ElectrobikeLostInLaplandGiantBikeshop
Sivu 54 / 508 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 4 44 52 53 54 55 56 64 104 154 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.591 - 1.620 / 15229

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

Lainaus Alkujaan tämän lähetti santei Katso viesti
    Mistä muuten Kinesiksen hommasit? Aika moni englantilainen kauppa näytti myyvän eioota.
    Merlinillä oli hyllyssä

Sent from my iPad using Tapatalk

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika_koo Katso viesti
    Merlinillä oli hyllyssä
    Jees. Sigmalla näytti kans olevan hyllyssä. Jopa 54cm kokoa.

Spessun Diverge E5 Comppia ei Suomeen saada kuin vaaleansinisenä/turkoosina joten se vaihtoehto saa nyt jäädä.

Tällä hetkellä vaihtoehtona on:

Tyytyä max 700cc x 35c renkaisiin ja unohtaa roadplus optio. GT Grade Al Tiagra alennuksesta vajaalla 700 eurolla. Kiekkosetin tai vähintään kehät joutuu luultavasti jossain vaiheessa vaihtamaan hajoamisherkkien pinnojen ja kehän takia.

Fuji Jari 1.3 1799 euroa. Väri ok, rengastilaa on reilusti ja ilmeisesti roadplus mahtuu alle myös. Osien osalta parempi hinta/laatu kuin Konan Rovessa. (105 ja trp semihydr vs tiagra ja trp mekaaniset)

Kona Rove NRB 1799 euroa miinus bikeshopin alennusprosentti. Roadplus renkailla jotka sinänsä kiinnostaa mut toisaalta mietityttää et onko ne sittenkään hyvä vaihtoehto. Myös vihreä väritys hiukan mietityttää. Tiagra osasarja ja trp mekaaniset levarit.

Option option optiona Kinesis Tripster AT runkosetti englannista ja siihen osat. Roadplus optio ja muutenkin rengastilaa reilusti. Kokonaishinta varmaan 1700-2500 euron välissä riippuen mitä osaa laittaa. Väritys miellyttää eniten näistä vaihtoehdoista. Mutta ikinä en ole pyörää kasannut osista ja muutenkaan en hirveästi ole hommaan perehtynyt joten epäilen, että saanko pyörää kasaan. Yleisesti ottaen työkalut kyllä kädessä pysyy. Liikkeessä kasaus maksaa varmaan useamman satasen?

Graden tarjoushinta on aika hyvä kyllä. About samat osat kuin tonnin kalliimmassa Konassa. Silti meinaa olla vaikeuksia päättää. Varmaan tuollaisilla max 35c renkaillakin ajaisi kohtuu mukavasti myös hiekkateitä yms? Vaikka muodin mukaan rengastilaa nyt pitäisikin enemmän olla.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Ajattelin vaan fiilistellä tänne 2018 Kona Sutra LTD:tä. Mielestäni huomattavasti fiksumman oloinen pyörä kuin 650B-kokoon pilatut ja rumalla emäputkella varustetut Rovet, ja taitaa olle enemmän rengastilaa kun 700c-kokoon jäänyt Rove ST? Nyt kun tuossa on vielä flat mount -jarrutkin, aijai.
    Taitaa mahtua 2,25" renkaatkin joten käytännössä tuo on 29er jossa on lyhyt reach. Onhan tuossa 73mm keskiökin.

Meinasin jo innostua, mutta on kova hinta vesijohtoputkesta tehdylle rungolle perusosin.

Tällä hetkellä vaihtoehtona on:

Tyytyä max 700cc x 35c renkaisiin ja unohtaa roadplus optio. GT Grade Al Tiagra alennuksesta vajaalla 700 eurolla. Kiekkosetin tai vähintään kehät joutuu luultavasti jossain vaiheessa vaihtamaan hajoamisherkkien pinnojen ja kehän takia.

Fuji Jari 1.3 1799 euroa. Väri ok, rengastilaa on reilusti ja ilmeisesti roadplus mahtuu alle myös. Osien osalta parempi hinta/laatu kuin Konan Rovessa. (105 ja trp semihydr vs tiagra ja trp mekaaniset)

Kona Rove NRB 1799 euroa miinus bikeshopin alennusprosentti. Roadplus renkailla jotka sinänsä kiinnostaa mut toisaalta mietityttää et onko ne sittenkään hyvä vaihtoehto. Myös vihreä väritys hiukan mietityttää. Tiagra osasarja ja trp mekaaniset levarit.

Option option optiona Kinesis Tripster AT runkosetti englannista ja siihen osat. Roadplus optio ja muutenkin rengastilaa reilusti. Kokonaishinta varmaan 1700-2500 euron välissä riippuen mitä osaa laittaa. Väritys miellyttää eniten näistä vaihtoehdoista. Mutta ikinä en ole pyörää kasannut osista ja muutenkaan en hirveästi ole hommaan perehtynyt joten epäilen, että saanko pyörää kasaan. Yleisesti ottaen työkalut kyllä kädessä pysyy. Liikkeessä kasaus maksaa varmaan useamman satasen?

Graden tarjoushinta on aika hyvä kyllä. About samat osat kuin tonnin kalliimmassa Konassa. Silti meinaa olla vaikeuksia päättää. Varmaan tuollaisilla max 35c renkaillakin ajaisi kohtuu mukavasti myös hiekkateitä yms? Vaikka muodin mukaan rengastilaa nyt pitäisikin enemmän olla.
    Mites tuo Kona Rove ST? Pitäisi mennä 40c renkaat lokareiden kanssa. Vai onko teräs no-go?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    Mites tuo Kona Rove ST? Pitäisi mennä 40c renkaat lokareiden kanssa. Vai onko teräs no-go?
    Teräs ei nyt välttämättä totaalisen no-go ole, mutta ei hirveästi kuitenkaan sytytä jostain syystä. Titaani onkin sit eri juttu mut menee kyl hinnan puolesta yli.

Vaihteistoksi olin myös ajatellut 2x10/11 sopivan paremmin kun asfalttiajoakin tulee paljon ja välillä pitäis kovaakin päästä. Pressfit keskiöihin en myöskään mielelläni sekaannu. Tuossa teräs Rovessa toki on kierteellinen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Meinasin jo innostua, mutta on kova hinta vesijohtoputkesta tehdylle rungolle perusosin.
    Voin kohta raportoida miltä Konan vesijohtoputki tuntuu Reynolds 853:een verrattuna. Onko sulla tiedossa vastaavia pyöriä paremmalla hinta-laatusuhteella?

Jos ei löytyisi jo Rove tallista, kuumottaisi tuo Sutra Ltd melko paljon. Tai kuumottaa silti. Onneksi sille ei ole oikeasti tarvetta
    En tiedä tosin kuinka kauan on mahdollista ajaa pyörällä jossa on vanhat ei-läpiakselit, mekaaniset jarrut ja kymppipakka

Lainaus Alkujaan tämän lähetti velib Katso viesti
    En tiedä tosin kuinka kauan on mahdollista ajaa pyörällä jossa on vanhat ei-läpiakselit, mekaaniset jarrut ja kymppipakka
    Juuri noin! Ajattelin kyllä yrittää...

Varmaan tuollaisilla max 35c renkaillakin ajaisi kohtuu mukavasti myös hiekkateitä yms? Vaikka muodin mukaan rengastilaa nyt pitäisikin enemmän olla.
    Tämä taitaa olla se suurin gravel-kuskeja kahteen leiriin jakava tekijä.

Toisille (maantietaustaisille; niille joilla ei ole kokemusta ĺeveistä maastorenkaista eikä jousituksesta; "alipyöräilijöille" joille olosuhteet merkitsevät mieluisaa haastetta; masokisteille) 35 mm riittää mainiosti ja toisille (maastotaustaisille; niille joilta jo "huono asfaltti" ja 23-milliset renkaat vievät ajonautinnon; "ylipyöräilijöille" joille olosuhteet tarkoittavat niihin optimaalisen kaluston hakemista ja jotka hakevat haastetta "ylivauhdista"; huoletonta ajoa kaipaaville) vasta 42-milliset alkavat olla riittävän leveitä.

Kuten ylläolevasta, varmasti hivenen asenteellisesta, kuvauksesta ehkä jo saattoi päätellä, mä kuulun ensimmäiseen ryhmään. Leveämpiä renkaita olen kaivannut korkeintaan juuri sorastetuilla, upottavilla hiekkatiepätkillä ja tietyntyyppisillä nimismiehenkiharoilla ajaessani - enkä mä edes aja tubelesseilla! Silloin kun on niin kurjaa että sitä pitää itsekin kurjana olosuhteet ovat yleensä sellaiset että pitäisi olla ne oikeat kaksituumaiset maastorenkaat. Poluilla (ja etenkin ns. poluilla) leveyttä tärkeämpää on olosuhteisiin sopiva rengaspaine, mihin pääsee riittävän hyvin jo litkutetuilla 35-millisillä.

Mun neuvot ovatkin: (1) Tunne itsesi ja tee valintasi sen mukaan. (2) Kapeammat tubeless-renkaat voittavat leveämmät sisurilliset. (3) Jokin itsellesi, oḿaan ajotapasi ja lenkkireittiesi kannalta tärkeä asia.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Onko sulla tiedossa vastaavia pyöriä paremmalla hinta-laatusuhteella?
    Ei ole. Mielestäni vaan tuo hinta on liikaa siihen nähden mitä pyörässä on, mutta joku muu on varmasti toista mieltä. Vaihtoehtojahan tuolle ei ole niin kai hinta on sitten kohdallaan...

Varmaan tuollaisilla max 35c renkaillakin ajaisi kohtuu mukavasti myös hiekkateitä yms?
    Hiekkateillä 35-millinen on oikein hyvä ja mukava rengasvalinta. Sopivalla rengaspaineella on suuri merkitys.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    "alipyöräilijöille" joille olosuhteet merkitsevät mieluisaa haastetta... "ylipyöräilijöille" joille olosuhteet tarkoittavat niihin optimaalisen kaluston hakemista ja jotka hakevat haastetta "ylivauhdista"...
    Tässä oikein hyvä tiivistys. Itse olen kokenut että tuo ylipyöräilyn kehityksessä mukana pysyminen on aika kallista, joten olen siirtynyt hakemaan fiilikset tuolta alipyöräilyn puolelta. Myös maastossa.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Olen varmaan väliinputoaja kun maantiepyörässä on 25mm kumit ja jyrsimessä 40mm. Mutta sopivat minun tarpeeseeni kivasti. Kinesiksellä on muuten nyt jo jonkin aikaa tullut ajeltua ja alkaa siihenkin tottua. Vaikka se aluksi tuntuikin ketterältä kuin siperian juna, alkaa homma tosiaan toimia. Hauskintahan tässä on ydinsodan kestävä rakenne, olenkin ajellut työmatkoja mitä kummallisemppia reittejä. Kunhan pysyy jotakuinkin kovapohjaisella alustalla on vauhtikin ihan hyvä. Vaikka pyörä tuntuikin aluksi korkealta, on kuitenkin hyvin suuntavakaa — mika lupaa hyvää talvea ajatellen. Aika painavalta se toki vieläkin tuntuu.

Sent from my iPad using Tapatalk

Siinä se suttura nyt on, kiitokset vaan Bikeshopille nopeasta toimituksesta! Muuten vakio mutta alla WTB Resolutet tubelessina ja stemmi vaihdettu pidempään. Pitää laittaa vielä Bluemelsit ja askarrella maata viistävät roiskeläpät... Koko 56cm tuntuu just passelilta 184cm pitkälle, eikä emäputkikaan ole liian korkea vaikka retkipyörä onkin.

Plus muokkasi tätä : 23.09.2017 at 17.05

Blackborow Guest
    Väri on ainakin tosi hieno

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Tämä taitaa olla se suurin gravel-kuskeja kahteen leiriin jakava tekijä.

Toisille (maantietaustaisille; niille joilla ei ole kokemusta ĺeveistä maastorenkaista eikä jousituksesta; "alipyöräilijöille" joille olosuhteet merkitsevät mieluisaa haastetta; masokisteille) 35 mm riittää mainiosti ja toisille (maastotaustaisille; niille joilta jo "huono asfaltti" ja 23-milliset renkaat vievät ajonautinnon; "ylipyöräilijöille" joille olosuhteet tarkoittavat niihin optimaalisen kaluston hakemista ja jotka hakevat haastetta "ylivauhdista"; huoletonta ajoa kaipaaville) vasta 42-milliset alkavat olla riittävän leveitä.

Kuten ylläolevasta, varmasti hivenen asenteellisesta, kuvauksesta ehkä jo saattoi päätellä, mä kuulun ensimmäiseen ryhmään. Leveämpiä renkaita olen kaivannut korkeintaan juuri sorastetuilla, upottavilla hiekkatiepätkillä ja tietyntyyppisillä nimismiehenkiharoilla ajaessani - enkä mä edes aja tubelesseilla! Silloin kun on niin kurjaa että sitä pitää itsekin kurjana olosuhteet ovat yleensä sellaiset että pitäisi olla ne oikeat kaksituumaiset maastorenkaat. Poluilla (ja etenkin ns. poluilla) leveyttä tärkeämpää on olosuhteisiin sopiva rengaspaine, mihin pääsee riittävän hyvin jo litkutetuilla 35-millisillä.

Mun neuvot ovatkin: (1) Tunne itsesi ja tee valintasi sen mukaan. (2) Kapeammat tubeless-renkaat voittavat leveämmät sisurilliset. (3) Jokin itsellesi, oḿaan ajotapasi ja lenkkireittiesi kannalta tärkeä asia.
    Tää oli kyl hyvä kirjoitus, kiitos! Taidan osittain olla vähän jälkimmäiseen ryhmään kallellaan. Maastopyörä tausta, ikinä en ole muutamaa metriä enempää oikealla maantiepyörällä ajanut ja ainakin ennen pyörän hankintaa oon aika kova speksaamaan, pohtimaan ja jahkailemaan pyörävalintaa.

Neuvoa yksi noudattamalla GT:n ja Kinesiksen saisi tiputtaa vaihtoehdoista pois. Konassa ja Fujissa on paljon enemmän "future proof" optioita rengasvalintojen suhteen kuin GT:ssä. Ei tarvi rajoittua siihen max 35c renkaaseen jos haluaakin leveämmän. Toki todella halpa hinta kiinnostaa.

Kinesiksen kohdalla taas joutuisi opetella pyörän kasaamisen ja yhteensopivien osien valinnan. Siihen ei taitoa entuudestaan ole joten olisi hyvin aikaa vievää hommaa. Vapaa-aikaa ei liiaksi ole nytkään. Hintakin taitaa lipsahtaa helposti kahden tonnin yli...

Näin vaihtoehdot olisi rajattu kahteen eli Fuji Jariin ja Kona Rove NRB:en. Osaisiko ja viitsisikö joku vertailla/spekuloida noita esim geotaulukoiden pohjalta? Näiden maantie/gravel-vehkeiden geometriataulukot ei kerro mulle juuri mitään. Renkaiden lisäksi mä en eroa keksi kuin väritys ja Fujin parempi osasarja samaan hintaan.

Renkaiden puolestahan noi eroaa suuresti. Noistakin on niin hämmentäviä kommentteja kun monessa paikassa roadplussia sanotaan jos ei nyt yhtä nopeiksi niin ainakin lähes yhtä nopeiksi kuin normi 700c renkaita. Jotkut jopa nopeammiksi. Toki eri olosuhteissa eri alustoilla erilaiset fiilikset.
    Muutenkin tosi ristiriitaiset fiilikset roadplussista. Toisaalta houkuttais ja toisaalta ei. Liekö niis sit se erilaisuus kiinnostavaa vai mikä.

Pikku raportti lienee paikallaan, kun 2016 mallin Kona Private Jakeen tulee aivan kohta 10tkm täyteen - alla kooste fillarin toimivuudesta ja havaituista jutuista. Pyörä on ollut pääosin työmatka-/hyötyajossa (pääsen ajamaan työmatkin 80% soralla), mutta sillä on heitetty myös n. 2500km edestä Bikepacking tyyppistä retkeilyä sekä sporttisempia 20-100km soratielenkkejä. Varsinaista maantieajoa en ole tällä juuri harrastanut, koska maantiepyörä löytyy erikseen, tosin talvella tulee kyllä ajettua jonkun verran 50-80km asfalttilenkkiä nastojen kanssa. Nyt kesällä kävin jonkun verran ajelemassa myös polkuja 42mm renkaiden kanssa, ihan hauskaa puuhaa sekin.

Muutokset:
    *Brooksin nahkainen tankonauha ~30€ (orginaalinauha ei oikein napannut), tämä on kestänyt satunnaisella rasvauksella todella hienosti kesät/talvet.
    *Satulaksi vaihtui Selle Italian SLR koska sellainen oli jo hyllyssä, orginaalikin oli ihan ok.
    *Turhamaisuuttani ostin Rosen "flex" -kuitutolpan vakio alu-tolpan tilalle, mainosten mukaan tuo joustaa jonkun verran, mutta en ole kyllä tosta aivan varma. Rehellisesti sanoen se orginaali ajoi kyllä ihan saman asian.
    *Toisina kiekkoina toimii Superstaran halpis grail setti, lisäksi mulla SONin dynamonavan ympärille kasattu etukiekko.
    *Lokareina SKS Bluemelsin
    *Tarakkana toisinaan Tubuksen Fly
    *Tubelessit kaikissa renkaissa - ajopaineet kelin/alustan mukaan 2.2bar-3,5bar
    *Diy-runkolaukku on lähes aina kiinni

Kulutusosaa on mennyt:
    *1kpl keskiöitä - alkuperäinen rupesi naksumaan 500km kohdalla, kun toisen puolen laakeri oli jumissa - osittain tämä johtui varmasti siitä, että olin kiristänyt tuon huonosti takaisin pesun jälkeen - kustannus 50€. Tämän jälkeen pressfitin kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, mulla itsellä on todella positiiviset kokemukset pressfit-keskiöistä, myös maasturissa sellainen on toiminut kesät talvet ongelmitta.
    *Ohjainlaakerin alaosa oli vähän turhan avoin ja ruostui helposti (pysyi kyllä hyvä kun putsasi ja rasvasi ~4kk välien) - vaihdoin tilalle huomattavasti paremmin suojatun CaneCreekin 40 series laakerin - kustannus ~20€
    *Ketjuja on mennyt kai 5 kpl - kustannus vajaat 15€ per kpl.
    *Nyt vakiopakka (11-32) on lopussa eli se menee kohta vaihtoon (kustannus 50-70€). Toisissa kiekoissa on uudempi 11-36 pakka joka on vielä hyvässä iskussa. Myös alkuperäinen 40t ratas on vielä yllättävän hyvä, toisena/vaihtoehtoisena eturattaana mulla on superstaran halpis 38t ratas - myös se on toimut hyvin.
    *Jarrupaloja on mennyt nyt kai 3 paria - kustannus noin 5€ per pääty per vaihto.
    *Kohta voisi vaihtaa jo vaiherit sekä kuoret - nämä on olleet jo vuoden verran hyllyssä odottamassa.
    *WTB:n vakiorenkaat (cross boss) meni aika nopeesti sileäksi, nyt kierrossa on kaikkiaan 5 kappaletta renkaita, joten kulutus on tasaisempaa.
    *Vakkarikiekkoihin mulla on nyt pari vapaaratasta, niistä ei ole vielä yksikään mennyt rikki, mutta "tuntumaltaan" nuo vakkarikiekot eivät ole ihan parhaan.
    *Jarruhuppujen kumit kului sileäksi -uudet löytyi tarjouksesta sopivasti vitosella.

Yleisfiilis
    Kaiken kaikkiaan tää on ollut kyllä ehdottomasti paras ja monipuolisin pyörä mitä mulla on ollut yleisajossa. Aikaisemmin mulla oli pari maantiesinkulaa, täysjäykkä 29er sekä CX tyylinen sinkula 32mm renkailla - mutta jotenkin tämä "täysi" Gravel/Cyclo istuu vaan hanskaan niin hyvin, että oikein mihinkään suuntaan en osaisi tuota muuttaa "paremmaksi". Enemmän toi tuunaaminen ja säätäminen on ollut sitä harrastamista ja hinkkaamista - itse pyörä on toiminut todella hienosti.

Isoin kustannus pyörän kanssa on ollut tuo napadynamo (lähes 500€) sekä ISP-nastoitetut Gravdal renkaat (~150€), muuten tuon kanssa on pärjännyt parin kympin huolloilla. Runko/keula/kammet/vaihteet/jarrut yms. isot jutut ovat edelleen täydessä iskussa, joten olettaisin että tämä ei tule ihan heti taloudesta poistumaan.

Geometrian ja rengastus tuossa tekee varmaan sen isoimman osan tuosta "luonteesta". Avustavana lisänä on sitten noi hyvin toimivat Spyren mekaaniset levyjarru sekä Rivalin 1x11 vaihteisto - muut komponenti on sitten perus ok kamaa, ei mitään erityistä. Mulla on nyt 2v aikana ollut pari kertaa sellainen tilanne, että takapakka ja/tai takajarru on mennyt "jäätävässä loskasateessa" tukkoon, joka on aihauttanut pientä jumitusta, mutta en kyllä tiedä, että olisiko noissa olosuhteissa esim. hydraulisetjarrut tai vannejarrut toimineet yhtään sen paremmin. Kaikkiaan on riittänyt että ajaa ja hoitaa perushuollot kun tarvetta on.

Tuossa yllä käynyt mielenkiintoinen keskustelu moderneista ratkaisuista vs. perinteisemmät ratkaisut. Mä en itse oikein keksi yhtään syytä miksi en ottaisi läpiakseleita, hyviä mekaanisia levareita, tubeless renkaita tai 1x11 vaihteistoa. Mulla ei myöskään ole mitään valittamaista tuosta tukevasta alurungosta tai jämäkästä hiilarikeulasta. Etenkin kovempaa soralla ajaessa sopivien renkaiden ja paineiden kanssa tuolla on todella kiva ja mukava ajaa huonoakin metsätietäkin vähä kovempaa.

Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Väri on ainakin tosi hieno
    Samaa mielipuolta täälläkin.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

Varmaan tuollaisilla max 35c renkaillakin ajaisi kohtuu mukavasti myös hiekkateitä yms? Vaikka muodin mukaan rengastilaa nyt pitäisikin enemmän olla.
    Tavallisella soratiellä, jossa irtosoraa on lähinnä vain reunoilla ja jossa ei irtosoralla siis juurikaan tarvitse ajella, tuollainen rengas toimii hienosti. Leveämmästä on iloa lähinnä poluilla yms. paikoissa, joihin toki ainakin itselläni on kova tarve päästä ajelemaan. Vaihdoin omaan pyörääni kesällä 40 mm Schwalben Marathon Racer Evot, jotka ovat 19 mm vanteilla n. 37 mm leveät. Sileähkö kuvio ei lupaa mitään sorateitä ajatellen, mutta tuollainen tiivis tien pinta ei nappulaa tms. karkeampaa kuviota kaipaakaan.

Hiukan leveämpikin alle mahtuisi, mutta jonkinlaisia maasto-ominaisuuksia tarjoava n. 50 mm rengas menee vain eteen, sekin todennäköisesti 650b-koossa. Taakse voisi mennä 42 mm, joten siinä on minun pyöräni potentiaali tavanomaisia sorateitä huonompiin olosuhteisiin. Tuollaista yhdistelmää en ole päässyt kokeilemaan, kiekkosarjan hankintahinta laittaa miettimään toiseenkin kertaan homman mielekkyyttä.

^ Eikös noi Marathonit ole pistosuojattuja ja aika jäykkäkylkisiä renkuloita, jotka tarvii jo jonkinmoiset paineetkin, että ne rullaa? Kyllä sun todellakin kannattaisi kokeilla vaikka 40-millisiä WTB Nanoja ennen mitään kiekkospeksauksia. Muuttuisi pyöräsi luonne aivan toisenlaiseksi pelkällä renkaanvaihdolla ja luultavasti Nanot rullaisikin paremmin alustasta, alustasta riippumatta. Itse ajelisin poluilla huomattavasti mielummin vaikka 33-millisillä krossikisarenkailla ja pienillä paineilla kuin 40-millisillä Marathoneilla. Renkaan rungon rakenne ja käytet paineet merkkaa vähintään yhtä paljon kuin pelkkä leveys tai ilmatilan koko. Ja sellainenkin pointti, että vanteen halkaisijan pienentäminen vaikuttaa ilmatilaa pienentävästi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Pikku raportti lienee paikallaan, kun 2016 mallin Kona Private Jakeen tulee aivan kohta 10tkm täyteen - alla kooste fillarin toimivuudesta ja havaituista jutuista.
    Tälläisiä postauksia on kyllä kiva lukea. Oletko vaihdellut ketjua venymän perusteella, kun jo 5kpl on mennyt? Mulla on kanssa käytännössä aina runkolaukku kiinni omassa pyörässä, siihen kun tottuu, niin on vaikea tunkea kaikkea taskuihin.

Mitä runkolaukkuja käytätte? Mulla on ollut nyt tämän kesän Revelate ja käytän vaan silloin, kun on välttämätöntä. Häiritsee se, että joutuu ajamaan polvet enemmän levällään kuin mihin on muuten tottunut. Siksi pidemmillekin lenkeille yritän saada tavarat taskuihin ja Road Runner Bagsin Burritoon.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Renkaan rungon rakenne ja käytet paineet merkkaa vähintään yhtä paljon kuin pelkkä leveys tai ilmatilan koko. Ja sellainenkin pointti, että vanteen halkaisijan pienentäminen vaikuttaa ilmatilaa pienentävästi.
    Tämä on kyllä täysin totta. Mulla on yhtenä takarankeena käytössä tukevasti pistosuojattu Maxxis refuse, joka 40mm levyisenä toimii sopivilla paineilla soralla ihan ok. Ero on kuitenkin aivan järkyttävä kun alle vaihtaa ohutkylkiset WTB:n Resolutet 42mm koossa. Suurin ero tuossa tuntumassa tulee siitä, että Resolute on todella joustava/pehmeä, pistosuojattuun Refuseen verrattuna. Samoilla paineillakin nuo renkaat tuntuvat aivan erilaisilta keskenään.

Tuon Refusen on muutenkin sellainen kestävä käyttörengas, joten koskealla kelillä ja irtonaisella soralla kumiseos tuntuu kyllä todella liukkaalta. Puutteistaan huomitta tuo refusekin on kuitenkin ollut yleisajoon aivan maino rengas.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilkkaluukkonen Katso viesti
    Tälläisiä postauksia on kyllä kiva lukea. Oletko vaihdellut ketjua venymän perusteella, kun jo 5kpl on mennyt? Mulla on kanssa käytännössä aina runkolaukku kiinni omassa pyörässä, siihen kun tottuu, niin on vaikea tunkea kaikkea taskuihin.
    En itsekkään oikein tiedä, että miten noita ketjuja menee noin tiheästi. Koitan tuota ketjua aina kierrättää n. 1000km välein, mutta välillä ajan ketjun myös suroaan loppuun. Esim nyt kesän fillarireissun jälkeen ketju meni loppuun 1650km ajolla. Koitin tossa myös välissä Connexin vähän arvokkaampaa ketjua, mutta sekin kesti vain hieman yli 2000km. Nyt oon käyttänyt Sramin 1030 ketjuja, kun niitä saa monesti alennuksesta n. 13€ hintaan. Ketjun olen vaihtanut siinä välissä kun park toolin mittari näyttää 0,5 venymää, joka tosiaan tule monesti tuossa 2000km hujakoilla.
    Mitä runkolaukkuja käytätte? Mulla on ollut nyt tämän kesän Revelate ja käytän vaan silloin, kun on välttämätöntä. Häiritsee se, että joutuu ajamaan polvet enemmän levällään kuin mihin on muuten tottunut. Siksi pidemmillekin lenkeille yritän saada tavarat taskuihin ja Road Runner Bagsin Burritoon.
    Mulla on käytössä custom ratkaisu, on toiminut hyvin eikä otta polviin kiinni.
    https://onedrive.live.com/?authkey=%...B688B27ABDCB80
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    Pikku raportti lienee paikallaan, kun 2016 mallin Kona Private Jakeen tulee aivan kohta 10tkm täyteen...
    Kiitoksia hyvästä raportista.

Viime viikonlopun HEL CX -radan uppohiekka-alamäki oli just sellainen paikka, missä vähemmän joustavasta etuhaarukasta olisi saattanut olla hyötyä. Toi olis pitänyt uskaltaa ajaa jarruttelematta, mutta mä en kyllä kyennyt. Meni sentää ajaen. Vaihdoinkin kuitukeulan alle pitkästä aikaa, kokeeksi krossikautta silmällä pitäen. Cyclon teräskeulan a-c on 385 mm ja Reynolds Ouzo Pro CX:n 395 mm. Cyclon rake on 47 mm ja Reiskan 45 mm. Keskiö nousi puolisen senttiä. Cyclon keulalla bb-droppia on 73 mm eli pieni keskiön nousu teki krosseja ajatellen vaan hyvää. Se, mikä yllätti oli, että kun keula loiveni noin 0,5 astetta ja samalla rake pieneni 2 mm, niin trailin kasvaessa ohjauksen olisi pitänyt muutta hitaammaksi, mikä ei välttämättä ole hyvä juttu krossiin. Mutta kun renkaan koko samalla pieneni 40 mm -> n. 35 mm, niin renkaan koon pieneminen vaikuttaakin trailia pienentävästi ja ohjauskin pysyi melkolailla saman tuntuisena. Aika ideaali systeemi siis. GG-orientoituneesta pyörästä kisakrossariksi keulaa vaihtamalla. Etuhaarukan paino tippui samalla n. 790 g -> 470 g. "Esitepaino" ilman polkimia on nyt 8,3 kg. Vähän etupää muuttui kovemmaksi eli pidempiä gg-lenkkejä ajatellen edelleen pidän teräistä kivempana. Pikaisesti räpsäisty kuva.

En tiedä onko valmiita vaihtoehtoja edes olemassa riittävän kapeina, eli itse tekemällä tai teettämällä tuossa tarvii varmaan mennä.

Kona onnistuu näköjään joka vuosi katalogi-kuvissaan juksaamaan pyörät todellisuutta paljon rumemmiksi. Toi Sutra Ltd onkin hienon värinen!

Itse käytän SKS:n Triangle bagia. Leveys valmistajan ilmoituksen mukaan 48 mm eli taisi olla kapein markkinoilta löytämäni. Vaikka housut tuohonkin herkästi hipaisee (ei polvista, vaan polven yläpuolelta reidestä), samaa mieltä ilkkaluukkosen kanssa eli riittävän tilava ratkaisu pikkutavaran säilytykseen on mukava. Ajovalon akkukin menee sinne, ei tarvitse erillisen akkukotelon kanssa pelata.

^ Eikös noi Marathonit ole pistosuojattuja ja aika jäykkäkylkisiä renkuloita, jotka tarvii jo jonkinmoiset paineetkin, että ne rullaa? Kyllä sun todellakin kannattaisi kokeilla vaikka 40-millisiä WTB Nanoja ennen mitään kiekkospeksauksia. Muuttuisi pyöräsi luonne aivan toisenlaiseksi pelkällä renkaanvaihdolla ja luultavasti Nanot rullaisikin paremmin alustasta, alustasta riippumatta. Itse ajelisin poluilla huomattavasti mielummin vaikka 33-millisillä krossikisarenkailla ja pienillä paineilla kuin 40-millisillä Marathoneilla. Renkaan rungon rakenne ja käytet paineet merkkaa vähintään yhtä paljon kuin pelkkä leveys tai ilmatilan koko. Ja sellainenkin pointti, että vanteen halkaisijan pienentäminen vaikuttaa ilmatilaa pienentävästi.
    En tiedä renkaan pistosuojauksesta, mutta painoa ilmoitetaan 435 g ja todellisuudessa sitä on n. 450 g eli vähemmän kuin kevyimmässäkin Nanossa. Racer evo ei ole enää tuotannossa, joten tarkkoja speksejä ei löydy. En myöskään osaa verrata sitä Nanoon, kun en ole Nanoa kokeillut, saati että olisin kokeillut molempia vertailukelpoisissa oloissa. Nanoista olen kuitenkin saanut käsityksen, ettei ne ole asfaltilla parhaimmillaan. Ajettavuudessa on pientä hakevuutta, ilmeisesti muutaman millin levyisen keskiosan varassa pyörä ei kulje täysin vakaasti. Totta tietysti on, ettei rengaskoosta voi päätellä kuin vain vähän renkaan ominaisuuksista. Omat ajoni on n. 75% asfalttia, osa kohtalaisen kuorman kanssa kauppamatkojen ajamista ja loput jotain muuta, joten maastoajoa lukuunottamatta uskon nykyisten renkaiden toimivan oikein hyvin. Millään en viitsisi vaihdella kumeja sen mukaan, mihin tällä kertaa aion lenkilläni ajaa ja se saa aikaa pohdintaa kiinnostavasta 650b-vaihtoehdosta, johon liittyy myös toe overlapin pienentäminen/poistaminen. Toistaiseksi tuosta aiheutuvat kustannukset on pitäneet homman näpeissa.

Vanteen halkaisijan pienentämisen vaikutus ilmatilaan on tietysti totta, mutta eikö määrään liittyen oleellista ole ilmatilan poikkileikkauksen ala, ei ilmatilan kehän pituudesta johtuva määrä? Halkaisijaltaan sentin pienempi rengas tuskin on maata vasten niin paljon lyhyemmän matkan, että sillä olisi suurta merkitystä. Toisaalta ennen vaikutuksen määrittelyä pitäisi määritellä se, millaisia 28" ja 27,5" renkaita verrataan keskenään. Onko 28" esim. tuo 40 mm Nano vai 33 mm nappularengas jne.

Lievästi OT mutta koskien kuitenkin omaa gravel pyörän hankintaa. Onko Shimanon 105 hydrojarrut ~225 euron arvoiset?

Fujin Jari:s TRP hy/rd 1799€ ja Konan Rove NRB DL:ssä noi 105 hydrot 2023€.

Minulla on maastopyörässä Apiduran keskikokoinen dry-runkolaukku, olen sen kanssa nyt pari kertaa ajellut eikä laukku ole minusta polvia lähelläkään. En tosin ole laukkua kovin täyteen ahtanut, lähinnä juomapullo, avaimet ja lukko siellä on ollut. Enemmän laukusta on haittaa pyörää nostellessa, sellainen reilu ote yläputkesta ei entiseen tapaan onnistu.

Toisessa pyörässä on saman valmistajan satula(putki)laukku, ja siihen olen myös ollut aika tyytyväinen, työmatkakäytössä.

Renkaista oli jotain juttua. Eivät kaikki Marathonit ole huonosti rullaavia vaikka ovatkin pistosuojattuja. Esim. n. 37–40 mm Almotion tuntuu oikein hyvältä, myös soralla, vaikka on sisärengaskin. Ei se nyt kyllä kuvioinniltaan mikään varsinainen sorarengas ole, mutta sora-asfaltti-kompromissirenkaana ainakin minulle kelpaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ....Omat ajoni on n. 75% asfalttia, osa kohtalaisen kuorman kanssa kauppamatkojen ajamista ja loput jotain muuta, joten maastoajoa lukuunottamatta uskon nykyisten renkaiden toimivan oikein hyvin...

...mutta eikö määrään liittyen oleellista ole ilmatilan poikkileikkauksen ala, ei ilmatilan kehän pituudesta johtuva määrä...
    En ole Nanojen kanssa huomannut minkäänmoista hakemista, mutta sorarenkaita löytyy tietenkin myös ilman keskiharjannetta. Nanon paras puoli on se, että siinä on leveyteensä nähden korkea profiili ja sen saa mahtumaan sellaisiin runkoihin, joihin esim. 40-millinen Gravel King ei mahdu. Mutta itsepä tiedät omat tarpeesi parhaiten. Jos olet sitä mieltä, että Marathon on paras rengas sinun käyttöösi, niin sitten se on sitä. Ajattelin vaan, että kun renkaiden vaihtamisessa on se muutaman minuutin duuni ja rengaspari ei nyt ihan mahdottomia kustannakaan, niin voisi olla kokeilunarvoinen asia, jos et oikeita gg-renkaita ole koskaan kokeillut.

Renkaan joustavuuden ratkaisee renkaan kokonaisilmatila ja renkaan rungon rakenne. Poikkileikkauksen pinta-ala vaikuttaa pitoon (leveys) ja siihen miten matalilla paineilla on mahdollista ajaa ilman, että paukkuu vanteelle (korkeus). Mitä suurempi on renkaan leveys, sitä matammilla paineilla sitä on käytettävä, jotta se pysyy mukavana. Samoilla paineilla kapeampi rengas on joustavampi kuin leveämpi. Järkevintä on vertailla suurinta runkoon mahtuvaa 700c-rengasta suurimpaan mahtuvaan 650b-renkaaseen. Näiden välillä valinnan joutuu tekemään, jos tarkoituksena on maastoajo-ominaisuuksien maksimointi.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •