ElectrobikeGiantGarminHepha
Sivu 119 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 19 69 109 117 118 119 120 121 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.541 - 3.570 / 5029

Aihe: Helsingin Polkupyöräilijöiden kuntolenkit

  1. #3541
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...50+ "koukkupolvien" lenkki vei siis tällä kertaa läntisille maille. Allekirjoittaneelle kertyi mittariin 82 km 24,4 km/h keskarilla (pitkät pyörätiesiirtymät hidastivat, kuten oli tarkoituskin). Okei, ajettiin kääntöpaikan molemmin puolin alamäissä 4-kymppiäkin, kun osallistujat olivat hyvässä kunnossa (ja allek. tosiaan pieni kiirus himaan).

    Jk. Heinästien, etenkin loppuosan, asvalttipinta on huonossa kunnossa, ja Siikajärventiellä isompi tietyö menossa. Harmillista, kun tämä reitti on muutoin ihanteellinen ajaa - verrattuna Nupurintiehen - vaihtelevana, jyrkempänä profiililtaan ja liikenteen vähyyden osalta.
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 21.05.2017 at 09.30
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  2. #3542
    Siistiä ajoa toki - joka vielä parani matkan edetessä - mutta ainahan meillä kaikilla on parantamista. En nyt ala toistamaan niitä osin kärkeviäkin kommentteja eräistä HePo-ryhmäajon ominaispiirteistä joita lenkin alussa esitin vanhenevan keski-ikäisen miehen happamalla kärttyisyydellä, etenkään kun ne koskevat enimmäkseen pientä hienosäätöä. Päin vastoin, haluan kiittää kippareita ja kanssapyöräilijöitä mukavasta lenkistä!

    Yksi ns. tilanne oli muuten syntyä kun oltiin kääntymässä vasemmalle Hongisojantielle. Takaa tullut autoilija oli näet ehdottomasti sitä mieltä että spandexasuinen ryhmä pitä ohittaa vasemmalta vaikka ryhmä oli selvästi käsimerkein näyttänyt kääntyvänsä. Onneksi takaa ehdittiin varoittaa "Auto!"-huudolla; keulaltahan ei aina näe yhtä hyvin ja sitä paitsi hännillä ajavien täytyy ottaa vastuuta koko porukan turvallisuudesta. (Sillehän ei kukaan voi mitään jos joku autoilija on täysi mulkku tai totaalinen idiootti.)

  3. #3543
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Paloheinä, Helsinki
    Viestit
    134
    Unkka 100 28 km/t ryhmään lähti 12 ja perille tuli 11. Yksi lähti jossakin vaiheessa omille teilleen. Lähtiessä lupailimme, että pysymme n. 28 km/t keskarissa, mutta siinä meinasi olla vaikeuksia kun vauhti kasvoi lähemmäs 30 km/t mukavassa myötäisessä tuulessa. Loppupuoli matkasta ajettiin hieman vastatuulessa ja lopputulos oli 28,9 km/t, ajo sujui erinomaisesti, vaikka yksi Garminin tippuminen matkalle sattui, sitä etsittiin hetki ja taas matka jatkui. Mäet ajettiin maltillisesti ja se takasi että kaikilla oli mukava reissu. Ajoimme lyhyellä n. 2 min vaihtovälillä joten kukaan ei joutunut liikaa urakoimaan. Kiitos kaikille mukana olleille.

  4. #3544
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    47
    80 kilsan lenkin valinneista porukoista nopeampi ajeli yhdentoista kuskin voimin vähän päälle 29 km/h. Hyvää, tasaista vetoa koko ajan. Keulilla viihdyttiin sen verran hyvin, että telaketju ehti pyörähtää koko lenkin aikana ympäri vain muutaman kerran.

  5. #3545
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    "Punainen lyhty" -porukasta Unkan tauon jälkeen puolet (3/6) lähti paluumatkalle "lyhennetysti". Kovakuntoisempi puolikas jatkoi suunniteltua reittiä. Osallistujat, etenkin vetäjät, olivat sen verran hyvässä "tikissä", että "25" ylitettiin... Tämä, btw, on tänä keväänä ollut yleistä: kuntoa olisi monellakin nopeampaan vauhtiin/ryhmään, mutta ei vielä uskallusta ja/tai ryhmäajokokemusta.

    Jk. Omakohtaisesti tuli sekä kauden pisin lenkki (93 km) että keskariltaan vauhdikkaimpia (25,5 ovelta-ovelle) - vaikka kotisiirtymällä tavalliseen tapaani fiilistelin eli "katselin maisemia" enemmän kuin nopeusmittaria...
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  6. #3546
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...pyöräilykirppis Velolla helatorstaina kello 11-14; ks. järjestävien seurojen (CCH, HePo jne.) tiedotuksessa tarkemmin... älä missaa!!!
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  7. #3547
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    ...pyöräilykirppis Velolla helatorstaina kello 11-14; ks. järjestävien seurojen (CCH, HePo jne.) tiedotuksessa tarkemmin... älä missaa!!!
    Velodromilla?
    Löytyykö linkkejä tiedotuksiin?

  8. #3548
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    505
    Keskiviikkolenkin hitaimman porukan keskari vapaan osuuden jälkeen oli 31.9. Myös jatko ajettiin reippaasti, sillä Hakunilassa kun erosin porukasta, oli keskari vielä yli 31 vaikka mukana oli seisoskelu vapaan osuuden jälkeen.
    Muuten ajo sujui siististi. Vaihtoja tehtiin melko tiheään ja siksi ehkä vauhti nousi. Noin on parempi kuin se, että joku vetää suuren osan matkaa

  9. #3549
    Liittynyt
    01/2001
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    5.809
    Oi aikoja, kun hitaimman ryhmän keskarikin on 32.

    34-ryhmällä loppunopeus jotain vähän päälle 35. Lenkin alkupuolella turhaa kiihdyttelyä ja siniaaltomaista vaihtelua. Boxintiellä rauhottui tasaisemmaksi menoksi.
    Ich bin ein Berliner.
    - - - - - - - - - - - - -

  10. #3550
    Liittynyt
    04/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    23
    32-ryhmän keskari 33,1. HePo-kriteereillä riittävän siistiä ajoa, ilmeisesti.

  11. #3551
    Olihan se, HePo-kriteereillä, Mä taisin olla ainoa jota huomautettiin; en jättänyt jonosta parijonoon siirryttyä ulkopuolella ajaessani tarpeeksi tilaa sisäpuolelle tulevalle.

    (Arvelin silmämääräisesti antavani enkä halunnut muuta kuin vähän kaventaa niin tyypilliseen HePo-tapaan kovin leveää ja leviämään pyrkivää parijonoa, mutta takaa näkee varmasti paremmin ja jos takana ajava ei halua ottaa paikkaansa koska ei näe tilaa olevan tarpeeksi tai kokee sen ahdistavan kapeaksi, asia on juuri niin - mutta sehän on helppo korjata ja tilaa saa kun sitä pyytää.)


    Itse kiinnitin huomiota siihen että mukana oli ilmeisesti muutama uusi ryhmäajaja tai kuski jolle toteutunut vauhti oli sen verran kovaa että se tuotti välillä ongelmia, sillä syntyi tilanteita joissa sisäpuoli alkoi kulkea eri tahtia ulkopuolen kanssa kun yksi ajaja joko jäi jälkeen vetopaikalla tai peesipaikalla jätti pitkän välin edelliseen. Tilanteesta kannattaa pyrkiä pois eli pyytää tilaa vasemmalla ajavalta; se käy sujuvammin eikä aiheuta parijonossa samalla lailla hämminkiä. Vetopaikalla ollessa on tietenkin yksinkertaisempaa eli riittää kun ilmoittaa vaihtohalukkuudestaan. Oikeanpuoleisen vetomiehen paikalta vasemmanpuoleiseksi siirtyvän kannattaa tehdä toinen vaihto heti perään jolloin pääsee taas peesiin.


    Yksi korjattavissa oleva juttu on sama vanha: jonosta takaisin parijonoon siirryttäessä hännillä tarvitaan roimasti enemmän watteja kuin keulilla, mikä vetomiesten olisi hyvä muistaa eli himmata hiukan ennen normaalivauhtiin palaamista. Keskiviikkolenkillähän on ne kaksi paikkaa, ensimmäinen Jokivarrentieltä Kuninkaantielle käännyttäessä ja jälkimmäinen Uudelta Porvoontielä Massbyntielle käännyttäessä.


    Muutenhan kävi kuten niin monta kertaa aikaisemminkin: lähettäjän kysellessä johonkin vauhtiryhmään lähteviä vain jokunen pyörä valuu eteenpäin tai käsi nousee - mutta kun puolisen tusinaa rohkeaa on lähtemässä liikkeelle, perään säntää pitkä häntä ja ryhmäkoko kasvaa. Nyt sentään ymmärrettiin jakaa Pekan 32/34-nimellä houkuttelemat ajajat kahteen ryhmään, eli 34:een ja 32:een, mutta isohkoja ne olivat silti, 13 ja 14 ajajaa (jos en laskenut väärin).


    Immersbyn vapaavauhtimäkiin ajettua ihmettelin hiukan tai vähän enemmän kuin hiukan miksi vapaa vauhti kiinnosti vain yhtä kuskia, vaikka ryhmässä oli selvästi mukana enemmän kuin puoli tusinaa ajajia joille 32-ryhmä oli kevyt tai jopa kovin kevyt. Mutta kolmannessa mäessähän se selvisi: kuskit olivat vain pidätelleet ja odottaneet sitä viimeistä mäkeä ennen kunnon alamäkien alkamista! No, eihän taida olla mitään kirjoittamatonta sääntöä joka mukaan vapaalle vauhdille pitää lähteä osuuden alkaessa tai sitten ei ollenkaan...



    Kivaa oli joka tapauksessa ja ilta oli hieno! Keskariksi saatiin olosuhteisiin nähden ja arvioni mukaan vain sopivasti ylöspäin liukunut 33.0-33.3 km/h, riippuen siitä miten Immersbyntien loppupätkän ajoi.

  12. #3552
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Olisikohan siihen hitaaseen heräämiseen vapaan vauhdin hurmaan vaikuttanut se, että niissä mäissä ajettiin koko kaistan leveydeltä, eikä turvallista ohitustilaa tahtonut kaikille halukkaille heti tarjoutua? Meinaan vaan, että vaikka siinä kapealla ja mutkaisella tiellä kuinka olisi jalkaa ja ajohaluja, mennään kuitenkin turvallisuus edellä, eikä koukata vasemman kaistan kautta paikassa, jossa vastaantulevia ajoneuvoja ei ehdi nähdä kuin korkeintaan sekuntien varoajalla. Ihan vaan niiden ketterämpien puolesta sanon, sillä itsehän jään niissä mäissä kammelle seisomaan.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  13. #3553
    Itse oli keulilla toisen vetomiehen asemassa joten en voi sanoa yhtään mitään siitä miten takana ajettiin, mutta vapaavauhtiosuuden alkuun (eli siihen ensimmäiseen, oikealle kääntyvään, kolmesta ensimmäisestä loivimpaan ja lyhimpään mäkeen) tultiin ymmärtääkseni suhteellisen nätissä parijonossa, joten turvallista tilaa olisi ollut.

    Tosin parijonosta ei lähdetä miten vain eli vapaaseen vauhtiin irtoaminen oli heti mahdollista vain vasemmanpuolisessa jonossa ajaneille. Oikeanpuoleiseen jonoon joutuneilta se käy turvallisen ryhmäajon puitteissa vasta kun avautuu aukkoja tai kun saa pyytämällä tilaa. Itse yritin keulassa pitää sellaista kompromissivauhtia joka riittäisi hitaammille ja josta halukkaiden olisi hyvä karata. Samoin yritin pitää parijonon leveydeltään sellaisena että omalle kaistalle olisi jäänyt ohitustilaa kahdellekin ajajalle.

    En tosin osaa sanoa miten kummassakaan onnistuin, mutta vain yksi Look-kuski lähti menemään menojaan. Ensimmäisen ja kolmannen mäen välissä on myös suoraa pätkää sen verran että niissä voi mielestäni nopeasti koukata vasemmalle kaistalle, mutta ei niidenkään aikana kukaan edes ilmestynyt rinnalle. Kuten kerroin, vasta kolmannessa mäessä alkoi tulla ukkoa, jolloin itse keskityin - tämä on mainio tekosyy kammelle seisomaan jäävälle - pitämään tasaista vauhtia ja ajamaan suoraan, jotten häiritsisi vielä vapaaseen vauhtiin mukaan lähteviä.


    Olen joskus aikaisemmin tätä palstapyöräilyä - siinä kyllä pärjään ainakin määrällä arvioituna - harrastaessani tuumaillut tässä ketjussa että jalattomilla, ylämäkiä kammoavilla ja/tai ylivauhtisessa ryhmässä jo punaiselle joutuneilla kuskeilla voisi olla kyseisessä tilanteessa mukavampi olo parijonon sisäpuolella ja hännillä, kun taas vahvojen ja vauhtihalukkaiden olisi parempi olla valmiiksi ulkopuolella ja keulilla, jolloin vapaaseen vauhtiin siirtyminen kävisi kaikkien kannalta mahdollisimman jouhevasti ja ikään kuin suoraan.

    Mutta ajajiahan ei saada semmoiseen ideaalijärjestykseen edes teoriassa, saati sitten käytännössä. Mutta kai Massbyntien ja Immersbyntien risteyksestä alkaen voisi olla aikaa ja mahdollisuuksia ainakin tässä mielessä ihan väärälle paikalle joutuneiden siirtyä sopivammalle paikalle? Ei sillä että tästä kannattaisi isoa ongelmaa tehdä. Ja voihan tämäkin olla sellainen aivokyhäelmä jonka oikeasti kokeneemmat fillaristit osaavat varmasti arvioida paremmin kuin minä itse.

  14. #3554
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...mäissä ei jää jalkoihin, jos jättää mäet väliin... Heivasin omalla lenkille Massbyntien risteyksessä (jatkoin suoraan Uudella Porvoontiellä). Keskari laski 29:stä 26:een (Itiksessä) ja 25:een himassa.

    Suosittelen etenkin vetäjille a) siirtymistä nopeampiin ryhmiin ja b) nopeampien & suurempien ryhmien pilkkomista pienempiin. Useimmat ajonaikaiset ongelmat (ruuhkat ylämäissä ym.) ratkeaisivat näin lähes itsestään. Probleemin ydin on siinä, että ison pääjoukon imussa - jos ja kun ajetaan tasaisella rasituksella - pysyy suht koht helposti mukana (tasamaalla), jos pystyy välttämään vetovuoroja (tai tekee ne lyhyesti). Tämä houkuttelee huonompikuntoisiakin "roikkumaan", mikä johtaa pääjoukkojen paisumiseen ja mäkiruuhkiin...

    Kisaharjoittelussa, btw, joukko hajotetaan a) ekax jonox, ja sitten b) eritasoisiin ryhmiin vauhtia rajusti vaihdellen (irtiottoja perä perään).

    CCH, IK-32 ym. ym. seuroissa on tilaa (etenkin) vetomiehille, jotka palautuvat nopeasti eli kestävät repivämpää(kin) ajotapaa...

    Suosittelen, että pistäydytte kokeilemassa kisaseurojen treeneissä, kun kuntoa kerran näyttää olevan.

    Jk. Hesarin Menot-palstalla on Velon kirppiksestä...sivu B31...
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  15. #3555
    Sopii toivoa...ei vaineskaan, kyllähän moni on noudattanut neuvoa ja sen hyväksi havainnut (ja joku jopa pientä kiitollisuutta tuntenut),


    Mutta silloin kun ryhmä on - kaikesta huolimatta - muodostunut suurehkoksi eikä ehdotuksiin pistää porukka poikki ja muodostaa kakkosryhmä ole tartuttu, jotain positiivista on muistaakseni joskus saatu aikaan sillä että on ruvettu vetämään kovempaa jo Immersbyntiellä, jolloin jyvät ovat alkaneet erottua akanoista eli hyväjalkaisemmat on näin saatu samaa luonnollista menetelmää käyttäen edemmäs ja me vain peesissä roikkumaan pystyvät ovat ehtineet hakeutua taaemmas.


    Riittävän pieni ryhmäkoko on paras lääke useimpiin "ongelmiin", se on myönnettävä - vaikka onhan se kiva välillä kokea miten hyvään vauhtiin voi vaatimattomampikin kuski päästä isommassa ryhmässä...

  16. #3556
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...yxi mahdollisuus olisi velvoittaa (!) kovakuntoisimmat irtautumaan omaksi irtiottoporukakseen /useammiksi porukoiksi/ Boxintien aikana. Tämä tapahtuisi käytännössä siten, että jokaisessa (!) Boxintien mäessä vetäjät ym. kirmaisivat mäkikiriin (ja tämä toistettaisiin niin useasti kuin mahdollista/tarpeellista).

    Ja lopulta Uudelle Porvoontielle saavuttaessa isokin pääjoukko olisi pilkkoutunut pienemmiksi ryhmiksi Näin myös Immersbyn ("ahtaampiin") mäkiiin saapuisi väkeä tasaisemmin.

    JK. Boxintien "hajotus- tai pilkkkomistaipaleella" muodostetuissa/muodostuneissa ajoryhmissä olisi entistä tyytyväisempiä kuskeja, koska pienemmässä porukassa on lopulta paljon miellyttävämpi ajaa/harjoitella kuin suuressa pääjoukossa ...uskokaa vaan
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  17. #3557
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    621
    Muistettakoon nyt kuitenkin, että se ryhmä josta tässä oli puhe ja jossa sekä Kuovipolku että allekirjoittanut keskiviikkona ajoivat, käsitti neljätoista polkijaa, ei sen enempää, eikä kyseessä siis ollut vapaan vauhdin ryhmä, ei oletettavasti seuraavaksi lähtenyt 36+ km/h-ryhmä, eikä kolmas n. 34 km/h-ryhmä, vaan vasta toiseksi hitain n. 32 km/h-ryhmä (sanon "oletettavasti", sillä myöhästyin, enkä siis päässyt todistamaan nopeampien keskariryhmien lähtöjä). En oikein pitäisi mielekkäänä sellaista ideaa, että jokainen ryhmä alkaa ajaa kilpailullisesti ja iskeä irtiottoihin esimerkiksi Boxintiellä. Kilpailuhenkisemmille tai kilpailullisiin harjoituksiin sopivia ovat ne nopeimmat ryhmät ja kaikilla niillä kerroilla kun olen ollut mukana, vapaan vauhdin pidättely Immersbyntien mäkiin asti on toiminut oikein hyvin. Sitä paitsi myös isossa ryhmässä ajamista on hyvä harjoitella – mieluummin kaikessa rauhassa tasavauhtisesti kuin levottomassa, repivässä ns. häröpallossa. Itse pitäisin kaikki ryhmät vapaan vauhdin ryhmää lukuun ottamatta periaatteessa tasavauhtisina, kuten käsittääkseni tähänkin asti, siten että vapaan vauhdin tykittelyn saa toki halutessaan aloittaa Immersbyntien mäkiosuuden alkaessa. Aina kuitenkin turvallisuus edellä.
    Trollberga: 'troll, v. [...] to ramble, saunter, stroll, ‘roll’ [...] also, to turn round and round; to spin, whirl' (OED) + bergauf, bergab.

  18. #3558
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Paloheinä, Helsinki
    Viestit
    134
    Hakunilasta lähti 12 polkijaa Jalostamon lenkille, speksiksi sovittiin n. 27 km/t ja vuorovetoa lyhyellä vetovuorolla. Matka sujui suunnitelmien mukaan, lopussa totesimme olevamme speksissä kun keskari oli 27,8 km/t. Hieman tuli lopussa hajontaa porukkaan kun ei vetopäässä oikein tiedetty ketkä kaikki olivat tulossa lähtöpaikalle, mutta ei sekään suurempia haitannut. Osa kävi ilmoittamassa hyvissä ajoin että jatkavat Kuninkaanmäestä omille teilleen. Hieno, vaikkakin vähän viileä lenkki ajettiin. Kiitos kaikille mukana olleille.

  19. #3559
    Liittynyt
    07/2014
    Paikkakunta
    Vanda
    Viestit
    46
    Kosken päivän hitaimman ryhmän speksiksi sovittiin 27. Ryhmän koko lähtiessä 8. Koskelle palasi 5. 3 kuskia saatiin tiputettua matkalla. Ei tosissaan. He jäivät suunnitellusti pois eri kohdissa reittiä. Allekirjoittanut ja Jyrki vedimme Roosan taukopaikalle keskarilla 28 tasan myötätuulen siivittämänä. Paluumatkalla ajettiin vastatuuleen 6 kuskin nopeaa telaketjua todella hienosti. Itsellä alkoi jalat olemaan n.65km jälkeen melko tyhjät. On se kumma vaikka on huilinut koko pitkän talven, niin ei meinaa jaksaa ajaa 3 tuntia...Loppumatkan pääsinkin hienosti Jyrkin peesissä. Kiitos siitä. Koko matkan keskari oli 27,4. Pieni ryhmä, parempi lenkki.

  20. #3560
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    Yhteensä V:koskelta starttasi 32 kuskia 120 ja 80 km:n lenkeille useammassa nopeusryhmässä. Vika ryhmä jaettiin about kahtia: 28- ja 27-porukoihin. Kyseltiin myös hitaampia ryhmiä; mainitsin, että jos olen paikalla ensi sunnuntaina, voisin 25-26-porukan vetää

    Jk. HePon ajosysteemi, btw, on suunniteltu siten, että kuntoilussa alkuun pääsee 40 km:n lenkillä Hgin Viikkistä (25 km/h), ja vieläkin hitaammin (21-24) ajetaan Espoon Bembölestä torstaina. Sekä Bembölestä että Viikistä lähtee myös 60 km:n lenkki, jollainen on myös keskiviikkolenkki Kuninkaanmäestä (useampia nopeusryhmiä). Päälähtö sunnuntaisin on Vantaankoskelta ja ajomatkat ovat 80 ja 100... jopa 120 km. -- Jos siis aloittaa 40 km:lla ja jatkaa 60, 80, 120... kesän kuluessa, niin sitten onkin jo hyvin valmistautunut Helsinki Velotouriin (27.8.2017). -- Ajamme myös erillisiä Velotour-harjoituksia elokuussa.

    Jjk. HePon (ja vähän muidenkin) ajoista löytyy lisätietoja foorumilta täältä.
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  21. #3561
    28-ryhmän keskinopeus oli Vantaankoskella oman laitteeni mukaan 29 km/h. Ajettiin lähes alussa harhaan, kun käännyimme Metsäkyläntieltä Hämeenlinnantielle, vaikka reitin mukaan olisi pitänyt jatkaa suoraan Järventaustantielle ja Valkjärven ympäri. Huomattiin tämä Palojoentien kohdalla ja päätimme lähteä Ojakkalantielle, jonka kautta pääsimme takaisin reitille (tosin oikaisua tuli jonkin verran...). Tie oli aika kaameassa kunnossa, en suosittele käyttämään toista kertaa. Roosa tuli liian pian vastaan, joten vedimme pienen sakkolenkin jatkamalla Roosasta muutaman kilometrin pohjoiseen ja takaisin. Tauolla keskari oli myötätuulen ansiosta noin 30 km/h.

    Takaisin tultiin vastatuulessa ilman eksymisiä. Oikein mukava ajokeli ja sopivan kokoinen ryhmä!

    Pari yleistä huomiota:

    - kuten HePon sivuilla lukee, vetovuorojen vaihdossa ei kiihdytetä! Ajo oli välillä aika repivää tästä syystä
    - mutkien/risteyksien jälkeen kannattaa vetomiesten himmata hieman, jotta perällä tulevien ei tarvitse runtata ryhmää kiinni
    - ei äkkinäisiä jarrutuksia kesken ajon, pliis, oli syy lähes mikä tahansa

  22. #3562
    Ojakkalantie on ihan ajettava - ja mäkisenä ja mutkaisena ihan mukavakin ajettava!

    Isona ryhmänä parijonossa ajettavaksi se ei toki sovi, mutta tänäkin keväänä on HePo-lenkeillä ollut tapana ajaa se ns. vapaavauhtiosuutena, Ryhmä venyy tällöin helminauhamaiseksi, jolloin ajajien on helpompi valita kuopaton ja railoton ajolinja. Ojakkalantien jälkeen vain porukka uudelleen kasaan, varmistus jälkipään valvojaksi ryhtyneeltä että kaikki ovat mukana ja pieni juoma- ja tarvittaessa pissitauko, josta on sekin hyöty että muutkin kuin ryhmän nopeimmat ehtivät tasata hengityksensä.



    Esitetyt yleiset huomiot ovat kaikki ihan paikallaan - ja hitaammissa ryhmissä joissa luultavasti on enemmän ryhmäajon aloittelijoita tai siihen vähemmän tottuneita niistä muistuttaminen on vielä tärkeämpää kuin muissa.

    Oma kokemus oli että näissä ryhmissä syntyi lähes joka lenkillä tarpeettomasti tilanteita äkkinäisten jarrutusten takia. Niistä poisoppiminen on ilmeisen vaikeaa sellaisia yksin ajaessaan tavaksi ottaneille kuskeille. Samoin mikä tahansa vähänkään yllättävä tilannne saa usein aikaan sen että opittu unohtuu juuri sillä hetkellä eli toimitaan ikään kuin oltaisiin yksin, jolloin takana saattaa kolista.

    Jarruttamiseen ja jo vauhdin hidastamiseen liittyy myös se että aina pitää ensin näyttää käsimerkki ja jarruttaa tai hidastaa vasta sitten, sillä myöhässä annetusta merkistä ei ole takana ajaville juuri mitään hyötyä. Jos ja kun pyörän hallinta vaatii molemmat kädet, käytetään ääntä!

  23. #3563
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    366
    Tänään tuli jälleen todettua että 6-8 kuskia on sopiva koko, turvallista tien skriinasta ja viestit kulkevat koska kaikki ovat kuuloetäisyydellä. Häröiyä on vähemmän ja risteyksistä ym erityistilanteista säntäilyä ei ole. Vetosysteemin muuttaminen ex tempore on helppoa. Kaffepaussit jäävät lyhyiksi koska kassajonoa ei ole. Treenivaste on riittävä koske vetovuoroja on tarjolla päivän tarpeen mukaisesti.
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  24. #3564
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    Ajelin (ja vähän vedinkin ) 28:ssa, joka tapansa mukaan eteni vähän yli ja ali 30:n keskarilla. Oli tällä kertaa sen verran harvalukuisesti väkeä (ja lähtöalueellakin about 39) meidän jengissä, että kierrettiin kampea peräkanaa koko matka. Immersbyn mäkien jälkeen keskari about 29, joten ei kovin paljon erottu speksistä. Sää oli ihan jees koko ajan, tai oikeastaan pilvisestä säästä kirkastui loppumatkalla. Tuuli myötäinen alkumatkasta, lievästi vastainen lopussa (mikä ei wauhdissa juurikaan näkynyt). -- Viikissä allek. keskari, btw, oli laskenut jo 27,5:een... Muuta epäoleellista: maantiellä olen tänä vuonna treenannut nyt peräti 1232 (plusmiinus 25-50) kilometriä (aikalailla totaalisen talvilevon jälkeen). 90 %:sti olen ajanut porukkalenkkejä, kun yksin veivaaminen on niiin tylsää, eikä sovi muutenkaan allek. luonteelle...

    Jk. Jos joku miettii, että millaisella kunnolla voi tulla HePon & co. ajoihin mukaan, niin edellinen antaa jonkinlaista osviittaa, MUTTA VAIN 2., väli- ja 3. TASOLLE. Tarkennuksena, että Kuninkaanmäen keskiviikkolenkki on ns. 2. aste HePon lenkkihierarkiassa. --> 1. aste eli suositeltava lähtöpiste puolestaan on maanantain ja torstain lenkit /ed. Viikistä, jälkimmäinen Bembölestä/, joissa menestyksellisesti ajelleet voivat tulla kokeilemaan astetta wauhdikkaampaan ajelua keskiviikkonlenkin moniin eri vauhtiryhmiin. Myös lauantain ajot (Hakunila/Maunulan 50+) ovat suositeltavia (= ns. välitaso), ennen kuin uskaltautuu sunnuntain päälähtöön (3. tasolle), jossa ajomatkat ovat arki-iltojen lenkkejä pidempiä (ja vauhdit jopa hitaampia). ...okei, puuhun voi kavuta monella tavalla, mutta tässä yxi "reitti".

    Jjk. Vauhtiryhmät ovat myös henkisiä "hyppäyksiä". Monella kuskilla kunto riittäisi vaativampiin ajosuorituksiin, mutta henkinen puoli ei ole niihin (vielä) valmis. Tätä varten on monentasoisia lähtöjä ja eripituisia matkoja. Pitää oivaltaa, että kunnon ohella nopeampaan ajoryhmään siirtyminen on "mentaalinen hyppy tuntemattomaan". Yleensä se onnistuu, mutta pitää varautua takaiskuihin, kuten porukasta tippumisiin. (Fiksu oikaisee omalle lenkille ennen kuin tippuu - tai pudottautuu perässä tulevaan seuraavaan tasoryhmään.) Mutta pyöräilyyn kuuluvat "kuin nenä päähän" myös nämä väsähtämiset ym. kunnon kesken loppumiset, joten "so what", jos tipahtaa, tulee vaan uudelleen. Ei meillä ole, btw, mitään "mustaa listaa" tipahtaneista, eikä kukaan suuressa joukossa edes muista myöhemmin, että jonkun kunto on loppunut aiemmalla lenkillä. Joten aina voi yrittää uudelleen jne.
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 01.06.2017 at 08.26 Syy: ...tajunnanvirtajatkuuuuu
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  25. #3565
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...jatkan vielä mainoksella, että Maunulan majan huominen (la klo 10.30) 50+ lenkki ajelee Söderkullan-Öljytien-Nikkilän-ja-Palménin kautta (about 80...90 km), ns. kesäklassikko ...Tervetuloa niin koukkupolvet kuin nuarisokin. Alkumatka sotketaan Söderkullaan pyörätietä pitkin + paluu Kunkusta samoin (mukana lyhyt, parin sadan metrin hiekkatieoikaisu Suurmetsän kohdalla). Rento meininki, hyvä keli (14 astetta, aurinkoistakin ).

    Jk. ...mikä keskari?... argh... aina kysytään... Sopiva, jess!!!
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  26. #3566
    Liittynyt
    05/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    73
    Huominen la lenkki Hakunilasta 10.30. Ehdotukseni; Pullokiskalle hieman pidennetty versio https://ridewithgps.com/routes/21695723 Alku vastatuuleen luovien ja tuulensuojaa etsien. Kellokoskelta purjeet levällään myötäiseen. Voin huudella suuntaa Järvenpäähän asti, jos mennään maltilla. J.pään jälkeen vauhdikkaammat voinevat vetää vauhdilla tilaamaan meille hitaammille tuoreet pullat.

  27. #3567
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    505
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pekka Sirkiä Katso viesti
    ...jatkan vielä mainoksella, että Maunulan majan huominen (la klo 10.30) 50+ lenkki ajelee Söderkullan-Öljytien-Nikkilän-ja-Palménin kautta (about 80...90 km), ns. kesäklassikko !
    Onko reitti ladattavissa jostain vai tuntevatko muut sen, joten en sita tarvi. jos jaksan herätä noin aikaisin.

  28. #3568
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.660
    ...käsi ylös, joka ei tunne "kesäklassikon" reittiä!!! On yxi yxinkertaisimmista reiteistä ikinä!!! Suoraviivaista ajoa loivahkossa maastossa; Kuninkaanmäki tosin pitää vielä jaksaa nousta lopux, ennen kuin alkaa laskuvoittoinen loppureitti Tattarisuon-Pihliksen jne. kautta takaisin Maunulaan (jos joku sinne asti tule; ja varmaan tuleekin, jos on autolla tullut...). -- Okei, saa linkata reittidatan, jos jollain on. Minulla on "Pokissa" vaan ihan sellainen simppeli mittari, josta näkee keskarin, nopeuden ja ajetun matkan...

    Jk. Onnistunut reissu: 4 kuskia starttasi Maunulasta, 3 ajoi koko reitin. Söderkullan ja Öljytien välillä mukaan liittyi myös yxi vierailija (joka jatkoi Porvooseen). Koukkupolvet (kaikki 50+ väkeä) pitivät reipasta vauhtia, esim. Öljytiellä vauhtia tuli "kerittyä" piiiiitkin vuorovedoin 28-32 (= varsinainen pikataival). Palménilla pidettiin jäätelötötterönpituinen tauko, sitten kirmattiin Kuninkaanmäkeen - jossa allekirjoittaneen kunto lopulta loppui, mutta kaikeksi onneksi laskuvoittoinen loppureitti pelasti -- Ovelta-ovelle: 86 km, max. vauhti 46 ja keskari 26 km/h (...sopivat hyvin, btw, tämän 50+:n pitkät pyörätiesiirtymät allek. kunnolle).

    Jjk. Vastatuultakin koettiin riittävästi. Kiitos vetäjille em. pitkistä kärjessä viihtymisistä
    Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 03.06.2017 at 20.10
    * PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
    * Elämyksiä |
    Kavereita | Kuntoa | Osaamista

  29. #3569
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Tämän päivän 120 km lenkillä oli vaihtelevasti porukkaa, noin 10-15. Osa tuli mukaan reitin varrelta ja osa jäi omalle lenkilleen tai tuli aikataulusyistä suorempaa tietä takaisin. Ajettiin 31 km/h keskinopeudella ja muutamalla vapaanvauhdin osuudella irroteltiin jo tutuksi tulleeseen tapaan. Pahoittelut muutamasta uukkarista, kun en ollut ihan skarppina kaikissa risteyksissä! Mukavana yllätyksenä mukana oli peräti kolme naiskuskia, kaksi tuli suoraan kisoista Rinnekodin kohdalla ja yksi ensikertalainen ajoi koko matkan meidän mukana.

  30. #3570
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Paloheinä, Helsinki
    Viestit
    134
    Siippoon Nesteelle 80/28 ryhmässä ajoi keskimäärin 14 kuskia keskarilla n. 28,5 km/t. Matkalla tapahtui monenlaista, Riipiläntien päässä oli poliisit pitämässä puhallusratsiaa ja osoittelivat meille pakollisen pysähtymismerkin kohdalla, että siinä pitää pysähtyä. Hyvässä yhteisymmärryksessä siitä kuitenkin selvittiin, eikä meistä ketään edes puhallutettu. Ajo oli tänään vähän liian epätasaista ja siitä tuli paha opetus Perttulan tien nousussa. Jonossa edellä ajanut teki sivuliikkeen ja takana tullut porukan ainoa naiskuski törmäsi häneen ja kaatui päistikkaa tielle. Onneksi häneen ei sattunut pahemmin ja hetken lepuuttelun jälkeen päästiin taas jatkamaan. Lahnuksentien ja Klaukkalan tien risteyksessä olevassa liikenneympyrässä ajoimme pahasti liikennesääntöjen vastaisesti kun ajoimme naisautoilijan eteen sillä seurauksella että hän sätti meitä ihan oikeutetusti muutamalla voimasanalla. Tällä lenkillä korostui se, että kaikkien mukana olevien täytyy jaksaa keskittyä ryhmässä ajamiseen ihan koko ajan ja kokeneempien on syytä opastaa heti kun havaitaan liikaa epävarmuutta tai epätietoisuutta. Vantaankoskella kävimme asiaa läpi suomeksi ja englanniksi jotta kaikki mukana olleet ymmärsivät mistä oli puhe. Kaiken päätteeksi voidaan kuitenkin todeta, että matkassa oli mukava porukka ja hyvä lenkki.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •