Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
Hengitys- ja verenkiertoelimistö kuormittuu vähemmän mutta voimantuoton näkökulmasta siellä lihassolun tasalla vaatimukset on korkeammat. Ei kai "miten pitäisi" -kysymykseen ole oikeaa vastausta. Jos ajaa aina kadenssilla 87rpm, ennen pitkää hermotus, voimantuotto ja hapenottokyky optimoituu sille työtahdille. Jos ajaa kadenssia vaihdellen vaikka alueella 80-105rpm, ainakin erilaisten kadenssien vaivattomuuden tunne säilyy ja ehkä jostain näkökulmasta myös hyötysuhde on parempi. Tai onhan se parempi, jos hyötysuhde mielletään vaikka energiankulutuksen rasvan sekä hiilihydraattien suhteeksi ja harjoittelu mahdollistaa vaikka suuremman rasvan suhteellisen määrän 100rpm kadenssilla jollain peruskestävyysintensiteetin teholla. Se on sitten taas eri asia, hyötyykö siitä mitään vai paistaako aurinko yhtä kirkkaasti jos kadenssi olisi 85.
Mietiskelin juurikin lihasten/elimistön kuormitusta. Josko vaihtelisi kadenssia pk lenkeillä matalaksi, mikäli lihasväsymystä ei ole. Tai sitten toisinpäin, jos hrv näyttää matalaa arvoa, niin ajetaan matalalla kadenssilla.

Oikeasti pitkät lenkit täytyy tietenkin ajaa sillä itselle hyvällä kadenssilla.

Minun typerällä logiikalla ajatellen tuollainen reipas pk vähän matalammalla kadenssilla saattaisi totuttaa lihaksia myös siihen pidempään kuormitukseen. Eli kadenssin noston jälkeen vauhti vaan nousee. Ajattelenko aivan väärin?