ensiksi onko klossit löystyneet kengistä, polkimissa on kireydensäätö, plussa kiristää miinus löysää. Ei voine olla kulumisen syy vielä.

  10. #490
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    PD324 pedaalit ei aivan parasta Shimanoa ole, itsellä on rahtiruunassani nuo ja kun noihin työläännyn niinnen samanlaisia osta tilalle..
    https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=187035;menu=1000,2,142,91; pgc%5B78%5D=262
    Nuo ny on ainoat oikeat siis mulle. Yhdessä pyörässäni pitää olla kombipedaalit, tarvii tyhjää kenkiä arpoa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  11. #491
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52

    Oppitunti nöösille rengas&vanne valinnoista..

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Jos siinä on nämä "oikeat" pyörän venttiilit(presta), ei auton eikä pika, niin niiden halkaisia on pienempi kuin auto ja pika venttiili llä.
    Toisekseen ne ovat erittäin hyvät venttiilit, kun oppii niiden käytön ja on hyvä suukappale pumpussa. Kierrettävät sulakkeet ovat syvältä. Vivulla tai vastaavalla kiristettävistä löytyy hyviä. Itsellä on helkaman ja lidlin pumput käytössä ja toimivat, mutta mieli tekisi hipompaa. 藍

    Nyt luin loppuun ja presta näkyy olevan. Saahan sen vanteen porattua jos pakko on.

    Minulla on samanlevyisillä vanteilla 57mm nastarenkaat, mutta ne eivät mahdu monenkaan hybridin haarukoihin.

    Nuista kumeista 28mm versio, mutta suosittelen linkkaamani. On nopeampi ja mukavampi.
    Kiitokset jälleen, Moska!
    Tosiaan pitää ottaa huomioon tuo haarukankin leveys talvirenkaita hankkiessa. Linkkaamasi renkaat ovat tällähetkellä 1-sijalla, kunhan saan listan valmiiksi, mitä tilaan sitten kuunvaihteessa.

    Jos verrataan noiden renkaiden specsejä, eli ne minun linkkaamani renkaat CRC:n VS Planet X:n(sinun linkkaamasi) renkaat, joiden linkit on tässä mainttu useaan otteeseen. Niin nuo Planet X:n renkaiden leveys olisi minun vanteille käypäinen 38mm -leveänä, viitaten tähän, joka on renkaiden specseissä.

    • ERTO 32x622 = 700x32c = 32mm
    • ERTO 37x622 = 700x35c = 35mm
    • ERTO 40x622 = 700x38c = 38mm


    Ehdotit minun vanteiilleni 35mm renkaita, mutta eikö se ole sama ottaa nuo 32mm renkaat, jos nekin käyvät vanteilleni? Vai sattuiko tässä pieni virhe ja minun tulisi ostaa nuo 38mm -renkaat jotka olisivat ISO -standardin mukaiset renkaat?

    Tässä vielä linkki vanteideni kuvaan: https://i.uppaa.fi/2017/09/16/20170916_133842187ba.jpg
    Renkaasta löytyvät merkinnät: (40-622, 700 x 38C - 28 x 1 5/8 x 1 1/2)

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti teeässä Katso viesti
    Autonrengasventtiili = schrader
    Kiitokset teeässä!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    retry,tuon https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_5775 mukaan noille 700 x 19c vanteille suositus olisi ;kapein 28mm ja levein 47mm.
    Tässäpä oivaa faktaa, kiitokset jälleen kerran SSGT!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Tuo 57 on jo vähän ylileveä, mutta ISPiä (schwalben Ice spiker pro) ei saa kapeampana ja se on paras rospuuttorengas mitä tuohon saa. Ekana pyöräily talvena takana oli maraton winter 50mm nastakumi mutta se oli aika masentava verrattuna ISPiin.
    Viimetalven ajoin 35mm gravdaaleilla cyclolla ja onhan se loistava kanssa, mutta aivan erilainen kuin ispi. Toinen on maasturin kumi ja toinen lähes maantie rengas. Hybridi oli kyllä lähes koko talven tallissa ja cyclo käytössä.
    No, meni offtopikin puolelle, mutta jospa ei haittaisi.
    Heheh, abaut puolet tai oikeastaan koko teksti jäi vaille ymmärrystä! ispit, cyclot, gravdaalit..
    Niin ja eihän se niin justiinsa ole, jos juttu lähtee vähän sivu poluille!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jone1 Katso viesti
    - käyttö https://www.youtube.com/watch?v=9byRp9e2USU (http://fi.lmgtfy.com/?t=v&q=presta)
    - presta joka on itselläsi. Muut schrader=auto ja dunlop=mummopyörä eivät käy koska vanteessa tarttee olla isompi reikä venaa varten. Täytyis porailla isompi sulle jos noita muita haluis käyttää.
    - Folding on taittuva jonka voi esim.taitella pieneen pakettiin ja esim.taskuun varakumi mukaan. Ovat kevyempiä kuin wired joka ei taitu kun siinä on rautalanka reunassa. Tosin folding on hinnakkaampi.
    - Merkintä 40-622 ISO standardin merkintä jossa 40 on renkaan leveys ja 622 vanteen halkaisija (700 x 38C - 28 x 1 5/8 x 1 1/2 sama asia eri muodossa) älä käytä muita.
    - Folding parempi 28mm leveä ja tossa sisurit
    http://www.chainreactioncycles.com/f...e/rp-prod26727 ota 40mm pitkä vena koska muut tolkuttoman pitkiä ja valkkaa leveys kumiesi mukaan.
    Kiitokset jone1! Tästä oli paljon apua ja iloa!

    ISO -standardi merkinnästä vielä, 40mm olisi renkaan maksimi leveys. Mutta todellisuudessa siihen käy miltei mikä rengas tahansa? Olen saanut nyt sen käsityksen että vanteen halkaisija 622-on lähinnä ainoa rajoittava tekijä rengasta valittaessa, Viittaan mm ööh Moskan tai kuka se nyt mainitsikaan, että on samoilla vanteilla yli 50mm renkaat ja muihin edellä mainittuihin rengas suosituksiin jne. Olenko ihan metsässä vai..?

    Tosiaan katukumia ostaessani haluan mahdollisimman hyvin rullaavan renkaan, mutta hinta pitää pysyä kohtuullisena(tarkoittaa minulla max 20-30€/kpl, mielummin alta 20€/kpl). Moskan linkkaamat renkaat ovat budjetissani ja niitä saa leveydellä 32 , 35 ja 38mm. Joten onko tuolla 32mm leveällä renkaalla mitään merkitystä verrattuna leveimpään 38mm malliin? Onko kyseessä vain se, että mikä mätsää vanteeseen vai onko jotakin joka vaikuttaa ajo ominaisuuksiin?
    Ottaen vielä huomioon, että olen "sunnutai pyöräilijä", jonka lenkit on n.30-40km/3-4 kertaa viikossa. -En siis minkään sortin urheilija, jos se ei ole vielä tullut selväksi!

  12. #492
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti retry Katso viesti
    Kiitokset jälleen, Moska!
    Tosiaan pitää ottaa huomioon tuo haarukankin leveys talvirenkaita hankkiessa. Linkkaamasi renkaat ovat tällähetkellä 1-sijalla, kunhan saan listan valmiiksi, mitä tilaan sitten kuunvaihteessa.

    Jos verrataan noiden renkaiden specsejä, eli ne minun linkkaamani renkaat CRC:n VS Planet X:n(sinun linkkaamasi) renkaat, joiden linkit on tässä mainttu useaan otteeseen. Niin nuo Planet X:n renkaiden leveys olisi minun vanteille käypäinen 38mm -leveänä, viitaten tähän, joka on renkaiden specseissä.

    • ERTO 32x622 = 700x32c = 32mm
    • ERTO 37x622 = 700x35c = 35mm
    • ERTO 40x622 = 700x38c = 38mm


    Ehdotit minun vanteiilleni 35mm renkaita, mutta eikö se ole sama ottaa nuo 32mm renkaat, jos nekin käyvät vanteilleni? Vai sattuiko tässä pieni virhe ja minun tulisi ostaa nuo 38mm -renkaat jotka olisivat ISO -standardin mukaiset renkaat?
    Mitkä vain nuista käy, mutta itse ostaisin 35mm kumet, eli nuo keskimmäiset. Makuasioita ja joku toinen on varmasti eri mieltä.

  13. #493
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Muinaisasiaa taas. Jarrupaloja teräsvanteille?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  14. #494
    Liittynyt
    06/2013
    Viestit
    178
    Onko 8v takapakka käypänen 7v takapakan tilalle?

    Lapsen maastopyörästä kyse

  15. #495
    Onkohan Shimanon perustason kampi+rattaat-paketeilla käytännön eroja?

    Esim. nykyiset ovat FC-M311 (kai "Altus?", esim. täällä), mutta saatavilla on myös ainakin esim. FC-TY501 (täällä, ilmeisesti "Tourney" tämän sivun mukaan?).

    Biltemasta saa myös kampisarjoja, mutta ovatkohan kestäviä. Harmillista, ettei näihin sa vaihdettua vain rattaita, vaan menee koko paketti vaihtoon. Onkohan tähän jotakin syytä?

    Mitä tulee ottaa huomioon, jos lähtee tilaamaan/vaihtamaan tuollaisia. Identtiset osat ainakin toimivat, mutta niitä tuskin saa enää muutaman vuoden päästä, eikä varastoon tilaaminen ehkä ole järkevää. Youtube-videoiden perusteella vaihtaminen onnistunee itsekin, kun rattaat kuluvat, mutta mites sopivuus tai vaikka hinta/laatu-suhde.

  16. #496
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    66
    Tietääkö kukaan onko pääkaupunkiseudulla pyöräliikettä, jossa suht laaja valikoima laakerikartioita?
    Vai joutuuko tilaamaan jostain Kiinasta juuri oikeanlaisen.
    On nimittäin aika ruhjeilla jo kartio

  17. #497
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kartioita ja kuulia löytyy lähimmästä pyörähuoltoliikkeestä. Kannattaa uusia molemmat, jos navan puolen kupit on kunnossa, yleensä ovat. Luultavimmin myyvät akseleineen, mutta ei kallis juttu, kun itse asentelee.

  18. #498
    Liittynyt
    03/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    15
    QUOTE=tonza85;2711033]Onko 8v takapakka käypänen 7v takapakan tilalle?



    Korjatkaa jos olen väärässä:

    -Ensiksi pitää tarkistaa onko 7v pakka kierrepakka vai kasettipakka. 8v pakka on kaikella todennäköisyydellä kasettipakka ja se ei sovi kierrepakkaan ilman kiekon/navan vaihtoa.

    -Mikäli pakka sopii, niin pysyykö ketjunleveys samana. Jos ei niin ketju ja kampi/eturattaat pitää myös vaihtaa. (Ketju toki kannattaa vaihtaa uuden takapakan kanssa muutenkin).

    -Mikäli edellä olevat on kunnossa, niin takavaihtaja pitää säätää niin että joko suurin tai pienin ratas jää käyttämättä.

    Noita 7v kierrepakkoja löytyy nettikaupoista kohonkin 14-18 euroon.


    ::edit
    Jos asut Tampereella, niin multa voi tulla noutamaan ilmaiseksi 5kk käytetyn Shimanon 7v kierrepakan.

  19. #499
    Liittynyt
    04/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    398
    Jos kierrepakka tilalle sopii vain 8 kierrepakka,jos ei 8-pakka tarvitsee leveämmän vapaarattaan ja vasemmalta puolelta pitää vähentää prikkoja n 5mm ja vanne pitää keskittää uudelleen,jos käytät edelleen 7-vipuja säädä vaihtajan liike 7 rattaalle ,jos vaihdat 8-vivun vaihtajan säätövara yleensä riittää
    retkupyöräilijä

  20. #500
    Liittynyt
    03/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Matti Heikkinen Katso viesti
    Jos kierrepakka tilalle sopii vain 8 kierrepakka,jos ei 8-pakka tarvitsee leveämmän vapaarattaan ja vasemmalta puolelta pitää vähentää prikkoja n 5mm ja vanne pitää keskittää uudelleen,jos käytät edelleen 7-vipuja säädä vaihtajan liike 7 rattaalle ,jos vaihdat 8-vivun vaihtajan säätövara yleensä riittää
    Onko 8 lehtisiä kierrepakkoja olemassa?

  21. #501
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  22. #502
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    52
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Mitkä vain nuista käy, mutta itse ostaisin 35mm kumet, eli nuo keskimmäiset. Makuasioita ja joku toinen on varmasti eri mieltä.
    Päädyn tilaamaan suosittelemasi renkaat ja 35mm leveydellä.
    Sillä jos erot ovat käytännössä olemattomia, niin silloin hinta ratkaisee. Nuo 35mm ovat 6€ per rengas edullisemmat, verrattuna kapeampiin tai leveämpiin malleihin. No ero ei ole kummoinen mutta köyhän on oltava tarkkana..

  23. #503
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti retry Katso viesti
    Päädyn tilaamaan suosittelemasi renkaat ja 35mm leveydellä.
    Sillä jos erot ovat käytännössä olemattomia, niin silloin hinta ratkaisee. Nuo 35mm ovat 6€ per rengas edullisemmat, verrattuna kapeampiin tai leveämpiin malleihin. No ero ei ole kummoinen mutta köyhän on oltava tarkkana..
    Laitahan tuntemuksia, kun saat renkaat.

  24. #504
    Liittynyt
    03/2017
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    15
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    No niinpä näkyy olevan.

  25. #505
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Miten tämä voi olla mahdollista ?

    Vaihdoin cc-pyörään toiset kiekot mihin laitoin ihan uuden pg 1030 11-42 pakan. Toisilla kiekoilla ajettu about 600km ja niissä on ihan sama pakka kiinni, mutta sillä on siis ajettu 600km. Tuolla uudella pakalla takavaihtaja on aivan sekaisin ja vaihteet eivät pysy paikoillaan. Sram apex 1x11 systeemistä kyse. Aika outoa saatana.

  26. #506
    Huumorilla esitetty vastaus: ei mikään ihme, sillä PG 1030 on kymppipakka.

    Asiallinen mutta ilman omaa kokemusta esitetty ja täysin arvaamalla heitetty vastaus: akseli voi olla nimellisesti sama, mutta vaatii kuitenkin hienosäätöä jotta rattaat "olisivat kohdallaan".

  27. #507
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Ja ne toiset kiekot on erimerkkiset kuin ne toiset ? Jos sul on levyjarrut,jouduit tod,näk, nekin laittaan kohilleen ?
    Tollain on ihan normaalia,säätö onnistuu vaijeria kirraamaalla/löystyttämällä,rajatkin kannattaa tsekata.

  28. #508
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Vaihto vaatii juuri pienen hienosäädön, kun kiekot vaihtuvat, tai toisen pakan pohjalle ohuen säätörenkaan, koska noissa vapareissa pakka asettuu hiukan eri syvyyteen. Luule.😊

  29. #509
    Liittynyt
    02/2015
    Viestit
    55
    Mitä vaseliinia suosittelisitte etu ja takarenkaan napoihin?
    Oli mielessä jos samalla kun vaihtelen takapakkaa ja ketjuja niin voisin huoltaa myös molemmat navat.

  30. #510
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Weldtite on yksi hyvä, mutta mikä tahansa napojen laakereihin tarkoitettu käy.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •