BikeshopLostInLaplandGiantElectrobike
Näyttää tulokset 1 - 19 / 19

Aihe: Levyjarru lakkasi toimimasta.

  1. #1

    Levyjarru lakkasi toimimasta.

    Huomasin että hybridipyöräni etumainen levyjarru (Tektro HDC-300) jarruttaa huonosti. En löytänyt jarrusta mitään kiristysruuvia/vaijeria. Huomasin myös että jarrun lähellä rungossa ja kaapelissa oli öljyä ja pyyhin sen pois. Yritin irroittaa jarrupaloja tutkiakseni niiden kuntoa mutta en saanut niitä pois. Laitin kiekon takaisin paikoilleen ja jarru ei toiminut enää lainkaan. Johtuiko se jarrupalojen sörkkimisestäni vai onko ehkä öljyt valunut pois?

  2. #2
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Meneekö kahva löysänä pohjaan vai tuntuuko normaalilta? Jarrupalat irtoaa, kun ruuvaat sen pienen kuusiokolopultin irti. Jos palat on imenyt öljyä/jarrunestettä, niin uudet palat tilalle, maksaa n. 8€.

    edit: Ei siinä jarrussa tai yleensäkään hydraulisissa mitään kiristysruuveja ole.

  3. #3
    Kahva tuntuu normaalilta. Jarrupalat ei liiku lainkaan kahvasta painaessa.

  4. #4
    Painoitko kahvaa, kun kiekko oli irti?

  5. #5
    Siinä vaiheessa kyllä, kun katsoin liikkuvatko palat.

  6. #6
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Irrota palat, ruiskuta esim. Crc:tä mäntien juureen ja varo ettei koko jarrusatula ole rasvassa. Pumppaile kahvaa, että männät liikkuu ja crc pääsee vaikuttamaan. Putsaa kunnolla ennen kuin laitat palat takaisin.
    ja varo ettet pumppaa mäntiä irti satulasta.

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rider4t Katso viesti
    Siinä vaiheessa kyllä, kun katsoin liikkuvatko palat.
    Huomasitko öljyn kaapeleissa ja rungossa tämän jälkeen? Voi olla, että jarrun männät ovat päässeet liikaa ulos ja päästäneet öljyt pihalle, kun olet painanut kahvaa. Tästä syystä jarru ei toimisi kunnolla, mutta kahvan pitäisi tuntua melko löysältä siinä tapauksessa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Irrota palat, ruiskuta esim. Crc:tä mäntien juureen ja varo ettei koko jarrusatula ole rasvassa. Pumppaile kahvaa, että männät liikkuu ja crc pääsee vaikuttamaan. Putsaa kunnolla ennen kuin laitat palat takaisin.
    ja varo ettet pumppaa mäntiä irti satulasta.
    Kannattaa pumppailla yksi mäntä kerrallaan. Toista pitää paikallaan esimerkiksi rengasmuovin avulla.

    Jos jarru on päästänyt öljyt pihalle -> jarrujen ilmaus
    Jos öljyä ei ole päässyt ulos, mutta männät ei liiku/palaudu normaalisti, niin voi kokeilla maalinnin ehdotusta.

  8. #8
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pypli Katso viesti
    Huomasitko öljyn kaapeleissa ja rungossa tämän jälkeen? Voi olla, että jarrun männät ovat päässeet liikaa ulos ja päästäneet öljyt pihalle, kun olet painanut kahvaa. Tästä syystä jarru ei toimisi kunnolla, mutta kahvan pitäisi tuntua melko löysältä siinä tapauksessa.


    Kannattaa pumppailla yksi mäntä kerrallaan. Toista pitää paikallaan esimerkiksi rengasmuovin avulla.

    Jos jarru on päästänyt öljyt pihalle -> jarrujen ilmaus
    Jos öljyä ei ole päässyt ulos, mutta männät ei liiku/palaudu normaalisti, niin voi kokeilla maalinnin ehdotusta.
    Huomasin öljyn ihan alussa ennenkuin tein mitään.

  9. #9
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Minulla yksi Tektro ( hdc-2xx?) vuoti öljyä vähän sieltä sun täältä, ei auttanut tiivisteidenkään vaihto. Ostin kokonaan uuden jarrun bike-discountista alle 30€. Aikansa ne kestää.

  10. #10
    Aloita irroittamalla jarrupalat ja tarkistamalla mäntien liikkuvuus. Ole tosiaan varovainen, että männät ei pääse liikaa ulos. Eli paina varovasti kahvaa.

  11. #11
    Kokeilin crc:tä ja ei mitään liikettä. Tuossa kaapelissa on myös pieni lohkeama, että onko sillä mitään vaikutusta?

  12. #12
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Rider4t Katso viesti
    Kokeilin crc:tä ja ei mitään liikettä. Tuossa kaapelissa on myös pieni lohkeama, että onko sillä mitään vaikutusta?
    Ei pitäisi olla, ellei sieltä jarrunesteet puske ulos. Ihme, jos ei crc auta mäntiä liikkumaan

  13. #13
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Muokkaus ei toimi, joten siksi uusi viesti...Uusi jarru maksaa tämän verran https://www.bike-discount.de/en/buy/...5795/wg_id-273 joten kannattaa miettiä, miten paljon vanhan korjaamiseen kannattaa käyttää aikaa ja energiaa.

  14. #14
    En tiedä, johtuuko se siitä että crc on alkanut vaikuttamaan, mutta jarru on jotenkin alkanut toiminaan, mutta silti heikosti. Lisäksi huomasin että kaapelin lohkeamasta vuotaa öljyä. Onko vielä toivoa? Voiko se paikata sähköteipillä?

  15. #15
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Voi paikata vaikka purkalla, mutta ei se mitään auta. Osta uusi jarru, kalliimpaan voisi vaihtaa pelkän letkun, mutta tuohon tuskin kannattaa. Siksi ne männätkään ei toimi, jos paine karkaa reiästä.

  16. #16
    Olisiko tuo uusi jarru yhteensopiva Tektro HDC300-jarrulevyn kanssa? Edit: Tarkistin itse asian ja pitäisi olla sopiva kun on 160 mm ja 6 ruuvia. Tuli ostettua uusi.

  17. #17
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    On, jos vanha levy on 160mm. Ja löytyy sieltä Tektrojakin aika halvalla.

  18. #18
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.142
    Uuden kanssa saattaa tulla sitten vielä eteen jarruletkun lyhentäminen, koska uusissa myydyissä on yleensä varmuudeksi tosi pitkä jarruletku. Jarrusta riippuen lyhentämiseen saattaa tulla mukana ohjeet ja siihen liittyviä tarvikkeita tai sitten ei. Jotta jarruletkun katkaisun saa tehtyä siististi, saatat tarvita myös letkunkatkaisijan. Ja tässä mahdollisessa lyhentämisessä saa tosiaan olla tarkkana, jos haluaa selvitä siitä niin, että letkuun ei pääse samalla ilmaa / ilmakuplia. Tämän jälkeen täytyy tehdä nimittäin ilmaus (jossa siis poistetaan mahdollinen ilma), koska muutoin jarrukahvasta painettaessa kahva menee liian syvään ja/tai on kumipallomainen ja tehoton.

    Eli:: Jos jarruletku ei ole mahdottomasti liian pitkä ja haluat pelata varman päälle -> älä lyhennä.

  19. #19
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.647
    Joo ei se lyhentäminen ole pakollista. Minullakin takaletku lyhentämättä, tekee ylimääräisen silmukan edessä. Sen voi lyhentää/lyhennyttää sitten samalla kun on muutenkin tarvetta ilmaukselle.

Samanlaisia aiheita

  1. Levyjarru vai v-jarru
    By Tellu in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 5
    Viimeinen viesti: 13.09.2015, 23.21

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •