BikeshopLostInLaplandElectrobikeGiant
Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3
Näyttää tulokset 61 - 82 / 82

Aihe: Peräkärryt ja kauppapyöräily

muistuu mieleen kuinka äitivainaan kanssa käytiin peräkylän koululta ( isä oli siellä opena ) >10km päässä kirkolla kaupassa: mä tarakalla, pikkuveli sarvilla, pikkusisko mahassa.. molemmissa sarvissa täydet kassit, ja vielä reppu. muistelen että hyvin kulki ...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tsäi Katso viesti
    muistuu mieleen kuinka äitivainaan kanssa käytiin peräkylän koululta ( isä oli siellä opena ) >10km päässä kirkolla kaupassa: mä tarakalla, pikkuveli sarvilla, pikkusisko mahassa.. molemmissa sarvissa täydet kassit, ja vielä reppu. muistelen että hyvin kulki ...
    Onneksi ajat ovat muuttuneet ja saman voi tehdä miellyttävästikkin...

Kuljettaja veturissa yksikseen, isompi poika peräpyörässä, pienempi kärryssä ja ostokset kärryyn. Pituuttahan tuolla junalla on, mutta kulkee erittäin mukavasti ja turvallisesti. Jyrkissä ylämäissä tosin joutuu heikkojalkainen tiputtamaan edestä mummorattaalle kun yhdistelmällä painoa yli 200 kg, mutta sitä varten niitä vaihteita pyörässä on että niitä käytetään

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smoppi Katso viesti
    Miten pyörä kulkee ylämäkeen noiden kärryjen kanssa? Itselläni on ihan tässä kodin lähellä sellaisia mäkiä, joihin tahtoo pyörä keulia ympäri ihan tarakalle laitettujen sivulaukkujenkin kanssa, joten kärryn kanssa ei varmaan mitään mahdollisuuksia päästä ylös?
    Veikkaan että kärryllä keuliminen vähäisempää, kuin sivulaukuilla.

Niin kauan kun takarenkaassa riittä pitoa, niin painon pystyy aina jakamaan niin, että ei keuli ympäri. Ei taida löytyä autolla ajettavista teistä sellaista mäkeä, että ei pääsisi ylös. Talutus on jyrkissä mäissä 10x hankalampaa. Kengistä loppuu pito, pyörän perä nousee ilmaan jne.

Jos meinaa kiskoa jyrkkiä mäkiä, niin välitykset sen mukaan, että jaksaa polkea ylös ja pito riittää. Loppu hoidetaan siirtämällä kuljettajan painopistettä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti duudi Katso viesti
    Burleyltakin löytyy erikseen malli lemmikeille.
    http://www.burley.com/page_455_120/tailwagon

-- duudi
    Ehkä pikku hauveleille nuo menee. Isompien ja touhukkaampien kanssa ei mitään toivoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Onneksi ajat ovat muuttuneet ja saman voi tehdä miellyttävästikkin...

Kuljettaja veturissa yksikseen, isompi poika peräpyörässä, pienempi kärryssä ja ostokset kärryyn. Pituuttahan tuolla junalla on, mutta kulkee erittäin mukavasti ja turvallisesti. Jyrkissä ylämäissä tosin joutuu heikkojalkainen tiputtamaan edestä mummorattaalle kun yhdistelmällä painoa yli 200 kg, mutta sitä varten niitä vaihteita pyörässä on että niitä käytetään
    Mulla olis samanlaisen karavaanin testaus tässä joku päivä. Näin raision Ikean pihalla vastaavanlaisen yhdistelmän edellisviikolla. Emäntä ei ollut innokas kumpaankaan vaihtoehtoon tulevalla kesälomareissulla niin tämä jää mun ongelmaks. Isken sen pyörään laukut eteen ja taakse plus teltan ni katotaan mitä mieltä se siitä on😄 Tuleeko paljon kilsoja tuolla yhdistelmällä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti PedroK Katso viesti
    Mulla olis samanlaisen karavaanin testaus tässä joku päivä. Näin raision Ikean pihalla vastaavanlaisen yhdistelmän edellisviikolla. Emäntä ei ollut innokas kumpaankaan vaihtoehtoon tulevalla kesälomareissulla niin tämä jää mun ongelmaks. Isken sen pyörään laukut eteen ja taakse plus teltan ni katotaan mitä mieltä se siitä on😄 Tuleeko paljon kilsoja tuolla yhdistelmällä?
    Just vasta kokeiltiin ekan kerran. Ennakkoluulot ajettavuudesta jarrutti hieman kokeilua, mutta kun olin asiasta kerran maininnut, niin poika kysyi jatkuvasti, että koska me tehdään se juna. Ei siinä auttanut muuta kuin tehdä. 25 km oli eka lenkki ja varsin positiivinen fiilis jäi. 29 maasturi hydraulisilla levyjarruilla on mainio veturi. Vannejarruilla en ehkä lähtis. Luulisin, että kerran tai pari viikossa tulee ajettua tuollaisia 15...50 km lenkkejä. Pikku rengastiekin saattaisi vielä mennä päivässä.

Kiva kuulla kokemuksia. Meillä pikkujätkä on vielä sen verran pieni, että yönyli reissuja ei vielä tänä kesänä tehdä. Mökkimatkat ym. pikkulenkit meinattiin tällä tavoin hoitaa. Pitää hommata kärryn kiinnike kuitenkin emännän pyörään jospa se suostuis joskus kärryäkin vetää. Voi sitten kesken matkan vaihtaa kärryn pyörästä toiseen.

Meillä pojat 6 ja 9 ovat kinunneet telttailemaan. Ajatus on ajaa laivaan 7,5km ja siitä maarianhaminan leirintäalueelle 1km. Matka on lyhyempi kuin saaroniemeen. Kärryyn pakataan varusteet. Laukkuja ei ehkä tarvita lainkaan.

Jotain tällästä olen kaavaillu itsekin. Oltiin ajelemassa kaverin kanssa muutama päivä Ahvenanmaalla viime kesänä ja pidin paikallisesta tiestöstä. Meillä on peräpyörä mukana, joten ajattelin vähän pidempää lenkkiä. Majoitusmahdollisuuksia siellä riittää.

Onkohan tälle osastolle tullut jotain uusia kiinnostavia kohteita? Ensisijainen tarve olisi kaupallinen ja ainoa mukana tuotava lemmikki olisi korkeintaan mäyräkoira, jota tarvitaan usein apuna pyöränruuvvoossa. Lapsetkin jo ajavat omilla pyörillään.

Ensinnäkin pohdin, että soveltuukohan käyttööni perinteinen kahdella pyörällä seisova, kun on liikennevaloja kauppareissulla. Toisaalta taas joskus voisi olla tarvetta tehdä pidempää reissua, jolloin yksipyöräinen vedettävä olisi epäilemättä fiksumpi ratkjaisu. Siltä osastola löytyi nopealla haulla esimerkiksi tällainen. Bob-yäkiin en voi nyt sijoittaa, joten mieluusti alle satasella selviäisin tietäen samalla, että hyvää ei saa halvalla. Huono voi olla monella tavalla, joten itse en ottaisi lähtökohtaisesti sellaista, jossa kiinnitys tapahtuu satulaputkeen. Takapihalla ruostuvan Bilteman lastenkuljetuskärryn kiinnitys on ollut yllättävän toimiva (nopeasti perään ja irti) ja ainakin minun kuljetuskapasiteettiini nähden riittävä.

Mutta tässä vielä tiedustelut täsmennettynä, joista kaikkiin tai vain joihonkin saa vastata:
    1.) kahdella vai yhdellä pyörällä
    2.) kiinnityssysteemi
    3.) tiedätkö budjettiini mahtuvaa hyvää vaihtoehtoa...
    4.) ...ja onko sinulla mahdollisesti sellaista ylimääräisenä

Jos kerran on jo Biltsun kärry niin käytä sitä. Teet pohjan vaneerista niin kauppakassit pysyvät paremmin pystyssä.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Minulla on tuo Preecon myymä kärry ollut muutaman vuoden ja sen avulla hoidetaan mm. viikottaiset ruokaostokset kotiin. Hintaan nähden ihan ok, pientä viilailua (takahaarukan vetoakseliin menevät haarukat ei ihan olleet osuneet samalle kohtaa, mutta milli viilalla pois toiselta puolelta auttoi kovasti) se vaati ennen ensi vetoa. Kassi mikä silloin mukana tuli, ei tosiaankaan ole vedenpitävä, oltiin reissussa ja kamat kassissa kastui kohtuullisen mukavasti vesisateessa. Toivottavasti tuo on parempi, ainakin se on eri näköinen. Rengas oli huono, tuntui olevan jotain muoviseosta, vaihdoin sen ennen kesälomareissua. Yksipyöräisenä kärry kulkee melko huomaamattomasti perässä eikä vaikuta ohjattavuuteen juuri mitään, kaarteet menee samaan tyyliin kuin ilman kärryä. Minulla on myös Biltsun kaksipyöräinen, se nyki ajaessa koko ajan, sehän kiinnitetään joustavalla nivelelllä taka-akselin toiseen päähän ja nivel kun joustaa... Kärry kaatui yllättävän helposti kaarteissa. Lisäksi se on melko raskas tyhjänä. Kuormatila siinä on suorakulmaisena parempi. Biltsun kärryä en ole käyttänyt enää, kyllä tämä toinen on niin paljon parempi vetää.

Käytössä Bilteman kakspyöräinen varustettuna Motonetin valkoisella muuttolaatikolla + erikseen myytävällä kannella.
    http://www.motonet.fi/fi/tuote/42168...olaatikko-45-l

Rengaspaineet olen pitänyt tosi alhaisina, niin pysyy tyhjänäkin paremmin pystyssä eikä kananmunatkaan mene rikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Huono voi olla monella tavalla, joten itse en ottaisi lähtökohtaisesti sellaista, jossa kiinnitys tapahtuu satulaputkeen.
    Miksi? Peräpyörässä on satulaputkikiinnitys. Pyörä painaa 10 kg ja poika reilut 20 kg, eikä minkäänlaista ongelmaa tuon käytössä ole poislukien tarakan päälle kuormaamisen ongelmat (epätasaisessa maastossa aisa litistää tavarat. Sivulaukut toimii ongelmitta. Mutta satulaputkikiinnityksesä, kuorma jakautuu osin veturin etupyörällekin toisin kuin taka-akselikiinnityksessä. Ja tuolla kokemuksella en huoli muita kuin yksipyöräisiä. 20" olisi parempi kuin kärryissä yleinen 16".

Järeälle tavarakärrylle itsellänikin on tarve ja kaksi vaihtoehtoa on mielessä. Toinen on rakentaa peräpyörästä kärry ja toinen on tehdä kokonaan uusi kärry. Peräpyörään saisi järkevästi vain sivulaukut, mutta alusta asti itse tehtyyn saisi 40x60 cm kuormatilan. Siihen on saatavilla standardikokoisia muovilaatikoita eri korkuisina, joista yhdestä voisi rakentaa vaikka kylmälaukun. Ajatuksena on ollut myös tehdä pienillä pyörillä kulkeva teline laatikolle, jonka voisi ottaa kauppaan mukaan ja lastata kassalla tavarat suoraan siihen.
    Voi tosin kestää vielä jokunen aika, ennenkuin nämä ajatukset alkaa konkretisoitua.

Bobilla kulkee tavaraa tässä Helsinki-Vantaan länsireunalla. Hikisimmillään tuossa on ollut noin 35kg kuormaa + kärri. Ikea säkki käy siihen just passelisti eli siihenkin voi pakata ostokset ja kulkee kerralla kyytiin/kotiin. Säilyy oma säkkinsä sitten siistimpänä.

Tykkään kyllä että tulee todella kivasti perässä ja talojen nurkilla kurvaillessa ei tarvitse miettiä ajolinjoja verrattuna kaksipyöräiseen. Parkkeeraaminen siten että pysyy pystyssä on sitten se haastavampi.

Saa kokeilla...

Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille. Ensinnäkin tuo Bilteman kärry on niin karmeassa kunnossa, että se on jo kierrätyskamaa, ei tosin alkuperäiseen käyttöönsä. Mitä taas tulee satulakiinnitykseen, niin minulla on peräpyörän osalta juuri huonoja kokemuksia tuosta ratkaisusta. Saattoi tosin johtua juuri kyseisen virityksen kehnoudesta kuin teknisestä ratkaisusta sinällään. LintuPeteä kiitän mahdollisuudesta kokeilla, mutta pelkään että jos kokeilen niin joudun ostamaan Bobin. On taas tänä keväänä mennyt nimittäin tällä momentilla rahaa jo aivan liikaa.

Pikkulaurilta kysyisin, että eikö niin että tuon Preecon mukana tulee siis oma pikalinkkuviritys ja jos, niin se lienee normiperään (ei läpiakseli) sopiva? Mukava oli lukea, että sillä kehtaa sitten kuka ties lähteä oman pienen elinpiirinsä ulkopuolelle. Tulkitsen viestienne (ja rationaalisloogisen ajatteluni) perusteella, että lähikäytössä ja kohtuullisella nopeudella ajettaessa kaksipyöräinen olisi parempi.

Onkos joku onnistunu sovittaan tota preecon kärryä läskipyörään?

Jos hommaan tuon niin voinen kertoa. Minulla tosin 135-millisellä "normiperällä" varustettu Moonlander. Sitten kun vielä keksisi mihin moista yhdistelmää tarvitsisi...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Isä nitro Katso viesti
    Jos hommaan tuon niin voinen kertoa. Minulla tosin 135-millisellä "normiperällä" varustettu Moonlander. Sitten kun vielä keksisi mihin moista yhdistelmää tarvitsisi...
    Mulla on tuollainen Bobin kopio joutavana. Ei kassia, kun se ei pitänyt vettä niin lähti roskikseen saman tien. Tarkastan illalla onko kiinnikeet tallessa ja laitan yv:tä jos hilut löytyy. Ei ole kallis.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

Kiitos tästä. Kassit on omasta takaa.

Kyllä, pikalinkku käy normiperään.

Löysin viimevuonna tukevan ja hienon peräkärryn metallinkeräyslavalta. Kuvasta poiketen sälepohja tehty vasta valmiiksi, tarkoitus olisi kesäksi saada fillarin perään. Laitoin renkaiksi 12" että näyttää enemmän peräkärryltä kuin maitokärryltä. Löytyy mm. avattava takalaita ja lukittava työkalupakki. Vetoaisan kiinnitäin aluksi satulaputkeen ja katson vetääkö pyörä kärryä vai käykö siinä niin, että kärry vetää pyörää. Ajattelin myös pressusta leikata kuormapeitteen kärrylle joka kiinnitetään laitoihin asianmukaisilla peitekumeilla.
    http://aijaa.com/6nyr9p

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •