Jos kiertoliittymä on riittävän kokoinen, se toimii paljon paremmin kuin perinteinen risteys. Meillä muutettiin useampi risteys kookkaiksi kiertoliittymiksi ja liikenne sujuu, eikä kolareita ole ollut. Jotkut eivät vieläkään tiedä, että liittymään ajaessaan ja poistuessaan tulee väistää kevyttä liikennettä, mutta ei ne tiedä sitä muuallakaan. Kiertoliittymässä pitäisi heikommankin kuskin pärjätä, kun ei tarvitse liittymään tullessaan seurata autoliikennettä kuin vasemmalta...jää aikaa kevyen liikenteen havainnointiin.
Sellaiset pienten brittikylien liikenneympyrät (risteykseen maalattu halkaisijaltaan metrin täplä) puuttuvat onneksi Suomesta, mutta on meillä Lahdessakin Joutjärven kulmilla pari aika onnetonta kehitelmää.
Se, että pitäisi vilkuttaa liittymää kiertäessään vasemmalle, olisi melkoinen parannus tieliikennelakiin lisättynä. Nyt liittymään tuleva tai kelviä pitkin ylittävä saa vahtia, jatkaako auto liittymän kiertämistä vai nakkaako edellsen ulosmenon jälkeen vilkkua oikealle.
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
Kirjanmerkit