Alkujaan tämän lähetti
duris
Mekaaniset jarrut eivät sovellu ympäristöön johon crossarit tehty. Palat kuluu jo sopivissa olosuhteissa (märkää, hiekkaa ja mutaa) tunnin crossikisassa sen verran ettei vikalla kiekalla ole enää jarruja
Ehdottomasti kannattaa hydraulisiin panostaa
Mulla on ollu sekä Avidin BB7 jarrut (29er maasturi), että nyt TRP:n Spyre jarrut (GG-fillari), eikä niissä kyllä ole tuollaisia ongelmia ollut. Myönnetään, että en aja varsinaista CX-kisaa, mutta paljon työmatkaa, polkua, GG:tä, bikepacking reissuja yms. Tässä käytössä mulla on perus palat (esim. Shimanon resin) kestäneet ympärivuotisessa käytössä 1-2 vuotta, eli ihan ok.
Noissa molemmissa jarruissa on mäntien etäisyyden säätö erikseen molemmin puolin, joten palojen kuluminen on ollu helppo kompensoida tuolla mäntien etäisyyksien säädöllä. Mitään ongelmaa noiden kanssa ei siis oikeasti ole, jos vaan kaapelin vedot ovat järkevät ja ne on tehty laadukkailla osilla. Toki toi etäisyyden säätö pitää muistaa tehdä parin kk välein, mutta siinä ei kyllä menee 5min pidempään. Toki mekaanisiakin jarruja on monenlaisia, seassa on varmasti myös huonoja jarruja, kuten myös huonoja toteutuksia (ehkä myös väliinpitämättömiä käyttäjiä).
Hybrauliset on toki myös hyvät, mutta en mä nyt mitään suunnatonta ahaa-elämystä kokenut, kun testasin Sramin Rival hydroja. Toki ne on hienot ja mukavan herkät, mutta eivät nyt mitenkään ylivoimaiset. Nää Spyret on kyllä olleet todella hyvät, niissä palat puristuu molemmilta puolilta, mikä tuo mielestäni lisää tunnokkuutta ja tehoa perinteisiin vain toiselta puolelta puristaviin mekaanisiin verrattuna.
Speksausta ja Pyöräilyä.
||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake
Kirjanmerkit