ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 57 / 59 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 1751

Aihe: MTB-kiekot

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kama_ Katso viesti
    ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...
    Niinpä. Miksi ostaa alimittaisia vanteita? Miksi se 200 g on niin tärkeää? Ei tuo Fulcrumin 21 milliäkään kovin ihmeellinen leveys ole. Minun suositukseni toiminta-algoritmiksi: 1) Katso sopivan levyinen vanne 2) Varmistu ominaisuuksista, kuten kestävyys, pinnojen sopivuus tarkoitukseensa, napojen laatu jne. 3) Osta jäljelle jääneistä kevyin.

Ajatuksena olisi laittaa viilailla grammoja pois vanteiden osalta. Nykyinen setti painaan oin 1700g ja tarkoituksena olisi päästä 1500g tai alle. Muutamia vanteita olen miettinyt kun sattuneet välillä olemaan houkuttelevassa alennuksessa. Onko näistä mielipiteitä tai kokemuksia? Muita vastaavia saa myös ehdottaa...

Fulcrum Red Passion 29"
    Mavic Crosmax SL
    Dt Swiss XR1501

Fulcrum on selvästi kevein (1396g), mutta en löytänyt vanteista juuri käyttäjäkokemuksia. Mavic ja Dt swiss ovat kaiketi laadullisesti saman tasoisia, ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...
    Mulla on nuo DT Swissin XR1501, mutta ovat wanhempaa mallia eli 20mm sisäleveydellä. Nykyään taitaa olla 22,5mm sisäleveys? Olen kyllä ollut kiekkoihin tyytyväinen. Navoissa on 240s sisuskalut ja jokainen omistamani kappale on ollut paras napa mitä mulla on ollut. Mavicin navoista ja varsinkin vapareista olen kuullut pelkkää huonoa. Joku muu voi ehkä kertoa käytännön kokemuksia jos sellaisia löytyy.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Ajatuksena olisi laittaa viilailla grammoja pois vanteiden osalta. Nykyinen setti painaan oin 1700g ja tarkoituksena olisi päästä 1500g tai alle. Muutamia vanteita olen miettinyt kun sattuneet välillä olemaan houkuttelevassa alennuksessa. Onko näistä mielipiteitä tai kokemuksia? Muita vastaavia saa myös ehdottaa...

Fulcrum Red Passion 29"
    Mavic Crosmax SL
    Dt Swiss XR1501

Fulcrum on selvästi kevein (1396g), mutta en löytänyt vanteista juuri käyttäjäkokemuksia. Mavic ja Dt swiss ovat kaiketi laadullisesti saman tasoisia, ainoa mikä Mavicissa huolettaa on vanteen 19mm sisäleveys...
    XR 1501 oli RCZ:n tarjouksessa 370e setti pari päivää sitten. Näkyy olevan vielä varastossa joten eiköhän tarjous uusiinnu. Uutiskirjeen tilaamalla saa alennuskoodit. http://www.rczbikeshop.com/en_ue2/dt...das012461.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    XR 1501 oli RCZ:n tarjouksessa 370e setti pari päivää sitten. Näkyy olevan vielä varastossa joten eiköhän tarjous uusiinnu. Uutiskirjeen tilaamalla saa alennuskoodit. http://www.rczbikeshop.com/en_ue2/dt...das012461.html
    Noi on XM:t.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Noi on XM:t.
    Kappas, väärä linkki mutta kyllä siellä XR:kin on, ne oli kans 370e kuun alussa. Ehkä vielä myöhemmin uudelleen.

Sent from my SM-T800 using Tapatalk

Juuri tuolta RCZ kaupasta olen noita tarjouksia seurannut. Nuo kaikki setit ovat itse asiassa olleet siellä tarjouksessa hyvinkin huokeaan hintaan. Ainoa ongelma noissa että kaikki vaihtoehdot ovat shimanon vapaarattaalla joten joudun ne vaihtamaan Sramin XD vapaarattaaseen. Mavicin vapaarattaista luin että tarvitsevat kovasti huoltoa nuo navat, mutta kääntöpuoli oli että ne on todella helppo huoltaa. Aikaisemmin ollut DT swissin vanteita ja ne ovat olleen kieltämättä hyviä. Tuo XR1501 olisi kyllä sillä tavalla varma valinta, kun hyviä kokemuksia takana. Kuten noista vanteista arvata saattaa tulevat ihan täysin XC ajoon joten DH luokan kestävyyttä en niiltä odotakkaan. Painoa on itsellä alle 80kg kaikkine varusteineen, niin sekin antaa mielenrauhaa kevyempiä vanteita hankittaessa.

Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta vanteen leveydestä? Käytössä olevat renkaat ovat leveydeltä luokkaa 2.0" - 2.25". Nykyinen trendi näyttää olevan että vanteet ovat viime vuodesta leventyneet 1-3 mm, onko tällä oikeasti merkitystä vai onko kyseessä mainoskikka.

Blackborow Guest
    Minkälaisia kokemuksia teillä on tuosta vanteen leveydestä? Käytössä olevat renkaat ovat leveydeltä luokkaa 2.0" - 2.25". Nykyinen trendi näyttää olevan että vanteet ovat viime vuodesta leventyneet 1-3 mm, onko tällä oikeasti merkitystä vai onko kyseessä mainoskikka.
    Itse vaihdoin 21mm -> 22,5mm ja lopulta 26mm sisäleveyden vanteeseen. Erityisesti tuolla jälkimmäisellä muutoksella oli iso vaikutus. Ajelen yleensä 2,25" tai 2,35" kumeilla.

Minulla on 24,5 mm (tai 25 mm lähteessä rippuen, en ole itse mitannut). Renkaina ovat 2,2" RaceKingit, jotka ovat noilla vanteilla leveimmästä kohdastaan käytännön paineilla todellisuudessa n. 2,35". Vannetta on kevyempikin leventää kuin rengasta. Minusta leveämmällä vanteella tuntuu meno vakaammalta, eikä kasvanut ilmatila useinkaan haittaa.

Tässä on hyvää Enven pohdintaa leveyden vaikutuksesta eri muuttujiin:

http://enve.com/journal/is-wider-always-better/

"We were riding 2.1″ – 2.25″ tires and those wheels, with an internal rim width of 23 mm, provided the best traction, to weight, to durability, to sidewall strength of any rim width we tested. Now that we are riding 2.3″ – 2.4″ high volume trail tires, we have launched the M60 High Volume, with an internal rim width of 26mm. The M70 HV, with an internal rim width of 30mm, is optimized for 2.4″ – 2.5″ tires."

"So is wider better? If you are riding higher volume tires, then yes – up to a point. We now know that there are diminishing returns to increasing rim width when it comes to sidewall stiffness and tread width."

Tietysti valmistajan näkemyksiä voivat ohjata myös liiketaloudelliset (markkinoinnin) seikat. Itse kuitenkin pidän omiin ajoihini tuota n. 25 milliä varsin optimaalisena, vaikka se ehkä Enven ajattelulla olisi jo hieman liian leveä. En tosin laske grammojakaan, joten eipä sillä ole merkitystä. Hyvältä se tuntuu ajaa, joten minä pysyn tuossa niin pitkään kuin käytän noin leveää rengasta.

27,5" hiilarikiekot lähinnä traili-käyttöön: jotkut valmiit vai pitäiskö kasauttaa?

Vanteen sisäleveys vois olla jotain 30mm luokkaa, navat 15x100 eteen ja taakse 12x142mm. XD-vapari ja 6 pulttiset levyt.

Jos kasauttaa niin navat DT Swiss 240s vs Industry Nine Torch? Mites noi kehät sitten, onko jotain hyväksi todettuna kiinalaisia esim?

Itse olen dt:n kannalla, mutta mulla onkin dt:n napoja ollut useampia. Kehinä on ollut light bicyclesiä ja nextietä. Molemmat ollut toimivia ja kestäviä.
    Respect is not given, it is taken.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti juu-zo Katso viesti
    Itse olen dt:n kannalla, mutta mulla onkin dt:n napoja ollut useampia. Kehinä on ollut light bicyclesiä ja nextietä. Molemmat ollut toimivia ja kestäviä.
    Oon aina ollut tyytyväinen DT:n 240s -napoihin ja tälläkin hetkellä on yhdet kiekot noilla navoilla. Ajattelin kuitenkin jos antaisi noille Industry Ninen navoille mahdollisuuden ja kokeilisi niitä. Kiinnostaisi hieman tuo korkeampi POE. Toivottavasti laakerit vaan kestää yhtä hyvin kuin DT:llä.

Pitänee kysellä Sissikauppiaalta settiä Nextien kehillä ja i9 navoilla. Oon sille jo ennestäänkin velkaa, niin menisi samaan konkurssiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Oon aina ollut tyytyväinen DT:n 240s -napoihin ja tälläkin hetkellä on yhdet kiekot noilla navoilla. Ajattelin kuitenkin jos antaisi noille Industry Ninen navoille mahdollisuuden ja kokeilisi niitä. Kiinnostaisi hieman tuo korkeampi POE. Toivottavasti laakerit vaan kestää yhtä hyvin kuin DT:llä.

Pitänee kysellä Sissikauppiaalta settiä Nextien kehillä ja i9 navoilla. Oon sille jo ennestäänkin velkaa, niin menisi samaan konkurssiin.
    Mulla sissikauppiaalta hommatut kiekot i9 navoilla. Kerran kiristetty kasaamisen jälkeen. Katsotaan miten ensi kesä menee. Tähän mennessä tyytyväinen. I9 napa on kyllä hyvä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

noniinno Guest

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannez78 Katso viesti
    Mulla sissikauppiaalta hommatut kiekot i9 navoilla. Kerran kiristetty kasaamisen jälkeen. Katsotaan miten ensi kesä menee. Tähän mennessä tyytyväinen. I9 napa on kyllä hyvä.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Suunnilleen sama ja 29 kehiä on täysjäykällä ajellessa tullut paukutettua kiviin niin että pahaa on tehnyt, mitään pintanaarmuja kummempaa ei kuitenkaan ole tullut.

Kiitoksia kaikille vastauksista. Päätin kuitenkin ostaa kokonaan uuden fillarin hiilarikiekoilla. Kiekkojen koko on tosin ihan eri eikä sisäleveyskään ole tuo mitä alunperin katselin, mutta näillä mennään.

Onks tietoa edullisemman pään 29" kiekoista (sanotaan vaikka max 300 €/pari), joissa olisi pikalinkku-dropoutteihin sopivat läpiakselit? Eli eteen 9x100 mm ja taakse 10x135 mm. Superstarilta näyttäisi saavan suoraan tuollaiset, ja DT Swissin joihinkin kiekkoihin saa päivitettyä moiset, tosin silloin hintaa tulee jo aika paljon. Onko muita?

Ja kysytään nyt samalla, että onko kenelläkään Superstarin kiekoista kokemusta? Esimerkiksi näistä.

https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-W...-Spline-TWO-29

Onko kellään kokemuksia kyseisistä kiekoista?

Vähän raskaanpuoleinen kuski olen (93kg) niin paikallisen liikkeen myyjä suositteli.
    Aikaisemmat kiekot heti mutkilla, esim.roval ja stout.

Blackborow Guest
    Joo allahan nuo on pyörineet vuoden verran sekä täpärissä että täysjäykässä. Etukiekon sain kesällä mutkalle ajovirheen seurauksena, mutta rihtauksen jälkeen ei ole uudestaan onnistunut. Muuten kyllä ihan toimivaa kamaa, mutta minä olenkin tuulennussima vinkuheinä eli ajokamoissa reilut 80kg.

Han$a

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Blackborow Katso viesti
    Joo allahan nuo on pyörineet vuoden verran sekä täpärissä että täysjäykässä. Etukiekon sain kesällä mutkalle ajovirheen seurauksena, mutta rihtauksen jälkeen ei ole uudestaan onnistunut. Muuten kyllä ihan toimivaa kamaa, mutta minä olenkin tuulennussima vinkuheinä eli ajokamoissa reilut 80kg.
    Oliko millainen ajovirhe, että menikö se omasta mielestä helposti kieroon vai saiko kunnon tällin? Nuo pitäs olla ilmeisen kestävät ja pääosin all Mountain, eli ei ihan löysimmästä päästä.

Blackborow Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Han$a Katso viesti
    Oliko millainen ajovirhe, että menikö se omasta mielestä helposti kieroon vai saiko kunnon tällin? Nuo pitäs olla ilmeisen kestävät ja pääosin all Mountain, eli ei ihan löysimmästä päästä.
    Eturengas luisti jyrkässä käännöksestä alta ja kun otti pidon niin tuli nojattua lähes koko painolla poikittain olevan kiekon varaan. Stemmikin tais rytäkässä kääntyä, että olisi tuossa varmaan lähes kiekko kuin kiekko taipunut ja tuskin nuo tehdasrihtauksetkaan on viimeisen päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SamiMerilohi Katso viesti
    Onks tietoa edullisemman pään 29" kiekoista (sanotaan vaikka max 300 €/pari), joissa olisi pikalinkku-dropoutteihin sopivat läpiakselit? Eli eteen 9x100 mm ja taakse 10x135 mm. Superstarilta näyttäisi saavan suoraan tuollaiset, ja DT Swissin joihinkin kiekkoihin saa päivitettyä moiset, tosin silloin hintaa tulee jo aika paljon. Onko muita?

Ja kysytään nyt samalla, että onko kenelläkään Superstarin kiekoista kokemusta? Esimerkiksi näistä.
    DT Swissin X1900? Itse kun moiset tilasin niin mukana toimitettiin sekä läpiakseleille, että pikalinkuille päätykorkit.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Han$a Katso viesti
    https://www.dtswiss.com/Wheels/MTB-W...-Spline-TWO-29

Onko kellään kokemuksia kyseisistä kiekoista?

Vähän raskaanpuoleinen kuski olen (93kg) niin paikallisen liikkeen myyjä suositteli.
    Aikaisemmat kiekot heti mutkilla, esim.roval ja stout.
    Navathan noissa on melko hyvää kamaa nyt ainakin. Myös tiivistyvät tubelessina helposti. Taakse vain päivittäisin vähintään 36t Star Ratchetin.

Mietinpä tässä sellaista asiaa kuin vanteen sisäleveys. Onko tuohon olemassa mitään nyrkkisääntöä tai optimia, vai onko puhdas mielipidekysymys? Noitahan saa vaikka minkä levyisenä.

Mikä on mielestänne optimaalinen vanteen sisäleveys n. 2,30" leveille renkaille? Joku 25 mm vai vielä leveämpi?

...Onko tuohon olemassa mitään nyrkkisääntöä tai optimia, vai onko puhdas mielipidekysymys?...
    Sellanen nyrkkisääntö, ettei laita kauheen kapealle vanteelle kauheen leveetä kumia.

(joku kellä se on bookmarkkina postaa tänne kohta sen edesmenneen brittigurun, Sheldon Brownin kaavion tai taulukon aiheesta, itse en jaksa kaivella)
    (ja sit se yks toinen tulee selittää sulle juurta jaksain tän asian)

Mikä on mielestänne optimaalinen vanteen sisäleveys n. 2,30" leveille renkaille? Joku 25 mm vai vielä leveämpi?
    Ota niin leveä kuin saat. Leveä on uusi musta.

Itsellä 29mm vanteella 2.3" kumit, mutta toisessa pyörässä 21mm vanteella 2.35" kumit ja kolmannessa pyörässä 21mm vanteella 32mm kumit (neljännestä en tiedä enkä välitä).
    Kaikki toimii ihan mainiosti yhteen ja kivuutta riittää matalillakin paineilla.

Mulla on nyt 19 mm vanteilla 2,3" kumit, ja ne näyttää jo melko ilmapalloilta. Ajattelin siis ottaa ehdottomasti leveämmät. Sitä lähinnä mietin, että onko tuosta lisäleveydestä mitään haittaa (painon lisäksi), vai kannattaako vaan suoraan ostaa jotkut melkein 30-milliset.

...Sitä lähinnä mietin, että onko tuosta lisäleveydestä mitään haittaa (painon lisäksi)
    Ei ole. Painokaan ei haittaa jos ottaa kevyet leveät.

vai kannattaako vaan suoraan ostaa jotkut melkein 30-milliset.
    Juu anna mennä vaan. 29-30mm on aika passeli melko kaikkeen.

Saman ongelman edessä itsekin. CRC:n alennuksessa olleet Easton Heistit myytiin loppuun ennen kuin ehdin tekemään ostopäätöstä. Olisiko näistä mihinkään: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod158253 ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pee Katso viesti
    Saman ongelman edessä itsekin. CRC:n alennuksessa olleet Easton Heistit myytiin loppuun ennen kuin ehdin tekemään ostopäätöstä. Olisiko näistä mihinkään: http://www.chainreactioncycles.com/f.../rp-prod158253 ?
    En tiedä kiinnostaako enää, mutta nyt olis Heistejä hyllyssä. 290€/setti mielestäni kohtuuhintainen noilla spekseillä. Onko jollain kokemuksia tosta X5 navasta?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kanuuna Katso viesti
    En tiedä kiinnostaako enää, mutta nyt olis Heistejä hyllyssä. 290€/setti mielestäni kohtuuhintainen noilla spekseillä. Onko jollain kokemuksia tosta X5 navasta?
    Kiitos vinkistä, pistin kiekot tilaukseen.

On ikävä kyllä kokemusta X5 navasta. Viime kesänä ostin kyseiset Heistit. Vapari kesti kokonaista 120 km kun alkoi naksua. Liikkeessä auki, irronneet pärsät pois ja sitten odottelemaan takuuseen uutta kiekkoa joka tulikin melko kivuttomasti. Tämä siis oli kotimaasta tehty hankinta. Kiekon saatuani jätin Heistit talvikäyttöön enkä ole niillä ajanut kuin pari lenkkiä ( talvella läski).

Itselleni toi oli sellainen herätys kun vielä maksoinkin niistä pirusti enemmän kuin mitä ne nyt maksaa. Nyt joko satsaan kunnon napoihin tai sitten jää kiekot hankkimatta/kasaamatta. Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia.

Lähetetty minun E5603 laitteesta Tapatalkilla

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •