Nyt tulee pitkähkö pohdiskeleva vuodatus, noviisilta joka tämän foorumin kautta toivoo saavansa vähän neuvoja kokeneimmilta. Toivottavasti jaksat lukaista läpi jos jeesaaminen on sinun juttusi.
Olen pikkasen alle 40-v, 183 pitkä ja 88 kg painava mies, jolla vaihteleva urheilutausta (kuntoilumielessä, en ole kisannut). Uusiutuvan eturistisiteen poksautuksen takia olen alkanut viime aikoina uimaan ja pyöräilemään enemmän, aiemmin juoksin enemmän. Nyt olen polkenut Nishikin yli 10v vanhalla Ultra Pro race/hybridilla, eli alu-runkoisella, suoratankoisella Shimano 105 pelillä 25mm kumeilla ja Linusin kiekoilla sellaisia 40-50km lenkkejä. Koska pyöräily on alkanut maistua paremmalta ja paremmalta, ja ensi kesänä kiinnostaisi viedä läpi Triathlonin perusmatka, niin olen samalla alkanut pohtia uuden pyörän ostamista. Tai olen oikeastaan avoin myös käytetyn ostamiselle, kunhan tajuan ensin mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota ostaessa vanhaa enkä lyö kättä ainakaan kylmään paskaan.
En hae nopeinta tai kevyintä pyörää, koska itselläkin muutama ylipainokilo, mutta haen hyvää komboa ajomukavuutta ja kestävää tekoa vuosiksi eteenpäin.
Markkinoilla on nyt syksyn myötä mukavasti alennuksia, ja olen laittanut omatunnolle sopivaksi budjetiksi n. 1500 €. Tähän rahaan mahtuisi kaikki seuraavat pyörät: Felt F5, Stevens Bikes Izoard, Specialized Tarmac Sport (2016) ja Giant TCR Advanced 1 (2016) hiilikuituisina. En aio nyt kysyä fillarifoorumin hienolta porukalta sitä, mistä pyörästä pitäosin enemmän, se on sen verran subjektiivinen kysymys. Mikä tosin askarruttaa on se että itsellä on aika heikosti tietämystä eri valmistajien runkolaadusta sekä eri valmistajien kiekoista. Onko kellään täällä tietoa siitä, nouseeko yksi noista rungoista ylitse muiden missään mielessä? Tai onko joukossa joku jota tulisi välttää, tyyppivika tms. Oikeastaan sama kysymys myös vanteista / kiekoista... vaihteet on helppo ymmärtää kun valmistajia on niin vähän, ja sarjat hyvin rankattuja keskenään, mutta itselle vanteita on niin paljon että pää menee rullalle.
Kysymykseni tuli jo tuossa, pistän tänne loppuun vielä noitten mainitsemieni pyörien tekniset speksit. Olen kiitollinen jeesistä!
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Felt F5
Runko: Felt Race Road UHC Performance carbon
Etuhaarukka: Felt Race Road UHC Advanced hiilikuitu
Kampisarja: Shimano 105 11-speed
Vaihtajat: Shimano 105
Vivut: Shimano 105
Jarrut: Shimano
Rataspakka: Shimano 105 11-speed, 11-28T
Vanteet: Felt Road RSL3 (tubeless ready)
Renkaat: Schwalbe Lugano HS, 23-622
Paino: 8,00 kg
Specialized Tarmac Sport (2016)
Runko Specialized FACT 9r carbon, FACT construction, compact race design, 1-3/8 lower bearing, OSBBEtuhaarukka
Specialized FACT carbon, monocoque, OS race for 1-3/8 bearing
Jarrut AXIS 2.0
Vaihdevivut Shimano 105 sti, 11-speed
Takavaihtaja Shimano 105, 11-speed, 11-28t
Etuvaihtaja Shimano 105, 11-speed
FSA Gossamer Pro, BB30, 52/36T
Kiekot AXIS 2.0
Renkaat S-Works Turbo, 120TPI, folding bead, BlackBelt protection, 700x24mm
Satulatolppa Specialized Comp Carbon, single bolt
Satula Body Geometry Toupé Comp Gel, hollow Cr-Mo rails, 143mm
Giant TCR Advanced 1 (2016)
Hubs: Giant Performance Tracker Road, sealed bearing