ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 38 / 91 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 88 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 2719

Aihe: Ketjujen voitelu

Minä käytin ennen kalliita sotkusia liistereitä ketjuissa mutta kun kilometrejä tulee kesäisin n.1500km/kk ja talvellakin melko paljon niin päädyin kokeileen ihan auton vaihteistoöljyä kustannussyistäkin.Halpaa ja riittoisaa,litran pänikällä voitelee vuoden päivät eikä sotke ollenkaan niin paljon kuin muut ketjuihin tarkoitetut.Öljy ei kerää ollenkaan niin paljoa itseensä epäpuhtauksia ja on huomattavasti helpompi pyyhkiä pois kun ketjuöljyt.Tietysti hiukan tiheemmin joutuu voiteleen ja työläämpää itse voitelu kuin spreillä.

Itse ajattelin syksyllä siirtyä ketjun ja pakan vaihdon yhteydessä omatekoiseen vahaukseen tämän videon innoittamana: https://www.youtube.com/watch?v=D12BFIXZCes

Ko. kanavalla myös ketjujen puhdistuksesta testejä. En hae sitä watin viimeistä osaa vaan helpotusta huoltoon ja siisteyttä sisäajoon(kin).

Kynttilä, parafiiniöljy ja xyleeni. Kynttilät marketista ja muut löytyy motonetista. Riisikeittimen sijaan käyttänen kattilaa ja talosta löytyvää induktiolevyä.

^Kokeilin joskus keittää ketjut sulatetuissa kynttilöissä. Jos vertaa laadukkaaseen ketjuöljyyn, hemmetisti lisää työtä ilman hyötyjä. Ketju kyllä pysy puhtaana, mutta sateella ääntää vallan pirusti. Ketjun keittäminen keittiössä on kyllä potentiaalinen hellasärön aiheuttaja. Jos YT-neuvottelut kotona on tavoite, go for it
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    ^Kokeilin joskus keittää ketjut sulatetuissa kynttilöissä. Jos vertaa laadukkaaseen ketjuöljyyn, hemmetisti lisää työtä ilman hyötyjä. Ketju kyllä pysy puhtaana, mutta sateella ääntää vallan pirusti. Ketjun keittäminen keittiössä on kyllä potentiaalinen hellasärön aiheuttaja. Jos YT-neuvottelut kotona on tavoite, go for it
    Hoidan kyllä homman autotallissa induktiolevyllä ( http://www.motonet.fi/fi/tuote/38441...induktio-2000W ) ja pelkästä kynttilästä nyt tulleekin sutta ja sekundaa. Kannattaa katsoa (ja ymmärtää) tuon kaverin video(t).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kate Katso viesti
    Minä käytin ennen kalliita sotkusia liistereitä ketjuissa mutta kun kilometrejä tulee kesäisin n.1500km/kk ja talvellakin melko paljon niin päädyin kokeileen ihan auton vaihteistoöljyä kustannussyistäkin.Halpaa ja riittoisaa,litran pänikällä voitelee vuoden päivät eikä sotke ollenkaan niin paljon kuin muut ketjuihin tarkoitetut.Öljy ei kerää ollenkaan niin paljoa itseensä epäpuhtauksia ja on huomattavasti helpompi pyyhkiä pois kun ketjuöljyt.Tietysti hiukan tiheemmin joutuu voiteleen ja työläämpää itse voitelu kuin spreillä.
    Viimevuoden ajoin vaihteistoöljyllä (atf) ja muuten ok, mutta ketjuihin sotkee näpit ja kaiken mihin ne koskee vaikka olisivatkin siistin näköiset. Nyt on kesällä muc-off drylube ja talvella wetlube käytössä. Wetlube aikalailla muistuttaa atffää, mutta drylube on paljon kosketuspuhtaampi. Ketjut puhdistan rätillä pyyhkimällä ennen voitelua ja jos olen laittanyt voiteen edellisenä päivänä niin sitten enne lenkkiä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JaniM Katso viesti
    Itse ajattelin syksyllä siirtyä ketjun ja pakan vaihdon yhteydessä omatekoiseen vahaukseen tämän videon innoittamana: https://www.youtube.com/watch?v=D12BFIXZCes

Ko. kanavalla myös ketjujen puhdistuksesta testejä. En hae sitä watin viimeistä osaa vaan helpotusta huoltoon ja siisteyttä sisäajoon(kin).

Kynttilä, parafiiniöljy ja xyleeni. Kynttilät marketista ja muut löytyy motonetista. Riisikeittimen sijaan käyttänen kattilaa ja talosta löytyvää induktiolevyä.
    Minä olen nyt vuoden tuota vahausta tehnyt ketjulle, eikä paluuta ole enään öljyyn maantiepyörässä. Helppoa kuin heinän teko ja ketjut ovat äänettömät ja puhtaat. Tuon xyleenin voi unohtaa, jos parafiinivaha ja parafiiniöljyssä keittää. Xyleeniä tarvitset vasta, jos meinaat purkittaa mössön vaikkapa tippapulloon. Suorakeitossa sitä ei tarvitse.

Minulla on yksi kattila, jossa on puolilitraa paravaha ja öljyseosta kovana. Laitan ulkogrillin päälle ja ketjut kovan massan päälle. Kun se on sulanut, niin katson, että puhdistetut ketjut ei päästä enää mikroporetta nivelistä. Hohtimilla pois ja rätillä pyyhkiminen. Se on siinä. Minusta helpoin ja paras ketjuvoitelu. Itse työvaiheet kestää pariminuuttia.

Parafiinivaharakeita saa vaikkapa askarteluliikkeistä ja parafiiniöljyä jokaisesta raksakaupasta.

Kauanko tuo kestää käytössä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti frp Katso viesti
    Kauanko tuo kestää käytössä?
    Itse teen tuon puhdistuksen bensalla rasiassa ravistamalla ja keiton paravaha/öljyseoksessa maantiepyörälle n. 500 kilometrin välein. Joka lenkin, jos muistan, jälkeen pyyhin rätillä ketjuista pölyt pois.

Huomauttaisin vielä, että turvallisinta on laittaa ketjut ja liittimet kylmän ja kovan massan päälle. Jos huuhtelee ketjut vedellä puhdistuksen jälkeen, niin niiden heittäminen kuumaan vahaliemeen voi aiheuttaa valtavat lieskat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kate Katso viesti
    öööh, paljos sä oikeen käytät öljyä? Mulla riittää 50ml puteli rohloffia yli vuoden seitsemään pyörään kahden hengen taloudessa. Taisiis tarkemmin ottaen mä oon vuodesta 2012 eteenpäin ostanu yhteensä 4 pulloa noita 50ml puteleita ja kolme niistä on vielä yli puoliksi täynnä. Yksi on kai kulutettu loppuun. Noi on kaikk käytössä kun ne aina välillä hukkuu ja sit löytyy uudelleen...

Mutta joo mä oon kanssa kokeillu vaihteistoöljyä ja se on mun mielestä aivan hirveää kamaa. Sottaa, kerää paskaa ja on ihan hirveä via dolorosa pyyhkiä pois. Plus et se ei kestä ketjussa. Vaihteistoöljy on mun kirjoissa abaut yhtä inhaa kamaa kuin Finish Linen vihreä wet lube. Mun vertailukohta on tosin tuo rohloffi, joka toimii joka mittarilla kyl tosi hyvin.

En tiedä tarkalleen vaihteistoöljyn koostumuksesta, mutta eikö sen tarkoitus ole synnyttää hieman kitkaa, joten ei pelkästään voiteluliemenä käy hyvin? Lapsena tosin käytettiin pyörissä vaihteistoöljyä, oli kivaa ku naapurit ihmetteli punaista öljyä.

Voiteluominaisuuksiltaan paras kokeilu oli liottaa pestyä ketjua SAE30 -luokan moottoriöljyssä. Liotuksen jälkeen valutus+huolellinen pyyhintä. Voitelua piisasi vaikka kuinka pitkään, mutta tuolla oli taipumus sotkea muu vaihteisto kohtuullisen karmeaan kuntoon. Sadesäällä ketjuun kertyi yleensä hiekkaa siinä määrin, että ketju oli syytä heittää pesuun.
    Holokki auki ku H. Moilane.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti STN Katso viesti
    En tiedä tarkalleen vaihteistoöljyn koostumuksesta, mutta eikö sen tarkoitus ole synnyttää hieman kitkaa, joten ei pelkästään voiteluliemenä käy hyvin? Lapsena tosin käytettiin pyörissä vaihteistoöljyä, oli kivaa ku naapurit ihmetteli punaista öljyä.
    Ei ole tarkoitus kitkaa lisätä. Atf toimii voiteluaineena ja hydrauliikka öljynä. Lisäaineistus estää tarttumista kytkinlevyihin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laroute Katso viesti
    Itse teen tuon puhdistuksen bensalla rasiassa ravistamalla ja keiton paravaha/öljyseoksessa maantiepyörälle n. 500 kilometrin välein.
    Entäs sadekelillä, huuhtoutuuko helposti pois? Tai helpommin kuin perinteinen ketjuöljy?

Jos ny jostain niin ketjun pesusta ja tarviiko sitä ees kuin usein ja voitelusta syntyy tätä keskustelua. Uskontosuuntia minusta.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Jos ny jostain niin ketjun pesusta ja tarviiko sitä ees kuin usein ja voitelusta syntyy tätä keskustelua. Uskontosuuntia minusta.
    Sopivilla voiteilla ei tarvi pestä. Aamen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    Sopivilla voiteilla ei tarvi pestä. Aamen.
    Sitähän minäkin. Ennen minäkin pesin ketjuja silloin tällöin, mutta sitten siirryin käyttämään Squirtia.

Joskus oon kuullut jonkun käyttävän ihan perus vaseliinia ketjuissa, tosin eihän se mene sinne tappien väliin jne.

No niin. Nyt on ketjujen vahaus tehty, muutama huomio:

- kynttilöiden sijaan käytin parafiinia: https://www.karkkainen.com/verkkokau...parafiini#spst
    - sorruin kuitenkin riisikeittimeen, kun kattila oliis maksanut melkein saman: http://www.biltema.fi/fi/Koti/Keitti...in-2000035566/
    - ksyleeniäkin ostin ja nyt on 0.5litraa ketjunvoiteluainetta https://www.karkkainen.com/verkkokau...-ksyleeni#spst
    - parafiiniöljy vaikka Biltema: http://www.biltema.fi/fi/Rakentamine...0--2000019182/

Ketjuista liuotin kaikki rasvat pois liuotinbensiinillä ultraäänipesurissa ja keittelin ketjua 15-20min liuoksessa kuten tuossa youtube videossakin, sitten ylimääräiset pois. Ei turhaan videolla ukko kehunut Wippermannin chain linkkiä, on kyllä älyttömän hyvä: http://www.wiggle.com/?s=connex

Pyörä siirtyi trainerin päälle ja tunnin polkemisen jälkeen vain muutama vahan murunen back stayn päällä. Hyvin äänetön poljettaessa mutta ainahan uusi ketju ja pakka toimii paremmin. Kaveri teki maastopyörään samat temput ja vesiletkulla huuhtaisu riittää ketjujen puhdistukseen.

Kärkkäiseltä saisi myös tuota Rexiä: https://www.karkkainen.com/verkkokau...-domestic#spca

Biltemalla on oma vahatuote (ksyleenillä liuotettua), jota kyllä kokeilisin jos ei oma keittely nappaa : http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...ne-2000019169/

Sivulla viisi (5) eri voiteluaineiden testitulokset. Hyvin pärjää parafiini: http://xcterra.ru/FriFac/10_ways_to_...ficiency_4.pdf

En ole kokeillut ketjuihin Bilteman "super voiteluainetta", mutta muissa kohteissa siitä tuntuisi jäävän sellainen pehmeä/öljymäinen kerros ennemmin kuin kova vaha. Kuvittelisin tuon keräävän ehkä likaa enemmän kuin vaha, joka jättää kovan/semikovan pinnan.

Pitäisi kai joskus kokeilla tuota ketjuihinkin ihan uteliaisuudesta. Liuotinta tuossa on aika paljon, joten löytää helposti reittinsä myös pieniin koloihin.

Testikakkosta saa esim. EBAY:sta: http://www.ebay.de/itm/Squirt-Lube-S...-/391868805313

http://www.bikeradar.com/road/news/a...coating-50736/

UFO...pakko ostaa ihan vaan nimen takia.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Wigglekin saanut uuden erän: http://www.wiggle.co.uk/squirt-chain-lube-120ml/

Rex kuivissa oloissa toimii erittäin hyvin eikä paska tartu pahemmin märässäkään mutta rupee ruostumaan kyllä, pakko jollain öljyisellä rätillä pyyhkiä märän ajon jälkeen.

Kun pyörässä on seisontatuki mallia "taaempana takahaarukassa", onnistuu ketjun voitelu näppärästi kun kammet mahtuvat pyörimään tuen ollessa alhaalla.

Aiemmin mainitsin käyttäväni minipensseliä voitelussa, nykyään on käytössä 25mm levyinen. Ehkä jotain kerran viikossa reilun sadan kilsan välein tulee sipaistua tai silloin jos ketjun ääni käy korvaan.

Melkein maahan ulottuva roiskeläppä etulokarissa pidentänee ketjun ikää puolella (tai jotain).

Mielenkiinnosta kyselen, mitä voitelua käytätte pakkasella? Itse olen käyttänyt wet-tyyppisiä voiteluaineita kun ketju tuntuu kuivuvan nopeasti ohuemmilla aineilla. Mutta jäykistyykö liikaa?

Muutaman vuoden menty Muc-Offin tuotteilla ja tuo uusi -50C öljy toimii hyvin pakkasilla.
    http://muc-off.com/collections/bicyc...50c-chain-lube
    The end of the road is just the beginning...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Muutaman vuoden menty Muc-Offin tuotteilla ja tuo uusi -50C öljy toimii hyvin pakkasilla.
    http://muc-off.com/collections/bicyc...50c-chain-lube
    Onko tuo vähemmän sotkevaa, mitä wet lube?

Aika samanlaista paksua öljyä tuo on kuin wet lubekin ja kannattaakin öljytä vähintään 4h ennen lenkkiä, että imeytyy kunnolla ketjuun ja ennen lähtöä vielä pyyhkästä ketjun pinnasta ylimääräiset pois.
    The end of the road is just the beginning...

Mun suurin ongelma/ärsytyksen aihe on squirttien, rexien, uusien ketjujen ja talvella muiden voiteiden käytön kanssa se, että ennen uuteen tuotteeseen vaihtoa ketjusta pitäisi saada (ohjeidenkin mukaan) putsattua vanhat öljyt/rasvat/vahat/liat/tehdasrasvat pois kokonaan. Mikään puhdistuskonsti tai aine ei tunnu toimivan helposti ja varmasti. Oikeastaan millään muulla ketjua en ole tuntunut saavan kunnolla kiiltävän puhtaaksi kuin bensaan upottamalla ja silti vielä vähän tiskiharjaa näyttämällä. Ja sitten ensimmäisen likaantuneen bensaerän jälkeen vielä uudelleen toiseen kertaan bensassa huljuttelemalla. Sitä en ole monesti viitsinyt toteuttaa ja osa sanoo, että sekin on huono tapa, koska ketjun "sisältä" lähtee kaikki pois ja uutta öljyä tms. on vaikea saada tilalle takaisin. Tiedä sitten siitä mutta ei se bensoittelu kovin terveelliseltä tunnu missään suhteessa ja jätebensan kuskaus ongelmajätteeksi on oma vaivansa.

Mutta ei siis auta normikonstit kuten peruspesuaineet, pinelinet eikä edes 3m sitrus cleanerit jne. Esim vaikka vahvallakin (10%) Pineline tehopesu-liuoksella liottelee ja tiskiharjalla hankailee irroitettu ketjua vadissa, niin silti likaa/vahajäämää tahtoo jäädä. Saati, että yrittäisi pyörässä kiinni olevaa ketjua pestä. Käytännössä kankaanpalalla joutuu esim joka ikisen ketjun ulkopinnankin kapeamman linkkivälinvälin hankailemaan ja samalla ketjua mutkalle käännellen, jos jotakuinkin puhdasta haluaa. Ja ne sisäpinnat nyt eivät varmasti tule puhtaaksi täysin. Niin tiukassa on likaantuneet vanhat squirtit esim ketjussa pidemmän käytön jälkeen. Ja takarattaat ja varsinkin ne vaihtajan rullat sekä eturattaat kerää semmosen mustan vahamönjäkerroksen itseensä, että talttapääruuvarin kärjellä tms. joutuu käytännössä raapimaan kerrokset irti. Ja eturattaat sen jälkeenkin jos haluaa oikeasti täydelliseen kiiltoon ja puhtauteensa niin lopuksi saa vielä kankaanpalalla pesuaineliuksella tarkkaan pyyhkiä. Ja milläs muulla senkään teet huolellisesti kuin vain eturieskan/rieskat irroittamalla. Yhdelläkin rattaalla on kammen kohta hankala ja kahden rattaan maantiepyörässä rattaiden väliset pinnat. Ja sitten, kun niitä pieniä ketjuvahan jämiä on takakolmion tienoilla rungongin päällä aina välillä niin auta armias, kun sitäkin pyyhkäiset huolimattomasti pois, niin leviää vain tai siirtyy vain vähän sivuun uuteen kohtaa. prkl!

Huoh, sainpahan avauduttua. Terapiaa tämäkin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •