GarminElectrobikeGiantHepha

Katso äänestyksen tulos: Työmatkahybridi

Äänestäjiä
7. Et voi osallistua tähän äänestykseen
Näyttää tulokset 1 - 15 / 15

Aihe: Työmatkahybridi >700e

  1. #1

    Työmatkahybridi >700e

    Auttakaapa aloittelijaa. Pyöriä nyt tutkinut kuukausia, tuntuu että tieto lisää tuskaa ja päätöksen teko vaikeaa.

    Tarkoitus olisi hankkia satunnaiseen työmatkaan (alle 10km) ja yleiseen kulkuun uusi mankeli. Nuoruuden kilometrit tullut poljettua tunturi ponilla ja nyt hakusessa ihan oikea laadukas pyörä, joka menisi vuosia lähinnä kesä ajoon.

    Tälläisiä olen tutkaillut:

    Radon Skill 5.0: (599e)
    http://www.radon-bikes.de/en/urban-f...kill/skill-50/

    Canyon Commuter 3.0 (699e) (tai napavaihteinen urban 4.0 mutta hinta 899e)
    https://www.canyon.com/fi/urban/comm...ommuter-3.html

    Kona Dew plus: (622e)
    https://www.bikeshop.fi/Kona-Dew-Plu...uppa/pKODWP16/

    Felt QX75 R (622e)
    https://www.bikeshop.fi/Felt-QX75-R/ekauppa/pFEQX75M/

    Miksei myös cyclocross, mutta tuntuu näissä hinnat pomppaavan. Löytyisikö uusi näkökulmia, i'm stuck.

    Kävin koeajamassa Nummenpyörässä Tunturi Rx800 koossa 56cm, tarvii sanoa ettei herättänyt suuria intohimoja. Olen 178cm mies ja tuo koko mietityttää kun netistä tilaa, onko jotain laskureita teidossa vai miten koon yleensä maaritätte?

    Kiitos ja kumarrus!
    kozzu muokkasi tätä : 15.01.2017 at 16.59 Syy: typo

  2. #2
    Liittynyt
    09/2015
    Viestit
    37

    Työmatkahybris

    Muutama ajatelma omien mieltymyksieni pohjalta:
    - Yleensä keveämpi pyörä on kivempi pyörä vaikka kilohinta onkin pienempi (Kona ja Felt ovat pari kiloa painavampia).
    - Kuinka mäkistä maastoa ajat ja millä vauhdilla? Jos työmatkalla on jyrkkiä mäkiä ja vauhti ei ole kova, olisi hyvä olla keveitäkin vaihtoehtoja (huomaa, että Canyonissa ei ole edessä kuin yksi ratas).
    - Onko jarruilla väliä? Feltissä on mekaaniset levyjarrut (jarrutyyppi, jota itse välttelisin) ja Radonissa vannejarrut - Canyonissa ja Konassa hydrauliset levyjarrut.
    - Haluatko säätää kurakaarien kanssa? Vain Canyonissa ne näyttävät olevan valmiina.
    - Haluatko pyörältä urheilullisuutta vai tyylikkyyttä? valitse kaunein pyörä.

    Jos matkan mäet ovat kohtuullisia, niin itse ostaisin näistä Canyonin.

    Vähemmän ei ole enemmän. Enemmän on enemmän.

  3. #3
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013

  4. #4
    Kiitos vastauksista.

    Ajattelin,että tuo etuvaihtajan puuttuminen olisi luotettavuuden kannalta positiivinen asia Canyonissa. Tuo jarru puoli mietityttää, en ole levyjarrullista omistanut, lieneekö vain painolastia? Maantiepyörissäkin noita vannejarruja käytetään...

    Canyon kiehtoo jo TM-vertailujenkin ansiosta, yritän vain nyt itselleni perustella tarvinko noin kallista pyörää

  5. #5
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Suosittelen vakavasti katsomaan nuo kaksi linkittämääni pyörää syistä, joita en oikein jaksaisi kerrata. Sanon vain lyhyesti, että iso rengastila antaa kesäisin mukavan kyydin ja talvella saa kunnon nastarenkaat mahtumaan. Kona Dewssä ei ole vertailussa oikein mitään järkeä.

  6. #6
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    3.013
    Mitä etuvaihtajaan tulee, niin säätäminen on helppoa, kun kerran opettelee. Ja se maksaa n. 15 euroa, jos sattuisi hajoamaan. Toki voihan kahvakin hajota joskus, se on sitten 20-30 euroa ainakin. Välillä pitää vaihtaa vaijerit kuorineen < 10 euroa 1-5 vuoden välein. Mutta monen paikan pyörässä laajoista välityksistä ei tosiaan ole haittaa, vaikka muotia on toki riisua vaihteita pois. Jotkuthan jättävät vain yhden. Siinä säästää pari tuntia pariin vuoteen huollossa, joten kelpaa sen takia vääntää polvet armosta huutaen muutaman tuhat tuntia.

    Vannejarrut nykyaikana ovat... en ottaisi edes ilmaiseksi. Levyjarrut ovat niin paljon helpommat ja tehokkaammat.

  7. #7
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    Noista Canyon ehdottomasti paras ja kevein, Felt esim. melkein 2.5kg painavampi ja se ei voi olla vaikuttamatta ominaisuuksiin sanokoon joku profeetta jotain muuta...
    Noarmaali työmatkaajossa riittää aivan mainiosti tuollainen 1x vetosysteemi, tietenkin jos asustaa mäkisessä maastossa ja kunto on heikko niin eipä tuosta etuvaihtajasta hillittömästi haittaakaan ole... Itse ympärivuotisessa työmatka- ja muussakin ajossa viimeiset kymmenen vuotta tullut toimeen yhdellä eturattaalla ilman ongelmia joten suurin osa muistakin tulee...
    Tuo 56 senttinen runko kuulostaa liian suurelta mutta pyörän geometria ja ajotyyli ratkaisee myös, itse veikkaan että 54cm olisi lähempänä totuutta.

  8. #8
    Ottaisin Konan jos hyrbidi on pakko saada. 700x35 kiekot voi käydä parempaan pyörään kun päivittää. 3x9 setupilla katsoisin mahdollisimman ison haarukkatilan, jotta sinne menisi min. 50mm maasturin kumi. 622e -> 899e on aika suolainen hinta hyrbidistä. Jotta saat pyörästä kaiken irti niin. Joudut vielä ostamaan lukkopolkimet(klossit tulee mukana) +50e ja monot +100e. Jos Suomen törkyhinnoilla ostelet.

  9. #9
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    Kun puhutaan satunnaisesta työmatkapyöräilystä ja noin lyhyestä matkasta niin otaksun ettei ajeta talvella eikä kurasäällä... Siten en kyllä pidä tuota renkailla kikkailua kovin tarpeellisena ja vaihteidenkin määränä riittää aivan hyvin 1x9.
    Itsellä on tuollainen Kona DewDeluxe kevennettynä ja nopeammaksi rakennettu ja en kyllä usko että taakse menee 50 millin kuvioitu rengas millään, varsinkaan jos halutaan vielä jotkin lokasuojat kiinteinä asentaa.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    ^Juuri katseltiin kaverin kanssa noita Konaan mahtuvia, takahaarukan alaputket ottaa tod.näk. vastaan, lisäksihän myös renkaan kuvio vaikuttaa melkoisesti. Koittaa kyllä voisi jos ylimääräinen rengas nurkissa mutten sokkona ostaisi...
    Omani tuollainen 2006 malliselle rungolle rakennettu 1x10 SRAM:n voimansiirrolla ja yhä mekaanisilla levyillä...

  11. #11
    http://www.cyclecenter.fi/tuote/meri...way-urban-300/

    Mitenkä tuo Merida Crossway 300 Urban? Voitti kuulemma saksalaisen lehden trekking/hybridi testin viime syksynä. -50 % ale. Deore osasarjaa kautta linjan. Itse ostin Cyclecenteristä kyseisen pelin ja sain erittäin asiantuntevaa palvelua.

  12. #12
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.280
    Ai Deorea kautta linjan jos ei edes koko voimansiirto ole... Tuohon hintaan kyllä ok hankinta mutta järkyttävää kusetusta tuo ohjehinta. Jää silti laadultaan Canyonista...

  13. #13
    Tuo merida jäi kyllä kaivertamaan, kuitenkin 200e Canyonia halvempi. Kiitos kaikille vastauksista, Canyonin commuter tuntuu suosituimmalta valinnalta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •