No niin, nyt on minullakin ovaali eturatas paikallaan. Eilen sen laitoin, mutta koeajo jäi tälle päivälle. Aamulla lähdin töihin (pyörätietä, vajaa 10 km/sivu) ja eron huomasi kyllä heti ensipolkaisuilla. Puolet ajasta kammet pyörähti lähes tyhjää, ja sitten osassa kierrosta vastus oli sitä mitä odottikin. Mutta ensikilometrien aikana se lähinnä ärsytti, ja melkein rupesi oksettamaan se pompotus. Mutta iltapäivällä sitten kun kotimatkalle tuli vajaat 10 km metsäajelua kuivilla poluilla, kuivilla ja märillä juurakoilla, jäätiköllä, sulaneella ja karhealla jäätiköllä jonka päällä on vettä, jäisehköllä sohjolla, tavallisella sohjolla, hyvin vetisellä sohjolla, suon päälle sulaneella vesisohjolla, sohjolla ylämäessä, kuivassa kivikossa ja kaikilla niillä muilla suomen kesään ja kevääseen kuuluvilla pinnoilla joita en tässä nyt muistanut mainita. Ja eron kyllä huomasi, tällä kertaa positiivisessa mielessä. Yhtä ainutta kertaa rengas ei ruopaissut sohjon päällä tyhjää kampien ollessa vääntävimmässä asennossa, joten pääsin vakioreitin ylämäkeä niin että jälki oli tasaista, eikä puolen metrin välein näkynyt että rengas olisi sutaissut tyhjää. Lisäksi pahoissakaan paikoissa ei kertaakaan vauhti pysähtynyt siksi, että kammet olisivat olleet sellaisissa asennoissa että en jaloista saa väännettyä niitä enää eteenpäin. Joitakin kertoja kyllä matka pysähtyi, mutta syynä oli joko pikkasen liian kovilla paineilla olevan sohjoisen etu- tai takarenkaan lipeäminen.
Mitään isompia ylämäkiä tuossa minun reitilläni ei ole, joten varsinaisesta kiipeämisestä en osaa sanoa mitään, mutta tuossa sohjossa lievemmätkin ylämäet olivat aiemmin haasteellisia. Joten sanoisin että mitä vaikeampaa polkeminen normaalisti olisi, sitä enemmän etua tuosta ovaalista eturattaasta on. Ja kääntäen: tasaisella pikitiellä ajaessa se lähinnä haittaa, mutta toivottavasti siihen tottuu kun ajoa tulee enemmän.
Kaiken kaikkiaan omalla kohdallani päivitys (pyöreä 24t => ovaali 26t) oli onnistunut. Toivoin siitä apuja ennen kaikkea noihin tilanteisiin kun vauhti meinaa loppua ja yrittää kampia vääntää minkä jaksaa, ja sitten jossain vaiheessa vauhti tipahtaa niin alas ettei ääriasennosta saa kampia enää pyöräytettyä uudelle kierrokselle. Tätä ilmiötä ei tapahtunut kertaakaan, joten toive toteutui. (Kaikki ylläoleva tukevalla 5 kk läskipyöräilykokemuksella, joten pro-kuskit saattavat nähdä asiat toisin.)
Kirjanmerkit