HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 324 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 224 274 314 322 323 324 325 326 334 374 424 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.691 - 9.720 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Tänään kävin hieman vähemmän mukavan keskustelun pyöräilijän kanssa. Itse olin kävellen liikkeellä. Pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin ja kääntyi yhdistetylle pyörätielle. Itselläni oli suuntana tämä jalkakäytävä. Sanoin pyöräilijälle, että siinä on jalkakäytävä ja vastaus oli perinteinen eli tässä on pyörätie. Sanoin uudestaan, että siinä on jalkakäytävä ja pyöräilijän perinteinen vastaus tähän oli jotain sen suuntaista, että etkö mahdu kulkemaan ja mitä haittaa tästä on. Tähän ihmettelin, että miksi keskustelemme minusta, kun sinä olit se, joka ajoi jalkakäytävällä. Tässä vaiheessa olin jatkamassa matkaa ja pyöräilijä rupesi huutamaan, että hyvä, että jatkat matkaa. Tässä vaiheessa tietenkin pitää kääntyä takaisin... Ja tästä se pyöräilijä oikein innostui: hän heitti pyöränsä lumihankeen ja tuli kävellen minun naamani eteen selittämään, että jatka nyt matkaa. Lopuksi haukkui minut sekopään näköiseksi ja oloiseksi. Tässä vaiheessa minun piti vielä kysyä, että kumpiko meistä on sekopää: se joka tulee esittämään uhkauksia vai se joka sanoi aluksi ainoastaan, että tässä on jalkakäytävä. Pyöräilijän mielestä minä olin edelleen se sekopää. Tämä voi pitää hyvinkin paikkansa mutta en ollut ainoa sekopää tuossa keskustelussa...

Koska tälläkin foorumilla on monesti ihmetelty minunkaltaisia, jotka huomauttelevat joidenkin virheistä, niin tässä yksi näkökulma aiheeseen liittyen: Tuo risteysalue, jossa tämä mielenkiintoinen(?) keskustelu käytiin on sellainen, että yli 90% Veturikadun pyöräilijöistä ajaa sitä jalkakäytävää pitkin. Itse taas en edelleenkään suostu käyttämään sitä jalkakäytävää ja ajankin ajoradan oikeaa reunaa ja ylitän Lahdenperänkadun eli siirryn huoltoaseman puoleiselle pyörätielle suoraan eli siis en mene sinne kevyenliikenteen liikennevalojen kautta. Ja tämä tien ylitys on noin viisi kertaa ollut minulle varsin haastavaa eli olen juuri ja juuri ehtinyt kääntyvän ajoneuvon alta pois. Ja joka kerta autoilija on minut huomannut ja ruvennut huutamaan, että käytä sitä pyörätietä tarkoittaen siis Veturikadun jalkakäytävää ja Lahdenperänkadun ylittävää liikennevalo-ohjattua suojatietä. Kun siis melkein kaikki pyräilijät ajavat Veturikadun jalkakäytävää pitkin, niin autoilijatkin ovat oppineet, että siinä on oltava pyörätie ja rupeavatkin sitten fiksuina opettamaan ajoradalla ajavaa pyöräilijää pyöräilijän oikeasta paikasta liikenteessä.

Yksittäinen pyöräilijä jalkakäytävällä siis aika harvoin aiheuttaa mitään ongelmia mutta kun niitä jalkakäytäväpyöräilijöitä on siis vähintään 90% kaikista pyöräilijöistä, niin se voi aiheuttaa välillisesti jopa minun hengenlähdön. Niin lähellä on ollut kolari muutaman kerran tuossa! Ja mitä haittaa siitä on, että sanon tässä on jalkakäytävä? Ne ovat sanoja. Täytyy toki valitettavasti sanoa, että ei siitä kyllä mitään hyötyäkään ole, että sanon näin mutta ei se kyllä minun vikani ole, että jalkakäytäväpyöräilijät ovat niin tyhmiä. Kyllä tyhmä tyhmän tuntee!

http://goo.gl/dE6AJF

Liikenneviraston suunnitteluohjeen (11/2014 Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu) mukaan paikassa, jossa pyörätie vaihtuu jalkakäytäväksi, tulisi olla jalkakäytävän liikennemerkki. Mitäs jos laitat kaupungin virkamiehelle (tai kirjaamoon, ja pyydät ohjaamaan sopivalle henkilölle) pyynnön, että lisäävät tuohon liikennemerkin selvennykseksi.
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Liikenneviraston suunnitteluohjeen (11/2014 Jalankulku- ja pyöräilyväylien suunnittelu) mukaan paikassa, jossa pyörätie vaihtuu jalkakäytäväksi, tulisi olla jalkakäytävän liikennemerkki. Mitäs jos laitat kaupungin virkamiehelle (tai kirjaamoon, ja pyydät ohjaamaan sopivalle henkilölle) pyynnön, että lisäävät tuohon liikennemerkin selvennykseksi.
    Pyöräilijän tulosuunnassa jalkakäytävä alkaa tyhjästä eli sillä puolella katua ei ole ajoradan reunassa jalkakäytävää tai pyörätietä. Katsokaa kartasta, jos ja kun ette ymmärtäneet...

Lahdenperänkatu ja Veturikatu ovat eri suuntaisia katuja. Lahdenperänkadun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu risteyksenkin jälkeen yhdistettynä pyörätienä ja jalkakäytävänä. Veturikadulle käännyttäessä taas vastaan tulee jalkakäytävä. Pitäisikö siis tuon suunnitteluohjeen mukaan tähän laittaa jalkakäytävän liikennemerkki? Se tietysti selventäisi asiaa mutta ei toki vähentäisi jalkakäytäväpyöräilyä ollenkaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nassetäti Katso viesti
    Kyllä vaan itse jättäisin tämän tyyppisen valvonnan ja ojennuksen viranomaisten tehtäväksi. Jos nyt ei mitään selvittelyjä tapahtunutta onnettomuutta ole tapahtunut.
    Moi, minusta on täysin normaalia järjestäytyneeseen yhteiskuntaan kuuluvaa vuorovaikutusta, että asiallisesti voi sanoa mikäli joku rikkoo liikennesääntöjä tai muuten käyttäytyy pöhkösti, oli kyse sitten tietoisesta tai tiedostamattomasta toiminnasta. Ei se eläminen ja oleminen oikein suju ellei kyetä ilman poliisia kommunikoimaan näin yksinkertaisissa tilanteissa. Ilmeisesti äärimmilleen viritetty "individuaalinen" elämäntapa (ja kasvatus) tuottaa tällaisia raivopäitä, joiden ehdoilla ei voida kuitenkaan elää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mik@ Katso viesti
    Moi, minusta on täysin normaalia järjestäytyneeseen yhteiskuntaan kuuluvaa vuorovaikutusta, että asiallisesti voi sanoa mikäli joku rikkoo liikennesääntöjä tai muuten käyttäytyy pöhkösti, oli kyse sitten tietoisesta tai tiedostamattomasta toiminnasta. Ei se eläminen ja oleminen oikein suju ellei kyetä ilman poliisia kommunikoimaan näin yksinkertaisissa tilanteissa. Ilmeisesti äärimmilleen viritetty "individuaalinen" elämäntapa (ja kasvatus) tuottaa tällaisia raivopäitä, joiden ehdoilla ei voida kuitenkaan elää.
    Aivan samaa mieltä. Ja mitä harvempi puuttuu - sen voimakkaamminhan nämä vapaan kasvatuksen tulokset reagoivat. Kyllä kait normaalien ihmisten väliseen kommunikaatioon pitää olla kykyä. Sitä kun aletaan vielä pidätellä vastareaktioiden pelossa, on negatiivinen kierre valmis.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

tempokisu Guest
    ^ joo sori, joudun ajamaan fillarilla Hämeenkatua pienen pätkän oli se sitten talvella kävelytie tai mitä vaan, kun en voi jalkavamman vuoksi niin pitkää matkaa kävellä. Saa tulla sanoon, mutta ei vaan voi mitään, jotenkinhan sinne "töihin" on päästävä. Hyvin rauhallisesti ajan.

Kesällä etsiskelin CityTerveyden röntgenpaikkaa, ja joo, taas hiljakseen seikkailin jalkakäytävällä. Siinä joku sanoi että "ajetaan oikein kilpapyörällä jalkakäytävällä", johon totesin ettei tämä ole kilpapyörä ja etsiskelen em. paikkaa, en löydä sitä jos ajan tuolla toisella puolella autotiellä. - kyseinen paikka löytyi vasta aika monen kyselyn jälkeen, enkä suosittele - tulee vain vastaus, mutta mistään ei näe niitä röntgenkuvia.

Ja mitä tuohon tulee kun asiallisesti tai tavallisesti jotain asiaa kysyy ja tulee vastaukseksi "näyttää etusormella päätä" ookko vähän päästäs sekaisin, niin onko se kotikasvatuksen puutetta...vai olisiko se vaan että jäi noi lääkkeet ottamati... ( ihan mua vanhempi naishenkilö näin mulle vastaa työpaikalla) mun mielestä se on kyllä työpaikkakiusausta, ja oon todennu että se on heikomman henkilön ainut tapa yrittää päteä. Ja ihan sama liikenteessä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Lahdenperänkatu ja Veturikatu ovat eri suuntaisia katuja. Lahdenperänkadun yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä jatkuu risteyksenkin jälkeen yhdistettynä pyörätienä ja jalkakäytävänä. Veturikadulle käännyttäessä taas vastaan tulee jalkakäytävä. Pitäisikö siis tuon suunnitteluohjeen mukaan tähän laittaa jalkakäytävän liikennemerkki? Se tietysti selventäisi asiaa mutta ei toki vähentäisi jalkakäytäväpyöräilyä ollenkaan.
    Tuon ohjeen mukaan pitäisi laittaa merkki ja kyllä, aivan varmasti vähentäisi jalkakäytäväpyöräilyä radikaalisti. Tuokin mainitsemasi tapaus oli varmasti niin kärkäs, kun joko tajusi vasta huomautettuasi olevansa väärässä, tai tiesi sen jo etukäteen. Toki taisi lisäksi olla vähän avohoitopotilaan vikaa, mutta anyway.

Toki riippuu paljon paikasta, mutta kyllä itseäkin eniten ärsyttää jalankulkijoiden näsäviisaat kommentit, kun juuri itsekin tajuaa, että jahas eipä täältä taidakaan pyörätien merkkiä enää löytyä. Tai muulla tavalla paskainfran vuoksi ajaa tahallaan vaikka jokusen kymmenen metriä jalkakäytävää, jos vaihtoehtona on vilkkaan ajoradan ylitys ja ison risteysalueen ylitys ajoneuvojen seassa (valitettavasti ei vain teoriaa...). Siinä infraa kirotessaan onkin todella vastaanottavaisessa mielentilassa kuuntelemaan näsäviisaita kommentteja. No, itse olen ainakin sen verran vielä tolkuissani, että olen vain lähinnä huikannut vastaan mahdollisimman vi**umaiseen sävyyn jotain "aijaa" tms. matkaa jatkaen ja mahdollista vastareaktiota noteeraamatta.

Tosin juuri tuossa paikassa en ymmärrä jalkakäytävällä pyöräilyä yhtään. Vielä vähemmän, jos siellä ihan jalankulkijoitakin liikkuu.

Tuntemattoman henkilön ojentaminen sanallisesti ei kuulu lähtökohtaisesti kevyen liikenteen väylällä liikkuvan velvollisuuksiin.
    Tästä ei liene epäselvyyttä eikä liene tarvetta hallituksen lakiesitykseen. Myöskään hyviä tapoja tai maalaisjärjen käyttöä ei velvoiteta kaiketi muussa yhteydessä kuin Joulurauhan julistuksessa, mutta silti niitä kannattaa hyödyntää oma-aloitteisesti.

^ JN75:n kertomassa kohdassa jalkakäytävällä pyöräilevät laskevat lisäksi vaarallisesti oikopolkua pitkin rautatiesillan alikulkuun. Olen kyseisessä kohdassa meinannut saada polkua alas tulevan pyöräilijän syliini, törmäys oli todella lähellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    ^ JN75:n kertomassa kohdassa jalkakäytävällä pyöräilevät laskevat lisäksi vaarallisesti oikopolkua pitkin rautatiesillan alikulkuun. Olen kyseisessä kohdassa meinannut saada polkua alas tulevan pyöräilijän syliini, törmäys oli todella lähellä.
    Tässä tuo Vepan mainitsema oikopolku. Muutaman kerran olen itsekin tullut tuolta sillan suunnasta ja yhtäkkiä eteen on tullut pyöräilijä. Näkyvyys on aivan minimaalista tuonne oikopolun suuntaan. Tuo oikopolku on suuren osaa vuotta joko märkä ja kurainen tai jäässä tai paksun lumen peitossa. En tiedä mikä siinä pyöräilijöitä ja kävelijöitä niin kiinnostaa. Aikasäästö on -10 sekunnista +10 sekuntiin eli ei siis mitään tai pahimmillaan siis miinusmerkkinen. Mutta säästö se on pienikin säästö. Olkoon vaikka negatiivinen...

http://goo.gl/UbDHr4

Taitaa olla sama paikka jossa joskus taannoin Tempokisuun törmäsi tuota polkua alas paahtanut pyöräilijä?

Tänään vähän ennen puolelta päivin kolme kovaa polki rinnakkain huimaa melkein kahdenkympin vauhtia nuuksiontiellä. Huomaavaisina pyöräilijöinä eivät halunneet häiritä kevyenliikenteenväylän kulkijoita ja huolehtivat samalla, että autoilijat pitivät nopeutensa alhaisena. Hienoa, että näitä pyöräilyn pr-airueita riittää.

Eli siis kevyen liikenteen väylällä, johon risteytyy polku ajavat polku pyöräilijät vaarallisesti? Olisikohan mahdollista laittaa asiaan hallinnoivaan tahoon palautetta, jotta kyseiseen kohtaan laitettaisiin liikennemerkkejä. Olen hieman vastaavia nähnytkin poluilla. Monesti varoitetaan esimerkiksi risteävästä kelkka urasta tahi ladusta. Hirvivaaran merkkejä olisi ehkä syytä laittaa myöskin kevyen liikenteen väylille. Siten infra parantuisi ja polku pyöräilijät lisääntyisivät.
    Tuo "oiko"polku menee liikenneviraston hallinnoiman alueen läpi. Siellä yläpäässä oli muutama vuosi sitten laitettu este sen polun kohdalle. Siinä muistaakseni luki vielä, että yksityisalue läpikulku kielletty. Viisaat kävelijät ja pyöräilijät kiersivät tuon esteen ja käyttivät edelleen tuota polkua. Lopulta kaikkein viisain kävelijä tai pyöräilijä väkivalloin hajoitti sen esteen ja nyt siellä ei siis enää ole mitään estettä tai liikennemerkkiä muistuttamassa, että se polku ei ole laillinen reitti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyötypolkija Katso viesti
    Tuon ohjeen mukaan pitäisi laittaa merkki ja kyllä, aivan varmasti vähentäisi jalkakäytäväpyöräilyä radikaalisti.
    Ellei merkkinä ole ollut pyörätiealuemerkki, niin sen pyörätiemerkin vaikutusalue ei jatku muille kaduille tai edes risteyksen toiselle puolelle.
    Tuo ohje koskee vain silloin kun merkin voimassaolo halutaan päättää tiettyyn kohtaan, jossa se ei muutoin päättyisi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Ellei merkkinä ole ollut pyörätiealuemerkki, niin sen pyörätiemerkin vaikutusalue ei jatku muille kaduille tai edes risteyksen toiselle puolelle.
    Tuo ohje koskee vain silloin kun merkin voimassaolo halutaan päättää tiettyyn kohtaan, jossa se ei muutoin päättyisi.
    Tässä on pari hommaa:
    - Luulen että aika moni ei tiedä tätä sääntöä, koska:
    - Merkintä on usein puutteelista, jolloin loogisinta on monesti ajaa merkkaamattomallakin tiellä (ja siten opitaan väärin)
    - Puuttuvan kyltin metsästäminen huomattavasti hankalampaa kuin olemassa olevan merkin, etenkin kun kylttien sijoittelu ei ole kovin johdonmukaista, tai monesti sitä kylttiä ei voi edes järkevästi nähdä normaalissa ajonopeudessa.
    - Jalkakäytävän ja etenkin klv:n erottaminen toisistaan ei käytännössä onnistu muuten kuin kyltin avulla: tien väri, leveys ja katumaalaukset, reunakivet ym ei eroa useinkaan toisistaan, tai ole johdonmukaisia eri kuntien ja aikakausien välillä

Tuo jalkakäytävää osoittava merkki olisi siis ihan järkevä tunkata paikkoihin missä pyörätie päättyy. myös muita opaskylttejä ja katumaalauksia voisi käyttää osoittamaan jopa hieman ennakkoon että mitä on tulossa, jotta ei vaan yhtäkkiä huomaa nurkan takaa että pitäisi hypätä ajoradalle.

Ajoin eilen kevliä pitkin, kun keskellä väylää vastaan toikkaroi jokseenkin elämäänsä kyllästyneen näköinen vanhempi mies. Mietin hetken kummalle puolelle väistän ja päätin jatkaa oikeaa laitaa omaan kulkusuuntaan nähden. Vaan mitäpä tekee äijä muovikasseineen - hyökkää saman laitaan ja ojentaa vielä muovikassillisen ostoksia eteen ja alkaa huutaa jotain mistä en saanut selvää. En voinut tehdä enää tiukkaa käännöstä lumisen/jäisen kevlin takia (olisin kaatunut naamalleni tai mennyt päin äijää), joten päätin jarruttaa niin kovaa kuin tilanteessa kaatumatta pystyin ja ohjasin niin paljon oikeaan laitaan kuin lumipenkalta pystyin. Viime tingassa äijä veti kassinsa pois ajolinjaltani ja huutaa: "Perkele!"

En tiedä mikä siinä on, että nuo keskellä väylää toikkaroivat kilahtavat joskus niin pirusti siitä, että kevlillä kulkee muitakin.

Edit: Tämä äijä siis käveli.
    Kuutio muokkasi tätä : 24.02.2017 at 20.50

Veikkaan kelin aiheuttamaa pelkoa tai jotain ettei pysy pyörä hallinnassa tai se oma puoli kevlistä näyttää jostain syystä vaaralliselta...

Ei fillarointia, mutta samaa kevyttä liikennettä . Lähestyin aamulla suojatietä ja katsoin suoraan autoilevan rouvan silmiin. Pienintäkään elettä väistämisvelvollisuuden noudattamisesta ei tapahtunut, ennenkuin oikeasti olin yhden askeleen etäisyydellä ajoradan reunasta ja ottamassa askelta suojatielle. ABS rutisi, kun paniikkijarru pysäytti aivan suojatien reunaan.

Huokasten astelin auton edestä ja seurasin viereisellä kaistalla lähestyvän autoilijan meininkejä. Ei mitään. Pysähdyin tietä antaneen auton kulmalle ja katsoin kuinka Volvokuski päästeli penkkaa pölistellen suojatien eteen pysähtyneen auton ohi, käteni ojenuksen etäisyydellä minusta. Kuskilla silmät kauhusta levällään ja suu ammolaan. Vauhtia arviolta 60 km/h.

Sen yhden kadunylityksen aikana tekemistäni kahdesta pysähdyksestä ensimmäisen olisin voinut, kuivasta tienpinnasta johtuen, jättää tekemättä ja jäädä henkiin. Toisessa olisin takuuvarmasti joutunut pyytelemään anteeksi, koska auton peltiin olisi tullut kolhuja. Vai miten se meni ?

Jos olisin rekka, niin olisikohan kumpikaan autoilija tullut kolmion takaa risteykseen samalla tavalla väistämisvelvollisuudestaan piittaamatta...

Itsekin olin sunnuntaina samantyyppisessä tilanteessa. Yleensä kuskit ovat noudattaneet kiltisti sääntöjä, kun määrätietoisesti viestitän olevani tulossa. Tuli tämäkin vain mieleeni, kun poliisi oli ollut pojan päiväkodissa kertomassa suojatiesääntöjä ja poliisin mukaan suojatielle pitää taluttaa. Kun poika sitten kysyi, miksi me ajetaan pyörällä suojatielle, sai toiseenkin kertaan miettiä vastausta. Ei ole helppoa lapselle tuota sääntöviidakkoa purkaa, mutta ajokortillisten aikuisten pitäisi tietää, milloin pitää väistää.

Mulla oli sunnuntain lenkillä kaksi samanlaista tilannetta autoilijan toimien suhteen. Ekassa tapauksessa ajoin ajoradan viereistä väylää ja autoilija tuli oikealta suht reipasta vauhtia alamäkeen. Kyllä se auto pysähty kun minut huomattiin (liian myöhään) ja jarrua käytettiin, nokka tuli 0,5m suojatielle/jatkeelle. Näytin kädellä, että vähä rauhallisemmin vois tulla. Jotain liikettä sinne kabiiniin tuli. Jatkoin matkaa ja autoilija ajo rinnalle ja aukas ikkunan. Jotain se siellä huusi/sanoi, mutta en saanut selvää. Ehkä se kuuli kuitenkin mun huudon (aja hitaammin, kattele ympärilles, ei ole muita vaihtoehtoja uitun idiootti).

Toinen oli kiertoliittymässä. Tässä tapauksessa autoilija tuli sitten paljo paljo lujempaa (vasemmalta). Pakkohan sen oli jarruttaa kun tajusi, että en anna periksi. Näytin taas, että vähän rauhallisemmin kiitos. Nyt tuli vähä enempi käsiin liikettä ja huutoakin autoilijan toimesta. Harmittaa, että en tajunnut jäädä ns. tukkeeksi jatkeelle ja kysästä, että miten noin niinku meni toi homma sun mielestä. Toi on huono liittymä sen takia, että siinä on vain 2 ylitystä meille hitaammiin liikkuville ja juuri noihin ylityksiin tulevilla autoilijoilla on aikas hyvä näkyvyys muihin autoihin, joten jos näet että ei autoja etkä välitä muusta niin hanaa.
    Näkymä autoilijan vinkkelistä
    https://www.google.fi/maps/@60.16142...7i13312!8i6656
    juuri tuosta suunnasta autoilijat tulee aivan liian usein aivan liian lujaa

Ei *****na! Kaksi kertaa melkein tuli turpaan tänään autosta. Kahdessa peräkkäisessä risteyksessä Vanhan Turuntien varren kelvillä Espoossa autoilija lähti vasten punaista nuolivaloa kääntymään oikealle yli suoraan jatkavan kelvin kun jalankulkijalle, pyörille (ja suoraan ajaville autoille) syttyi vihreä. Pe***le - jotenkin vielä ymmärrän sen, että vahingossa voi syyllistyä oikealle kääntymiseen / kelvin leikkaamiseen pyörän eteen kun eteen palaa vain vihreä "ympyrä", mutta että painetaan punaista nuolta vastaan Molemmissa ehdin risteykseen ennen autoa ja onneksi jarrutti. Jälkimmäisessa pysäytin auton eteen ja osoitin punaisena palavaa valoa. Kaveri vaan pyöritti sormea ohimollaan - vissiin kertoi olevansa sekopää... Teki mieli tirvaista....
    Vaihtelevaa vastatuulta...

^Päivittäin näkee kun autoilijat vetää päin punaisia. En ymmärrä. Muutaman minuutin säästö työmatkassa voi maksaa pyöräilijän/kävelijän hengen.

Mikäs se nyt on punaista päin ajaessa, kun "en vaan nähnyt" -korttia käyttämällä selviää varmaan päiväsakoilla.
    www.club15k.com/SR

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Muutaman minuutin säästö työmatkassa voi maksaa pyöräilijän/kävelijän hengen.
    Paitsi että tuskin missään valoissa joutuu yli minuuttia odottamaan. Aika vain tuntuu odottaessa pitkältä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Paitsi että tuskin missään valoissa joutuu yli minuuttia odottamaan. Aika vain tuntuu odottaessa pitkältä.
    Helsingissä on useammat valot, joissa kierto on yli minuutin ja niitä kun reitille osuu vaikka kolmet, niin säästöä tulee jo viisi minuuttia ja saahan alle jäävä pyöräilijä kuitenkin elää elämänsä loppuun asti.

Munkkivuori - Soukka välillä olen päässyt pyörällä 11 minuutin valoissa seisoskeluun.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Turusta löytyi Merimiehenkadun ja Itäisen rantakadun risteyksestä liikennemerkki, jonka merkitystä piti toiseenkin kertaan jäädä miettimään. Lisäkilvessä lukee: "Pyöräilijän väistämisvelvollisuus - Cyclisten har väjningsplikt".

T-risteys on tasa-arvoinen, joten käsittääkseni kuvan suunnasta tultaessa pyöräilijä väistää vain vasemmalta tulevia autoilijoita. Siten lisäkilven viesti on harhauttava, vaikka siinä ilmeisesti onkin tarkoitus vain korostaa tätä väistämisvelvollisuutta. Luultavasti pyöräilijöistä suurin osa ajaa tuossa suoraan, kun autoliikenne kääntyy vasemmalle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Helsingissä on useammat valot, joissa kierto on yli minuutin ja niitä kun reitille osuu vaikka kolmet, niin säästöä tulee jo viisi minuuttia ja saahan alle jäävä pyöräilijä kuitenkin elää elämänsä loppuun asti. Munkkivuori - Soukka välillä olen päässyt pyörällä 11 minuutin valoissa seisoskeluun.
    Sörnäisten rantatien ylitys Haapaniemenkadun päästä on varmaan kolmen minuutin kierto. Voisi mitata joskus. Muitakin hitaita on.
    Stadissahan on monessa paikkaa niin, että sen yli minuutin kierron jälkeen pääset vasta keskikorokkeelle. Sitten uusi minuutin kierto.
    Monessa paikkaa on keskikoroke, ja valot eri rytmissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Turusta löytyi Merimiehenkadun ja Itäisen rantakadun risteyksestä liikennemerkki, jonka merkitystä piti toiseenkin kertaan jäädä miettimään. Lisäkilvessä lukee: "Pyöräilijän väistämisvelvollisuus - Cyclisten har väjningsplikt".

T-risteys on tasa-arvoinen, joten käsittääkseni kuvan suunnasta tultaessa pyöräilijä väistää vain vasemmalta tulevia autoilijoita. Siten lisäkilven viesti on harhauttava, vaikka siinä ilmeisesti onkin tarkoitus vain korostaa tätä väistämisvelvollisuutta. Luultavasti pyöräilijöistä suurin osa ajaa tuossa suoraan, kun autoliikenne kääntyy vasemmalle.
    Jos risteys on tasa-arvoinen (eli vasemmalta tulevilla ei ole kolmiota) niin sieltä tuleviin autoihin (ja pyöriin?) nähden pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus, ajoi pyöräilijä kuvan suuntaan tai vastakkaisesta suunnasta. Ei ole mitään oikealta tulevaa väistetaan, tämä toimii vain ajoradalla.

Mutta sitten kun samaan suuntaan ajava autolija kääntyy vasemmalle eli tuonne nurkan taakse tai vastakkaisesta suunnasta kääntyy oikealle eli nurkan taakse niin silloin autoilija väistää. Tähän tilanteeseen lisäkilpi on huono eli voisi poistaa ja laittaa ihmiset oppimaan liikennesäänöt.

Kun en tunne risteystä tarkemmin niin näillä mennään.

Kannattanee kirjailla Turun kaupungille. Tuolla merkillä ei ole mitään lainvoimaa vaan homma menee juuri niin kuin Tassu sanoo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tassu Katso viesti
    Jos risteys on tasa-arvoinen (eli vasemmalta tulevilla ei ole kolmiota) niin sieltä tuleviin autoihin (ja pyöriin?) nähden pyöräilijöillä on väistämisvelvollisuus, ajoi pyöräilijä kuvan suuntaan tai vastakkaisesta suunnasta. Ei ole mitään oikealta tulevaa väistetaan, tämä toimii vain ajoradalla.

Mutta sitten kun samaan suuntaan ajava autolija kääntyy vasemmalle eli tuonne nurkan taakse tai vastakkaisesta suunnasta kääntyy oikealle eli nurkan taakse niin silloin autoilija väistää. Tähän tilanteeseen lisäkilpi on huono eli voisi poistaa ja laittaa ihmiset oppimaan liikennesäänöt.

Kun en tunne risteystä tarkemmin niin näillä mennään.
    Bonuksena tosta mun mielestä puuttuu tuo merkintä toisesta suunnasta tullessa. Sieltä tullessa tosin näkee helpommin, että autoilta puuttuu kolmio.

Ois paljon selkeämpää ja helpompaa lätkäistä vaan kolmio autoille. Niin tuon kadun kaikissa muissakin t-risteyksissä on. Nyt tuossa tapahtuu kaikkea ihme sekoilua suunnilleen joka kerta, kun tuosta kuljen. Pysähdyn antamaan autoilijalle tietä, autoilija pysähtyy tuijotuskilpailuun ja joku toinen pyöräilijä paahtaa täysiä laput silmillä yli.

paikka siis tämä: https://www.google.fi/maps/@60.43925...7i13312!8i6656

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •