Way to go Tomy! Nyt on kyllä melkoinen kuormajuhta esillä![]()
Way to go Tomy! Nyt on kyllä melkoinen kuormajuhta esillä![]()
Kärryn max paino kuormalle oli kyllä tiedossa ja siksi teltta jaettiin kahteen osaan. Kärryn omaan kuljetuspussiin pakkasimme ainoastaan teltan kankaat, joille kertyi painoa 17kg. Niiden päälle vielä Ortliebin säkki, jossa muistaakseni yksi makuupussi ja pari kolme makuualustaa, eli kevyttä kamaa. Näin kärryn kannettavaksi jäi korkeintaan 20kg.
Valitsemamme teltta on toki ihan järjetön valinta pyörämatkailuun. Mutta lapsien koko innostus viikon pyöräretkelle sai alkunsa tästä teltasta, joten päätimme kokeilla. Ja hieno retki oli!
Varmasti oli hieno reissu. Varusteet tarpeen mukaan. Keventely lapsiperheen pyöräretkellä ei välttämättä ihan toimi.
Isosta kuormasta tuli mieleen oma vuosien takainen pyöräreissu. Kiertelin pyörällä ympäri Suomea katusoittajana ja majoituin teltassa. Kitara + retkikamat mukana ja Bob Yakin kassissa vahvistin. Tässä sitä meininkiä:
![]()
Mun ysäri Tunturi Marcello kesän reissulta. Jotain vanhaa, jotain uutta.
![]()
Surly tien päällä
![]()
Älköön äänekkäät puhuko huomisesta mitään, kun tämäkin päivä on kesken
Hienoja retkikuvia jengillä!
Disc Trucker parin vuoden takaiselta reissulta Heinolan silloilla.
Muokkaus varustuksen osalta:
Putkikamelin vaihteisto 105:sta, Brooksin B17 sohvana ja renkaina oli tuolloin muistaakseni Panaracer Paselat.
Edessä telineenä Tubuksen Tara ja takana Tubuksen Logo Evo.
Laukut Ortliebiä, edessä Front Rollerit ja takana Back Rollerit, tankolaukku Ultimate, nämä kaikki plussana. Lisäksi takana Ortliebin Dry Bag poikittain mustekaloilla kiinni.
![]()
Timppa_M muokkasi tätä : 29.08.2017 at 20.03
Oma surly kesäkuun Helsinki - Nordkapp reissulta:
![]()
Genesis CdF10 sveduissa Skenäsledenin lossilla Norrköpingin lähistöllä.
Matka jatkui sitten just takana näkyvien kallioden ja kukkuloiden kautta...
Stiplun kuvat eivät ainakaan tänne asti näy.
Ja vaikka tämä onkin kuvaketju, ei kai olisi kenellekään haitaksi jos sekä putkikamelista että sen varustamisesta laittaisi jonkinlaiset tiedot (ja vaikka kommentitkin). Voihan niistä kiinnostuva aina erikseen kysyäkin, mutta...
Sori sähläsin... Nyt pitäisi näkyä.
Speksejä mahdollisesti kiinnostuneille: Genesis on kevättalvella hankittu kaupan hyllyltä -komponenteissa, paitsi satula vaihdettu Brooksiin. Edessä Tubuksen teline, takana perustarakka motonetistä, kuten myös lokasuojat. Renkaat sekoitus edessä Schwalben Maratonit ja takana Continentalit jotka löytyivät ennestään varastosta eikä kummempia tullut tähän keikkaan hankittua mutta olivat ainakin kevyemmät kuin alunperin alla tulleet Kendat. Ei ainuttakaan rengasrikkoa
Kamat messissä neljän viikon reissulle: 2300 kilsaa Hki - Åland - Uppsala - Örebro - Göteborg - Jönköping - Linköping - Nynäshamn -> laiva -> Ventspils - Kolka - Riika - Pärnu - Tallinna - Hki.
Teltta oli mukana ja käytössä (muttei kokkausvarusteita). Laukkuina halpis-spectrat takana, Pacific Outdoorin vedenpitävät etulaukut ja stongassa Vauden pikkulaukku.
Jos vaan saan aikaiseksi voisin tekaista johonkin jonkinlaisen matkastoorin muistiinpanoistani ja kuvista. Oli nimittäin aivan mahtava reissu![]()
Roscon setuppi on kyllä komia!
Näyttää 40mm Gravelking SK:lta, oikee leveys taitaa olla vähän enempi.
Putkikamelista ei nyt saa kuvia, kun se muuntaa muotoaan nopeammin kuin siitä ehtii ottaa kuvaa.![]()
Mää vähä testasin ihan vahingossa tossa heinäkuun loppupuolella ja kävin kaupassa. 1,5 keissiä olutta, 2 isoa kauppakassia. Yakissa oli painoa yhteensä 32 kg. Teräksinen Singular Osprey oli pyöränä ja tolla yhdistelmällä ja painolla oli aivan sikakiikkerä ajaa. Varmaan alle 20 kg olis hyvä.
Tavarafillari varmaan kompensoi heilumista.
Kaikki on vähän sinnepäin, mutta se onkin matkakunnossa. Alareunan reppu kuuluu varustukseen.
^ Tästä minä tykkään! Vaikka jotkut voivat esittääkin vastalauseen siitä ettei tuo mikään putkikameli ole noin vähäisellä varustuksella ja olla sitä mieltä että yhtään isompi tai painavampi reppu ei sovi reissupyöräilyyn kuin poikkeusyksilöille ja fakiireille. Tai ainakin sanoa että väärin reissattu.
PS Minä olen hiton huono tunnistamaan varusteita, joten arvostaisin lyhyttäkin "tuoteselostetta" eli laukkujen, lokareiden ym nimiä ja malleja. Aina niistä jotain oppii, vaikkei hankkisikaan heti perässä.
Reppu ei ole aiheuttanut minulle ikinä ongelmia. Siihen auttaa se, ettei lastaa reppuun kauheana liikaa tavaraa (vähän liikaa siinä aina on), että reppu on hyvä, ja että sekä satula että ohjaustanko ovat mukavia. Reppu ei saa heilua, sillä jos se on löysällä, saattaa se viedä miehen kumoon!
- Satula on Gilles Berthoud:in Aspin.
- Ohjaustankona Ritchey WCS Streem II alumiinisena (aero, eli leveä, eli itselleni ergonominen).
- Tankoteippiä on paksulti: pohjalla Specialized Roubaix:ia geelitäytteineen (sijoitettu lähinnä kahvojen päälle ja ulkokaarten alueelle), päällä vielä Contac:in nahkainen tankoteippi. Rasvattu jollain Nikwaxin tökötillä reilusti. (Itselleni paksulti teipattu tanko ohuilla hanskoilla toimii, paksut hanskat ja kova tanko ei.)
- Edessä lokasuojana SKS:n S-Board, mukana parit varaosakumiremmit.
- Takana Zefal Swan Road (näitä saa esim. Motonetistä).
- Putken päällä on joku Abus:in laukku, aivan kelpo tärkeimmille työkaluille.
- Satulan alla Brooksin pussukka, jossa sisällä teräskettinkiä sekä Abloy-lukko, päällä makaa joku Abus:in taskuun uppoava Granit U-lukko. (Laukkua korjattu nippusiteillä, en suosittele.)
- Ohjaustangon välissä killuu Billingham Hadley One -kameralaukku, joka on säänkestävä ja (mielestäni) tyylikäs kaupunkikassi (verrattuna mihin tahansa fillarimuovihirvitykseen). Täällä on kaikki elektroniikka, raskas ja tärkeä (paitsi maksuvälineitä yms. on myös taskuissa), sekä hygienia- ja ea-tarvikkeita.
- Laukun kiinnityksestä vastaa itse taivutettu Bauhausista ostettu alumiiniputki kutistesukkapäällysteellä, kumiköysi ja pari koukkua.
- Reppuna Osprey Talon 44, mikä on varsin isohko, mutta erittäin kevyt ja itselleni hyvin sopiva. Aiemmilla reissuilla olen matkustanut Talon 33:n kanssa, mutta se on pitänyt ahtaa kauppareissuilla välillä vähän liian täyteen. Täällä on vaihtovaatteita, ruokaa jne. Tällä kertaa on ehkä liikaa alusvaatteita ja turhan raskas päällystakki.
- Runko on 5 vuotta vanha Rose Xeon RS (alumiinia kuituhaarukalla), johon tuli vaihdettua voimansiirto tätä reissua varten (2 * 10-vaihteinen): Ultegra 50-34 175mm kammet, Dura-Ace press-fit keskiö, A600 polkimet, 9(/10)-vaihteinen pitkä XT-takavaihtaja, 11-36T XT-takapakka, KMC DLC -ketju, Campa Zonda -kiekot, 25mm Conti GP4000SII:t.
- Kahvat ja jarrut ovat rungon mukana tullutta Ultegra:a. Jarrupalat on tietenkin vaihdettu, ja vaijerit yms. useampaan kertaan.
- Cinelli:n trendikkäät juomapullot (ne ovat myös kevyet).
- Soittokello paikallaan, etuvalo pysynyt piilossa (menisi varmaan haarukkaan).
- GoPro Hero 5 Luxebellin metallikopassa GorillaPod Action:in nokassa
Jos matkustaisin muualla, olisi mukana ehkä teltta (Vaude Power Lizard 2p) tangon alle irtoremmeillä leivottuna, mutta päätin, että en sellaista Alppien yli turhaan raahaa - kaupasta saa täälläkin parilla kympillä sellaisen teltan, missä yön tai pari hätätilassa viettää.
Viime vuonna Suomessa kulkiessa perässä oli aivan täyteen ahdettu BOB Ibex:i, ja silloin ei ollut tankojen välissä mitään.
Reissun tyyppi on siis kulkea asutuskeskusten väliä fillarilla polkien ja yöpyä erinäisissä majoituspalveluissa (hostelli, b&b, hotelli, ja tällä hetkellä "residenssi").
Festina lente
Tänään meinasi ensimmäistä kertaa reppu haitata menoa. Oli niin jyrkkiä mäkiä, ettei eturengas meinannut takapainon takia pysyä tiessä, vaan piti polkea seisaaltaan tai kaksinkerroin. Prosentit siis luokkaa > 15% täällä Firenzen eteläpuolella. Tokkopa satulalaukustakaan olisi tässä tilanteessa hyötyä ollut, mutta sivulaukut olisivat kyllä toimineet.
En osaa näköjään editoida, joten kirjoitan viestit aina uudestaan, kun ensin vahingossa poistan ne.![]()
Höpö höpö. Ei ainakaan mun androidilla katoa mihinkään ja muokata voi niin paljon kun huvittaa.
Edit. Sorry offtopic.
Edit 2. Ei nää mihinkään katoa. Sori taas.
Edit3. Ei vieläkään.
Edit 4. Jatkakaa![]()
Kaar ittelles vaa
^Noniin, taas hävis kun testasin. Täällä oli 15min mun vanhempi viesti mutta kun ALOIN editoimaan sitä, kesken editoinnin puhelin ilmoitti että "viestiä ei ole saatavilla" ja se oli mennyt bittitaivaaseen. Eli täysin sama bugi edelleen.
Sorry offtopic.
Kirjanmerkit