Tarvitaan myös, sekä autolijoiden että pyöräilijöiden osalta, valpasta tilannetiedostamista. Ei tuolla kaupunkiliikenteessäkään tarvitse koko ajan olla 100% tuntosarvet ylhäällä puhumattakaan maantieliikenteestä, mutta on tärkeää opetella tiedostamaan ja heräämään kohtiin jotka ovat valppauden kannalta tärkeitä. Minusta tämä on se puuttuvin tekijä kummallakin osapuolella eikä siinä ole kamalasti näkyvyydellä tekemistä. Ihminen, joka ei keskity tekemäänsä toimeen, ei näe vaikka asia tuotaisiin nenän eteen ja potkaistaisiin polveen. Mietiskely, nenän kaivaminen, meikkaaminen tai vaikkapa kännykänkään räplääminen ei itsessään ole se pointti vaan se, että suljetaan kaikki muu näiden ulkopuolelle.
Sama koskee pyöräilijää, katse saattaa harhailla jossain ympäristössä tapahtuneessa tapahtumassa tai seurailee autoja tai muuten vain ajatus harhailee useammin kuin olisi tarpeen jne. ja yhtäkkiä tilanne onkin edessä eikä keretä reagoimaan. Suuren osan matkasta voi pyörälläkin ajaa standby-tilassa, mutta jos tiedostaa ongelmakohdat, on suurempi mahdollisuus ajella ilman haavereita ja vähältäpiti-tilanteita.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit