Niin kauan kuin minä muistan – mikä ei ole kovin kauan, sillä minähän olen ollut Mustavuoren porukoissa enemmän tai vähemmän mukana vasta pari-kolme vuotta – näillä lenkeillä on surutta rikottu moisia etikettejä. Täytyy saada tykitelläkin joskus. Mutta ei ole pakko.
Ehkä kestävin sääntö onkin ollut, ettei ketään jätetä Sipoon susille, ainakaan vastoin tahtoaan. (Muistan semmoisenkin kerran, kun jouduin moneen kertaan sanomaan, että menkää nyt ihmeessä vaan, minä tulen omaa tahtia perässä. Olin uutena kokelasjäsenenä aika lailla vaikuttunut tästä herrasmiesmäisyydestä, vaikka samalla vähän nolotti ja ärsytti se, ettei minun reppanan ilmeisesti uskottu löytävän yksin kotiin. Mutta porukka on aina sen jälkeenkin ollut sekä kunnoltaan kova että ilmapiiriltään kiva.)
Sunnuntain Porvoon ajojen reitin recce siirtymineen oli, kuten sanotaan, parasta ikinä (ehkä lukuunottamatta sitä, että "tuoreesta muistista" mestaroin meidät ensin Mestarintien sijasta Kirjaltajantielle, joka näyttää kyllä erehdyttävästi samalta) – niin kuin Mustavuoren lenkit tuppaavat aina olemaan.
Mustavuori / Svarta backen -klubi meni muuten heittämällä Kilometrikisan tehosarjan johtoon heti, kun joukkue vihdoin täydentyi viisikoksi.
Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.
Kirjanmerkit