Tänään kävin hieman vähemmän mukavan keskustelun pyöräilijän kanssa. Itse olin kävellen liikkeellä. Pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin ja kääntyi yhdistetylle pyörätielle. Itselläni oli suuntana tämä jalkakäytävä. Sanoin pyöräilijälle, että siinä on jalkakäytävä ja vastaus oli perinteinen eli tässä on pyörätie. Sanoin uudestaan, että siinä on jalkakäytävä ja pyöräilijän perinteinen vastaus tähän oli jotain sen suuntaista, että etkö mahdu kulkemaan ja mitä haittaa tästä on. Tähän ihmettelin, että miksi keskustelemme minusta, kun sinä olit se, joka ajoi jalkakäytävällä. Tässä vaiheessa olin jatkamassa matkaa ja pyöräilijä rupesi huutamaan, että hyvä, että jatkat matkaa. Tässä vaiheessa tietenkin pitää kääntyä takaisin... Ja tästä se pyöräilijä oikein innostui: hän heitti pyöränsä lumihankeen ja tuli kävellen minun naamani eteen selittämään, että jatka nyt matkaa. Lopuksi haukkui minut sekopään näköiseksi ja oloiseksi. Tässä vaiheessa minun piti vielä kysyä, että kumpiko meistä on sekopää: se joka tulee esittämään uhkauksia vai se joka sanoi aluksi ainoastaan, että tässä on jalkakäytävä. Pyöräilijän mielestä minä olin edelleen se sekopää. Tämä voi pitää hyvinkin paikkansa mutta en ollut ainoa sekopää tuossa keskustelussa...
Koska tälläkin foorumilla on monesti ihmetelty minunkaltaisia, jotka huomauttelevat joidenkin virheistä, niin tässä yksi näkökulma aiheeseen liittyen: Tuo risteysalue, jossa tämä mielenkiintoinen(?) keskustelu käytiin on sellainen, että yli 90% Veturikadun pyöräilijöistä ajaa sitä jalkakäytävää pitkin. Itse taas en edelleenkään suostu käyttämään sitä jalkakäytävää ja ajankin ajoradan oikeaa reunaa ja ylitän Lahdenperänkadun eli siirryn huoltoaseman puoleiselle pyörätielle suoraan eli siis en mene sinne kevyenliikenteen liikennevalojen kautta. Ja tämä tien ylitys on noin viisi kertaa ollut minulle varsin haastavaa eli olen juuri ja juuri ehtinyt kääntyvän ajoneuvon alta pois. Ja joka kerta autoilija on minut huomannut ja ruvennut huutamaan, että käytä sitä pyörätietä tarkoittaen siis Veturikadun jalkakäytävää ja Lahdenperänkadun ylittävää liikennevalo-ohjattua suojatietä. Kun siis melkein kaikki pyräilijät ajavat Veturikadun jalkakäytävää pitkin, niin autoilijatkin ovat oppineet, että siinä on oltava pyörätie ja rupeavatkin sitten fiksuina opettamaan ajoradalla ajavaa pyöräilijää pyöräilijän oikeasta paikasta liikenteessä.
Yksittäinen pyöräilijä jalkakäytävällä siis aika harvoin aiheuttaa mitään ongelmia mutta kun niitä jalkakäytäväpyöräilijöitä on siis vähintään 90% kaikista pyöräilijöistä, niin se voi aiheuttaa välillisesti jopa minun hengenlähdön. Niin lähellä on ollut kolari muutaman kerran tuossa! Ja mitä haittaa siitä on, että sanon tässä on jalkakäytävä? Ne ovat sanoja. Täytyy toki valitettavasti sanoa, että ei siitä kyllä mitään hyötyäkään ole, että sanon näin mutta ei se kyllä minun vikani ole, että jalkakäytäväpyöräilijät ovat niin tyhmiä. Kyllä tyhmä tyhmän tuntee!
http://goo.gl/dE6AJF
Kirjanmerkit