Mikä on merida sixtyn mallien max renkaan leveys?Vai onko tuo twenty mallit tuohon haibiken xdurosllmtn 7.0 vastaavia jouston ja renkaiden osalta?
Mikä on merida sixtyn mallien max renkaan leveys?Vai onko tuo twenty mallit tuohon haibiken xdurosllmtn 7.0 vastaavia jouston ja renkaiden osalta?
Ajattelin kokeilla vetää tofunakkikojua lapin erämaissa. Eikö se silloin tulonhankkimisvähennylksiin mene😁
ALV-vähennys on ihan eri juttu.. ne menee automaattisesti kaikista ostoista firmalle. Työsuhdesähköpyörä on ihan hyvä idea, mieluummin kuin työsuhdeauto. Minullakin oli työsuhdekämppä, kätevää kun sai päivän laskutuksella kuitattua kuukauden vuokran eikä tarvinut maksaa tuplasti vuokran verran palkkaa itselle.
Ite rakentelen tässä takavetopyörää yhteen taideprokkikseen, tarkoitus olisi myös ottaa sähköä elektroniikalle. Mutta käyttää pyörää myös satunnaisesti maastossa, ainakin joskus.
Nyt alkaa olla kokemuksia tästä pyörästä
Eli seuraa hehkutusta
Onhan tuo hieno pyörä. Geometria on ainakin itselle hyvä. Pitkä akselinväli ja loiva keula antavat vakautta ja kovakaan vauhti ei juuri tunnu. Kannon kiertoon löytyy varmasti parempia. Mäen nousuun tuo on myös hyvä. Bosch moottorissa riittää vääntöä, + renkaissa pitoa. Maastoon L-koko on vähän liian iso 180 cm kuskille hitaissa paikoissa. Toisaalta ajoasento juuri sopiva tielle tai kovempaan vauhtiin.
Osasarja ja muut komponentit esim. jarrut ovat erittäin hyvät. XT- vaihtaja kolisee välillä pienemmälle vaihdettaessa. Säätöjuttu? Keula on tukeva ja varmasti muutenkin hyvä. Vertailukohteita ei juuri ole itsellä.
Boschin moottori on ihan ok. Vääntöä ja avustus arvoja on riittävästi. Pikkaisen synteettinen fiilis jää eli enemmän poljin avusteinen sähköpyörä kuin päinvastoin. Veto jää vähän päälle välillä. Tasaisessa vauhdissa avustus ihan kuin hiipuisi. Voimaa on välillä liikaakin hitaassa maastossa ja siellä liikkeelle lähdöissä. Näyttöaneeli ja nappulat ovat hyvät.
Pyörässä hyvää
Osat, runko, renkaat, säädettävä satulatolppa, keula, ajoasento, ulkonäkö aika näyttävä
Pyörässä huonoa. Akku 400wh, ei takajoustoa, kääntyvyys hitaasta ajossa, synteettinen avustus.
Ajatuksia sähkö pyöräilystä.
Hyvää
Poistaa monta estettä pyöräilylle. Tuuli tai mäet eivät haittaa. Ei vaadi kovaa kuntoa. Voi hikoilla tai olla hikoilematta. Työmatkat voi tehdä hikoilematta lämpimissä vaatteissa ja myös vähän nopeammin. Pulssin voi säätää halutuksi lenkillä. Siirtymät, mäen nousut ja pukeutuminen helpottuvat. Maastossa vauhtia saa helposti. Kiihtyy lujaa-> 25kmh. Helpohko virittää suurempaan nopeuteen ajoon "suljetulle alueelle maan omistajan luvalla"
Huonoa.
Tuntuma pyöräilyyn ei niin suora. Akku rajoittaa matkaa. Akut kalliita. Pyörien hinnat korkeat. Saatavuus usein huono. Valikoimaa ei ole ainakaan Suomessa liikaa. Paino jos joutuu nostamaan pyörää tai sen keulaa tai työntämään. Ilman akkua raskas polkea yli 15 km/h. 25 km/h ei riitä pitkillä siirtymillä, avarassa maastossa ja loivissa laskuissa. Erityisen turhauttavaa alamäen jälkeen odottaa väliä 30....25 km/h. Vauhti tyssää kovan kiihdytyksen jälkeen. Pyörien varustelu on haasteellista. Yleensä juomapullolle, lukolle, tavaratelineelle... ei tahdo löytyä paikkaa
petrivet muokkasi tätä : 06.05.2017 at 21.42
Sähkömaastopyörää hankkimassa, aika lailla totaalisesti pyöräskenestä pihalla olevana. Tarkoituksena olisi työmatkaa ryhtyä sähköpyöräilemään ja myöskin mökkiseudun polkuja ja metsäteitä.
Sähköpuolesta olen päässyt varsin hyvin perille muutaman kuukauden taustatyöllä. Melkeinpä enemmän hämärän peitossa ovat nuo perinteisemmät osasarjojen paremmuudet sekä oikea geometria yms. Mitat ovat 190cm / 86 cm ja competitive cyclistin laskurilla olen katsellut ehdotukset sopivaksi geometriaksi ja sen mukaan koittanut haarukoida tarjontaa. Budjetti olisi mahdollisimman vähän yli parin tonnin.
Tämmöistä olen kliksutellut ostoskoriin ja pois, runkokokona 21":
https://www.bike-discount.de/en/buy/...979/wg_id-4507
Mustana hevosena, lähinnä -25% tarjouspäiviä odotellessa, muuten yli budjetin, runkokokona L:
https://xxl.fi/giant-explore-e-2-gts...132239_1_style
https://www.giant-bicycles.com/int/explore-eplus-2
Kommentteja geometrioiden istuvuudesta mitoille ja yleisesti em. pyöristä olisi mukava kuulla. Samoin tuon Radonin eroista esim. Cuben vastaavan hintaluokan malleihin.
No nyt se Lapierre vihdoin saapui tänne. Oli jollain viikon lisäreisulla kun kuljetusfirma oli sekoillut jotain. Ehdin äkkiseltään tunnin lenkin pyöräyttää päivällä ja ihan hyvältä vaikutti.
Aika paljon meni huomio vipujen, iskarien yms. kohdilleen laittamiseen niin ei oikein sellaista ehyttä lenkkiä tullut vielä, mutta ainakin ylämäet sujuvatJos itse pyörittelee sellaisella hyvällä kadenssilla ja pk-sykkeillä niin 12% nousu menee noin 17km/h. Koko osui myös hyvin kohdalleen ja pyörän geometria tuntuisi sopivan omaan ajoon hyvin. 65 asteisella keulalla on hyvä itse luottamus päästellä alamäkeen mutta satulatolppa on niin pystyssä, että pyörä on jopa parempi polkea kuin vanha Santacruzin nomadini minkä tilalle tämä tulee. 170mm joustomatkakin tuntuu ihan sopivalta, varsinkin kun tuota ei tarvitse putkelta väkisin runnoa menemään. Jos ei sähköjä ota huomioon niin aika paljon samaa kuin tuossa Nomadissa, ihan mukava polkea, alamäkeen menee tosi kivasti ja hitaassa kiven kierrossa vähän kömpelö.
Boschin sähköistä jotain pikaisia huomiota... Itse käytin lähinnä kolmea ylintä tehoa sähköistä. Turbo on liian tökerö maastoon, tehoa tulee usein liikaa ja meno on vähän poukkoilevaa. Sport menee helpossa pyörittelyssä, mutta esim. alamäki pätkillä pyörä on silti vähän oudon oloinen polkea, ehkä tohon tosin tottuu. Seuraava olisko se nyt tour on aika huomaamaton polkiessa mutta vauhtia kertyy silti tavallista enemmän, ja sitä tulikin pidettyä tasasella ja alamäessä eniten päällä.
Tiellä pyörä rullasi yllättävän hyvin. Renkaina high rollerit, mitkä ovat ihan rehdit nappula kumit mutta eivät nyt raskaimmat mahdolliset. Tasaisella itsellä mukava vauhti oli jotain 27-29km/h mikä on kuitenkin ylitse tuosta avustuksesta.
Täytyy raportoida vielä lisää kun saa pari lenkkiä alle, säädöt kohdilleen ja renkaat litkutettua, mutta ainakin ekan lenkin perusteella hyvä investointi vaikka vähän kallis fillariksi olikin![]()
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
^Omaan makuun se tour-asetus useimmiten luontevin, äärimäkiin sitten sport/turbo.
Päästelin tuossa akun about tyhjäksi kahteen tuntiin, matkaa taisi tulla 35km mistä maastossa varmaan noin 75% . Oli kyllä melko raskasta ajoa moottorille kun suurin osa ajasta meni turbo päällä kiivetessä ja siirtymiä rullaillessa. Sinäänsä mielenkiintoista, että akku on 500wh ja moottori muka 250w ja aika suuren osan tuosta kahdesta tunnista moottori seisoi kuitenkin tekemättä mitään. Tietenkin hyötysuhde on jotain aivan muuta kuin 100% ja tuossa on näytöt, säätimet yms. viemessä sähköä myös. Saattaa tietenkin myös olla, että tuo tuosta vielä paranee kun saa akun pari kertaa tyhjättyä ja ladattua, mutta riittää kyllä täysin omiin tarkoituksiin tuollaisenakin. Tietenkin joku 15km siirtymää suuntaansa ja 2h maastolenkki kohteessa vaatii, ehkä vähän tasaisemman reitin ja ehkä jotkut muut kuin dh-kumit alle.
Täytyy joku päivä, vetää vähän lyhyempi lenkki vertailun vuoksi tällä ja vanhalla enduro pyörällä ja ottaa vähän dataa ylös, mutta tuollaisella tosi mäkisellä reitillä maastossa keskari miltei tuplaantuu tälläi äkkiä arvoituna. Ainakin 170mm joustavalla pyörällä tulee ihan työnnettyäkin paljon mäkiä ja nyt ne menivät 15km/h ylös. Lisäksi kun pääsee sinne mäen päälle niin sähköpyörällä olet valmis jatkamaan ilman mitään palautumis pyörittelyä. Tuohon päälle vielä se, että jaksaa ajaa kauemmin niin matkaa taittuu maastossa todella reilusti yhdellä lenkillä. Yllättävän paljon tuosta sähköstä saa apua tasasellakin. Sellainen melko hankala kivikko+juurakko yhdistelmä menee tuollaisella pitkäjoustoisella pyörällä aika kovaa kyytiä tasamaallakin. Mikä on kyllä todella mukavaa, koska 5km/h tunnissa etenevä trial henkinen ajo on melko vaikeaa pitkäjoustoisella pyörällä, mutta kun vauhdin saa sinne +10km/h niin iskarit poimivat mukavasti esteet ja loppu hoituu vauhdilla. Ongelmana tietenkin normaalisti, ettei tuollaista menoa jaksa ilman sähköä kovin kauaa.
Vähän rupesi heti myös käymään pyörää sääliksi, kun saa tuota alamäki päästelyä nyt reilusti lisää normi lenkeille ja tasamaa kivikotkin menevät aika vauhdilla yli, mistä seurauksena on aikamoinen höykytys fillarille. Veikkaan, että pyörä ikääntyy about samaa hirvittävää vauhtia, kuin alamäkipyörät omassa käytössä. Eli vuoden käytöllä pyörä näyttää noin 5 vuotta vanhaltaNo tuossa on ainakin moottorisuojattua ihan asiallisen oloisesti. Täytyy ehkä jotain teippejä pistellä vielä strategisiin paikkoihin itse niin eiköhän tuo tuossa mene.
Ratareisi, 24 h pyöräilytapahtuma
Jälleen ensi vuonna
Nyt ollaan sähkömaailmassa. Unohda polttomoottorimaailma. Delete ja reboot.
Jos moottorissa lukee "250W" niin se ei tarkoita, että moottori on 250 watin tehoinen.
Se "250W" tarkoittaa moottorin termodynaamista kykyä haihduttaa lämpökuormaa tietyissä määritellyissä labraolosuhteissa. Muistaakseni +25C.
Jos sullä on esmes Bosch, niin huipputeho on siinä 600W. Keskimäärin käytät ehkä 300W tai jotain. Sitten akun ilmoitettu wattituntimäärä on teoreettinen. Todellinen wattituntimäärä on pienempi.
Nämä tehot ja wattitunnit ovat teoreettisia arvoja, vähän kuin vanhat SAE-hevosvoimat.
Uusimmassa e-mountaibike lehdessä on vertailu noin 4500 eur täysjoustoista.
Siinä on vertailu myös eri moottoreista.
Tuo lehti on ilmainen kun lataa appin esim. Ios.
Mitenkäs on sähköpyäräkuumeen iskiessä et jos ostaakin sillä rahalla normitäpärin vaikka hiilikuiturungolla? Jos pyörällä ajoa ei laisinkaan vuosiin eikä kuntoa, onko millainen ero kevyellä normivehkeellä tai sähköllä päästellä?
^250W keskimääräinen antoteho yli kaksinkertaistaa huonokuntoisen tehon lenkillä. Pyörän keveneminen tavallisesta 15kg (plussa koon kumit) johon 10kg tuntumaan on vain 5% kuskin ja pyörän yhteispainosta. Toki se tuntuu mutta tehon tuplaamisen vaikutus on tuohon verrattuna käsittämätön.
Mua nyt siis ei mettäpyörät juuri kiinnosta, mutta Boschilta uutta tekniikkaa tulossa:
http://www.bicycleretailer.com/industry-news/2017/05/16/bosch%E2%80%99s-new-%E2%80%98emtb-mode%E2%80%99-automatically-switches-between-assistance-modes#.WRwulXmwdet
IRVINE, Calif. (BRAIN) – Bosch has launched a new trail riding feature for its Performance Line CX. This new feature, called eMTB mode, will automatically change between assistance modes depending on pedal pressure to optimize support on different types of terrain. The company said it will allow riders to concentrate their full attention on the trails and achieve uphill flow.
“Our new eMTB mode is going to be a game changer for the e-mountain biker,” said Claudia Wasko, general manager of Bosch e-Bike Systems Americas. “It will take their trail riding experience to another level.”
Nyt sitten akuutin rahapulan saattelemana tyydyin ostamaan GZR Pedelec Fat 4.0 2017 -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" verkkokaupasta. Olkoon tuo sitten ensimmäinen kosketus sähköpyöräilyyn.
Tietäiskö joku kun Bosch perf.line jälkiasennetulla rajoittimenpoistajalla(ASA eSpeed B 25.14) teki temput, nopeusmittari näyttää koko ajan 0km/h, ja avustus katkeaa melko alhaisessa nopeudessa, moottorista kuuluu myös lievää rahinaa polkiessa, ei rullatessa. Magneetti ja anturi näyttäisi olevan paikoillaan, eikä johdot ainakaan irtipoikki, kontaktipinnat akusta ja mittarista tarkistettu.
e-tracker muokkasi tätä : 28.05.2017 at 16.02
^En usko että moottori kaput, viittaisi enemmänkin viripalikan toimintahäiriöön/rikkoutumiseen, täytyy viedä huoltoon.
Kokemuksia Radonin pyöristä? Muilla merkeillä tuntuisi olevan paljon kalliimmat näillä osilla.
Rakastuin sähköavusteiseen maastopyörään kun pääsin sellaista kokeilemaan. Tätä Radion Slide Hybrid 140 7.0 500 Vario :ta en ole testannut, mutta voitti saksalaisen lehden testin ja on osiltaan ihan mallikas. Tykkään leveästä pyöräkoosta, hissitolpasta, Boschin moottorista (Yamaha oli huonompi, liikaa joutui vaihtamaan) ja osista muutenkin.
Kokoni on 168 cm / inseam 75 cm, joten suosittelevat minulle 17", mutta kokoja vaan 16" tai 18", niin meinaan että otan 16". OK?
Tämä vai joku muu malli tai merkki, esim Cube?Trek, Felt ja Stevevens olivat hyviä, mutta kalliita. Ilmeisesti saatavilla taas ensi viikolla, joten voisi kuvitella että parissa-kolmessa viikossa saisi kotiin?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...1?varid=623423
Konan Precept ~1200 €:n täysjousto löytyy jo tallista, ja huomasin miten paljon hauskempaa on mennä sähköavusteisella kun pääsee ajamaan paljon enemmän teknisiä ja alämäkiä, ja ajat siirtymillä ja ylämäissä vähenee. Väsyneenä ei nauti samalla tavalla. Alle kahteen tonniin saisi jäykkäperän, mutta ei niillä tuolla metsässä mennä samalla tavalla.
Tuo varmasti hyvä jos vain mitoitus sopii
Joku foorumilla osti tämmöisen. Kysy vaikka kokenuksia. Löytyy kotimaasta ja voihan vielä tinkiä
https://larunpyora.com/tuote/2017-focus-jam2-ltd-29/
Miten tuo alla oleva?
https://www.bike-discount.de/en/buy/...50/wg_id-18788
OK. Focus on Shimanon koneella, jota en pidä ihan yhtä hyvänä. Menisi kyllä sekin jos kaikki muu olisi parempaa. Siistin näköinen sliipperi, siitä pisteet. 29" on ehkä minulle turhan iso metsiin/teknisiin, 27.5"+ menisi kivasti.
Voisihan tuota testata, jos sitä on liikkeellä esillä. Onko tietoa paljon noista listahinnoista saa alennusta?
Tuo Cuben vehje on kanssa ihan jees. Kilpailee tuon Radonin 8.0 mallin kanssa. Hissitolppa puuttuu, muuten osat samalla tasolla kuin 8.0:ssa. 120 mm edessä joustoa vaan.
Itselläni on tuntuma että alennusta voi saada 10% luokkaa. Joistakin ei mitään jos on tarjouksessa tai muuten kysytty.
Kannattaa noista nettikaupoistakin kysyä tarjousta
Tuo voi mennä budjetin yli 4100...4400 eur (riippuen varmaan osista?)
http://fanticmotor.fi/XF1_Casa
Trekin 2018 Powerflyt näyttää lievästi sanottuna hyviltä
http://www.mtb-shropshire.co.uk/2017...aler-stockist/
Niinhän ne näyttää. 2018 Powerfly FS 9 LT on tilattu, nyt vaan odotellaan![]()
Ensi viikolla taitaa tulla ensimmäiset 2018 powerfly 9 LT:t
En ole nykyiseen juuri perehtynyt, mutta näkyvimpänä muutoksena runkoon integroitu akku ja Foxin keula.
Olen polkenut työmatkaa XXl sähköisellä Velocityllä. Sinänsä käypä kampe työmatkailuun, mutta nyt alkaa himottamaan yhdistää työmatkapyörä ja kunnollinen maasturi. Suosituksia täysjoustoista? Cube stereo, Trek Powerfly vai joku muu? Onko vielä tehty sähköpyörien "Canyonia?", jossa yhdistyisi Bosch keskiömoottori, riittävä akku, xt tasoinen voimansiirto ja vaihteisto sekä laadukkaammat joustot? No hinta, 3000-4000€.
Merida on ainakin viimeisimmät testit tainnut voittaa. Tässä yksi arvostelu.
https://m.youtube.com/watch?v=WYTKlVL8bo8
Kirjanmerkit