HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 110 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 60 100 108 109 110 111 112 120 160 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.271 - 3.300 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #3271
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    210
    Ajattelin alkaa opettelemaan tekemään joisituksen huollot itse, mutta jo huolto-osien tilaamisessa menee sormi suuhun. Fillarina mulla on 2017 Enduro, missä keulana on Rokkarin Lyrik ja takana Rokkarin Monarch Plus autosag toiminnolla.

    Manuaaleissa mainitaan öljyjen ja rasvojen osalta seuraavat tuotteet:

    Lyrik:
    • RockShox 0w-30 Suspension Oil• RockShox 3wt Suspension Oil • SRAM® Butter grease

    Monarch Plus
    • RockShox Dynamic Seal Grease• Suspension specific grease• Maxima® Maxum4 Extra 15w50 lube

    1. kysymys: Mitä eroa on tuotteilla Butter grease, dynamic seal grease ja suspension grease? Voidaanko tuotteita käyttää ristiin tai voidaanko joillakin näistä korvata muut rasvat.

    2. kysymys: Voinko korvata Maxima® Maxum4 Extra 15w50 luben jollakin muulla tuotteella (esimerkiksi RockShox 0w-30 Suspension öljyllä, mitä minulla sattuu olemaan litran purkki)?

    3. kysymys: esimerkiksi bike24 sivuilta löytyy useita eri air can service kittejä, joista viimeisin on vuoden 2014 iskarille (RockShox Service Kit for Air Can for Monarch Plus / XX / RL / R / RT3 from 2014). Mistä tiedän että tilaamani tuote on oikea? Vaatiiko autosag-iskari oman service kitin?

    4. kysymys: tarvitseeko minun hankkia rokkarin bleed kitti, vai onnistuuko sama homma jarrujen ilmausruiskuilla?

    Pahoittelut tyhmistä kysymyksistä ja kiitos vastauksista!

  2. #3272
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^Kannattaa soittaa vaikka Fillariosaan ja kysyä mitä aineita suosittelevat. Ja sitten hakea sieltä tarvittavat aineet. Yleensä yhdessä öljyllä ja yhdellä asennusrasvalla pärjää.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  3. #3273
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Jousituksen pienet kysymykset

    Jep, yleensä iskarivalmistajat suosittavat tuotemerkkaamiaan tai yhteiskumppaninsa voiteluaineita. Jos tiedät huoltavasi myös tulevaisuudessa itse, suosittaisin hankkimaan iskariöljyä kahdella eri viskositeetilla samalta valmistajalta. Niitä voi sekoittaa keskenään ja siten säätää viskositeettia. Varsinaisena vaimennusöljynä käytettävän öljyn viskositeetilla on merkitystä vaimentimen toimintaan, voiteluöljyksi kelpaa periaatteessa mikä vaan. Valmistajan ohjeesta saa mielikuvat kummankin suositellusta viskositeetista.

    Rasvaksi kelpaa mikä tahansa suositeltu. Tiivisteet ym. on kuitenkin kaikissa iskareissa samasta tavarasta ja ne edellyttävät lähtökohtaisesti samanlaista voitelua.

    Iskarivalmistajien "omia" voiteluaineita käyttäessä homma helpottuu sen verran, että erityisesti takaiskareiden huoltosarjoissa voi olla valmiina juuri oikea määrä voiteluöljyä pienessä pakkauksessa. Ei siis tarvitse miettiä määriä, ellei erityisesti tiedä iskarin tarvitsevan vähemmän tai enemmän.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  4. #3274
    Millainen keula on Fox 32 Rhythm jos sitä vertaa esim Fox 32 Float Fit4 -malliin tai rokkarin Rebaan tms? On jokseenkin halvannäköinen kapistus ainakin kuvien perusteella. Liekö mennyt laatu ylös vai alespäin?

  5. #3275
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Rhythm on Foxin vastaus halpaan OEM -keulaan. Laittaisin Rokkarin Reconin kanssa samaan lokeroon.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  6. #3276
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Rhythm on Foxin vastaus halpaan OEM -keulaan. Laittaisin Rokkarin Reconin kanssa samaan lokeroon.
    Ohhoh onko tosiaan näin???
    Vertasin piruuttani parin valmistajan 2017 ja 2018 mallistoja keskenään ja huomasin että tämän vuoden mallissa keulana on ollut Float ja ensi vuoden mallissa toi Rhythm. Ihan kun pyörät vaan huononis ja kallistuis vuos vuodelta...

  7. #3277
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hikoilevat sentit Katso viesti
    Ihan kun pyörät vaan huononis ja kallistuis vuos vuodelta...
    Eikös se aina näin oo menny?
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  8. #3278
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Eikös se aina näin oo menny?
    Saako kolmella tonnilla paremman pyörän nyt vai viisi vuotta sitten? Niinpä.

    Mulla on ehkä vähän tyhmä kysymys ilmakeuloista. Mitä eroa on paineen lisäämisellä ja sisäänvaimennuksen (compression damping, en ole varma mikä on oikea käännös) lisäämisellä? Molemmat tekevät keulasta jäykemmän tuntuisen, mutta miten eri tavalla ne vaikuttavat?

  9. #3279
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Sillä vähällä kokemuksella mikä minulla on tuosta vaimennuksesta vs. paineista niin matalat paineet jäykemmällä vaimennuksella tekee sen että joustomatka iskussa X on sama kuin ennenkin mutta keula painuu kasaan hitaammin, korkeammat paineet löysemmällä vaimennuksella taas lyhentää joustoa samassa iskussa mutta liike on nopeampi. Vaimennin vastustaa vain liikkeen nopeutta, paine vaikuttaa siihen millainen liike tietyllä voimalla yleensäkään saadaan aikaan.

    Varmaan ihan seinille tuokin selitys.
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  10. #3280
    Ilmakeulan ilmanpaine vaikuttaa siihen kuinka syvälle keula menee kun heittää otb:n. Kompressiovaimennus vaikuttaa siihen kuinka nopeasti otb tapahtuu.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  11. #3281
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Takaiskareista semmoinen kysymys että, kun on perusvaimennin jossa ilmanpaineella säädetään sägi ja jäykkyys mieleiseksi ja reboundilla paluuvaimennusta eikä muita säätöjä ole(niinkuin monen täpärin vakioiskari on)Niin olen ymmärtänyt että vaimennus, paluuvaimennus ja polkemistehokkuus, eli se ettei perä polkiessa pumppaisi suuremmin, ovat kaikki suurta kompromissia?

    Mutta markkinoilla on myös kehittyneempiä vaimentimia, ainakin kauppamiesten mielestä. Esimerkiksi Cane Creekin mallistossa. Niissähän on mm "High compression" ja "Low compression"-säädöt, joista kai viimemainittu vaikuttaa polkemiseen?

    Nyt kysynkin: Onko kehittyneemmät (ja kalliimmat) iskarit selvästi parempia, eli voi erikseen säätää käyttäytymistä kun vetää juurien ja kivien yli ja toisaalta säätää niin että ei polkiessa pumppaa, eli hukkaa energiaa? Eikä säädöt vaikuta toisiinsa niin että yhtä ominaisuutta kun säätää niin toinen muuttuu väkisin samalla?

  12. #3282
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Asia ei ole mitenkään mustavalkoinen, mutta yksinkertaistaen linkuston polkemistehokkuus luodaan enemmän linkuston geometrialla, ei iskarin vaimennuksella. Sisään- ja ulosvaimennuksessahan on kyse vaimenninöljyn kuristamisesta kun se virtaa välimännän läpi. Jos öljykanavat suljetaan kokonaan, iskari on "lukossa" ja toki polkemistehokkuus silloin paranee. Samoin mikä tahansa vaimennus jolla on tarkoitus lisätä iskarin kantavuutta, periaatteessa parantaa polkemistehokkuutta. Kuitenkaan mikään vaimenninöljyn virtauksen salliva vaimennus ei poista normaalin painuman (sägin) alueella tapahtuvaa keinuntaa, joka lienee se liikealue jota polkiessa pumpataan. Se on sitten eri asia, onko linkusto geometrialtaan herkkä polkemisvoimalle tai onko siihen jopa rakennettu ketjun jännityksen kautta vastavoimaa, joka vastustaa painumaa poljinvoimasta.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  13. #3283
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Eli esimerkiksi "single-pivotista" ei oikein millään iskarilla kovin polkemistehokasta saa? Kysymykseni takana nimittäin on juurikin kohtuuhintainen pitkäjoustoinen kuiturunko jossa on "single-pivot" linkustona ja jollaista olen ajatellut lähtökohdaksi talven projektille. Siinä olisi kyllä tilaa ilmakannuiskareille ja vastaaville, mutta pitänee tuumia asiaa vielä.

    No, ei kai se ihme ole että on kehitetty Maestro, Horst-nelilinkkua yms.

  14. #3284
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Saa singlestäkin polkemistehokkaan, mutta herkkyydessä voi joutua antamaan tasoitusta aika paljon. Tai vaihtoehtoisesti jousto voi tuntua polkimissa kun ketjun kireän puolen pituus muuttuu..

    Paljon muuttujia. Silti, jos tarkoitus on ajaa lähinnä omaksi ilokseen ilman suuria menestymistavoitteita. Mun mielestä hyvä singlepivot hyvällä iskarilla voipi olla loistopeli.

    Orangekaupat oli itselläkin lähellä.. Mutta linkkuperä lopulta tuli.. Ja kyllä niissäkin on eroja.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  15. #3285
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Ihan huvikseen vain on tarkoitus ajella, ei mitään kisaamista. Väite että singlepivot vaatii hyvän iskarin, pitää varmaan paikkansa. Muualta ehdin lukea samanlaisen mielipiteen. Toisaalta onhan singlepivot yksinkertainen, ja sekin on etu. Hyvän iskarin hankintaan on siis ainakin varauduttava.

    Olisikohan ohjaustangossa oleva iskarin lukitusvipu mitään?

  16. #3286
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Ainakin silloin lukitusta tulisi käytettyä. Ja ennen kaikkea, sen saa vapautettua kun se on unohtunut päälle ja ryminä on jo alkanut.
    Miten niin tyhmä kysymys??

  17. #3287
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Rhythm on Foxin vastaus halpaan OEM -keulaan. Laittaisin Rokkarin Reconin kanssa samaan lokeroon.
    Oletko ajanut tuollaisella keulalla vai onko kyseessä puhdas mutu?

  18. #3288
    Interwebin mukaan samat sisuskalut kuin Float Performancessa vähän painavammissa kuorissa. Taitaa halpuus olla enemmän estetiikassa kuin toiminnassa.

  19. #3289
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Oletko ajanut tuollaisella keulalla vai onko kyseessä puhdas mutu?
    En ole ajanut. Painon ym. tekijöiden perusteella tein lokeroinnin.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  20. #3290
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tiaalto Katso viesti
    Interwebin mukaan samat sisuskalut kuin Float Performancessa vähän painavammissa kuorissa. Taitaa halpuus olla enemmän estetiikassa kuin toiminnassa.
    Kiitos eli edellinen kommentti täydellistä mutua kuten arvelinkin.

  21. #3291
    Foxeista tulikin mieleeni satunnaisessa surffauksessa vastaan tullut vihje että tuo hyväksi haukuttu uusi GRIP-vaimennin olisi asennettavissa Evolution-keuloihin O/C:n tilalle. Itsellä ei nyt ole tarvetta tuolle mutta joku saattaa haluta vielä tekohengittää omaansa. RTech tai Foxin support osannee vahvistaa asian.

  22. #3292
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Fox Rhythm...
    Sinulla kun näyttää (tästäkin) aiheesta olevan jotakin absoluuttista faktaa ja kokemusta, niin voisitko ystävällisesti jakaa sitä muille sen sijaan että tyydyt besser-wisseröimään mikä on toisten näkemyksissä on mielestäsi oikein tai väärin?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  23. #3293
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Sinulla kun näyttää (tästäkin) aiheesta olevan jotakin absoluuttista faktaa ja kokemusta, niin voisitko ystävällisesti jakaa sitä muille sen sijaan että tyydyt besser-wisseröimään mikä on toisten näkemyksissä on mielestäsi oikein tai väärin?
    Ei ole, mutta ei näytä olevan sinullakaan. Silti heittelet faktaa pöytään kuin että sinulla olisi.

  24. #3294
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    ^On minulla aiheesta faktaakin esittää, vaikken kyseistä keulaa olekaan ajanut.
    https://dirtmountainbike.com/bike-re...rail-fork.html

    Hyvyys ja huonous olkoon jokaisen subjektiivisen arvioinnin varassa. Testiartikkeleja löytyy Kuukkelista. Minun subjektiivisen arvion mukaan noin Reconin tasoinen ja kaltainen tuote.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  25. #3295
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Hyvyys ja huonous olkoon jokaisen subjektiivisen arvioinnin varassa. Testiartikkeleja löytyy Kuukkelista. Minun subjektiivisen arvion mukaan noin Reconin tasoinen ja kaltainen tuote.
    Minun mielestä on sääli että fox on vajonnut rokkishokin tasolle ja ruvennut tekemään budjettikeuloja. Aikaisemmin vastaantulevasta maastopyörästä on nähnyt yhdellä vilkaisulla, että millanen peli on kyseessä.

    Minä ainakin katson rokkaria vähän kieroon.
    Maasturin kun ostin, niin halusin että osat on pelkkää XT Shimanoa ja iskarit Foxia. Maantiepyörää ostaessa taas halusin että merkki on Bianchi, väri on celeste ja osat on Campagnoloa.
    Joku muu voi haluta tai arvostaa jotain ihan muuta. Mielipiteitä on yhtä monta kuin pyöräilijöitäkin.

    Meni vähän offtopiciksi, mutta H.Moilasen näkemys hyvyyden ja huonouden subjektiivisuudesta on perusteltu.

  26. #3296
    Pyörässäni Canyon grand canyon al sl 7.9 on rockshox reba rl 110mm keula. Miksihän koko joustomatka ei ole käytössä, vaan ainoastaan 80mm? Onko tuossa jotain rajoittimia mitkä poistamalla joustomatka kasvaa?

  27. #3297
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    310
    Ei ole rajoittimia. Eri mittaisilla ilmaruodoilla muutetaan tietyssä määrin joustomatkaa ja se vaatii keulan purkamisen.
    Nuo keulan mitathan tarkoittaa min-maks väliä. Ei siis sitä mikä jää jäljelle sägin jälkeen.
    Laske ilmat pois ja paina kasaan ja sit ylös niin siinä se matka on mitä voi liikkua.
    Haibike Sduro AllMtn 6.0

  28. #3298
    Liittynyt
    08/2017
    Viestit
    326
    Olen hankkimassa maastopyörää noin 700-900 euron budjetilla. Minulle on suositeltu pyöräsuosituksissa esim rockshockin ilmakeulaa. Jos tavotteena on ostaa kestävä ja huoltovapaa pyörä, kannattaako panostaa budjetin ylärajoille jotta saisi ilmajousen? Millainen se on huoltaa?

    Lähetetty minun FRD-L09 laitteesta Tapatalkilla

  29. #3299
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sampo12 Katso viesti
    Millainen se on huoltaa?
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  30. #3300
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Kiinnostaa vielä sellainen juttu, että onko ns paremmissa iskareissa, vaikka Cane Creek, "Low Compression" säätö oikeasti toimiva ja vaikuttaa pelkästään, tai pääosin, polkemisesta aiheutuvan notkunnan vähentämiseen?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •