HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 325 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 225 275 315 323 324 325 326 327 335 375 425 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.721 - 9.750 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Helsingissä on useammat valot, joissa kierto on yli minuutin ja niitä kun reitille osuu vaikka kolmet, niin säästöä tulee jo viisi minuuttia ja saahan alle jäävä pyöräilijä kuitenkin elää elämänsä loppuun asti.

    Munkkivuori - Soukka välillä olen päässyt pyörällä 11 minuutin valoissa seisoskeluun.
    Videolta toistettuna katsonut useammat Espoon valot, ja kierto on 1min 20sek useimmiten. Tuntuu toki pidemmältä fillarin selässä. Noita punaisella nuolivalolla oikealle kääntyviä kyllä näkee toisinaan tietyissä risteyksissä, ja joskus nuo valotolpat saattaakin olla sijoitettu niin että on mahdollista harhautua katsomaan väärää. Esim jos nuolivalot ja suoraan menevien valot on eroteltu omiin tolppiinsa, niin saattaa tuijottaa keskelle risteystä vaikka pitäisi katsoa suoraan oikealla yläviistossa olevaa tolppaa.

  2. #9722
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Meinasin jäädä pakettiauton alle kauppareissulla. Auto kurvasi pyörätien yli vauhdilla kääntyessään kaupan parkkipaikalle. Kuski tai repsikka tuli samaan kauppaan ja kysyin eikö nähneet. Sano että "ei nähny yhtään". Annoin asian olla kun eihän kaikille vaan voi mitään.
    Kurvasin kuitenkin parkkipaikalle pois lähtiessä ja kiersin kattomassa niiten auton lähemmin.
    Saavat nyt miettiä loppuillan ilmoitanko firmalle, (jonkin kattofirman auto), tapahtuneesta.

  3. #9723
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Eilen pääsi pelästyksen huuto. Liikenneympyrään tultiin auton kanssa samasta suunnasta, ja käännyin vasemmalle suuntamerkillä niin, että meidän väliin jää kolmio. Annan tietty pakostikin siinä väistämättömien mennä, mutta kun tämä melko pitkälle ajettuaan pysähtyi, niin lähdin pyörätien jatkeelle ja vielä heilautin kiitokseksi. Väliä autoon ei juurikaan ollut, kun tämä nostikin kytkintä. Huusin ja kurvasin vastakkaiseen suuntaan kiertäen liikenteenajakajan ympyrän puolelta, ja ehkä huuto sai aikaan sen, että auto jarruttikin uudestaan eikä osuttu. Siinä sitten vasta tajusin, että auto kai väistikin ympyrässä ollutta autoa, joka kuitenkin kääntyikin ja siksi kytkimen nosto todennäköisesti katsomatta oikealle.

    Nuo kohdalla kytkintä nostavat ovat kyllä pelottavia, kun ei ole enää aikaa tai tilaa juuri mitään tehdä. Tässäkin itselle tilanne tuli sen verran äkkiä, että tein virhearvion. Olin jo valmistautunut antamaan auton mennä, koska väistämishaluja ei tuntunut olevan, mutta sitten viime tingassa kun tilaa tulikin, niin jatkoin ja meinasi käydä huonosti.

  4. #9724
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti oem Katso viesti
    Saavat nyt miettiä loppuillan ilmoitanko firmalle, (jonkin kattofirman auto), tapahtuneesta.
    Eihän siinä mitään häviä vaikka muistuttaisi firman pomoa siitä että - kenties vastoin yleistä käsitystä - kaikki fillaristit eivät ole persaukisia tai joitain vihervasemmistolaisia kommuunieläjiä vaan he voivat aivan yhtä hyvin olla omakotitaloasujia tai taloyhtiön hallituksen puheenjohtajia. Urakasta päätettäessä sinänsä asiaankuulumattomatkin pikkuasiat voivat ratkaista ja työntekijöiden liikennekäyttäytymisen aiheuttama huono mainekin voi kantaa kauas.

    PS Mä en ole kumpikaan, mutta jos olisin, en (noin esimerkkinä; firmojen nimet on poimittu tien päältä) laittaisi edes tarjouspyyntöä Deletelle mutta Viemäripalvelu veisi muuten tasaväkisen kisan.

  5. #9725
    Kiertoliittymät ovat perseestä. Koska (1) läheskään kaikki autoilijat eivät tunne väistämisvelvollisuuksiaan, (2) jos tuntevat, eivät välitä niistä tai kuvittelevat "ihan hyvin ehtivänsä", (3) ne ovat usein rakenteellisesti sellaisia että autoilija voi inhimillisesti erehtyä luulemaan ettei pyöräilijä ylitä ajorataa ja (4) autojen liikkeestä ei pysty luotettavasti päättelemään (a) aikooko kuski noudattaa väistämisvelvollisuuttaan eikä (b) onko kuski edes huomannut pyöräilijää vai onko hän vain väistämässä toista autoa tms.

    4b lienee tosiaan noista ilkein ja yllättävin. Nyt saattoi käydä myös niin että kun heilautit kättäsi kiitokseksi, autoilija tulkitsi sen haluamallaan tavalla eli pyöräilijän pysähdysmerkkinä. Ehkä epätodennäköistä, mutta luulen että mulle on kerran käynyt niin - ja siksi kiitänkin vasta jälkeenpäin ja selvällä käsi lippaan -eleellä. Sen sijaan näytän terävällä viittauksella ajosuuntaani että tästä menen ensiksi minä.

    Kaikkein ikävintä ja hankalinta on kääntyminen ajoradan oikealta puolelta vasemmalle puolelle kiertoliittymän sisääntulon kohdalla. Autoilija joka kiivaasti haluaa päästä kiertoliittymän sisälle näkee vain kiertoliittymässä jo olevat ja sinne tulossa olevat autot eikä halua "menettää vuoroaan" pysähtymällä jonkin fillaristin takia joka kaiken lisäksi "kääntyy yllättäen" "näyttämättä suuntamerkkiä".

  6. #9726
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    32
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kiertoliittymät ovat perseestä. Koska (1) läheskään kaikki autoilijat eivät tunne väistämisvelvollisuuksiaan, (2) jos tuntevat, eivät välitä niistä tai kuvittelevat "ihan hyvin ehtivänsä", (3) ne ovat usein rakenteellisesti sellaisia että autoilija voi inhimillisesti erehtyä luulemaan ettei pyöräilijä ylitä ajorataa ja (4) autojen liikkeestä ei pysty luotettavasti päättelemään (a) aikooko kuski noudattaa väistämisvelvollisuuttaan eikä (b) onko kuski edes huomannut pyöräilijää vai onko hän vain väistämässä toista autoa tms.

    4b lienee tosiaan noista ilkein ja yllättävin. Nyt saattoi käydä myös niin että kun heilautit kättäsi kiitokseksi, autoilija tulkitsi sen haluamallaan tavalla eli pyöräilijän pysähdysmerkkinä. Ehkä epätodennäköistä, mutta luulen että mulle on kerran käynyt niin - ja siksi kiitänkin vasta jälkeenpäin ja selvällä käsi lippaan -eleellä. Sen sijaan näytän terävällä viittauksella ajosuuntaani että tästä menen ensiksi minä.

    Kaikkein ikävintä ja hankalinta on kääntyminen ajoradan oikealta puolelta vasemmalle puolelle kiertoliittymän sisääntulon kohdalla. Autoilija joka kiivaasti haluaa päästä kiertoliittymän sisälle näkee vain kiertoliittymässä jo olevat ja sinne tulossa olevat autot eikä halua "menettää vuoroaan" pysähtymällä jonkin fillaristin takia joka kaiken lisäksi "kääntyy yllättäen" "näyttämättä suuntamerkkiä".
    Allekirjoitan ensimmäisen kappaleen täysin. Etenkin kiertoliittymät, jotka ajoradan käyttäjä voi ajaa käytännössä "läpi" tekemättä kummoisia kääntöliikkeitä ovat hanurista. Tähän taisitkin tuolla (3)-kohdalla osittain viitata. Tästä esimerkkinä Kuopiossa Saaristokadulla oleva liittymä, jonka etenkin talvisin voi ajaa käytännössä läpi kun poistuu ensimmäisestä liittymästä: Google-maps.

  7. #9727
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Vähän keventävänä offina tähän sinänsä vakavaan asiaan, mitähän tuo Kuopion ympyrän taideteos esittää? Jotain kyykkypaskalla olevaa säikähtänyttä jänistäkö?

  8. #9728
    Liittynyt
    04/2004
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    514
    Vielä lisäys tuohon kuovipolun hienoon listaan koskien kiertoliittymiä:
    pyöräilijän kannalta olisi lisäksi mukavaa, jos autot käyttäisivät poistuessaan kiertoliittymästä vilkkua
    niin tietäisi yrittävätkö tulla päälle ja osaisi varoa niitä paremmin. Mutta kun ei niin ei.
    Varsinkin noilla kovaa risteykseen tuleville on ongelmia myös vilkun käytön kanssa.
    Tapani cycling > Quest - Catrike - Van Nicholas audio > Hegel H160 - B&W CM10

  9. #9729
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kiertoliittymät ovat perseestä. Koska (1) läheskään kaikki autoilijat eivät tunne väistämisvelvollisuuksiaan, (2) jos tuntevat, eivät välitä niistä tai kuvittelevat "ihan hyvin ehtivänsä", (3) ne ovat usein rakenteellisesti sellaisia että autoilija voi inhimillisesti erehtyä luulemaan ettei pyöräilijä ylitä ajorataa ja (4) autojen liikkeestä ei pysty luotettavasti päättelemään (a) aikooko kuski noudattaa väistämisvelvollisuuttaan eikä (b) onko kuski edes huomannut pyöräilijää vai onko hän vain väistämässä toista autoa tms.

    4b lienee tosiaan noista ilkein ja yllättävin. Nyt saattoi käydä myös niin että kun heilautit kättäsi kiitokseksi, autoilija tulkitsi sen haluamallaan tavalla eli pyöräilijän pysähdysmerkkinä. Ehkä epätodennäköistä, mutta luulen että mulle on kerran käynyt niin - ja siksi kiitänkin vasta jälkeenpäin ja selvällä käsi lippaan -eleellä. Sen sijaan näytän terävällä viittauksella ajosuuntaani että tästä menen ensiksi minä.

    Kaikkein ikävintä ja hankalinta on kääntyminen ajoradan oikealta puolelta vasemmalle puolelle kiertoliittymän sisääntulon kohdalla. Autoilija joka kiivaasti haluaa päästä kiertoliittymän sisälle näkee vain kiertoliittymässä jo olevat ja sinne tulossa olevat autot eikä halua "menettää vuoroaan" pysähtymällä jonkin fillaristin takia joka kaiken lisäksi "kääntyy yllättäen" "näyttämättä suuntamerkkiä".
    En tiiä, missä päin Suomea elät ja pyöräilet, mutta meillä täällä 'varsinaisessa sivistysosassa' Suomea kyllä autoilijat osaavat ajaa kiertoliittymissä, niissä ennen liikenneympyröiksi nimitetyissä, ihan hyvin pyöräilijöitä huomioiden, oikein.

    Meidän pienessä maan kesäpääkaupungissa on toki vasta pari kiertoliittymää ja tulevana kesänä pari lisää. Ja meillä kyllä kävelijätkin päästetään suojatiellä menemään ihan sillee auton edestä... eikä torvi soi eikä perskuleet raikuna kuulu

    oisko sivistystasossa eroja eri puolilla Suomea? ...siis autoilijoiden kuin pyöräilijöidenkin osalta...

  10. #9730
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    ^Kun teillä siellä ei ole ongelmia, niin ei sitten varmaan meillä täällä tai missään muuallakaan voi olla. Itse koen kiertoliittymät paikoiksi, joissa kannattaa olla varovainen kaikilla liikkumismuodoilla. Kaikenlaista suhaajaa näkee noissa paikoissa, esim eilen näin kun bussikuski vilkutti ympyrässä vasemmalle..

  11. #9731
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Jos kiertoliittymä on riittävän kokoinen, se toimii paljon paremmin kuin perinteinen risteys. Meillä muutettiin useampi risteys kookkaiksi kiertoliittymiksi ja liikenne sujuu, eikä kolareita ole ollut. Jotkut eivät vieläkään tiedä, että liittymään ajaessaan ja poistuessaan tulee väistää kevyttä liikennettä, mutta ei ne tiedä sitä muuallakaan. Kiertoliittymässä pitäisi heikommankin kuskin pärjätä, kun ei tarvitse liittymään tullessaan seurata autoliikennettä kuin vasemmalta...jää aikaa kevyen liikenteen havainnointiin.

    Sellaiset pienten brittikylien liikenneympyrät (risteykseen maalattu halkaisijaltaan metrin täplä) puuttuvat onneksi Suomesta, mutta on meillä Lahdessakin Joutjärven kulmilla pari aika onnetonta kehitelmää.

    Se, että pitäisi vilkuttaa liittymää kiertäessään vasemmalle, olisi melkoinen parannus tieliikennelakiin lisättynä. Nyt liittymään tuleva tai kelviä pitkin ylittävä saa vahtia, jatkaako auto liittymän kiertämistä vai nakkaako edellsen ulosmenon jälkeen vilkkua oikealle.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  12. #9732
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Kiertoliittymät ovat perseestä. Koska (1) läheskään kaikki autoilijat eivät tunne väistämisvelvollisuuksiaan, (2) jos tuntevat, eivät välitä niistä tai kuvittelevat "ihan hyvin ehtivänsä", (3) ne ovat usein rakenteellisesti sellaisia että autoilija voi inhimillisesti erehtyä luulemaan ettei pyöräilijä ylitä ajorataa ja (4) autojen liikkeestä ei pysty luotettavasti päättelemään (a) aikooko kuski noudattaa väistämisvelvollisuuttaan eikä (b) onko kuski edes huomannut pyöräilijää vai onko hän vain väistämässä toista autoa tms.
    Niistä on tehty niin lopputöitä kuin tutkimuksia ja kiertoliittymän vika ei ole huono suunnittelu eikä autojen tietämättömyyt - toki harvoin niissä näkee pyöräilijän näyttävän suuntamerkkiä tai noudattavan poistuessaan väistämisvelvollisuuttaan.
    Hyvin suunniteltuina ja suunnitelman mukaan toteutettuna ne ovat hyviä ja ohjaavat oikeisiin tilannenopeuksiin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  13. #9733
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Munarello Katso viesti
    ^Kun teillä siellä ei ole ongelmia, niin ei sitten varmaan meillä täällä tai missään muuallakaan voi olla. Itse koen kiertoliittymät paikoiksi, joissa kannattaa olla varovainen kaikilla liikkumismuodoilla. Kaikenlaista suhaajaa näkee noissa paikoissa, esim eilen näin kun bussikuski vilkutti ympyrässä vasemmalle..
    En mielestäni väittänyt mitään muualla mahd olevista ongelmista. Kerroin vain, ett meillä päin ei moisia ongelmia ole.
    Eikä muuten se vasemmalle vilkuttaminenkaan mikään paha asia ole. Ilmoittaapa vain jatkavansa kierrosta... Mutt voihan sitä siitäkin purnata, jos tarve on ja riepoo

  14. #9734
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Niistä on tehty niin lopputöitä kuin tutkimuksia ja kiertoliittymän vika ei ole huono suunnittelu eikä autojen tietämättömyyt - toki harvoin niissä näkee pyöräilijän näyttävän suuntamerkkiä tai noudattavan poistuessaan väistämisvelvollisuuttaan.
    Hyvin suunniteltuina ja suunnitelman mukaan toteutettuna ne ovat hyviä ja ohjaavat oikeisiin tilannenopeuksiin.
    Varmasti hyviä autoilijoiden kannalta ja useimmiten parannuksia entiseen tavanomaiseen risteykseen verrattuna. Hyviä myös pyöräilijän kautta silloin kun voi ajaa tai vain ajaa itse ajoradalla ja kun autoilijat tällöin myös suhtautuvat pyörään ajoneuvona jolla on samat oikeudet (ja velvollisuudet).

    Kuvasin tässä koettua todellisuutta otsikon mukaisesti pyöräilijän näkökulmasta kelvillä ajaessa. En ole kuitenkaan ihan varmaa puhutko sinä yllä samasta tai pelkästään samasta asiasta.

    Muuten, olisi ihan kertauksen vuoksi hyvä tässä palauttaa mieliin kiertoliittymässä kelvillä ajavan pyöräililijän suuntamerkinanto- ja väistämisvelvollisuudet (a) ajoradalla ajavien suhteen, (b) jalankulkijoihin suhteen ja (c) muihin kelvillä liikkuviin pyöräilijöihin suhteen.

  15. #9735
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Sen sijaan näytän terävällä viittauksella ajosuuntaani että tästä menen ensiksi minä.
    Tuossakin kävi kerran niin että seuraaville kolmion takaa tuleville näytin stop -kämmentä, niin edellinen näki eleen siten, että näytän hänelle keskisormea. Ja meinasi sitten ajaa päälle kun poistui ympyrästä.

  16. #9736
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Varmasti hyviä autoilijoiden kannalta ja useimmiten parannuksia entiseen tavanomaiseen risteykseen verrattuna.
    Tänne ruuhka-alueille tehdyistä ja tutkituista kiertoliittymistä valtaosa oli huonosti suunniteltuja ja siksi vaarallisia kevyelle liikenteelle - eivät ne edes ole hyviä autoilijalle, jos joutuu joka aamu odottamaan poliisia jokaisessa kiertoliittymästä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  17. #9737
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Monesti nuo kiertoliittymät ovat sellaista kokoa, siis helvetin pieniä, että hyvä ajatus asiasta katoaa. Kun autoilija tulee tuollaiseen miniatyyriympyrään, niin siinä saa olla melkoisena kärppänä jos heti seuraavasta poistumistiestä erkanee. Eli nanosekunnissa sisään tullessaan täytyy muistaa laittaa vinkkari oikealle jos sen tarkoitus kerran on muita ympyrästä poistumisesta varoittaa. Suurimmalta osalta tuo koko homma unohtuu, jolloin kaunis ajatus menee totaalisesti munille..

  18. #9738
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Monesti nuo kiertoliittymät ovat sellaista kokoa, siis helvetin pieniä, että hyvä ajatus asiasta katoaa.
    Pienuus on hyvä asia ja kun lähdöt tehtäisiin riittävän jyrkiksi, niin nopeudet menisivät kerralla kohdilleen ja aikaa kaikkeen tarvittavaan olisi riittämiin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  19. #9739
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    66
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Eli nanosekunnissa sisään tullessaan täytyy muistaa laittaa vinkkari oikealle jos sen tarkoitus kerran on muita ympyrästä poistumisesta varoittaa.
    Yleensähän nuo ympyrät on merkattu jo kohtalaisen kaukaakin näkyvillä liikennemerkeillä joten ympyrään saapumisen ei tulisi olla kuskille kovinkaan yllättävää edes vieraassa ympäristössä. Toki joskus kuskilla saattaa mennä aikaa arvioida, poistuuko heti ensimmäisestä liittymästä, mutta luulisi siinä silti olevan monenmonta hyvää sekuntia suuntamerkin antoon jo ennen ympyrään saapumista, semminkin jos ympäristö on tuttua.
    Irrelevanttia jorinaa

  20. #9740
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Pienuus on hyvä asia ja kun lähdöt tehtäisiin riittävän jyrkiksi, niin nopeudet menisivät kerralla kohdilleen ja aikaa kaikkeen tarvittavaan olisi riittämiin.
    Ja aletaan kuskaamaan rahti pakettiautoilla, kun isommat ei mahdu ympyrästä läpi..

    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  21. #9741
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Pieni liikenneympyrä heikentää kevyenliikenteen turvallisuutta. Pienen liikenneympyrän läpi on mahdollista ajaa autolla vain hieman rattia kääntämällä ja vauhtia juurikaan pudottamatta. Vauhdin myötä unohtuu myös kevyenliikenteen väistäminen ympyrästä poistuttaessa ja havaintoaika kevyttäliikennettä kohtaan vähenee.

  22. #9742
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Volvo-Miess tukki viivoituksen tehokkaasti. Pysähdyin siihen viereen odottelemaan, että saa sen romunsa hevon vi... pois edestä. Ei paljon näyttänyt kiinnostavan, sillä lyhyt vilkaisu ja takaisin päiväunille. Lopulta sai vulvansa tooooodella verkkaisesti liikkeelle. Vähän tässä jo harkitsen, että jos menisin huomenna samaan paikkaan jalkamiehenä tukkimaan autoliikennettä kameran kanssa katsomaan, kauanko menee ensimmäiseen autoilijan suorittamaan tapon yritykseen.

  23. #9743
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Tuo kiertoliittymä, missä tämänviikkoinen säikähdykseni tapahtui, ei risteyksenä ole kuitenkaan heikoimmasta päästä. Googlemapsista voi kurkata taivasperspektiivistä nykytilannetta ja maan tasalta entistä järjestelyä: https://goo.gl/maps/BohCG5qXg3S2 .

    On totta, että etenkin ruuhkaisempaan aikaan ajojärjestys aiheuttaa jonkin verran arpomista, mutta aikaisemmin tuossa ei ollut kevyen liikenteen ylitystä ollenkaan (paitsi kamikazeille, jotka tupsahtivat reunakivien yli muita fillaristeja varomatta) (ja tietysti pilvien tasalla olevaa siltaa pitkin). Fillarilla piti ajaa kuoppaan ja odottaa painonappivaloissa vihreää. Nyt on leveähköt väylät ja periaatteessa ajorataa kulkevat ovat väistämisvelvollisia, ja ylitysmahdollisuuden takia voi käyttää profiililtaan mukavampaa väylän puolta liittymästä asti.

  24. #9744
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nalho Katso viesti
    Monesti nuo kiertoliittymät ovat sellaista kokoa, siis helvetin pieniä, että hyvä ajatus asiasta katoaa. Kun autoilija tulee tuollaiseen miniatyyriympyrään, niin siinä saa olla melkoisena kärppänä jos heti seuraavasta poistumistiestä erkanee. Eli nanosekunnissa sisään tullessaan täytyy muistaa laittaa vinkkari oikealle jos sen tarkoitus kerran on muita ympyrästä poistumisesta varoittaa. Suurimmalta osalta tuo koko homma unohtuu, jolloin kaunis ajatus menee totaalisesti munille..
    Tähän on olemassa ihan helvatan hyvä vinkki:

    Aja hiljaa sinne liittymään, aja hiljaa siellä liittymässä ja aja hiljaa poistuessasi liittymästä. Edellä mainituissa kohdissa aika moni autoilija (valitettavasti) epäonnistuu pahoin ja täten aiheuttaa vaaratilanteita muille.

    Hiljaa ajaminen = niin hitaasti, että pystyt havainnoimaan muut ja suorittamaan tarvittavat toimenpiteet liittymässä

  25. #9745
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Kiertoliittymästä poistuva autolijat ja vasemmalle kolmion takaa kääntyvät autoilijat ja oikealta tulevat pyöräilijät ja väistämisvelvollisuuden noudattaminen ja sen noudattamisen osoittaminen, josta myös lukee tieliikennelaissa. Fillari on varmaan ainoa ajoneuvo, jolla sääntöjen mukaan ajaessa joutuu jatkuvasti toisten ajoneuvojen kuljettajien sääntörikkomusten kohteeksi. Ei muuta.
    A Gentleman will walk but never run

  26. #9746
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Näkisin myös, että turvallisesti toimiva liikenneympyrä vaatii sen, että siihen tulijoiden on hidastettava vauhti riittävän alhaiseksi. Eli suunnittelu pitää tehdä niin, ettei ympyrästä pääse ajamaan liian suoraan läpi.

  27. #9747
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^ Ei ole vaikutusta. Nykyaikaisella automaattivaihteisella nelivetoisella premiumautolla pystyy kiihdyttämään sujuvasti ulos liikenneympyrästä kuin liikenneympyrästä. Ei tuohon auta kuin valvonta ja valistus. Suunnittelussa voisi harkita korotettuja suojateitä ympyröihin, joissa on eniten kevyttä liikennettä.
    A Gentleman will walk but never run

  28. #9748
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Näkisin myös, että turvallisesti toimiva liikenneympyrä vaatii sen, että siihen tulijoiden on hidastettava vauhti riittävän alhaiseksi. Eli suunnittelu pitää tehdä niin, ettei ympyrästä pääse ajamaan liian suoraan läpi.
    Oma näkemys etenkin kaupunkien pienemmistä kiertoliittymistä on että pyöräliikenne voisi olla kaikkein järkevin toteuttaa omalla kaistallaan, tai ylipäänsä että se fillari siirtyy sinne ajoradan puoelle ympyrän ajaksi ja kiertosuunta pysyy samana autojen kanssa. Empiiristen kokemusten mukaan tosin vaatisi että noita ympyröitä olisi aika paljon että autoilijat sisäistäisi logiikan ja muistaisi siis katsoa palkin taaksekkin. Yhden kerran meinannut auto ajaa fillarin takaosan päälle, ja toisen kerran itse onnistuin jarruttamaan kun autoilja ajeli sokkona, kun olen ajellut ympyrän lävitse ajoradan puolelta. En näe kyllä näe että tilanne olisi parantunut jos olisinkin ajanut pyörätien puolelta, lähinnä pääsee hyppimään kanttareissa.

  29. #9749
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Voi ihme tota Kalasataman/REDIn työmaan kiertoa, kun pitää päästä Kulosaaren sillalle metroaseman tienoilta. Harvakseltaan kun menee siitä, niin ei kyllä tiedä, mistä reitti kulkee milloinkin. Viimeksi päädyin pohjoispuolelta kiertämään vaikka miten kaukaa, tosin silloin oli pimeää, joten en ehkä nähnyt suorinta reittiä.

    Tänään ajattelin siis alittaa Itäväylän metroaseman kohdalta, mutta siinä menikin paikoin todella kapea käytävä ja joku tiukka käännös oli heti alkuun. Jossain vaiheessa tuli vastaan kahden hlön kannossa oleva sohvakin, onneksi huilasivat ja kurkkivat kulman taakse juuri siinä . Olisikohan siitä saanut edes mennä fillarilla, mutta mistä muualtakaan olis päässyt.

  30. #9750
    Mulla on ollut siihen kaksi taktiikkaa: olen joko luottanut siihen että pääsen ajamaan jonkin reitit tuntevan perässä - tai olen käynyt SRV:n sivuilla katsomassa REDI-työmaan uutiset ja yrittänyt painaa sieltä löytyvän ajantasaisen kartan mieleeni. Selkeästi viitoituksella merkittyyn reittiin uskova ensikertalainen on kyllä ollut hukassa eikä ole vielä toisellakaan kertaa selvinnyt haahuilematta.



    Tosin kaikkialta muualta paitsi Kulosaaren sillalta tuleva saattaa eksyä tai joutua tekemään U-käännöksiä jo ennenkuin pääsee kartassa näkyvälle alueelle...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •