Panaracer Gravel King SK.
Panaracer Gravel King SK.
Onpas sittenkin!! Viksuna miehenä kysyin Velobiasta GG Pro 36:n leveyttä lättynä ja yllätyksekseni se olikin viitisen milliä suurempi kuin GG Race 38:n. No ehdin jo hakemaankin renkulat sieltä ja Open Pro -renkaille tuttuun tapaan ensiasennus oli taas sangen veemäistä - mutta ei ehkä kuitenkaan niin paljon kuin krossikokoisten vastaavien. Asennusketutusta helpotti tieto siitä, että vaivan arvoiset ne on kuitenkin.
Painoa noilla oli n. 420 g/rengas eli parilla reilut 150 grammaa vähemmän kuin puoliksi ajetulla Nano Race -parilla. 21 mm sisäleveydeltään vanteella "36" mm Gravel Grinder Pro oli heti asennuksen jälkeen 38,5 mm ja noi Open Prothan tuppaa turpoamaan 2-3 milliä, kunhan ovat asettuneet ja venyneet muutaman päivän. Eli lienevät ainakin sen 2-3 mm leveämmät kuin 38-millisinä myytävät Gravel Grinder Racet. Sangen erikoinen veto Challengelta myydä noi 36-millisinä, ne voisi ihan hyvin myydä 40-millisenä ja uskoisin, että niin myisi tuplasti paremmin.
Aah, Open Tubular -taivas odottaa...
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Olen nyt sen verran ehtinyt ko. taivaasta nauttia että nautinto alkaa riittää. Challengen 33mm Grifot/Chicanet saa kyllä lopulta tiivistymään litkuilla, mutta renkaiden vaihto kiekoista toisiin (parhaillaan työn alla) on niin revasta ettei ole tosikaan. Puoliksi skuivahtanut litku liimaa renkaan kyljet sisältä toisiinsa kiinni, ei nouse vanteelle edes huoltoaseman kompuralla, verenpaine tosin nousee iloisesti. Vaikka nuo (https://www.velobia.fi/challenge-gra...der-pro-36-622) olisi tosiaan varmaan aika ihQt niin täytyy varmaan kokeilla jotain muuta. Mielenterveys kestää eli ei kestä.
Ibikessä pelkästään mustana 35mm SepeliKunkkuja: http://ibike.fi/tuote/panaracer-gravelking-sk-700x40c/
Toni ynnä Tonilla myös tanwall mutta "tilaustavaraa": http://www.tonitoni.fi/rengas-panara...2-ruskea-kylki
Lopputulos tässä pohdinnassa on varmaan se että puren hammasta ja äherrän vanhat Challenget takaisin..
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Dirlandaa.. Velobian sivujen perusteella näyttäisi olevan varastossa GK SK tanwall 35mm. Hmm.
https://www.velobia.fi/panaracer-gravel-king
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Joo mä en tosiaan edes yrittäisi open tubulaareja tubeleksenä, kun niiden kanssa ei siihen juurikaan ole edes tarvetta. Velobiassa näytti olevan ainakin sitä leveämpää Gravel Kingiä hyllyssä, kun hypistelin sitäkin. Niissä kyljet vaikutti ihan ok:lta ollakseen tubeless valmiit renkaat. Tais siis onhan ne? Tanwall oli kyllä sellainen liikaa käytetyn sprayrusketuksen värinen
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Vaihdoin juuri edelliset marathonit --> g-oneihin ja olen tykännyt kyllä, että kumi on vähän pehmeämpi. Varmaan nuo gravel king sk:t pakko kokeilla, mutta vähän niissäkin epäilyttää tuo kuvion kesto suhteutettuna hintaan. Kilometrejä tulee aika paljon, kun ajan työmatkoja ja huonolla ilmalla hiekkatielenkkejä samalla pyörällä, koska lokasuojat. Kahdessa viikossa tullut tuolla meridalla +500km ja g-onet kaljuuntuvat uhkaavasti keskilinjalta ja noi on tosiaan ollut vasta tuon 2 viikkoa alla.
Wtb:n Nanot kestää asfaltillakin ajoa käsittämättömän paljon. Mulla on nastakelejä lukuunottamatta koko talven ja tämän kevään ja kesän ajossa olleista Nanoista vielä ainakin yli puolet kuviosta takarenkaassakin jäljellä. Mutta on tosiaan jo sen verran iso ja painava (Race-versio n. 500 g), että antaa aika maasturimaisen fiiliksen pyörälle. Clement X'Plor MSO kestää myös, mutta niissä renkaan keskiosa on aika sileä eli varsinkin vetopito soralla on vähän huonompi. Sitten kaikki viilakuviorenkaat kestää yleensä kohtuullisesti, Continentalin Cyclocross Speed on halpa vaihtoehto, jos 35-millinen riittää. Kapeudestaan huolimatta kiva rengas ajaa ja on mukavan joustava. Sittenhän on myös Schwalben Smart Sam, joka on ihan ok rengas ajaa, vaikka onkin teräslangalla, kestää ajoa ja on tosi halpa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mistä sen tietää varmasti kuinka leveät mahtuu (Ritcheyn Swisscrossiin)? Mistä pitää mitata ja paljonko pitää olla clearance? Siksi tuota 35mm ajattelin, kun se varmasti menee mutta 40mm en ole varma.
On kyllä aika karu faketanwall
...yllättävän lähellä oikeanpuoleisen herran otsaa
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Tehtiin vaimon kanssa sellainen diili, että käydään ensin Ikeassa, ja sitten minä saan käydä rengaskaupassa. Löytyi Velobian hyllystä, kiitos Stenulle vinkistä!
![]()
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Mä oon nyt ajanut 350km spessun 42mm sawtootheilla. Ei ole edes karvat irronneet vielä.ei edes keskeltä kuviota. Pidosta ja rullaavuudesta vähän hankala sanoa vertailua kun kyseessä on eka Ei-maastopyörä. +50km/h irtosoralla tuntui vakaalta ja turvalliselta. Neulaspoluilla pidon kanssa ei ongelmaa. https://www.specialized.com/us/en/co...s-ready/117719
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Nyt on ekay tyypit otettu WTB:n Resolute nakeilla - aika kivan tuntuisen renkulat. Painoivat 456g/560g, napsahtivat tubelessina helposti 43mm leveyteen ~i20 vanteelle. Liikaa ei jääny Konaan tilaa ja 42mm lokarit on aika napakat, mutta mistään ei kuitenkaan hinkkaa.
Nopean testilenkin kävin heittämässä 2,5/2,3bar paineilla. Näillä pääsee jo mukavasti eteenpäin metsäpolullakin. Rengas on aika muhku, mutta ei todellakaan vielä mikään maastorengas, joten varovainen saa olla vanteiden kanssa. Kosteissa paikoissa ja pehmeällä alustalla pitoa on kuitenkin "crossirenkaaksi" ihan mukavasti. Ero on huomattava entisiin Cross Boss renkaisiin, jotka olivat vanteella 38mm. Pitoa ja joustoa/mukavuutta tuntuu myös olevan enemmän kuin toisilla vanteilla olevassa 40mm refuse/rambler combossa.
Soratiellä nää oli jo todella mukavat ja ihan nopean tuntuisetkin. Pitoa on aika paljon, mutta kyllähän nääkin irtosoralla sutii, kun ei pieni nappula pääse kovin syvälle pureutumaan. Huonompikin soratie kyllä tasoittuu sopivilla paineilla oikein mukavaksi näiden avulla. Asfaltilla meno oli ihan OK, mutta veikkaisin että takarengas kyllä kulahtaa aika nopeasti. Jos wtb tekisi byway renkaasta 700/42mm version niin se voisi olla aika passeli taakse resoluten kaveriksi sekakäyttöön.![]()
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
No niin, takarenkaasta petti kudokset. Jännä fiilis, kun satasen lenkin puolivälissä alkaa rengas pomputtaa. Ongelmitta pääsin perille. Kotona tarkempi tutkiminen osoitti, että kumin sisäpinnassa on kulumisen jälkiä lähes koko kehän matkalta. Kulutuspinta siis kestää, mutta runko ei.
Nyt on haussa uudet renkaat. Nappularenkaat, kuten tässä ketjussa paljon esilä olleet Panaracerit, tuntuu olevan nopeasti kuluvia. Kulutuspinnasta saisi löytyä siis isompia yhtenäisiä alueita keskeltä, mutta reunalta aavistuksen karkeampaa. Clement Xplor USH on yksi kiinnostava vaihtoehto. Toisaalta Spessun Trigger Pro 38 millisenä edelleen kiinnostaa, mutta mahtaako tuollainen muutaman tonnin asfalttipainotteista ajelua kestää? Schwalbe Marathon Mondial 37 näyttää hyvältä, mutta painaa 100-150 g liikaa ja bikerollingresistance-mittauksen mukaan ei ole ihan kärkipään tuote. Marathon Racer sekin voi olla ok, vaikka yhtä raskaasti näyttää rullaavan. Schwalben kumit ovat kokemukseni mukaan pieniä, joten 40 mm voisi olla sopiva nykyisen 35 mm (todellisuudessa 38 mm 19 mm vanteella) korvaajaksi. Nuo voisi kuitenkin olla kestäviä ratkaisuja, jotka toimisi sekalaisessa käytössä seuraavat vuodet ilman isompia harmeja. Heijastimet sivuissa olisi plussaa.
Toisaalta onko em. vierintävastuksen mittaus luotettava tapa arvioida rengasta, kun ajoalustan laatu vaihtelee suuresti?
Budjettiratkaisu olisi Schwalben CX Compit, mutta toimisiko ne? Kuvio näyttää hyvältä ja painokin on ok, mutta valmistajan luokituksissa kuuluu perustason tuotteisiin, vaikka ominaisuudet onkin rankattu kohtalaisen hyviksi. Schwalbet kannattaisi kyllä tilata Saksasta, kun ne maksaa siellä puolet suomalaisen kivijalkaliikkeen hinnoista.
Täällä myös GG Prot ja 17c-kehällä ne ovat tönärillä mitattuna jämptisti 36-milliset. Jos desimaaleja ei tuijotella, niin venymistä ei ole ainakaan ensimmäisen 1000+ kilometrin aikana merkittävästi tapahtunut. Ajo on ollut pääosin sora- ja metsäautoteitä noin 3-4 barin paineilla, mutta myös jonkin verran asfalttia 4-5 barilla. Hyvät renkulat!
Mistähän löytäisi tuon kokoiset lateksit? Verkkokaupat myyvät eioota ja valmistaja ei kannusta testaamaan tubelessina.
Itsellä nämä perus trigger sportit ovat kestäneet asfalttia ja hiekkatietä ihan hyvin. 10€ ostokseksi ihan hyvät.
Sotanorsun G-onet alkoi olla 500 kilsan jälkeen keskeltä kuluneet. Minusta se ei ole riittävä kesto. Ja kun nopea kuluminen on tämän kokoisten nappularenkaiden ominaisuus, pahoin pelkään sen koskevan myös Triggereitä. Paljonko maapaa olet noilla ajanut ja missä kunnossa renkaat nyt ovat?
Gravel Kingit ei oo parissa tonnissa kuluneet ~yhtään.
Okei, lopetan näiden kehumisen. Menee yksipuoliseksi. Jokainen löytäköön omansa itse.
Schwalben G-One sisureilla, 300km sekalaista käyttöä (hiekkatiet, asfalttisiirtymät, polut), ei merkittävää kulumista.
Ihanan nopeat ovat. Märille juurakoille täytynee valita toinen rengas.
Clementeissä on heikko pistosuojaus, viime marraskuussa tuli kolme flättiä yhdellä työmatkalla ja vaihdoin saman tien veke. Spessuissa taas ei, olen parii kesää jo yhdellä parilla ajellut eli 5-6tkm, ja vielä ne alla pyörii toisessa kiekkoparissa. Ei pahemmin kulu, kerran on joutunut lasinsirun takia rengashommiin tuossa ajassa.
Oletko ehtinyt jo testaamaan leveämpää versiota? Itsellä on tuo 35mm ja tuntuu kyllä todella mukavalta ja rullaavalta renkaalta.
EDIT: Onko kenelläkään kokemusta, että miten Gravel King SK vertaituu Continentalin Speediin asfaltilla ja muutenkin? Tulee yllättävän paljon ajettua asfaltia eikä viitsisi ostaa ylimääräistä vierintävastusta. Täytyy varmaan jossain kohtaa ostaa toiset kiekot ja laittaa maantiegummit niihin.
Kirjanmerkit