HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 79 / 136 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 29 69 77 78 79 80 81 89 129 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.341 - 2.370 / 4051

Aihe: Fat bike eli läskiä haussa

  1. #2341
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Laadukas ja edullinen läskipyörä on vaikea yhtälö. Jos läskipyörän välttämättä haluat, XXL:n läskipyörät voisivat olla varteenotettava vaihtoehto sinulle.

    Katselisin kuitenkin sinun kuvailemaasi käyttötarkoitukseen ennemmin täysjäykkiä maastopyöriä, joissa on tilaa 2.4" renkaille. Niissä on jo sen verran ilmatilaa, että saat sekä mukavuutta että kantavuutta. Laatu maksaa huomattavasti vähemmän tavallisessa maasturissa verratuna läskipyörään. Jos ensiasennusnavat- tai kehät antautuvat painon alla, ei niiden päivittäminen parempiin maksa uuden pyörän verran, kuten tekisivät läskipyörässä.

    Itselläni on tavarapyörä, jota säännöllisesti ajan noin 180kg yhteiskuormalla (minä + kaksi lasta kyydissä + mahdolliset muut mukana kulkevat tavarat). Pyörässä on Schwalben 1.75" renkaat pumpattuna noin 3 bar paineeseen. Näillä renkailla olemme ajaneet jopa helppoja metsäpolkuja ilman että kivet lyövät vanteisiin. Toki hitaasti ja varovasti on menty. Mutta veikkaan siis että 2.4" rengaskin riittäisi sinulle vallan mainiosti tuomaan sekä mukavuutta että kantavuutta.

  2. #2342
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    No kyllä on mukavuus kaukana täysjäykällä 2.4" kumeilla kun kysyjällä kuitenkin massaa 150kg eli pakko renkaisiinkin kunnon paineet laittaa, tai mukavuuskin on toisaalta kyllä suhteellinen käsite...
    En pitäis jotain XXL:n Whiteä ollenkaan hullumpana vaihtoehtona varsinkin kun niitä tarjouksesta saa alle tonnin. Näistä pääsee eroonkin minimaalisella tappiolla jos ei maistu.

  3. #2343
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^En ehkä itsekään liittäisi yhteen täysjäykkää maasturia ja mukavuutta. Kokeneella kuskilla voi olla ihan hyväkin, mutta jos kuski lisäksi on kokematon niin vieläkin vaikeampaa on puhua mukavuudesta. Ainakin jos verrataan ajoon läskipyörällä.

  4. #2344
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Kysymys lienee vaan että minkä valmistajan runko kestää 150kg?
    Entä miten kestää vanteet?
    Tässä esimerkkinä cuben ilmottamat painot:

    What is the maximum body weight my CUBE Bike is approved for?

    The maximum approved system weight is calculated by adding body weight + bicycle + luggage.

    • Road race: 115 kg
    • Cyclo Cross: 115 kg
    • Mountainbike: 115 kg
    • Hybrid Mountainbike: 115 kg
    • Hybrid Cross: 115 kg
    • Hybrid Trekking/Tour: 140 kg
    • Trekking/Tour: 140 kg
    • Kids’ Bike up to 16”: 30 kg
    • Kids’ Bike from 20”: 105 kg
    • BMX: 105 kg

  5. #2345
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.421
    Myös 3" renkailla ja leveillä vanteilla varustettu semifätti tuo aika paljon mukavuutta lisää normimaasturiin verrattuna.
    Joku tuon tapainen teräsrunkopyörä, johon saa tarvittaessa joustokeulan:
    http://surlybikes.com/bikes/karate_monkey_27.5

  6. #2346
    Liittynyt
    11/2007
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    No kyllä on mukavuus kaukana täysjäykällä 2.4" kumeilla kun kysyjällä kuitenkin massaa 150kg eli pakko renkaisiinkin kunnon paineet laittaa, tai mukavuuskin on toisaalta kyllä suhteellinen käsite...
    En pitäis jotain XXL:n Whiteä ollenkaan hullumpana vaihtoehtona varsinkin kun niitä tarjouksesta saa alle tonnin. Näistä pääsee eroonkin minimaalisella tappiolla jos ei maistu.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J.Kottenberg Katso viesti
    ^En ehkä itsekään liittäisi yhteen täysjäykkää maasturia ja mukavuutta. Kokeneella kuskilla voi olla ihan hyväkin, mutta jos kuski lisäksi on kokematon niin vieläkin vaikeampaa on puhua mukavuudesta. Ainakin jos verrataan ajoon läskipyörällä.
    Perustelen mielipiteeni sillä, että kysyjä kertoi rajuimmillaan harrastavansa "normipyöräilyä mettäautoteillä". Toiveissa oli myös mahdollisimman edullinen pyörä, jolloin joustokeula olisi todennäköisesti jokin alle 100e malli. 150kg kuski ja halpiskeula saattaa olla huono yhdistelmä. Ja tottakai painon kasvaessa renkaisiin tarvitaan painetta lisää. Mutta renkaat painuvat toki suuremman painon alla vastaavasti lisää. Isolla ilmatilalla olevan renkaan saa painavankin kuskin alla säädettyä ihan yhtä mukavaksi kuin kevyen kuskin kohdalla.

    Läskipyörän 190mm heikkolaatuinen takanapa voi joutua koville painavan kuskin ajossa. Napa on niin leveä, että sekä itse napa että akseli joustavat ja rikkovat navan. Fiksu napa rikkoutuneen tilalle maksaa vähintään 200e. Shimanon XT-napa taas maksaa 35e ja on omassa tavarapyörässäni kestänyt 180kg ja 3000km.

    Siinä asioita, jotka pyörivät mielessäni suositellessani tavallista maasturia.

  7. #2347
    Liittynyt
    12/2016
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    834
    Totta varmaan tuokin, ja mukavuus on tosiaan suhteellinen käsite. Itse olen kokemuksen kautta sitä mieltä että läski on oikeasti aika mukava täysjäykäksi ja kyllä sillä voi ihan kysyjän kuvailemaa ajoa suorittaa sopivilla paineilla. Tuohon kestävyyteen en ota kantaa.

  8. #2348
    Tomy perustelee kantansa niin hyvin, että taidan päättä aloittamaan jäykkäperäsellä maasturilla. Kattoo läskiä sitten, ku ite ei ole enää niin läski.

    Kiitän kaikkia tähän mennessä vastanneita! Lisää kommentteja saa heittää vielä.

  9. #2349
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    ... Itse olen kokemuksen kautta sitä mieltä että läski on oikeasti aika mukava täysjäykäksi ja kyllä sillä voi ihan kysyjän kuvailemaa ajoa suorittaa sopivilla paineilla...
    Tämä. Jos joutuu ajamaan hanuri penkissä kiinni koko ajan ja alusta ei ole tasainen, niin kyllä 29-jäykkäperän ja fatbiken ero mukavuudessa on huomattava jälkimmäisen hyväksi. Renkaan ilmatila on niin paljon suurempi.

  10. #2350
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti FatFatty Katso viesti
    Tomy perustelee kantansa niin hyvin, että taidan päättä aloittamaan jäykkäperäsellä maasturilla.
    Jos etujoustoa otat niin ota ilmajousto. Ei taida löytyä tarpeeksi jäykkää jousta tolle painolle.
    Tässä rockshox iskarien taulukko maksimi paineista niin voi vähän arvuutella mikä kestää parhaiten.

  11. #2351
    Tällä hetkellä kiehtoo Radon ZR Team 7.0. Siinä on ilmakeula.

  12. #2352
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
    Tämä. Jos joutuu ajamaan hanuri penkissä kiinni koko ajan ja alusta ei ole tasainen, niin kyllä 29-jäykkäperän ja fatbiken ero mukavuudessa on huomattava jälkimmäisen hyväksi. Renkaan ilmatila on niin paljon suurempi.
    Tämä on aika olennainen pointti. Jos voimat ja kunto kestää ajaa paljon putkelta niin täysjäykkä maasturi on varmaan ihan ok. Mutta pidemmillä lenkeillä tämä voi olla aika haastavaa, josta johtuen itsellä täysjäykkä läski ja jäykkäperä 29+ ovat sopivia. Ja iän myötä tämä seikka useimmiten korostuu.
    Toki nämä ovat yksilöllisiä asioita evätkä koske kaikkia.

  13. #2353
    ei tullut minusta fat pyöräilijää.

    Piti polkea sillä talvi työmatkaa, jäi polkematta bussi kulkee kivasti.

    Laitoin myyntii toriin 2016 kona wo alle 100 km ajettu 1000 e eli 500 halvempi kuin uusi.

    En kauaa enpisi jos läskiä olisin hankkimassa.

  14. #2354
    Taksilla olis päässy halvemmalla...

    Lähetetty minun SM-T585 laitteesta Tapatalkilla

  15. #2355
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    ^^Ehkä tuo työmatkapyöräily on helpompaa aloittaa esimerkiksi kesäloman jälkeen. Olosuhteet on hyvät ja voi käyttää hyvin rullaavia renkaita. Ja talveksi on sitten jo tottunut ajamiseen eikä vaikkapa nastakumit tunnu enää raskailta ja kelien muuttuessa vähitellen, tottuu niihinkin helpommin.

  16. #2356
    Nyt kannattaa viedä se kona talvipoluille, saattaa kipinä syttyä harrastamiseen. Sopiva lenkkikaveri vielä mukaan.

  17. #2357
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    100
    Bussi on kyllä huono tekosyy lopettaa työmatkapyöräily, varsinkin, jos työmatka ei ole kovin pitkä.
    -Janne

  18. #2358
    Bussissa on ikävä istua, mieluummin sitten pyörällä. Säästää rahaakin.

  19. #2359
    Ensimmäistä läskiäni olen metsästämässä ja tällä hetkellä mietiskelen Specialized Fatboyn hankkimista. Kovin monessa (netti)putiikissa ei näytä olevan tuota perus-Fatboyta, joten osaisitteko sanoa mitkä kaupat Suomessa mahdollisesti sitä myyvät? Kuka Fatboyn omistaa niin mistä olette itse hankkineet pyörän?

    Mitäs muutoin porukka on mieltä Fatboysta? Hiton vaikeaa on tämä pyörien vertailu, etenkin kun ei ole kovin vahvaa pyöräilytaustaa ennestään Otan myös vastaan suosituksia muistakin pyöristä, hinta saisi olla alle 2 tonnia.

  20. #2360
    Blackborow Guest
    Suomessa Specializedia myyvät Specialized jälleenmyyjät. Esimerkiksi omassa kaupungissa Special Bike. Kannattanee kertoa mistä päin Suomea haluaa pyöränsä hankkia niin joku varmasti osaa auttaa.

  21. #2361
    Forsport'issa, Naantalissa, ainakin viime kesänä moisen firman pyörä oli esillä.

  22. #2362
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    2.655
    Kaikissa läskeissä, tai ainakin useimmissa, on joku heikko paikka tahtonut olla. Muistaakseni Fatboyn runkoa moitittiin turhan joustavaksi ja vapaaratasongelmia esiintyi. Joten en itse ensimmäisenä Fatboyta katselisi. On niistä juttua ollut foorumilla. Kannattaa muutamana iltana lukea niin tietää enemmän.

  23. #2363
    Liittynyt
    08/2003
    Paikkakunta
    eteläisellä keskivantaalla
    Viestit
    12.081
    Osta.
    Aja.
    Jos tykkäät niin aja lisää jos et niin myy pois.
    Ei se mikään uskonto ole.
    Kyllä Suomessa pitäisi jokaiselle olla oma liikenne

  24. #2364
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkanmaa
    Viestit
    436
    Video SUP X fatbiken hiilikuituversiosta:
    Pyöräilyvideoita * Vuoden pyöräilyteko 2015 * www.velogi.com * www.youtube.com/velogi

  25. #2365
    Liittynyt
    04/2001
    Paikkakunta
    Jokela
    Viestit
    293
    Tilaa fun cornerista felt dd10 1250€. Ei se huono voi olla?

  26. #2366
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    31
    Ensimmäinen läskipyörä on haarukoitu "napin taakse" (SSS Verkkokaupasta). Ennen lopullista päätöstä kysyisin jo kokemusta omaavilta paria juttua.

    Olen katsellut useita filmin pätkiä läskipyöräreissuista (viimeksi Syötteeltä). Ei voi välttyä ajatukselta, että kuskihan pomppii kuin kumipallolla. Onko kyseessä elävään kuvaan liittyvä optinen harha vai todellisuutta, joka aiheutuu alhaisista paineista, suuresta ilmatilasta, jäykästä renkaan rakenteesta, polkemisesta vaiko mistä. Mikäli tosi, niin voiko ominaisuutta jotenkin kompensoida. Olen testannut viime syksynä pari tuntia Waitin Liteä. Pomppimisesta ei tuolloin jäänyt ainakaan häiritsevää muistijälkeä.

    Tavoite; "enemmän ajossa ja vähemmän telakalla"! Vapaaratas on ilm. pyörän heikoin lenkki. Kauppias kertoi yli kahden tonnin pyöriinkin vaihdetun takuuseen vapaarattaita. Onko kyseessä pyörän rakenteesta ja ajotavasta muodostava ominaisuus, joka on vaan hyväksyttävä. Onko eri pyörämalleihin olemassakaan "parasta, mitä rahalla saa vapaarattaita", jotka myös kestäisivät?

    Etukäteen kiittäen. Mikäli näistäkin on Foorumin bittiavaruudessa omat tarinansa, niin voisitteko ystävällisesti ohjata tiedon lähteille.

  27. #2367
    Matalat paineet takarenkaalla saa aikaan pompottavaa menoa, johon voi vaikuttaa vähän polkemistekniikalla ja tosiaan sopivalla rengaspaineella. Taitaa olla kaikkien läskien ominaisuus, mutta omien kokemusten mukaan tuo on häiritsevää vasta kun paineet on niin alhaalla, että haetaan sitä suurinta pitoa/kelluttavuutta lumella tai vastaavalla alustalla. Tällöin se eteneminen ei ole kyllä muutenkaan kovin vauhdikasta.

    Vapaarattaat on kovilla pitävän renkaan ja leveän akselin takia. DT Swiss Big Ridet taitaa olla yleisesti aika kestäväksi todettuja napoja. Nuista Silverbackin läpiakselinavoista ei taida olla kellään hajoamiskokemuksia, tai ainakaan raporttia sellaisesta ei ole foorumilla näkynyt. Rakenteen perusteella ovat ehken lujempia kuin vanhat QR-navat.

  28. #2368
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    357
    Tiedän kaverin joka ajaa yhden Salsan vapaarattaan rikki about joka vuosi ja niitä on kyllä vielä viidenkin tonnin pyörissä
    Mutta DT Swissit minunkin käsitykseni mukaan ovat sitä kestävämpää lajia.
    Läskillähän usein ajetaan pienellä vaihteella ja kovalla väännöllä eteenpäin ja koska takarengaskaan ei helpolla pyöri tyhjää, niin vapaaratas on kovemmalla rasituksella kuin normimaasturissa.


    Mutta noin se menee kuten solisti jo asian esitti. Etenkin todella pehmeässä lumessa todella matalat paineet voivat mahdollistaa etenemisen, jolloin polkeminen tasaisella näyttää pomppivalta. Siihen tietysti vaikuttaa myös paljon pyöritystekniikka. Suurimman osan vuotta paineet ovat kuitenkin sen verran korkeammalla ( esim. 0.5bar ), että pomppimista ei pahemmin tapahdu.

  29. #2369
    Liittynyt
    02/2016
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    339
    Renkaan koko myös vaikuttaa jonkin verran pomppimiseen, mielestäni 4" pomppii vähemmän kuin 4.8". Mielestäni 4" on muutenkin paljon neutraalimpi ajettava eikä itseohjaile niin paljoo ja on myös vähän matalampi. Läski on kyllä siitä hyvä kun renkailla voi vaikuttaa niin paljon ajettavuuteen. Toisaalta mielipideasioita nämäkin.😃

  30. #2370
    Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Avokid Katso viesti
    Mutta noin se menee kuten solisti jo asian esitti. Etenkin todella pehmeässä lumessa todella matalat paineet voivat mahdollistaa etenemisen, jolloin polkeminen tasaisella näyttää pomppivalta. Siihen tietysti vaikuttaa myös paljon pyöritystekniikka. Suurimman osan vuotta paineet ovat kuitenkin sen verran korkeammalla ( esim. 0.5bar ), että pomppimista ei pahemmin tapahdu.
    Ovaali auttaa kyllä mukavasti pyörityksen kanssa, että pomppiminen vähenee.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •