Useimmiten yksi, harvemmin kaksi nopeusryhmää. Vauhti sovitaan etukäteen: aika usein ollut 28-31 välillä.
Olen tulossa la lenkille. Toivottavasti tulijoita on sen verran, että voimme muodostaa hieman hitaamman ryhmän. Jos ei, niin varaan paikan aurinkokannelta.
Ja jos sovituksi tullut vauhti arveluttaa, kannattaa muistaa että porukassa pysyy yllättävän hyvin mukana kun (1) tekee itselleen selväksi heti alussa ettei vetovuorossa tarvitse kuin käväistä, (2) asettuu isokokoisen kuskin selän taakse ja keskittyy peesaamiseen eikä (3) jää porukan hännille ja joudu yhtenään vetämään syntyviä välejä kiinni.
Harvemmin lauantai lenkeillä on ollut kahta ryhmää.
Ei kuitenkaan anneta tämän estää osallistumista.
Aikaisemmissa viesteissä on varsin hyviä pointteja, joilla pysyy vähän nopeammankin ryhmän mukana.
Peesin tuomaa etua ei kannata väheksyä, 25km/h soolona -> 30km/h peesissä on kevyempää tai samalla tasolla. Vastatuulessa peesin hyöty vielä korostuu.
jk. Minulla on kuulemma iso hyvä selkä minkä takana piileksiä![]()
Helsingin Polkupyöräilijät
Tänään jaettiin ryhmä kahtia taukopaikalla. Se olikin ihan paikallaan, kun viimeiset 8 km ennen taukoa tultiin yli 38 km/h keskarilla. Kiitokset kuitenkin alkupuoliskon vetureille, oli mukava ajaa kovaa kun sai tulla peesissä.
Terveisin -tokakertalainen
...Maunulan wanhusosasto ajeli 45 km elikkä (trad.) lentokentän ympäri. Muuta mainitsemisen (?) arvoista : osanottajien yhteenlaskettu ikä oli 119 vuotta, ja keskari 21 km/h... okei, tavoitteesta (24) jäätiin (taas) vastatuulen vuoksi, mutta sitäkin wauhdikkaamminajettiin myötätuulessa takaisin Stadiin.
Jk. Vinkkinä, että tällä lenkillä on siis täysin mahdotontatippua porukasta.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Tämän päivän pidemmällä lenkillä oli loppujen lopuksi seitsemän kuskia. Ajettiin speksin mukaan aika tarkkaan 120 km ja 30 km/h keskinopeudella, mäkisekmenteillä vähän irroteltiin. Mukava lenkki kaikin puolin.
Ajelin 25:n kanssa Riipiläntien, mutta käännyin sitten Metsäkyläntien (ja Klaukkalan) kautta takaisin. 57 km ovelta ovelle, keskari 22 (joo, löysäilin omalla osuudella).
Jk. Porukassa kun ajaa näin keväällä/viileällä säällä, niin ranteen ympärille voi leikata wanhasta tennissukasta varren, johon sitten pyyhkii nenänsä (näin ei tarvitse pärskiä taaksepäin). -- Lisävinkkinä, että jos ei halua sukkaa pitää näkyvissä, sen voi kätkeä pitkähihaisen paidan hihansuun alle![]()
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Mun mittariin tuli melkein 1200 metriä eli yhden prosentin nousua koko matkaNo, oli siinä laskuakin.
Tuli ajeltua noita keskiviikkolenkkejä joskus 3-4 vuotta sitten ja edelleen näyttää olevan sama vääntö nopeusryhmiin liittyvistä ongelmista ja ajoneuvojen väistämisestä lähtöpaikalla.
Unohtuuko nää asiat aina talven aikana jengiltä![]()
No, eikös se mennyt niin että jos ei itse koskaan tee mitään ei koskaan tee virheitä ja kun ei itse ole mukana on helpompi arvostella muita
Mutta jos ihmisluonto on pysynyt samana ainakin Sinuhe egyptiläisen ajoista, niin miksipä se hepolainen keskiviikkolenkilläkävijä olisi muuttunut muutamassa vuodessa? Lähtöpaikka tosin on vaihtunut ja ajoneuvojen väistämisessä on tällä kertaa kyse hieman eri asiasta.
Minä tosin ehkä aiemmassa viestissäni hiukan liiottelin ongelmaa, koska ajattelin että asiasta on hyvä muistuttaa kärkevästikin jo tässä vaiheessa koska ilmiöllä on taipumus karata käsistä ja olla pahimmillaan juuri silloin kun uudet tulokkaat saapuvat tutustumaan ryhmäajon ihmeelliseen maailmaan ja ottamaan ensikokemuksia itselleen tavallista vauhdikkaammasta ajosta.
Muuten voisin yhtyä ylläoleviin JTJ:n ja JiiTeen esittämiin positiivisiin kommentteihin sunnuntaisesta 120 km lenkistä. Itselleni ainakin oli oikeastaan pientä suurempi yllätys että Vantaankoskelle saapuneesta varsin suuresta pyöräilijäjoukosta vain yhdeksän ajajaa lähti pitemmälle lenkille - ja heistäkin yksi rotta(*) jätti laivan heti alussa ja vaihtoi lennosta ohiajaneeseen nopeamman vauhdin 80 km ryhmään ja yksi taisi alunperinkin liittyä mukaan vain kääntyäkseen toiseen suuntaan jo kun saavuttiin Metsäkyläntielle. Mutta laatu kai tässä tapauksessa korvasi määrän!
Hienosti speksattu lenkki jolta löytyi kaikenlaisia teitä, hyväpintaisia ja kuoppaisia, sileitä ja huonopintaisia, tuulisia, mäkisiä ja myötätuuleen vieviä ja alamäkivoittoisia, välillä vähän tylsääkin suoraa pätkää mutta enimmäkseen mukavasti kaareilevaa ja polveilevaa. Hieno porukka jossa kaikki olivat oikealla asenteella liikkeellä ja josta löytyi mukava sekoitus puheliaampia ja hiljaisempia tyyppejä (ja fillaristeillahan ei tunnetusti ikinä tule pulaa jutuista ja puheenaiheista). Hienosti vedetty - tai takaa johdettu, ihan miten vain - ja hienosti ajettu eli rauhallisella alulla ja oikeissa paikoissa himmailemalla kukaan ei joutunut ponnistelemaan sippaamisen rajoilla (mille tietysti on oma aikansa ja paikkansa sillekin muttei välttämättä pitkällä sunnuntailenkillä).
Jos jostain viitsii ja saa huomauttaa, niin parista iäisyysasiasta:
Tyypillinen HePolainen parijono on kovin usein tarpeettoman leveä, jonojen väliin mahtuisi yleensä kolmaskin, silloinkin kun mikään ei siihen esim. tienpinnasta johtuvista syistä pakota. Eihän se turvallisuutta vaaranna eikä vaikeuta autoilijoiden ohitusta, mutta onhan se joskus kurittoman ja tyylittömän näköistä ja on omiaan luomaan autoilijoille kuvaa "kolme tai neljä rinnan" tai "koko tien leveydeltä" ajavaista muista piittaamattomista maantiepyöräilijöistä.
Toinen on hiukan harvinaisempi muttei aivan tavaton juttu:
Joskus vetomiehille tulee ymmärrettävästi pientä epäselvyyttä siihen miten reitti jatkuu, kaikilla ei ole reitittävää GPS-laitetta eikä kaikkea voi muistaa. Nyt kävi ennen yhtä oikealle kääntymistä niin että vetomies kuuli tai luuli väärin ja hidasti alamäessä yllättävästi kääntyäkseen jo oikeaa edeltävälle tienhaaralle - eikä tullut näyttäneeksi hidastamisen tai kääntymisen merkkiä (koska oikealle kääntyminen oli jo takaa huudettu) - mikä olisi toisessa, vähemmän kokeneessa tai suuremmassa porukassa voinut aiheuttaa jonkin sortin kasan.
Minusta vastaavissa tilanteissa on parempi ajaa kylmästi oikeaksi epäilemänsä tienhaaran ohi, todeta "Eiku!" (ja kuunnella mahdolliset huvittuneet kommentit) ja tehdä uukkari.
Ja hidastaminen missä tahana tilanteessa ilman sitä edeltävää käden nostoa tai vähintään huutoa aiheuttaa aina jonkinasteisen vaaratilanteen, koska aina on joku joka ei muuten herää ajoissa. (Jääköön tässä kertomatta miten olen tähän käsitykseen päätynyt...)
Last but not least, 120 kilometriin mahtui kolme sheriffiautoilijaa: yksi jonka mielestä hiljaisella ja suoralla peltotiellä ei saa ajaa parijonossa ja kaksi joiden mielestä ajoradalla ei saa jonossakaan ajaa lyhyttä tienpätkää jos edes toisella puolella kulkee kelvi.
(*) Pelkkää huonoa huumoria. No hard feelings, kuten elokuvissa sanotaan.
Keskiviikkona 10.5. oli lähtöpaikalla 8 kuskia. Lähtöpaikalla sovittiin tavoitevauhdiksi 32km/h, kelistä ja pyöräkalustosta johtuen. Lenkki ajettiin yhdessä porukassa, yksi kuski tosin poikkesi omalle lenkille Jokivarrentielle saavuttaessa. Loput jatkoivat yhdessä Östersundomiin asti ja lopulta kaksi kuskia Kuninkaanmäkeen asti, kun muut jatkoivat takaisin Viikkiin tai muualle.
Lenkki ajettiin iisiisti ja siististi, vaikka kaikki olivatkin pian jo Kuninkaantielle saavuttaessa rapaisessa kunnossa. Matka ajettiin suurimmaksi osaksi joko vesi-, räntä- tai lumisateessa, kuivia tieosuuksia nähtiin lähinnä lähdössä ja Boxintiellä. Useimmat varmasti kärsivät palelleista sormista ja varpaista - keliä voisi kuvailla lähinnä jäätäväksi.
Sellainen lenkki tällä kertaa, kiitos kaikille mukana olleille mukavasta seurasta!
Hei,
kysyn nyt täältä kun tietoa varmastikin löytyy eli onko Kirkkonummen suunnasta tullessa jotain järkevää reittiä Ruoholahteen maantiefillarilla? Viime kesänä kokeilin ajella ja aikamoista hapuilua ja edestakaisin menoa oli tuo yritys. Kiitos jo etukäteen!![]()
Aja Sarfvikista KLV:tä pitkin kohti Nöykkiötä, käänny Kivenlahdentieltä vasemmalle ja ylitä Länäri siltaa pitkin ja liikennevaloissa jatkaa matkaa itään/oikealle Martinsillantielle. Jatka suoraan kohti Friisilää ja käänny oikealle Kalastajantielle, alita Länäri ja käänny heti seuraavasta risteyksestä vasemmalle kohti Iso Omenaa. Seuraa KLV:tä Westendiin, ylitä Länäri ja jatka matkaa kohti Larua ja olet pian Ruoholahdessa.
Muitakin reittejä on, riippuen mistä päin Kirkkonummea tulet. Tämä reitti on nyt paljon parempi kuin viime kesänä kun Friisilä - Haukilahti välille on valmistunut uusi reitti.
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
The older I get the faster I was
Huomenna Hakunilaan 10:30?
Haluaako joku muu ottaa reittivastaavan roolin tällä kertaa? Noin 100km paikkeille ole reitti olisi hyvä.
Heitän "hattureitin" tänään illalle, jos muuta ei ole kuulunut.
Joka tapauksessa kannattaa tulla paikalle.
Helsingin Polkupyöräilijät
Helsingin Polkupyöräilijät
50+ ajeli (trad.) Bodomin ympäri (sis. Velskolan mäet) ja Vihdintietä takaisin. 59 km ovelta-ovelle, keskari... riittävä. --> Huom! Vihdintiellä on isompi remppa Vantaan rajalla (taluttelin fillaria soralla jonkin matkaa). Muutoin ihan normilenkki; samoin normihuonoa asvalttia ajotiellä, etenkin Bodomin luoteiskulmalla... grrr... Vihdintien kevarilla (em. rempan ulkopuolella) paikoin ihan ajettavaa asvalttia-- ja Pirttimäellä tauko(cafe)mahdollisuus, pidemmillä sunnuntailenkeillä onkin poikettu siellä.
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
20.5.2017 Lohjanjärven ympäripyöräily
Tuokokuun pitkän lenkin voi suorittaa osallistumalla Lohjanjärven ympäripyöräilyyn. Siirtämät tehdään pyörällä, tietenkin!
Ympäripyöräily starttaa klo 15 Lohjan jäähallin parkkipaikalta. Tapahtuma on maksuton (hyvä hintalaatu suhde siis)
Hepo speksi
Lähtöpaikka Bembölen kahvitupa
Klo 12:15 Menomatka 57km https://ridewithgps.com/routes/21137541
Tauko, fiilistelyä lähtöpaikalla
Klo 15:00 Lohjanjärven ympäripyöräily 70km
Tauko
noin klo 18:00 Paluumatka 56km https://ridewithgps.com/routes/21137702
Bemböle - Bemböle välin ajamatka noin 180km.
Meno- ja paluumatka ajetaan yhdessä porukkassa noin 30km/h tehoilla / keskarilla.
Ympäripyöräilyssä on mukana paljon porukkaa.
Omaa ryhmää voi olla vaikea pitää kassassa, mutta osallistuvat voivat pohtia tätä menomatkalla.
Suotavaa olisi, että ympäripyöräilykin menisi noin 30km/h keskarilla. Tällöin paluumatkalle päästäisi klo 18 aikoihin.
Jos ei meinaa ajaa paluumatkaa on siitä syytä ilmoittaa riittävän monelle osallistujalle.
Näin vähennetään hämmästelyn määrää ennen paluumatkalle lähtöä.
Vapaaehtoiset ilmoittautumiset
https://doodle.com/poll/e737py76f3ugpb42
Fillarifoorumin ketju
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...F6r%E4ily-2017
Järjestävän tahon info
http://www.liikuntakeskus.lohja.fi/d...42&alasivu=142
jk. Itse en valitettavasti pääse, koska en muistanut tätä ja menin sopimaan muita meno illaksi. Aamupäivälenkille osallistun(?).
TeemuF muokkasi tätä : 14.05.2017 at 17.29 Syy: menomatkaan pari kilsaa lisää, hiekkatie pois reitiltä.
Helsingin Polkupyöräilijät
28-ryhmä ajoi Äitienpäivälenkin (Pirttimäki 80) hienosti keskarilla 27,8. Olimme tällä kertaa hitain ryhmä, koska 26 vauhti ei saanut kannatusta. Porukka tuntuu olevan kovassa kunnossa heti keväästä. Vaan kylläpä tuota jaksoi, kun suurimman osan matkasta pääsi nauttimaan peesistä. Kiitos.
30A-ryhmässä oli yhdeksän ja 30B-ryhmässä yksitoista ajajaa kun Vantaankoskelta lähdettiin. A-ryhmä oli parasta A-luokkaa mutta harmillisen huonotuurinen: kaksi rengasrikkoa ennen Pirttimäkeä. Tauon jälkeen ensin lähteneessä B-ryhmässä taisi olla 8 ja A-ryhmässä 6, kun eri syistä vain osan lenkistä ajaneet olivat poistuneet vahvuudesta.
Pitkästä lenkistä kiinnostuneita oli muuten tällä kertaa vain kuusi - mutta eiköhän heitä jatkossa ole jo suurempi osuus Vantaankoskelle kokoontuneista?
Kaikkien ryhmien startti muuten myöhästyi kun porukka ensin odotteli ja lievästi hämmästeli ettei kuulunutkaan Teemun tai kenenkään muunkaan "virallisen vetäjän" ääntä, mutta muutaman muita aloitekykyisemmän toimesta saatiin ryhmät matkaan.
Laskin keskiviikkolenkillä 43 osallistujaa. Muutama lisää saattoi tosin tulla vielä viime hetkellä.
27 "hurjasteli" hyvien vetomiesten avittamana lähes 3... sorry, siis about 26,3 km/h (allek. ovelta-ovelle, 72 km) ...saattoipa Immersbyn mäkien jälkeen keskari nousta hetkellisesti tätäkin suuremmaksi, mutta en enää näin pitkän ajan jälkeen jaksa muistaa kaikkia lenkin yksityiskohtia...![]()
Kaikkiaan siis yhdeksän kuskia ajeli kohtuulämpimässä (14 astetta) mutta sateettomassa kevätkelissä muuten ihan normisetin. -- Kiitos vielä vetäjille, jotka piditte reipasta vauhtia suorilla ja alamäissä, mutta hidastitte sopivasti ylämäissä. -- Muuta: lenkillä oli 2-3 vasta kauden avannutta kuskia, mutta porukan "imussa" (ja lyhyillä vetovuoroilla) hekin pysyivät hyvin mukana.
Jk. Imho: Usea 27:n kuski voisi aivan hyvin siirtyä peesailemaan (osa vetämäänkin) 30:iin.
Pekka Sirkiä muokkasi tätä : 18.05.2017 at 12.54
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
"30"-ryhmä ajoi siististi hyvissä olosuhteissa ja kaikkien vuoroin vetäessä Uuden Porvoontielle asti keskarilla n. 32 km/h - alamäissä ja tasaisella reippaasti ja vastamäissä sopivasti hiljentäen. Oikein hyvä lenkki, kiitos osanottajille.
...ennakkotietona/-mainoksena, että Maunulan majan (klo 10.30) lauantain 50+ porukka ajelee Lapinkylään/Veikkolaan kahville/pullalle. Ja sitten kiireesti takaisin, että ehtii iltapäivällä muutakin...
* PYÖRÄILYÄ HYVÄSSÄ SEURASSA 46 VUOTTA
* Elämyksiä | Kavereita | Kuntoa | Osaamista
Ehdotan.
Huomenna Hakunilasta Porvooseen https://ridewithgps.com/routes/13125825. Hitaampi ryhmä (n.27 keskarilla)lähtö edeltä klo 10:15. Vauhdikkaammat 10:30. Ryhmien yhteinen tauko Porvoossa jokirannassa (jokikatu). Tauolta voi siirtyä nopeampaan tai hitaampaan ryhmään. Paluureitti joko speksin mukaisesti tai lyhempää reittiä Hinthaaran kautta.
Kurvaan Hakunilaan klo 10.30 ja mielellään starttaan porukkalenkille, jos vaan ryhmää ilmestyy paikalle.
Rust Never Sleeps
50+ ryhmä (vahvuus 1+1) kävi Lapinkylän leipomossa nauttimassa tuoreet korvapuustit.
Pekalla taisi olla kiire iltapäivän askareisiin, sen verran kireellä ketju oli koko ajan.
Kirjanmerkit