ElectrobikeGiantGarminHepha
Näyttää tulokset 1 - 17 / 17

Aihe: Lumen pakkautuminen pakkaan ja sen estäminen

  1. #1
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669

    Kymysys Lumen pakkautuminen pakkaan ja sen estäminen

    Hei!

    Sunnuntailenkillä (eilen) lumi pikkuhiljaa pakkautui pakkaan niin hyvin, että pyörästä tuli yksivaihteinen. Tää tapahtui Kehä 3:n pyörätiellä ja myöhemmin Bemböle-Huopalahti -reitillä (jos tällä nyt on merkitystä). Pakan välien puhdistuksen jälkeen toistui. Porukasta (meitä oli kuusi reissussa) kahdella (minä ja kaveri) oli tää ongelma. Muita ei tuntunut vaivaavan. En keksinyt mitään yhdistävää/erottavaa tekijää kirjavassa pyöräkalustossa. Oli 7-10 -rattaisia, maastureita, krossareita, lokasuojilla ja ilman jne.

    Onko ehdotuksia, miten ton voisi estää?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Veivaaja Katso viesti
    Hei!

    Sunnuntailenkillä (eilen) lumi pikkuhiljaa pakkautui pakkaan niin hyvin, että pyörästä tuli yksivaihteinen. Tää tapahtui Kehä 3:n pyörätiellä ja myöhemmin Bemböle-Huopalahti -reitillä (jos tällä nyt on merkitystä). Pakan välien puhdistuksen jälkeen toistui. Porukasta (meitä oli kuusi reissussa) kahdella (minä ja kaveri) oli tää ongelma. Muita ei tuntunut vaivaavan. En keksinyt mitään yhdistävää/erottavaa tekijää kirjavassa pyöräkalustossa. Oli 7-10 -rattaisia, maastureita, krossareita, lokasuojilla ja ilman jne.

    Onko ehdotuksia, miten ton voisi estää?
    Mielenkiiintoista. Ajoin eilen samaa reittiä 10:30 alkaen itse eikä pyörässäni ollut missään pakkautunutta lunta. Mihin aikaan ajoitte?? Miten se lumi on voinut pakkaan joutua, kun ei satanut lunta?? Oliko pyörä kylmä vai lämmin säilössä ennen ajoa? Oliko takarengas kerännyt lunta takahaarukkaan ja sieltä viskoi lunta pakalle?? Olikos reitillä sitä sulaliuoksella pilattua kelviä paljonkin?? Oliko takavaihtaja lumen peitossa??
    - Mitkä renkaat oli alla teillä kahdella??

    Mulla uunituore Giantin Cyclo 1x11 setupilla renkaina 45nrth Gravdalit. Pyörässä on erittäin leveät haarukat, eivät kerää lunta eikä kuraa. Renkaiden pinnat oli hieman lumen peitossa, mutta ei sitä minnekään kerääntynyt. Ei lokareita

    Toki keli oli 0 tuntumassa, varjossa viileempää, auringossa helteistä. Helposti voi jäätää, kun olosuhteen kohdillaan... Mutta pitäisi ymmärtää miten se lumi sinne joutui
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  3. #3
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Sopivasti lentävä loska jumii pakkaan kiinni.

  4. #4
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Esponia
    Viestit
    2.025
    Eipä ollut loskakeli, ainakaan omalla reitillä, mitä nyt teiden ylityksissä, mutta ei niitä montaa pakollista ollut. Valkoinen sentin paksuinen kuivaa lunta pyöräteillä
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

  5. #5
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Muutamissa kohdissa oli eilen loskaa, mutta ei tosiaan ollut minullakaan nyt ongelmia. Aiemmin olen kyllä saanut cyclosta yksivaihteisen sopivalla kelillä.

  6. #6
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lokasuojat? Maasturista tuli joskus nollakelin tuntumassa yksivaihteinen ennen kuin asensin talveksi lokasuojan eteen...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  7. #7
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Kello
    Viestit
    2.059
    Ketjurasva vaikuttaa jos samassa porukassa jollaki keräs ja jollaki ei.
    Putsaus on helppoa ku kussee sen puhtaaksi.

  8. #8
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.265
    Loska pakkaantunut mutta ei lumi milloinkaan... Hieman henkimaailman hommia, oliskohan niin että rattaat senverran kylmempiä että loska jäätyy/jähmettyy niiden väliin ;-)

  9. #9
    Liittynyt
    01/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    278
    En tiedä miten planeettojen ja muiden taivaankappaleiden asennot vaikuttavat lumen pakkautumiseen, mutta lauantaina Helsingin Keskuspuistossa lumi muuttui hitaasti pakkautuen kiteiseksi jääksi kuitumuovisiin Chester-avopolkimiin. Itsellä käytössä juuri nämä polkimet koska näin ei pitänyt käydä. Ei kyllä ajoa haitannut, mutta oli mystistä. Ilman lämpötila kai pomppinut sopivasti nollan molemmin puolin pitkin viikonloppua.
    multaa, havua, nirhamia

  10. #10
    Tuollainen yhdistelmä tuoretta pakkaslunta ja plussan puolelle lämpiävää ilmaa voi olla aika vinha. Itsekin ajoin reitillisesti tylsähkön lenkin Kehä III:sta Bemböleen ja takaisin ja se puuterilumi oli aivan erinomaisen lentävää ja tarttuvaa. Mutta se mihin se lentää ja tarttuu riippunee monesta tekijästä, alkaen renkaista ja lokareista ja niiden rakenteesta.

    Mulla oli 35-milliset Marathon Winterit jotka heittivät lunta aivan vietävästi ja erityisesti lokarien sisäpuolella olevista aisankiinnikkeistä se suorastaan tuprutti erityisesti cantijarruihin, takapakkaan ja -vaihtajaan ja juomapulloon. Lokareiden suunnittelija ei ole varmaan koskaan nähnyt untakaan vastaavasta kelistä; olisi paljon fiksumpaa jos aisat olisi kiinnitetty ulkopuolelle (vaikka se rikkoisikin "puhtaat linjat"). Ilman lokareita ajavat olivatkin tällä kertaa onnistuneimmin varustautuneita!

    Mutta vaihteet pelasivat koko viisituntisen lenkin ajan. En usko että käytetyllä ketjuöljyllä oli merkitystä (kunhan pakka ei ollut jossain mönjässä). Tärkeintä tuommoisessa kelissä on käyttää ketjua koko pakan leveydeltä eli ihan tarkoituksella ajaa kaikilla rattailla pienimmästä suurimpaan - ja tietenkin myös eturatasta vaihdellen. Vaikka lunta kertyikin koko ajan, se irtosi ja vaihteet pysyivät toimintakuntoisina.

    Tietyltä määrältä lumen tarttumista edesauttavaa kosteutta ei muuten voinut välttää, jos matkalle sattui tien ylityksiä jotka olivat järjestään loskaisia tai sulia mutta lammikkoisia.

    Vannejarrujen kanssa oli vähän hankalampaa. Vaikka jarruja käytti säännöllisesti ilman tarvettakaan, ei niiden teho ollut lähelläkään normaalia. (Kovasta vauhdista ei joutunutkaan jarruttamaan, mutta hiljaisestakin vauhdista paikalleen pysähtymiseen oli varattava tavallista pitempi matka.)

    PS Perjantaina oli muuten sama juttu, jos osui lenkille lumisateessa, joka alkoi kuivana ohuena pakkaslumena mutta jatkui sitten vähän aikaa tiheänä lähes räntäkuurona joka samalla vei ilman lämpötilan plussan puolelle. Pyörän pintalämpötilahan pysyi pakkasella pitempään.

  11. #11
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Samoilla seuduilla eilen ajelin 35km (Kehä III:n vartta, Vanhaa Turuntietä ja Lippajärven & Pitkäjärven jäitä). Eniten lumi pöllysi jäillä (1 - 2cm irtolunta jään päällä). Ei mitään ongelmia vaihteiden kanssa. Kotona huomio kiinnittyi ainoastaan etuvaihtajaan, joka oli sulavan / alleen tiputtelevan lumikasan peittämä, mutta toimi silti moitteetta. Takapakka täuysin puhdas. Eli varmaan joku just sopiva kombinaatio suolaa, loskaa, pöllyävää lunta???
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  12. #12
    Kuronen Guest
    Lämpimästä tuotu fillari on ollut toisinaan innokas imemään nollankelissä jäätä puoleensa. Kylmässä säilytettävä harvemmin. Tai ainakin näin olen päätellyt. Olisikohan lämpimään pintaan sulava ja ohuen jääkuoren rakentuminen tartuntapohjaksi perussyy vaivalle.

    Itse säilytän osin tästä syystä arkifillaria ulkona.

  13. #13
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    669
    Moi!

    Kiitos kaikille vastauksista, vaikka perimmäinen syy ei ehkä selvinnytkään. Muutama selvennys:

    Pyörässä takana Nordic Spiker (?, tms.) Contsun n. 250 nastainen, edessä Ice Spiker (ei Pro). Pitkät lokasuojat, edessä vielä roiskeläppä. Pyörä otettu ensin lämpimästä, sitten kahviteltu (jolloin pyörä ulkona kolme varttia), ajettu Maunulan majalta Kehälle lähinnä ulkoilupolkuja ja Kehällä puolelta päivin. Lämpötila taisi olla +/- 0.4 astetta. Öljynä TF2 (muistaakseni).

    Tuo pyörän ja pakan lämpimyys voisi olla selittävä tekijä. Varsinkin juuri noissa nollakeleissä. Nyt alla uusi ketju ja pakka. Katotaan, miten ensi viikonlopun pitkällä lenkillä käy.

  14. #14
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Noin vaan käy joskus, kun lumi ja lämpötila on kohdallaan.
    Itte kuskaan mukanani vanhaa pinnan pätkää, jolla saa rapsutettua jäät rattaiden välistä pois.
    Type 2 vaihtajien ansiosta ei niin helposti kerää lunta, kun ketju on kireämmällä.

  15. #15
    Liittynyt
    05/2003
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    2.818
    Eilen ajelin pylleröllä pitkin metsiä, muutama sentti uutta lunta, puolikas aste pakkasta. Ja lunta kertyi kylmästä varastosta otettuun pyörään niin ettei mitään tolkkua. Renkaista lensi jatkuvasti pikku lumihitusta, joka täytti keskiön seudun, vuorasi etuvaihtajan, esti takavaihtan ääriasennot ja lopulta tukki pakan pienen pään rattaat. On noita joskus ennenkin käynyt. Muttei noin tehokkaasti.

    Ajelin niillä vaihteilla mitkä edes jotenkin toimi. Takavaihtajan jousen väliin pakkautunut lumi haittasi vaihtoja, mutta pikku viiveellä ja temppuilulla selvisi. Ja hauskaa kyllä oli.



    nih..
    Miten niin tyhmä kysymys??

  16. #16
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.631
    Joo, eilen illalla täällä kaakonkulmalla oli kyllä sellainen keli, että keräs kyllä lunta ihan jokapaikkaan pyörässä.

  17. #17
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.265
    Lokasuojat suojaavat mutta aiheuttavat myös lumen ja loskan kertymistä...

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •