Iskän pyörään vaihdoin kampisarjan ja polkimet. Samalla tuli säädettyä vaihtajat ja jarrut kohilleen ja yleistä wd40 ruiskuttelua vaijereihin jne.
Se kun korkkas eilisellä metsälenkillä Suntourin kammesta polkimen kierteet.
Iskän pyörään vaihdoin kampisarjan ja polkimet. Samalla tuli säädettyä vaihtajat ja jarrut kohilleen ja yleistä wd40 ruiskuttelua vaijereihin jne.
Se kun korkkas eilisellä metsälenkillä Suntourin kammesta polkimen kierteet.
Haibike Sduro AllMtn 6.0
DIY miehenä päätin, että näppäänpä tossa ja vaihdan autoon ajovalopolttimon.
Vanhan sain irti pikku taistelun jälkeen irti.
Uuden polttimon (tai sen polttimon kannan) paikalleen naksautusta jaksoin yrittää noin 30 min. Ei vaan sormissa riitä vääntövoima.
Huomenna uusi yritys.
Miten voi olla noin ...VETIN vaikee homma?
Itsekin vaihdoin eilen Audiin lähivalon H7 polttimon. Meni aikaa n. 3min koko hommaan.
Haibike Sduro AllMtn 6.0
Vaihdoin työmatkasinkulaan Michelin Protek Max A3 -sisurit. Työmatkalla jokainen flatti on liikaa, näillä niitä ei pitäisi tulla.
Olisikohan pitänyt toiseen renkaaseen jättää normisisuri vertailun vuoksi...?
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Väsähtäneet laakerit cyclon etuvanteeseen, olivat käyneet väljiksi ja toiselta puolelta puski ruosteista kuraa. Meni äheltämiseksi. Lisäksi oikaisin siitä heiton. Kaikki kilometrit, mitä siitä vielä irti saa on silkkaa säästöä.
Ihmeekseni vajaan tonnin ajetun maantiefillarin 105 takavaihtaja alkoi toimimaan hivenen epämääräisesti. Pyörää pestessä nykäisin ketjut pois ja huomasin takavaihtajan alemman rullan olevan lähes jumissa. No, onneksi hyllyssä sattui olemaan ylimääräinen 10spd ultegran vaihtaja, jossa alempi rulla on oikealla laakerilla ja ylempikin on selvästi paremmin heloitettu, mitä 105:n orginaali. Nyt on jeti.
Olisihan nuo tietenkin rasvaamalla korjaantuntut, mutta vähän veikkaan, että nämä rullat tekevät sen pienen eron ultegra/105 vaihtajien täsmällisyydessä. Mekaniikkafriikkinä tilaan kyllä jatkossa molemmat rullat konelaakereilla varustettuna.
Eikö ainakin 10s vaihtajissa ole samat rissat?
No siitä minä nuo otin. Näyttivät kovasti samanlaisilta työntömitallakin mittaamalla.
105:ssa ovat molemmat väljiä liukulaakeroituja, ultegrassa alimmainen on oikealla laakerilla ja dura-acessa ovat molemmat laakeroituja. Duran jockey wheels setti näytti maksavan 25e bike-discountilla ja BBB:n laakeroitu reilun kympin. Mielestäni järkevä investointi ainakin 105:n vaihtajaan, jotta ei tarvitse putsailla ja rasvailla tuota jatkuvasti, jos ajaa sateella. Ultegran ylimmäinen liukulaakeroitu on kuitenkin stefoilla suojattu, eli toimii kyllä pidempään.
Edit: Siis tarkoitit 10s ultegra vs 105? Ei ole. Noiden laakeroinnissa on tuo yllä kertomani ero. Itse rissat ovat kyllä samat.
Ok, olin siinä luulossa että shimanolla ei ole 10s rissoja kuin liukulaakereilla.
Mitenkähän on Campan palikoissa vastaava tilanne? Aihetta lähempään tarkasteluun
ei ole vielä ollut, mutta käyttöolosuhteet eivät ole vertailukelpoisia. Velocea ovat kuitenkin
käyttäneet menestyksekkäästi huonoissakin?
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Apuasentaja kumin vaihdossa
^^ Mulla oli 7,5 tkm rissat käytössä ja huollossa oli ylemmän puslassa niin paljon kulumaa, ettei kehdannut kasata vanhoilla. Toimivat kyllä vielä hyvin.
Kokosin 29erin BB7:n jarrukengän, joka oli levinnyt pisin pyörävarastoa. Samalla vaivalla tuli säädettyä jarrupalojen etäisyyttä. Jarrutehoa tuli yllättävänkin paljon lisää, tai sitten vaan tuntuu siltä, mutta kahvatuntuma muistuttaa edelleen puutunutta kättä.
Maantiepyörään uudet vanteet, sisurit, päällyskumit + takapakka. Puhdistin tiepölykauden jämät ja vahasin rungon. Kammista sain postit takaisin, ei paljoa lämmitä kun niiden pitäisi mennä uuden ketjun kanssa pyörään just ny. Seuraavaksi virittelen valmiiksi "onpa kuuma" viulun "onpa pirun kuuma" vireeseen![]()
Totta joka sana!
Ketjuun jatkopalan ja satulan säädin 😊
Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla
^^^ taannoin pikkumazdaan piti vaihtaa ajovalo...joku sellainen. Oli ammattimiehellekin miettimisen paikka miten sen kääntyvän lampun ....piti irroittaa koko lampetti ja sitten vasta sai sen polttimon vaihdettua. Tuli uutta oppia asennusmiehellekin.
Mutta äskön tehty päänvaihto-siirto-operaatioita neljälle nukelle. Vaihdoin vartaloita ja liitin päitä toisiin vartaloihin![]()
Grainderiin vaihtelun vuoksi Gravel Kingit, taakse uudet jarrupalat ja voitelu ketjuihin.
JackOja muokkasi tätä : 17.05.2017 at 22.09
Suuntasin TV:antennin Lahteen ja viritin digiboxin - ja sain molemmat Eurosportit näkymään![]()
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Avustelin sitä liuotinpesevää painenaapuria neuvoilla (ei yllättänyt). Kehoitin taaskin käyttämään
hellävaraisempia puhdistuskeinoja; lainasin toki työkaluja, mutta en osallistunut "toimintaan"
Siskonmiehelle laittelin kuvaohjeita systerin lahjuksen säätöön; maratoonari sai maantiepyörän
äitienpäivälahjaksi. Näille voi toimia "konsulttina" varsin hyvillä mielin.
"The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-
Ultegran jarruja tektorjen tilalle, mutta eihän ne penteleet käykkäään tuohon suoraan, niinkuin kuvittelin. Orginaali vaijereiden päätytulpat ovat aivan liian paksuja mahtuakseen shimanon säätönamiskan sisälle. Kele. Täytyykö tässä vielä etsiä kokonainen vaijerisetti ja vaihtaa nuo uuden pyörän vaijerit rungon sisään. Ahdistaa.
Edit: No menihän nuo kun heitti ne päätytulpat vantaanjokeen. Täytyy vaihtaa vaijerit vaihdevaijerin kanssa joskus myöhemmin.
Liiketunnistimen autokatokseen
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Matkapyörään uusi takapakka + ketju + takavaihtaja + pienempi eturatas. Pitäisi varmaan isompikin ratas vaihtaa, taidanpa tilata tuohonkin vaan uudet kammet.
Totta joka sana!
Herkistelin kesäauton vasenta takajarrua, särjin Bilteman kierrapakka-avaimen Shimanon Megarange-kierrepakan irrotusta yrittäessäni ja vaihdoin R565-kampisarjan 50t-eturattaan tilalle Michen 47t-rattaan. Äskeisen ketjunvaihdon jälkeen olin huomannut, että ketju ääntää isolla eturattaalla ja kun tsekkasin, hampaat olivat kuluneet reilusti/katkeilleet, pituuseroa lyhimmän ja pisimmän hampaan välillä oli pitkälti yli milli. Nippanappa alle 5000 km ajettu, olisin olettanut rattaan kestävän enemmän. Pikkuratas vaikuttaa olevan OK.
Koeajon jälkeen piti sitten vielä säätää etuvaihtajan ison puolen rajoitinruuvi, vaihtaja heitti ketjun yli isolle vaihtaessa. Ilmeisesti tuossa orggisrattaassa oli sitten jonkinmoinen offset. Vaihtaminen sujuu kyllä yhtä sulavasti kuin aiemmin. Pitää muistaa jälkikiristää eturattaan ruuvit tässä lähiaikoina.
Panaracerin Gravel Kingit cycloon. Vaikuttaa hyviltä, kun lyhyet kalsarit jalassa ajoin kylätietä.
Läskiin ketjujen puhdistus, takapakan kiristys ja takavaihtajan säätö. Cycloon uusi satula.
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Jee. Ketju/eturatas äänsi vielä isomman eturattaan vaihdon jälkeenkin. Äsken sitten katkaisin ketjun, pujotin pois eturattaalta ja pyörittelin kampia. Erinomaisen epätasaisesti pyöri kampisarja ja rahisi pyöriessä. Diagnoosi: keskiölaakeri finaalissa. Lisäksi tuon ison eturattaan alle pitää kehittää shimmilevyt, orggisrattaan offsetti oli ihan todellinen ja hyvästä syystä - nyt osuu pienellä eturattaalla ajaessa pienemmälle takarattaalle vaihdettaessa ketju ison eturattaan sisäpintaan paljon ennen etuvaihtajan häkkiä.
Paksukaiseen vaihdoin takarenkaaksi Mammutin. Nyt rullaa paremmin.
Festina lente
Cyclon stemmi ympäri, matalampaan asentoonsa. Tuntui ainakin koeajolenkillä paremmalta ratkaisulta.
Samalla tuli ruuvattua paikalleen toinen pulloteline. Vielä kun olisi toinen pullo.
Kirjanmerkit