GarminGiantHephaElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 7 / 7

Aihe: Felt F5 vs Stevens Izoard vs Specialized Tarmac Sport vs Giant TCR advanced 1

  1. #1

    Felt F5 vs Stevens Izoard vs Specialized Tarmac Sport vs Giant TCR advanced 1

    Nyt tulee pitkähkö pohdiskeleva vuodatus, noviisilta joka tämän foorumin kautta toivoo saavansa vähän neuvoja kokeneimmilta. Toivottavasti jaksat lukaista läpi jos jeesaaminen on sinun juttusi.

    Olen pikkasen alle 40-v, 183 pitkä ja 88 kg painava mies, jolla vaihteleva urheilutausta (kuntoilumielessä, en ole kisannut). Uusiutuvan eturistisiteen poksautuksen takia olen alkanut viime aikoina uimaan ja pyöräilemään enemmän, aiemmin juoksin enemmän. Nyt olen polkenut Nishikin yli 10v vanhalla Ultra Pro race/hybridilla, eli alu-runkoisella, suoratankoisella Shimano 105 pelillä 25mm kumeilla ja Linusin kiekoilla sellaisia 40-50km lenkkejä. Koska pyöräily on alkanut maistua paremmalta ja paremmalta, ja ensi kesänä kiinnostaisi viedä läpi Triathlonin perusmatka, niin olen samalla alkanut pohtia uuden pyörän ostamista. Tai olen oikeastaan avoin myös käytetyn ostamiselle, kunhan tajuan ensin mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota ostaessa vanhaa enkä lyö kättä ainakaan kylmään paskaan.

    En hae nopeinta tai kevyintä pyörää, koska itselläkin muutama ylipainokilo, mutta haen hyvää komboa ajomukavuutta ja kestävää tekoa vuosiksi eteenpäin.

    Markkinoilla on nyt syksyn myötä mukavasti alennuksia, ja olen laittanut omatunnolle sopivaksi budjetiksi n. 1500 €. Tähän rahaan mahtuisi kaikki seuraavat pyörät: Felt F5, Stevens Bikes Izoard, Specialized Tarmac Sport (2016) ja Giant TCR Advanced 1 (2016) hiilikuituisina. En aio nyt kysyä fillarifoorumin hienolta porukalta sitä, mistä pyörästä pitäosin enemmän, se on sen verran subjektiivinen kysymys. Mikä tosin askarruttaa on se että itsellä on aika heikosti tietämystä eri valmistajien runkolaadusta sekä eri valmistajien kiekoista. Onko kellään täällä tietoa siitä, nouseeko yksi noista rungoista ylitse muiden missään mielessä? Tai onko joukossa joku jota tulisi välttää, tyyppivika tms. Oikeastaan sama kysymys myös vanteista / kiekoista... vaihteet on helppo ymmärtää kun valmistajia on niin vähän, ja sarjat hyvin rankattuja keskenään, mutta itselle vanteita on niin paljon että pää menee rullalle.

    Kysymykseni tuli jo tuossa, pistän tänne loppuun vielä noitten mainitsemieni pyörien tekniset speksit. Olen kiitollinen jeesistä!
    _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

    Felt F5
    Runko: Felt Race Road UHC Performance carbon
    Etuhaarukka: Felt Race Road UHC Advanced hiilikuitu
    Kampisarja: Shimano 105 11-speed
    Vaihtajat: Shimano 105
    Vivut: Shimano 105
    Jarrut: Shimano
    Rataspakka: Shimano 105 11-speed, 11-28T
    Vanteet: Felt Road RSL3 (tubeless ready)
    Renkaat: Schwalbe Lugano HS, 23-622
    Paino: 8,00 kg

    Specialized Tarmac Sport (2016)
    Runko Specialized FACT 9r carbon, FACT construction, compact race design, 1-3/8 lower bearing, OSBBEtuhaarukka
    Specialized FACT carbon, monocoque, OS race for 1-3/8 bearing
    Jarrut AXIS 2.0
    Vaihdevivut Shimano 105 sti, 11-speed
    Takavaihtaja Shimano 105, 11-speed, 11-28t
    Etuvaihtaja Shimano 105, 11-speed
    FSA Gossamer Pro, BB30, 52/36T
    Kiekot AXIS 2.0
    Renkaat S-Works Turbo, 120TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x24mm
    Satulatolppa Specialized Comp Carbon, single bolt
    Satula Body Geometry Toupé Comp Gel, hollow Cr-Mo rails, 143mm

    Giant TCR Advanced 1 (2016)
    Hubs: Giant Performance Tracker Road, sealed bearing
    Tires: Giant P-SL1, 700 x 23c
    Crankset: Shimano Ultegra
    Bottom Bracket: Shimano Press Fit
    Rear Cogs: Shimano Ultegra; 11-speed: 11-28
    Seatpost: Giant Variant, Composite
    Saddle: Giant Performance Road
    Front Derailleur: Shimano Ultegra
    Rear Derailleur: Shimano Ultegra

    Stevens Bikes Izoard
    Runko: Carbon SL Fiber
    Etuhaarukka: STEVENS Full Carbon SL, 1 1/4" Taper
    Kammet: Shimano 105 FC-5800
    Eturattaat: 50-34
    Takapakka: Shimano 105 CS-5800, 11-28T, 11-speed
    Polkimet: Ei
    Vaihtajat ja vivut: Shimano 105
    Jarrut: Shimano 105 BR-5800
    Ohjainlaakeristo: STEVENS Race 1 1/8"-1 1/4", Taper, IS42/28.6 ö IS47/33
    Ohjaustanko: Oxygen Scorpo Comfort Alu 7075 DB
    Ohjainkannatin: Oxygen Scorpo, 31.8mm, -6°
    Satula: Oxygen Cyrius
    Kiekot: Citec 1650 Accelerator
    Renkaat: Continental Grand Sport Race 25-622
    Paino: 8,00kg

  2. #2
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Kokeilemalla selviää itselle sopivin, ei noissa rungoissa merkittäviä eroja ole. Felt, Specialized ja Giant ovat isoja valmistajia ja F5:llä, Tarmacilla sekä TCR:llä on takanaan pitkä kehitystyö isoilla resursseilla. Stevens on muihin nähden pieni merkki, ja sillä perusteella voisi mieltää rungon suunnittelun vähemmän hienostuneeksi kuin nelikon muissa pyörissä. Jos epäilet runkojen kestävyyttä niin niissä ei ole normaalikäytössä vaikuttavaa eroa. Runkomittojen ja -materiaalien synnyttämät ajotuntumaerot löytyvät parhaiten koeajamalla.

    Giantilla taitaa olla kaikissa malleissa standardista poikkeava keulan kaulaputken halkaisija. Tarkoittaa sitä, että ohjainkannatinvalikoima on huomattavasti kapeampi, koska kaulaputken yläpään halkaisija ei ole normaali 1 1/8". Se voi osoittautua hankaluudeksi jos ohjainkannatinta on tarve vaihtaa. Toki jälleenmyyjän saa varmasti tilaamaan Giantilta juuri tarpeeseen sopivan kannattimen.

    Toinen kytättävä juttu on keskiöstandardi. Hiilikuiturunkoja valmistetaan nykyään laajalti prässättäville keskiölaakereille tarkoitettuna. Prässätty keskiölaakeri voi olla ongelmallisempi kuin perinteisempi kierteellinen keskiölaakeri. Jos haluaa helppohoitoisen pyörän, kierteelliset keskiöt (BSA ENG tai BSA ITA) ovat helpompia kuin prässättävät vaihtoehdot. Antamillasi tiedoilla ei selviä kuin että Tarmacissa ja TCR:ssä on prässätty keskiö, F5 ja Izoard ovat tähystämättömiä.

    Kolmantena vaijereiden tai kaapeleiden läpiviennit. Nykyään hiilikuiturungot varustetaan lähes poikkeuksetta läpivienneillä sisäisiä vaijerivetoja varten. Valinnanvaraa perinteisten ulkoisten vaijerivetojen muodossa ei siis juurikaan markkinoilla ole, eikä sisäisetkään ole huonot mutta niissä on monia toteutustapoja. Toiset on herkempiä esim. rämisemään tai muuten resonoimaan kuin toiset, toiset voivat olla hermoja raastavan haastavia vaijeriasennuksessa ja toiset taas lähes yhtä helppoja kuin ulkoiset vastaavat. Läpivientien toimivuus selviää oikeastaan käytön seurauksena.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #3
    Kiitos vastauksesta, juuri tämäntyyppiset neuvot ovat itselle kultaakin kalliimpia. En olisi koskaan osannut ottaa huomioon että on olemassa kahta erityyppistä keskiöstandardia saati sitten että jossain pyörässä voi olla standardista poikkeava keulaputken halkaisija.

  4. #4
    Liittynyt
    04/2002
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    244
    https://www.winstanleysbikes.co.uk/p...ro_2_2017_Bike

    Minulle on tulossa tuollainen Giant. Tämä nyt menee hieman yli 1500 e budjetin, mutta tässä on kevyet hiilikuitu tubelesskiekot vakiona. Tuohon tarkoitukseen kannattanee katsoa myös Giant Defy malleja, jotka ovat ainakin internetin perusteella nopean mukavia pyöriä. Suosittelen katsomaan noita geometria taulukoita ja vertaamaan eri fillareiden mittoja omiin mittoihin, jotta sopiva pyörä löytyy.

  5. #5
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    32
    Samoilla linjoila kuin edelliset, eli geometria-taulukoita ja omia mittoja vertailemalla / koeajamalla se mieluisin. Itsellä 2017 vuoden F4 (uskoakseni sama runko kuin F5) ja huomionarvoista on melko "kisakireä" geometria eli pitkä ja matala ohjaamo. Runkokoossa 56 (itse myös 183 cm) stack-mitta 547 mm ja reach vastaavasti 397 mm. Riippuen omasta mieltymyksestä/notkeudesta/kehon mitoista, geometria sopii tai ei. Muutoin rungossa on kierteellinen keskiö ulkoisilla vaijereila, joten huolto on helpoimmasta päästä.

  6. #6
    Canyon ultimate cf 7.0 menee budjettiisi ja geometriakin on hiukan rennompi. Itse aloitaisin perus bikefitillä ja sen jälkeen 10€ Magzter lehtipalvelun tilaus ja selaat viimeisen vuoden pyörälehtien testit.
    Neilpryden Nazaren saisi nyt wiggleltä sopivasti...paras triathloniin. Olikohan siinä vielä käännettävä satulatolppakin?

  7. #7
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    96
    Nuista kaikista saat tyylikkään pyörän rakennettua kyllä. Itse kävin samaa keskustelua itseni kanssa ja ostin spessu tarmacin muutamalla päivityksellä. Ei pahaa sanottavaa. Elinikäinen runkotakuu. Kuitunen satulatolppa.

Samanlaisia aiheita

  1. Giant TCR Advanced 1
    By KingOfTheRoad in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 15.06.2016, 13.54
  2. Giant XTC Advanced 27.5 1
    By Arttuwer in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 23.06.2015, 01.03

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •