Joo ja kapeampi on myös matalampi = huonompi imo.
Ei oo 4,8" JJ lainkaa huono kumi, itelläki reilusti toistasataa massaa, nelituumanen ei vaan kunnolla toimi.
Joo ja kapeampi on myös matalampi = huonompi imo.
Ei oo 4,8" JJ lainkaa huono kumi, itelläki reilusti toistasataa massaa, nelituumanen ei vaan kunnolla toimi.
Mahtuukohan Poleen 5,6" renkaat?
Teoriassa 5,05" renkaat olisivat 12,6 cm ja 5,6" 14 cm.
Vee Snowshoe 3XL
Kuski 120 kg + kamat 20 kg, kaikki noste tarpeen!
Klo 20:20 Uusi tieto: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...ustelu/page278 ei 5,6" tulossa...![]()
Puusilmä muokkasi tätä : 14.01.2017 at 22.20
Kuvapöhinää ilman suurempaa informaatiosisältöä:
![]()
Jaguar Mummopyörä vm.1950
Pole Taiga SnowTrail
Taiga alkaa olla jo hieman liian pitkä Thulen 598 telineeseen. Just ja just saa etupyörän paikalleen, kun liu'uttaa tuo kiinnikkeen ihan eteen. Perän puolella on vielä tilaa, mutta en ole varma saako telineessä koko tuota alumiiniprofiilia siirrettyä eteenpäin. Jotenkin se on kiinni tuossa etuosan möykyssä, josta kiinnitysvarsi lähtee. On se niin hauska pyörä, että pakko oli ottaa reissuun mukaan. Tuli möyrittyä aina iltaisin rinnepäivän jälkeen poluilla.
![]()
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
Kuinka pitkä(kuinka paljon vaatii säilytystilaa) on Pole?
Kona rove koko s/m
Trek farley 5" koko 17.5"
Pole Taiga koko L
Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla
Kävinpä availemassa reisiä ja kokeilemassa roskasäkki tubeleksia. Hiukan oli takunen tyhjentyny vuorokaudessa mutta ei vielä lyönyt vanteelle. Kelkkauralla holahti kyllä välillä takunen läpi ja meni tunkkaamiseks. Hain muutaman ylämäen ja on kyllä eläin nouseen...
Lähetetty minun SM-G900F laitteesta Tapatalkilla
Mulla ei oo mitään hajua Tahkon poluista. Ajelin 6km lenkuran tässä rinteiden nurkilla. Kelviä, kelkkauraa ja jäällä. Aikaisemmilla reissuilla kun oon koirien kans lenkkeillyt niin ei oo hirveästi osunu polkuja eteen. Fillari nyt ekaa kertaa mukana.
Morjensta kaikille. Hyvännäköstä settiä alkaa täälläkin olla![]()
Meille (Polelle) tulee aika ajoin kyselyitä, että onko jollain jossainpäin Suomea Pole, jota voisi käydä katsomassa. Mikäli haluaa ilmoittautua Pole-kaveriksi, niin voi vapaasti lähettää mailia service@polebicycles.com
Kiitos!
En ole nähnyt näitä renkaita vielä, joten vaikea sanoa. Sen voin sanoa, että alkaa rajat tulla vastaan kampien ja takanavan osalta. Ketju on nyt 2XL:n kanssa jo aika lähellä rengasta. Toki rattaaseen voisi laittaa offsettiä, mutta silti runkoa pitäisi leventää vieläkin.Mahtuukohan Poleen 5,6" renkaat?
Itse olen ollut todella tyytyväinen tuohon 2XL -renkaaseen. Leveämpi on parempi lumessa ja on käynyt mielessä, ettäoliskohan leveämpääkin vielä saatavilla. Nuo suunnittelun rajat alkavat tulla vaan pikkuhiljaa vastaan. Kuinkahan leveälle jalkoja kehtaa levittää enää![]()
Tuli tuossa mieleen Polen kuljetus autolla. Nykyisellä Thulen peräkoukkuun tulevalla telineellä kulkee kaksi läskiä + varakiekot välissä. Renkaat tulevat jo aika paljon auton ulkomittojen yli sivuille eli tarkka poliisi voi vaikka sakottaa.
Tuossa Polessa on iso akseliväli ymmärtääkseni ja jos siinä vielä 2XL renkaat niin leveäksi menee..
Samoin tuulenvastus alkaa olla melkoinen, vaatii jo telineeltäkin tukevuutta. Katolla samoin alkaa jo tuulenvastus ko. renkaalla olemaan melkoinen.
Tietenkin etukiekon voi mahdollisesti irroittaa ajon ajaksi ja pistää vaikka auton sisälle, tai tehdä lähilenkki kotoa...
Onko muuten ollut pastalla keskustelua ajajan pituuden merkityksestä kampien leveyden suhteen?.
Eli siis tämmöisellä XL kokoisilla läskeillä ajavalla pitkäjalkaisella tarvitsee ajaa jalat suhteellisesti huomattavasti vähemmän leveällä kuin kuin esim XS koolla ajavalla.
Eli periaatteessa ajoasento läskillä on parempi ja tehokkaampi mitä pitempi(jalkainen) kuski on. Joku kolme, neljämetrinen Paltamon jättiläinen alkaa olla jo vanhassa normileveydessä kampien suhteen.
Tämä onkin melko jännä aihe. Aika harva polkupyörä mukautuu millään tavalla polkijan kokoon suhteutettuna vaan tiettyjä mittoja skaalataan ylöspäin rungon geometrian näkökulmasta ottamatta huomioon sen kummemmin tuleeko ajoasennosta lyhyelle S rungon kuskille sama kuin pitkälle XL rungon kuskille. On kuitenkin selvää lyhyen ja pitkän kuskin pyöriä katsoessa, että ajoasento ei ole vastaava. Kuinkakohan paljon aihetta on edes tutkittu...?
Mutta Taigan kuljetuksesta... onko kukaan tutkinut miten se alumiiniprofiili on kiinni Thulen kattotelineen etukiinnikkeessä? Jos sitä saisi liu'utettua eteenpäin, teline olisi sopivampi Taigalle.
https://urkkaavaspeksaaja.blog - blogi pyöräilystä, juoksusta, tekniikasta ja välineistä
^Muistelisin, että proridessä voi ainakin liikuttaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Tätä olen itsekin miettinyt. Oletan että valmistajat eivät halua moninmutkaistaa asiat vielä enemmän. Tarttis sekä selittää asiakkaille kaiken ja vielä jotenkin ymmärtää ajajan pituuden vaikutus geometriakokonaisuuteen. Onhan se ihan selvä että esim. takahaarukan pituus, joka monelle näyttää olevan pyhä asia, on ihan eri tuntuinen XS- kuin XL-kuskille, vaikka mitta on erikokoisissa rungoissa sama.
Ja Q-factor vaikuttaa myös varmasti eri tavalla eripituisille ihmisille. Tarttis ehkä laskea miten paljon se vaikuttaa jalkojen kulmaan. Jalan pituuden lisäksi myös lantion leveys vaikuttaa.
Thule Proridessä se on kuusiokoloavaimella säädettävä, Freeridessä taas on niitattu kiinni, eli ei voi säätää.Mutta Taigan kuljetuksesta... onko kukaan tutkinut miten se alumiiniprofiili on kiinni Thulen kattotelineen etukiinnikkeessä? Jos sitä saisi liu'utettua eteenpäin, teline olisi sopivampi Taigalle.
www.yetirides.com
www.instagram.com/yetinylund
No eihän noita Q-factoreita ja takahaarukan pituuksia muutella ihan noin vain, kuten ei montaa muutakaan mittaa, mikäli renkaat vanteineen ja pakkoineen pysyy samoina. Moni valmistajahan käyttääkin 27.5" renkaita pienemmissä xc rungoissa, jolloin geometriaakin voidaan muokata vapaammin.
Ei se läskinkään q-factori johdu siitä, että läskikuskit vaan haluavat ajaa jalat levällään. Vai johtuuko sittenkinPienempiin kokoihin pitäisi tietenkin laittaa kapeammat ja matalammat renkaat. Ei taida vaan kauppa käydä noin.
L-kokoinen Taiga ollut nyt pari vuorokautta koeajossa joten ajattelin kirjoitella omia huomioitani kamppeesta.
Pyörä on piitkä, ainakin kun vertaa omaan läskiin (fat3lite, m-koko) ,mutta varsin näppärä käsitellä. Itseasiassa tuntui kääntyvän tiukassa paikassa jopa Whitea sutjakaammin johtuen siitä ettei eturengas pyri puskemaan. En väitä etteikö mutkat taittuisi muillakin pyörillä mutta Taigalla se vain kävi helpommin. Kuten jo useampaan otteeseen mainittu, Taiga on peto kiipeämään (renkaina ne 2väriset 2xl litkutettuna), oma hentoinen lähes 100kg vartalo vaati paineita 0.3barin verran jotta pito ja ajomukavuus oli parhaimmillaan. Ei kuitenkaan voi suositella noita paineita kelville... Ajoasento oli aika jees, vaati n. 5min totuttelun itseltäni ja satulan kulman sekä kohdan siirron, jos ostaisin pyörän niin luutavasti hommaisin sellaisen satulatolpan joka vie satulaa 2-2.5cm taaksepäin. Joku kirjoitteli että etureidet kipeytyvät enemmän Taigalla kuin toisilla pyörillä, itselläni asia oli melkeimpä toisin päin. Taigalla jalat ovat ikään kuin "alla" kun taas 3litessä jalat ovat hieman edempänä. Välitykset oli ok mutta omaan vaihtaisin enempi "möyrintä" ystävällisen välityksen, yläpään vaihteet olivat huiman pitkiä. Pyörä tuntui kevyeltä ja sitä olisi helppo keventää lisääkin vaihtamalla tanko, kammet, satulatolppa ja kenties keula. Keulasta sen verran että en oikein sitä rumaksi haukkumista ymmärtänyt aiemmin mutta nyt livenä kun pyörää katsoo niin tulee kieltämättä mieleen että mistähän tuo on oikein lainattu. Tämä ei ajoon vaikuta ja ei vaivaa allekirjoittanutta mutta kieltämättä keppi rikkoo muuten hienon ulkonäön. Pyörässä on myös mahtavasti maavaraa ja en saanut kampia kolisemaan kuin muutaman kerran kun verrokki ´3litessä ne kolisevat n. 3x useammin samalla lenkillä. Kokonaisuutena pidän pyörää mainiona ja jos siitä olisi saatavana vielä vähän kevyempi kuituversio niin en osaisi parempaa kuvitellakaan. Ymmärrän että Taiga on Polen porukalle ehkä hyppy pois omimmalta alueelta eli enduro, dh ja xc puolelta mutta ensimmäiseksi tekeleeksi oikein mainio suoritus. Yksi asia mikä yllätti oli se kuinka helppoa Taigalla on keulia. Itsehän osaan kyseisen taidan yhtähyvin kuin sika kirjoittaa mutta Taigalla onnistui parilla harjoituskerralla lyhtypylväiden väli (onko se jotai 50m?) tasaista vauhtia. Esteiden yli keula kevenee myös vaivatta ja tulikin tasapainoilun helppouden vuoksi yritettyä kikkailla trial tyyliin, (tämä tapahtui pimeällä metsässä jossa kukaan ei päässyt nauramaan). Kunnes vastaan tulee parempi läski niin oma valintani on kyllä Pole, tosin saattaa olla että 2versio on kaupoissa ennen kuin budjetti pyörään on kasassa, nimimerkillä prätkä vei rahani.
Kiitoksia käyttökokemuksista! Lisää näitä. Omani ostan ensitalveksi.
Jarrut ulvovat, mutta muuten meno näyttää maistuvan!
Kenekäs pole oli näytillä goexpo-messuilla? On se kyllä hieno noin niinku livenäkin nähtynä👍
Lähetetty minun E5823 laitteesta Tapatalkilla
Virman demopyörä, vasepuukin mukaan..
Hieman yllätyin kun en Polen osastoa Goexpo messuilta löytänyt
Olisi ollut kiva hypistellä ja koeajaa pyöriä.
YT Decoy comp, Salsa Blackborow GX 2016
Fillari-lehden tiskin takanahan se Polen läski komeili. Pole olisi tosiaan voinut olla vähän enemmän esillä messuilla. Mutta ehkä Polella on arvioitu että satsaus ei tuota vastaavaa hyötyä? Muualla on tietty isommat markkinat ja ulkomaisten arvostelujen perusteella voisi ajatella että parhaat mahdollisuudet ei välttämättä ole täällä.
Pole Taiga oli osastollamme rekvisiittana siksi, että siitä on juttu seuraavassa Fillari-lehdessä, joka ilmestyy 13.4. kieppeillä. Herätti muuten varsin paljon kiinnostusta. Etenkin "miten leveät noi renkaat on" -kysymykseen sai vastailla yhtenään.
Joko joku on jo lukenut uusinta Fillari-lehteä?
Siinähän verrattiin pienipiirteisessä kivikossa pyörän notkeutta bussiin, ja kuvailtiin geometriaa omintakeiseksi. Olenkin ihmetellyt, ettei Taigan omistajien taholta ole kuulunut POLEmiikkia.
^en ole vielä lukenut uusinta lehteä, oliko soiva peli suomityyppiseen polkukaahailuun?
Kirjanmerkit