FillariHephaGiantElectrobike
Sivu 326 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 226 276 316 324 325 326 327 328 336 376 426 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.751 - 9.780 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Mutta tuo on ihan kaamea tuo reitti metroaseman vieritse, vaikka on tuossa vihreällä merkitty. Metroaseman kulmalla on aina ollut tiukka käännös, mutta nyt näytti, että mitään aukkoa ei ole. Onneksi joku kävelijä tosiaan meni oppaana edellä, niin näin, että kyllä siitä kulmasta pääsee...

Kalasatama on malliesimerkki siitä miten persiilleen reititykset ja opasteet voidaan hoitaa. Varmasti on myös haastava kohde, mutta vähän selkeämpää reittiä pitäisi saada aikaan.

Onko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?

Lahdessa rakennettiin uusi matkakeskus, jonka ohi tehtiin pyöräilijöille on oma kaista. Kaista laskee WTC-talon ja ajotien välissä kelvin levyistä kuilua kohti luiskan alapäässä risteävää kelviä. Risteävä kelvi tulee toisesta suunnasta talon kulman takaa, toisesta taas alikulkutunnelista ja pyöräparkista korkean muurin takaa. Siihen on kiva hivuttautua ja koettaa kääntyä varsinkin vasemmalle odottaen, tuleeko joku ninja oikealta vai vasemmalta vai kenties pyöräparkista...

Rakenne on sen verran uusi, että siitä ei ole Googlen kartoissa merkintää, joten kuvaa ei saa linkattua.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MacKonte Katso viesti
    Onko tuo Kalasataman tilanne siis työmaan aikainen?
    Juu, eli ilonamme vielä syksyyn 2018.

Työmaa on tosiaan väliaikainen, mutta tässä ei tahdo naismuisti enää yltää aikaan, jolloin Kulosaaren sillan molemmin puolin kulkevat kevyen liikenteen väylät olivat häiriöttä käytettävissä .

Eiliset ongelmat johtuivat pääasiassa helmikuisista muutoksista metroradan pohjoispuolen järjestelyissä, mutta törmäsin tällaiseen juttuun, josta en ollut tietoinen:
    http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2...-5-kalasatama/

Sillan eteläpuolella oleva väylä piti ilmeisesti alun perin tulla käyttöön ja kulku sinne järjestää ajoradan kaistojen viereen, mutta vain muutaman tunnin aukiolon jälkeen järjestely todettiin liian vaaralliseksi loivien ajoramppien takia ja liittymä suljettiin kevyeltä liikenteeltä. Tuosta on kohta kaksi vuotta ja vielä siellä vaan pujotellaan kiertoreittejä...

Tulipa eilen ajettua auton perään pitämään kuljettajalle jonkinlainen puhuttelu aiheista kääntyvän ajoneuvon väistämisvelvollisuus ja muun liikenteen seuraaminen. Ensimmäisen kerran pyöräilyurallani. Oli pakko henkisen tasapainon palauttamiseksi.

Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni. Tiedän että jarrutin mutta en silti ole aivan varma miten vältyin lentämästä konepellin yli tai sivuikkunasta sisään. Kuljettaja jatkaa matkaansa selvästi edes huomaamatta että oli aiheuttaa yhteentörmäyksen. Koottuani muutaman sekunnin verran ajatuksiani lähden ajamaan perään mikä onkin helppoa koska asuntokatu päätyy parkkipaikkaan.

Asetun vinosti auton taakse kuljettajan puolelle. En tiedä onko hän huomannut takana ajavaa pyöräilijää mutta hän varmasti huomaa minut ennen kuin nousee autosta. En ole lainkaan ajatellut minkälainen kuski ratin takana istuu, koska sillä ei ole ollut yhtään väliä, olin päättänyt ettei hän luiki tiehensä ilman että kuuntelee mitä minulla on sanottavaa, olipa hän sitten kiireinen kotiäiti, Turkmenistanista muuttanut entinen painija, yövuoron jälkeen ylitöihin joutunut keski-ikäinen mies tai krapulainen kauppatieteiden opiskelija.

Kuljettaja onkin eläkeläisrouva, kenties nuorempi kuin seitsemänkymppiseltä vaikuttava etupenkillä istunut miehensä. Onneksi olen tässä vaiheessa jo ehtinyt rauhoittua. Valitsen sanani tarkemmin kuin aioin ja aloitan kohteliaan varovaisesti toteamalla että kaikkihan me teemme virheitä liikenteessä ennenkuin valistan häntä siitä mitä tapahtui ja oli tapahtua, kuka oli tilanteessa väistämisvelvollinen ja kehotan häntä vastedes seuraamaan muuta liikennettä paremmin mikäli hän haluaa välttyä hänellekin varmasti epämiellyttävältä kokemukselta, asioinnilta vakuutusyhtiön kanssa ja mahdollisilta oikeudellisilta seuraamuksilta.

Selitykset noudattavat sitä normaalia kaavaa: "En minä huomannut ollenkaan", "Kyllä minäkin ajan polkupyörällä", "Minä aina varon autoja vaikka minulla on etuajo-oikeus" jne. Yritän tehdä hänelle selväksi ettei se mitenkään vaikuta siihen miten hän voi ajaa autolla, mutta en usko että se menee perille enkä jaksa enempää. Hänen miehensä on ollut koko ajan vaiti puuttumatta mitenkään keskusteluun. Toivotan heille molemmille hyvää päivänjatkoa ja kehotan nauttimaan keväästä ilman onnettomuuksia liikenteessä.

Nuo palautteen antamiset ei ole helppoja kummallekaan osapuolelle, mutta en olisi niin varma, ettei vaikuta eikä mene perille... joskus vaan siinä kestää jonkin aikaa että ihminen sulattaa yllättävän tilanteen annin. Voi tietysti kaikua kuuroille korvillekin toki.

Itse esimerkiksi vuosia sitten ajoin fillarilla törtösti, kun tulkitsin auton väistöliikkeen parkkiin menoksi, ja sitten sieltä auton ikkunasta huudettiin myöhemmin ohi mennessä palautetta, että vähän varovaisemmin voisi ajaa... ajelin siinä vain muina naisina eteenpäin mutta otin kyllä ohjeesta onkeeni sillä kadulla liikkuessani jatkossa.

Eilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
    No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.
    Ain kaipaan mä sinne missä olimme silloin kun olimme siellä missä mäkin olin - H. Hopo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti N-Man Katso viesti
    Eilen töistä palatessa konkretisoitui hyvin ne ikäihmisen havaintokyvyn rajat kun olin kävellä suoraan yhden mummelin ajaman autoa alle. Olin siis ylittämässä katua suojatien kohdalla kun samaan aikaan pieni punainen auto lähestyi lähes kävelyvauhtia. Oletin luonnollisesti että kuljettaja huomaa minun tuloni suojatielle varsinkin kun vauhti oli niin hiljainen. Puolessa välissä suojatietä oli kuitenkin pakko pysähtyä kun huomasin että ratin päälle kumartunut vanhempi rouvashenkilö ei millään tavalla noteerannut olemassaoloani vaan tuijotti intensiivisesti suoraan eteenpäin ja vähän matkan päässä olevaa risteystä. Samalla hitaalla vauhdilla hän tyynesti rullaili editseni varmaankin missään vaiheessa huomaamatta että seisoin siinä lähes keskellä katua.
    No ymmärrän että se risteys oli paljon jännittävämpi kuin yksi jalankulkija mutta askarruttamaan jäi että missä vaiheessa hän olisi minut huomannut jos olisin vain tyynesti jatkanut kulkuani suojatiellä.
    Jos olisit kaatunut konepellille, siinä olisi se hetki, kun havainto tapahtuu. Jos taas auton alle, havainto tapahtuisi tulevaisuudessa, kun joku huomauttaa mummolle mukana raahautuvasta raadosta tai jos et raahaudu, ei havaintoakaan tapahdu. Korkeintaa murpatusta huonosta tienpidosta. Suurten ikäluokkien vanhetessa, pelkään kertomasi tilanteen arkipäiväistyvän.

nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

Tämä tapahtui lähiön kaduilla mutta hyvin liittyy edelliseen ja miten nämä ikä ihmiset liikkuu paikallisilla kevareillakin.
    Kävelin ajoradan vasenta reunaa kohti lähikauppaa ja samalla seurasin edessä toikkaroivaa rouvaa. Tie oli välillä tasaisessa jäässä/lumessa, välillä oli sulia ja märkiä kohtia. Rouva eteni pääsääntöisesti oikeaa, eli väärää reunaa. Huippu oli päässä ja kertaakaan ei katsonut taakseen kun vaelteli keskitien ja oikean reunan välillä. Ei edes ylittäessään kadun kahteen kertaan.

Melkein tämän käytöksen voisi ymmärtää keskellä yötä kevarilla mutta ei arkena kohtuu vilkkaalla kadulla.

Olettaako nämä muka kuulevansa jos takaa tuleekin fillari sallittua 30:n vauhtia tai vaikka vaimo hybridillä EV-moodissa ja näin välttää silloin poukkoilua alle.
    Kadulla kun on turha olettaa että omista velvollisuuksiaan voi tinkiä ulkoistamalla ne muille kadulla liikkuville.

Minulla ei ollut mitään vaikeuksia kävellä koko matkaa vasemmassa reunassa ajoneuvoille ennustettavalla tavalla.

Täällä taitaa kohta kaikki jalan kulkevat tarvita järkevää aikuista saattajaksi kun kotoaan poistuvat ihmisten ilmoille...

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ...
    Ajoin hyvää hyvyyttäni ajoradan oikealla puolen kulkevaa kelviä (enkä ajorataa kuten tällä kohtaa varsin usein teen, nopeusrajoitus on matala ja tie leveä) kun henkilöauto kääntyy suoraan eteeni.
    ...
    Tällaista sattuu itselle ihan viikottain. Viimeksi tänään. Ei toki tarvitse äkkijarruttaa, kun itse osaa varautua siihen, että kääntyvä auto ei tule väistämään. Pahimmillaan vieressä kulkeva auto ei ole edes näyttänyt vilkkua kääntyessään risteyksessä eteeni. Tuntuu, että risteyksissä joutuu pyöräilijänä olemaan ihan ylivarovainen.

Hyvä, että annoit palautetta.

Muutenkin olen huomannut, että vilkku jää hyvin usein autoilijalta näyttämättä. Täällä Helsingissä lähes päivittäin näkee, ettei vilkuteta risteyksessä kääntyessä. Mikähän siinä...

Ajelin varhain aamulla hiekan peittämää kelviä renkaat rapisten, kun saavutin edelläkulkevan sauvakävelevän pariskunnan. Kilautin kelloa kahdesti, kilautin uudelleen, kilautin kolmannen kerran aivan pariskunnan takana ilman mitään vaikutusta. Vedin takajarrua lukkoon renkaan rapistessa hiekalla, jolloin herrapuolisko vilkaisi taakseen, siirtyi hätäiseen lähemmäs puoliskoaan ja huudahti "Olihan se polkupyörä".

Olivat lienee ehtineet taakse vilkaisun sijasta väitellä, voiko kirkas kilahdus tulla polkupyörästä vai ei....

Pirikellon äänestä vaikeempi erehtyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti

Et sitten suutas saanu aiki?
    Avaan sen tarvittaessa toisin kuin muutamat, joilla se ei pysy kiinni lainkaan.

Osin ehkä omaa mokaa tämä läheltä-piti-tilanne, mutta tuli lähdettyä ohittamaan jotain noobin oloista sähköfillaristia juuri ennen kuin vasemmalle tulee pieni pyörätie. Käytännössä kovin harvoin tuonne kukaan on halunnut, ehkä pari kertaa vuodessa, mutta eikös tämä fillaristi päätä vetää klv:n vasempaan sivuun kääntyäkseen samalla kun olin ohittamassa. Mitään häslinkiä ei olisi tapahtunut jos tämä olisi pitänyt ajolinjansa, olisin metrin tai parin etumatkalla ehtinyt ohitse, mutta tuo oli totaalisen yllättävä liike, että tehdään ajolinja mahdollisimman jyrkäksi siirtymällä sisäkurviin ennen kurvia... Jotain kellosta huusi takana, mutta itse pitäisin myös suuntamerkkiä ja oikeaoppista ryhmittymistä ihan toivottavana tällaisten välttämiseen. Näitä pikkuteitä noiden kelvien varressa on, ja joskus vaan unohtaa että kerran-pari vuoteen joku sinnekkin saattaa haluta....

Tänään autoilija tuli eteeni parkkipaikalle kääntyessään. Hänen ajettuaan parkkipaikalle kysyin, että huomasiko hän ollenkaan minua. "Sori, joo huomasin, mutta liian myöhään." Vaikutti kuitenkin olevan oikeasti pahoillaan, enkä mieltäni asiasta sen kummemmin pahoittanut. Aamuisia työmatkan kiireitä varmaan molemmilla.

Tuosta väistämättömyydestä tuli mieleen tämä paikallinen lentokentän risteys https://www.google.fi/maps/@60.50900...7i13312!8i6656

Kuvassa näkyy huonosti, mutta risteykseen saavuttaessa on kohtuu vauhdikas alamäki. Lisäksi mäki ei ole enää rempassa eli oikeassa reunassa kulkee hyväkuntoinen kelvi. Mäen päällä on jonkinsortin tavaraliikenneterminaali, joten rekkaliikennettä on melkoisesti.
    Hauskan kyseisestä risteyksestä tekee juuri mäkeä alas ajavat oikealle kääntyvät rekat ja kuorma-autot, joiden alle saisi lintattua itsensä tasan joka kerta, kun sellainen risteykseen osuu, koska eivät koskaan noudata kääntyvän väistämisvelvollisuutta. Sinänsä aika törkeää, koska "päälle" kääntyvät rekat ainakin mun tapauksessa ajavat aina musta ohi ennen risteystä, joten mun läsnäolon ei pitäisi tulla yllärinä. Lisäksi nykyrekoissa tuon oikean takaviiston ei EU-määräysten ja peilitysten takia pitäisi enää olla kuollut kulma.

Eipä se sinänsä mua toisaalta haittaa, koska ko. risteykseen on kuitenkin pysähdyttävä lähes joka kerta risteävän liikenteen vuoksi. Silti mielenkiintoista kuinka väistämisvelvollisuus sivuutetaan tuossa aina niin suvereenisti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tietäjä Katso viesti
    Ajelin 6h kelviä cyclolla ja voi ***** valottomien määrää. Ilmeisesti kansalaisilla rahat on niin tiukassa ettei taivu 20€ valoon keulille. Mikä on pakollinen lain mukaan. Jos olisin poliisi niin laittaisin ratsian kelville ja kunnon sakko kouraan valottomille. Ja jos leuat alkavat loksumaan niin pamppua oikein reilusti ja nujumaan yöksi putkaan.
    En sitten sanonut tätä ääneen, mutta kun TLL 36§ mukaisesti "Moottorikäyttöisessä ajoneuvossa on aina ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja." niin joskus toivoisi, että sana "Moottorikäyttöisessä" puuttuisi tuosta. Ajovalo tekee todella paljon näkyväisyydelle, eikä sen tarvitse olla (päiväsaikaan) edes 20€ valo. Näen kyllä, mutta nopeissa tilanteissa huomaa helpommin valollisen. Valo siis herättää huomion.

Eilen Haminassa tuli pyörätiellä pyöräillessäni nuorison edustaja vastaan fillarilla - ilman käsiä alamäkeen keskellä pyörätietä. Fillari vaeltaa ehkä tuollaista metrin laajuista kaarta sivusuunnassa, ajajan huomio 100-prosenttisesti puhelimessa, jota tietenkin kannatellaan kaksin käsin. Siinä pisti miettimään, että kumpaan suuntaan tässä nyt pitäisi yrittää hieman väistää, ettei rysähdä. Eihän tuossa auta edes kellon soitto tai huutaminen, kun kuulokkeet korvissa mennään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Juuri sellaisia ne polku pyöräilijät monesti ovat. Itsekin ajelin eilen kevyen liikenteen väylää erään polku pyöräilijän perässä. Tosin sopivalla turvamarginaalilla. Hän oikaisi melkein kaikissa kevyen liikenteen väylän mutkissa vastakkaisen kaistan kautta. Vaikka juuri tuolla kevyen liikenteen väylällä ei ollut keskikatkoviivaa, niin ei kai lan kirjaimen mukaisesti saisi sillä tavoin ajaa vastaan tulevan liikenteen kaistalla?
    Eiks sullakaan muuta ruikuttamista oo...? Huh, huh!
    Ootko ikinä kuullut joustavasta liikenteestä ja ajosta?

Lontoossa on semmoinen sanonta kuin: "Keep calm and don't feed the troll."

Aamulla kun ajelin harjattua katkoasfalttia töihin nopeuden vaihdellessa 20-30km/h mietin, että on se onni, kun meillä on nuori kulttuuri ja talvinen routa. Ei ole museoviraston suojelemia vanhoja hevosteitä. Olisi rankkaa polkea päivittäinen työmatka tuollaisia Paris-Roubaix-tasoisia teitä...

Tähän täytyy kyllä sanoa että perkele. Toivottavasti kuva näkyy, en ole Facessa. Originaali on Hepon Facesta.
    Nuo betoniporsaat. Moni tuntuu olevan huolissaan, että miten tuosta fillarilla mahtuu, mutta mitenkä menis kinneri?
    Senttipeliä. Onko tuo aukko nyt aivan varmasti vähintään 125cm?
    Ulkopaikkakuntalaisille kerrottakoon, että kyseessä on yksi Helsingin pyöräilyn pääreiteistä. Valtasuoni.

https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater

^Viime perjantaina kun ajoin tuosta, niin kiinnitin myös huomiota noihin betoniporsaisiin... ei ollut noin tiukkaa aikaisemmin, vaikka siitä nytkin pääsin ihan ok. Ei vaan näyttänyt pyöräreitiltä kauempaa, joten olisin voinut ihmetellä, jos en olisi aikaisemmin siitä mennyt. Ja oli tosi törkeän sotkuista, hirveät kasat tölkkejä.

Tällä viikolla menin kerran metroradan toisen puolen reittiä työmaan läpi ja oli kyllä semmoinen ränni sielläkin, että en olisi osannut valita sitä, ellen olisi nähnyt karttaa etukäteen ja muutamia kävelijöitä paikan päällä.

Itekki äimistelly sitä tölkkimerta tuossa jo hyvän aikaa. Kuuluuko kenties ao. lajiin ns. tunnelman luojana tms? Ei maar se mikään tilataideteoskaan ole? Oon varmaan vaan liian vanha tai jäärä tai jotain vielä vakavampaa, kun en tajuu.
    Ankka riitelee - Asiat eivät

Suvilahden pyöräreittihän menee virallisesti skedeparkin toiselta puolelta, eli keskustaan päin ennen sitä isoa asfalttilänttiä vasemmalle ja voimalaitoksen aidan vierestä. Voitte ehkä vinkata ryhmään siltä varalta että 5 v tjsp jälkeen noihin porsaisiin ei varmaan ole parannusta tulossa. Vielä kannattavampaa on itse asiassa ajaa heti Kuliksen sillan jälkeen suoraan Isoisänsillan suuntaan ja siitä sitten rantaa ja aitaa myötäillen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Suvilahden pyöräreittihän menee virallisesti skedeparkin toiselta puolelta, eli keskustaan päin ennen sitä isoa asfalttilänttiä vasemmalle ja voimalaitoksen aidan vierestä. Voitte ehkä vinkata ryhmään siltä varalta että 5 v tjsp jälkeen noihin porsaisiin ei varmaan ole parannusta tulossa. Vielä kannattavampaa on itse asiassa ajaa heti Kuliksen sillan jälkeen suoraan Isoisänsillan suuntaan ja siitä sitten rantaa ja aitaa myötäillen.
    Jos tuota edelliselle välilehdellekin laitettua karttaa katsoo (työmaan sivuilta, missä näkyy kokonaan), niin kyllä se reitti juuri tuosta menee? https://www.srv.fi/tyomaa/redi/liikkuminen Ja myös sieltä lähempää keskustaakin menee reitti. Itse kun olen jonkun toimivan väylän oppinut, niin seuraan sitä, kunnes menee tukkoon, koska en aja useinkaan tuosta ja eksymisen vaara aina on.

Kiitos vinkeistä ja seuraavan kerran kokeilen eteläisempää vaihtoehtoa, koska nuo purkkikasat oli aika ankeat.

Pitkästä aikaa avautumistarvetta: tänään klo 16 kieppeillä Helsingin Haagassa, Nuijamiestentie/Eliel Saarisentie liikenneympyrä: tulen etelästä herrasmiestahdilla ylitystä kohden ja näytän kädellä että tuosta olisi tarkoitus mennä. Autoilija katsoo aikeitani, ja kiihdyttää tahallaan eteeni pyörätien päälle. Jarrutan, kierrän auton takaa jalkakäytävän kautta ja jatkan itään. Herrasmies ajaa vierellä ja näyttää nyrkkiä avoimesta ikkunasta. Valistan että risteyksessä on kolmio autoille. Mies karjuu vastaan "haluutko pataan saatanan mulkku". Lopetan kommunikoinnin ja keskityn nauttimaan ajelusta auringossa.

^ Aina moista raivoa kohdatessani yritän muistaa ottaa aurinkoisimman ilmeeni ja toivottaa "Oikein Hyvää Päivänjatkoa Sinullekin!". Palkkio tulee joskus hyvinkin hölmistyneestä ilmeestä...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti HerraR Katso viesti
    Mies karjuu vastaan "haluutko pataan saatanan mulkku". Lopetan kommunikoinnin ja keskityn nauttimaan ajelusta auringossa.
    Anteeksi, kun itsekin olen vielä niin fiiliksistä keväisestä paisteesta, etten voi olla (epäuskoisesti) nauramatta tämmöiselle replikoinnille. Mikä ihme tuotakin kuskia oikein mahtoi vaivata?!!

Toisaalta, sinne Haagan suunnillehan juuri sammui yksi porukka autoonsa liikenneympyrään, ja toisaalla Helsingissä oli nukahdettu keskelle risteystä käynnissä olevaan autoon. Eipä koskaan tiedä, mitä aineita ratissa oleva on käyttänyt.

Mullakin tänään yksi nainen oikein polkaisi kaasua, että ehtii kääntyä kiertoliittymästä edestäni, mutta se nyt vielä meni nippa nappa niin, ettei ainakaan äkkijarruttaa tarvinnut.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •