Kiitoksia vaan oikein toimivasta kartasta, oruxmapin kanssa käyttelen Akaassa. Vanhassa retkeilykartassa ei ollut puoliakaan noista poluista.
Kiitoksia vaan oikein toimivasta kartasta, oruxmapin kanssa käyttelen Akaassa. Vanhassa retkeilykartassa ei ollut puoliakaan noista poluista.
Aika helppoo ton JOSM:in peruskäyttö on mutta jos ei ole koskaan mitään Cad-ohjelmaa käyttänyt niin itsekseen opettelu voi viedä vähän aikaa. Kun joku olisi selän takana opettamassa niin tunnissa varmaan oppii perushommat. Tai puolessa.
Joku on raivannut tämän polun pajukot Soukonvuoren eteläpuolelta. Polku on varsin ajettava nykyään.
https://www.openstreetmap.org/way/444143643
Sekin menee kyllä Soukonvuoren luonnonsuojelualueen läpi. Luonnonsuojelualueen rajat eivät ole näkyvillä, kun ilmeisesti kartassa oleva merkintä ei ole enää toimiva. Yritin korjata sitä, mutta mahtoiko onnistua. Alueen rajat löytyvät esim. tästä . Kaupungin nettisivuilla puistosta kerrotaan näin, mutta siinä ei kielletä pyöräilyä.
Suojelualue näkyy TK-kartassa, mutta ei arpokartassa.
Näyttää tosiaan boundary=protected_area olevan nykyään valittu tapa merkitä suojelualueet.
Näkyisiköhän se nyt, taisin onnistua tekemään "inner"-relaation suojelualueelle. Sitä pyöräilykieltoa, joka on merkitty kävelytien varressa olevaa tauluun, ei ole löytynyt mistään muualta. Olen etsinyt useammankin kerran netistä. Mutta polkujen raivausintoa on kyllä syytä hillitä alueen sisäpuolella.
Sen verran hipasin relaatiota, että laitoin suojelualuetta kuvaavan wayn rooliksi vielä innerin....hmmm Kangasalla Isolukossa on käytetty tägitystä leisure = nature_reserve ja silloin rajat tulevat näkyviin. Nykyisellä tägityksellä taitaa tulla harmaa tausta..
edit: lajittelen leisure avaimen...osm dokumentointi oli niin pitkä, että ei kyennyt lukemaan tähän aikaan....http://wiki.openstreetmap.org/wiki/T...protected_area
edit^2: kai sille sitten täytyy laittaa natural = wood tägi, jotta sisäänkin tulisi väriä. Landuse = forest kuulostaa liian teolliselle käyttötarkoitukselle luonnonsuojelualueellehttp://wiki.openstreetmap.org/wiki/Forest
Katselin noita itsekin eilen kun työstelin tyylitiedostoani ja näkyi olevan vähän sitä sun tätä käyttöä. Seitsemisessä on sekä leisure että boundary käytössä, Helvetinjärvellä puolestaan pelkkä boundary. Vaikkeivät toki ihan samaa aluetyyppiä tämän kanssa olekaan, mutta sama rendaus perus-OSM:ssä. Jälleen saanee varautua yhdessä asiassa viiteen käytäntöön.
Raivaus oli tehty alueen ulkopuolella heti rajasta alkaen. Suojelualueella onkin sitten aivan erilainen avoin metsätyyppi.
Nyt näkyy suojelualue hienosti perus-OSM:ssäkin. Mites, tuliko tämä suojelualue-keissi nyt hierottua hyväksi Suokonvuoren kohdalla vai onko siinä vielä turhia tageja tms.? Ts. voiko tätä käyttää jatkossa mallina suojelualueita lisätessä? Se ottaen huomioon, että suojelualueita on monenlaisia, mikä kait pitäisi ilmaista protect_class-tagilla.
Osaako joku sanoa mihin punaisen nuolen osoittama polku menee ja millainen se on? Tuonne meni useampia tuoreita jälkiä, mutta polku muuttui kovin pian ei niin houkuttelevaksi. Jäi kuitenkin mietityttämään. Entä onko sinisen nuolen osoittaman metsäautotien suunnalla ajettavaa polkua? Sinnekin meni jokunen tuore jälki.
![]()
_Jussi_ muokkasi tätä : 11.02.2017 at 20.02 Syy: pilkku paikoilleen
Ensimmäistä kertaa testailin tänään tätä Tampesterin alueen polkukarttaa käsi-Garminissa ja täytyy nostaa oikein ISO-ISO käsi kaikille projektissa
aikaansa uhranneille. Eipä tuo juuri helpompaa voi olla löytää ajettavia polkuja...![]()
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Olipas hyvät kartoituskelit tänään. Nyt kun lunta ei ole nimeksikään, niin paljastuvat hienosti kaikki sellaiset urat, missä ihmiset ovat tallustelleet, vaikka maasto ei olisikaan kovin kulunutta.
Onkos Kaupin gurujen mielestä tuota polkua nyt enää olemassa? On tainut jäädän taimikon raivauksen risujen alle,
https://www.openstreetmap.org/way/261677640
https://asiointi.maanmittauslaitos.f...22%3A100%7D%5D Koukkujärven ympäri ja peräkorpeen ja siitä vuorekseen menee nyt aika hyviä uusia talvipolkuja. Koukkujärven laskuojaa pitkin saisi hyvän talvipolun jos jaksaisi sahailla vähän puunrunkoja.
Vanha mutta lihava.
Do diin, nyt on vihdoinkin pitkäaikainen haave toteutunut, tosin vain talveksi. Tänään vihdoinkin puhkesi reitti Saarenmaantieltä uuden aukon lävitse voimalinjojen luokse, joka kulkee hirvien ruokintapaikan ohitse.... ihan turha selittää, kartta kertoo enemmän. Kyseinen reitti on nyt ajettu muutamaan kertaan läskillä ja kulkee osittain ojien jäällä. Näin ollen reitti on ihan varmasti täysin kulkukelvoton kesällä, kun kuormakone on kulkenut alueella mahaansa myöten viime kesänä. Merkkasin karttaa ihan ohuella polkuviivalla ja poistan polun, kun siinä kulku taas loppuu.
![]()
Tästä tulikin mieleen, että oliko noissa mtb:winter-tageissa jotain komboa väylälle, joka on ajettavissa vain talvella? Tyyliin suon tai lammen poikki vakituisesti samasta kohtaa menevä reitti. Surface=mud -tagia on sen verran laajalla skaalalla, ettei itsessään vielä oikein kerro. Toki aluetta tuntemalla ja maastopohjamerkintää katsomalla usein tajuaa. Koitin ketjuhaulla kalastella, mutta ei äkkiseltään pistänyt silmään niin laiskuus iski.
Toi olisi hyvä kun tulee tehtyä oikoreittejä soiden ja järvien yli.
Seasonal=winter olen käyttänyt tuollaisiin. En tiedä rendaako mikään kartta sitä järkevästi.
Ei ainakaan kumpikaan näistä tämän threadin kahdesta nykyisellään. Mutta jos on mielekkään laajalti käytetty niin kokolailla simppeli lisätä märän polun tyyliin overlayna, haalentamalla talvipolut kesäisin tmv. Eikä siinä, sen lisäämisessä mitään menetäkän vaikkei nykyisellään paljoa merkintöjä olisi. Ehkä niitä sitten ilmaantuisikin kun näkyisivät kartalla.
Minä näkisin kyllä vielä käyttöä sille talvikartalle (Winter Map).
Talvi polut muodostuvat aikalailla samoille paikoille. Voisihan sen lisätä tuonne "Garmin maps here" linkin taakse, jos ei siitä erityistä vaivaa tai haittaa ole.
Äkkiseltään googlattuna vaikuttaisi että Leaflet (skriptipaketti nettikartan taustalla) tukee läpinäkyvyyttä png:issä. Jos pitää paikkansa niin talvipolut voisi myös toteuttaa omana layerinaan napilla päälle ja pois kytkettävinä. Luultavasti nopeahko laskea, kun tietokannasta tarvitsisi hakea pelkkä polkudata, ja noita tuskin tarvitsisi kovin tiheään päivittää. Tämä olettaen että mapnik osaa rendata kartat läpinäkyvyyden kanssa, muutoin pitäisi jollakin poistaa tiilistä taustaväri. Joka tapauksessa muistaakseni viimeksi aiheen ollessa esillä oli kyseenalaistusta siitä, miten ajantasaisia/paikkansapitäviä nuo mtb:winter-tagit tuppaavat olemaan. Itsellä ei siitä juuri käryä.
Noniin, talvipolkulayer-teoriaa testattu. Pelkkien polkujen rendaus talvimäärittein nykyiselle Tampereen rajaukselle kesti viitisen minuuttia. Huom tietokannassa itsellä vain pienempi alue, mutta toisaalta tietokantahakua ei vielä ollut mitenkään optimoitu. Joka tapauksessa siis hyvin paljon perus karttarendausta nopeampaa, ja tiedostokokokin vaikuttaisi kohtuulliselta. Leaflettiin sai näppärästi napilla kytkettäväksi layeriksi. Alla vertailusarja jossa 1) tuttu peruskartta 2) peruskartta+talvipolkulayer [=pelkät polut ja läpinäkyvä tausta] 3) peruskartta+talvipolkulayer+latulayer. Tuossa siis on mtb:winter=1 paksuimmalla, mtb:winter=2 keskipaksulla ja merkkaamattomat pisteviivalla näin kokeeksi. Mtb:scale-värityksen kanssa vähän niin ja näin, kun sillä on puolensa talvellakin, mutta toisaalta oleellisinta nähdä selvästi kuinka tallattu reitti on.
![]()
Hyvin mielenkiintoinen testi!
Sent from my SM-A510F using Tapatalk
Osaisikos joku talvitagaaja valaista miten on käytetty merkintöjä mtb:winter=1/2 ja mtb:winter=yes? Arpon vanhasta kartasta (http://kartta.arpotechno.fi/kartta_winter.html) päätellen 1 on tiheään tallattu, mutta mites tuo yes, joka kyseisessä on samalla värillä kuin 2? 2 löytyy mm. Kaupin rantapolulta Tapatoranlahden eteläpuolelta ja yes samaisen itäpuolelta. 1 lähtee mm. UKK parkkikselta itään. Tulisiko talvipolkujen rendauksessa olettaa että 2=yes, eli todettu talvella ajettavaksi muttei kaiken tallotuin?
tuollain se on määritelty:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...71#post2144571
Onko nuo värit kiveen hakattuja? Sellainen käytettävyys kukkanen tullut pariin kertaan esiin, että vaikeusaste 4 ja 5 polut ovat hyvin lyhyitä ja värin ollessa hyvin lähellä 3. vaikeusastetta hukkuvat ne ikävän tehokkaasti Garminin ja selaimessa. Kaupissa muutamat paikat ovat mallia "metrin droppi ja pöpelikkö" joita tuskin kovin moni kuski ajaa. Pari kertaa on käynyt lähellä, että olen ajanut oranssia polkua ja sitten vetänyt liinat kiinni vaikeustason hieman pompsahtaessa. Näitä paikkoja ei montaa ole Tampereella, mutta oishan nekin kiva saada merkittyä "pidä hauskaa ja varo merkittävästi vaikeampaa kohtaa".
Voitaneen testailla hiukka räikeämpiäkin värejä, tai muita korosteita. Ainakin gepsin ruutu kun herkästi on mitä on. Ehkä noihin voisi ainakin garmin-versioon heittää jotain väkästä reunoille. Sen verti harvassa ovat että tuskin häiriöksi käyvät. Ja myrtillukselle kiitos linkistä.
mtb.no käyttää tämmöisiä värejä
En lähtisi pistämään värikarttaa uusiksi, koska vihreä-keltainen-oranssi-punainen on jo niin monelle tuttu, mutta nuo tasot 4 ja 5 voisi kait yhdistää joksikin "ei kuolevaisille". Kenties paksu musta?
En kanssa vihreästä punaiseen väliä vaihtaisi mutta noita paria viimeistä voisi katsella. Musta voi herkästi sekoittua yhteen sun toiseen kartalla, kun näissä on niin paljon muutakin kuin polut, mutta lilasta/liloistakin saanee erottuvamman/-t.
Kirjanmerkit