HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 202 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 102 152 192 200 201 202 203 204 212 252 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.031 - 6.060 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #6031
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    4tkm Pk-seudun usein paljailla asfalttikelveillä on riittänyt syömään 29-talvi-Marojen kuviosta paljon. Nyt kun luntakin taas tuli, kävi miälessä hakea uudet kotimaiset rinkulat testiin. Eli alle nyt http://www.suomityres.com/renkaat/?c...81&type=winter tollaset.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  2. #6032
    Liittynyt
    07/2013
    Paikkakunta
    tRauma
    Viestit
    158
    ^Noiden kanssa kun talven jaksaa runtata niin keväällä renkaiden vaihdon jälkeen lähtee fillari lentoon.

  3. #6033
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paternoster Katso viesti
    ^Noiden kanssa kun talven jaksaa runtata niin keväällä renkaiden vaihdon jälkeen lähtee fillari lentoon.
    Kävi omassakin mielessä kun noiden kuviota katsoin.... Toisaalta alkoi jurppia parin sentin lumessa tukkeutuvat kuluneet Marat.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  4. #6034
    Aika saman tyyliset gazza extremen kanssa... mara wintereillä ei tmt-tappiota kovin usein tule, mutta gazzan kanssa on aika extremeä jos yrittää tappiotilaston nollassa. Talvirenkaiden, lumien ja sepeleiden poistuessa alta kyllä ihan ilman noitakin kumeja pyörä suorastaan lentää vaikka alla on jotkut marathonit tai plusversiot niistä. Itselläni on kahden pyörän taktiikka juuri kelien takia, eli huonolla kelillä maasturi ja paremmalla kelillä käppyräsarvinen.

  5. #6035
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Eihän nuo W240:t paina näköjään kuin 25 grammaa enemmän kuin omat W106:t, jotka ovat olleet suorastaan pitkästyttävän kestävät.
    10k-kerhon jäsen

  6. #6036
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    435
    ^ Sama vika , 106 olleet vuositolkulla eikä yhtään nastaa vielä irronnut .
    Kuten tuolla ylempänä mainittiin , sen kyllä huomasi kun vaihdoin painavammat kiekot ja nokiat alle syksyllä , oli kuin tervassa ajelisi .

  7. #6037
    Liittynyt
    06/2015
    Viestit
    90
    Suomi Tyresin sivuilla mielenkiintoista tietoa, että W240 32/35-622 ja 54-622 painaa molemmat 900 grammaa ja 40-622 painaa 910 grammaa.
    Luulis, että renkaan leveneminen tai kapeneminen vaikuttais ees jollain lailla massaan. Tai siis näyttäishän se vaikuttavan, mut vähän epäloogisesti...

  8. #6038
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Vanhasta takaa oli Noksun/Suomi Tyresin W240 varastossa ja syksyllä ja hankin Mara Winterit niiden tilalle kun alkoi jurppia se vierimisvastus. Mara Winterit sitten söivät sisäkumeja niin maan perusteellisen paljon, että nuo W240:t pääsivat takaisin alle ja johan loppui taasen rengasrikot. Kierimisvastus on edelleenkin sitä tasoa että helpommin rullailee fättiksen kanssa. Mutta ainakin pääsee perille.

  9. #6039
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Kannattaa kokeilla Extremeä jos W240 tuntuu rullaavan heikosti .. hyvin kyllä jäällä rullaavat kaikki nastat. Kivat kelit nyt tuolla

  10. #6040
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0do Katso viesti
    Suomi Tyresin sivuilla mielenkiintoista tietoa, että W240 32/35-622 ja 54-622 painaa molemmat 900 grammaa ja 40-622 painaa 910 grammaa.
    Luulis, että renkaan leveneminen tai kapeneminen vaikuttais ees jollain lailla massaan. Tai siis näyttäishän se vaikuttavan, mut vähän epäloogisesti...
    Suomi Tyres ei ole kuuluisa siitä, että ilmoitetut arvot olisi linjassa todellisuuden kanssa.

  11. #6041
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Iltapäivän -21°C/25km lenkillä Marathonit toimi auratulla ja osin auraamattomalla kelvillä/hiekkatiellä mainiosti. Noista alkaa vähitellen pitää, kun talvi etenee... Mikään paikka ei palellut ja tekniikka pelasi. Vain vaihteet vaativat välillä hieman houkuttelua isommalle vahdettaessa.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  12. #6042
    Mara winter toimi itse ihan hyvin mutta droppitangoilla autojen muhkuroimalla tiellä kohtalaisilla paineilla tuppaa olemaan aikamoista hierontaa. Pakkasta ollut kuin -17 tai jotain sinne päin, mutta navakka tuuli nosti "tuntuu kuin"-lukemat -27 tienoille.... kivana lisänä vielä että tuuli tekee kropan jäätymisestä epäsymmetristä, eli pitäisi vissiin pukea enemmän vaatetta vain toiselle puolelle kehoa. Itsellä kyllä iki-ongelma eli varpaat vaivasi toisessa jalassa, eli pitänee kaivaa lämpöpohjalliset jemmasta. Käsien jäätymisen olen ilmeisesti onnistunut aika hyvin ratkomaan.

    edit: Olipa muuten myös kovin vähän muita liikkujia kotimatkalla, ja lähes ainoa jalankulkija meinasi hypätä alle kun ei viittinyt kääntää päätään tietä ylittäessä.

  13. #6043
    ^ ja ^^ Olen sataprosenttisella tosikkotuulella (koska en tykkää kahtakymmentä hipovasta pakkasesta enkä pohjoistuulesta), joten huomautan kohteliaasti jälleen kerran että renkaiden ajo- ja pito-ominaisuuksia kommentoitaessa olisi ihan kiva jos kirjoittaja viitsisi mainita perusasiat eli ainakin leveyeden ja mielellään myös käytetyn paineen. Nythän toki voidaan päätellä, arvata tai jopa muistaa että kyseessä lienee 35-milliset.

    Lisäksi olisin sattuneesta syystä kiinnostunut kuulemaan millä hanska/käsinvalinnalla "mikään paikka ei palellut" ja miten käsien jäätyminen on onnistuttu "aika hyvin ratkomaan".

  14. #6044
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Sekä näppien että varpaiden osalta olen huomannut, että mikään hanska- tai kenkäratkaisu ei yksin riitä. Tämän oppimiseen minulla meni vuosia. Raajat pitää olla riittävän lämpimästi vuorattu koko matkalta. Koitan laittaa tarkemmat speksit näistä ja juomapullopohdinnoista blogiin viikonloppuna, ja tännekin kun muistan.
    10k-kerhon jäsen

  15. #6045
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.162
    Kyse voi myös olla yksilöllisistä eroista. Itselläni jalat ja varsinkin oikean jalat varpaat tahtovat aina olla ihan tunnottomat, mutta kädet pysyvät niin lämpiminä, että olen pärjännyt kymmenen pakkasasteen tietämille asti 100 % silkkihanskoilla ja niiden päälle puetuilla Catmandoon vuorettomilla, mutta tuulenpitävillä hanskoilla. Silkkikäsineet ovat muutenkin kätsyt kun ne voi pukea näin talvella muidenkin hanskojen alle.
    *

    La chance, c’est comme le Tour de France : on l’attend longtemps et ça passe vite. -Jean-Pierre Jeunet, Amelie



  16. #6046
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Nythän toki voidaan päätellä, arvata tai jopa muistaa että kyseessä lienee 35-milliset.

    Lisäksi olisin sattuneesta syystä kiinnostunut kuulemaan millä hanska/käsinvalinnalla "mikään paikka ei palellut" ja miten käsien jäätyminen on onnistuttu "aika hyvin ratkomaan".
    Näillä kamppeilla -20°C ja puolentoista tunnin maantielenkki, cyclolla tosin:

    Renkaat Shcwalbe Marathon Winter 700Cx35 paineilla 3.5bar

    Kädessä North Outdoor -merinosormikkaat + Ziener GTX Goretex-sormikkaat

    Jalassa North Outdoor -merinosukat + Diadora Polarex Plus -kengät

    Housut bokserit + Everest -merinokerrasto + Crivit lyhyet pyöräilyhousut + NorthWaveProtection -kuorihousut

    Yläkropassa Everest-merinokerrasto + Catmandoo tekninen aluspaita + LuhtaOutlet-ajopaita + PearlIzumi W&B-takki

    Päänsuojana 45nrth balaclava ja Ekoin kypärä.
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  17. #6047
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilmora Katso viesti
    Kyse voi myös olla yksilöllisistä eroista...
    Niinpä, eilen vajaa tunti lastenvaunujen työntelyä ja hiukan pihahommia ulkona rukkaset kädessä, niin sisälle tullessa mittasin pohjat sormien pintalämpötiloista. 0,5 C oli lämpötila sormien kärjessä joka onneksi aika nopeasti nousi kolmeen neljään asteeseen ja alle minuutissa jo yli 10 asteen. Sellainen 3-4 astetta sormenpäissä on minulle ihan normaalia tuolla ulkona, vaikka kädessä olisi millaiset rukkaset. Ja tuntohan sormista lähtee sinä samalla aika nopeasti.

    Eli näistä verenkiertosyistä Tahkokin ajetaan pitkäsormiset hanskat kädessä. Eli Suomessa en pysty paljain käsin pyöräilemään koskaan.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  18. #6048
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Ohiampujan kanssa olen kanssakärsijä. Ei näissä keleissä voi pyöräillä tuntia pitempään ilman että alkaa huolettamaan paleltumat sormissa vaikka kummoiset tumput löytyisi. Jos haluaa pitempään puskea menemään pitää napata kaupasta noita kädenlämmittimiä rukkasten/kenkien sisään.

  19. #6049
    No jopas.. mä joudun ajamaan fillarilla ja skimbaamaan fleece sormikkaissa, koska kaikki sitä paksummat kastuu hiestä alle 15 minuutissa ja sitten tuleekin epämiellyttävä fiilis ja kädet täysin jäässä jos pitää hanskaa ottaa kädestä jostain syystä.

  20. #6050
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    283
    Mulla kans sormet ei jäädy, tänään -32 kun lähdin töihin. 10km ja ihan mukava poljeskella, vähän meinaa jo fillari jykistyä . Kädessä ihan normi nahkarukkaset joiden sisällä lapaset ja kädet ihan hikoaa. Muutenkaan ei ole mitään ongelmaa muuta kuin varpaiden jäätyminen, ei auta Salomonin Toundratkaan. Nuo kengät on ihme juttu, luvataan maat ja taivaat mutta varpaiden kohdalla kenkä on todella ohut kengän päältä arvioituna. On nämä parhaat mitä on koskaan ollut mutta ei siltikään tarpeeksi lämpimät.

    Vaihdoin ketjut toissapäivänä ja vaihteet alkoi pomppimaan matkalla, no tehdasrasva on tehnyt ketjuista ihan tönköt ja taaksepäin pyöritettäessä ketju vaan sylttää. Aseöljykyllästys ennen kotimatkaa. Bluton huolsin vuodenvaihteessa ja täytyy todeta että ero on ihan valtava, toimii hyvin vaikka pakkasta on näinkin paljon. Aiemmin -20:ssä oli jo ihan tönkissä. Tosin eipä tuossa tullessa paljon möykkyjä ollut kun kelviä pitkin töihin kuleksin.

  21. #6051
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti zeppo Katso viesti
    Mulla kans sormet ei jäädy, tänään -32 kun lähdin töihin.
    Nykyisin muuten on rautakauppojen työsormikkaat ihan törkeen hyviä ja laatuun nähden halpaa kuin saippua.
    Kestää yleensä käyttöä paremmin kuin normaalit 'ulkoilu' sormikkaat tai fleecet..

  22. #6052
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Tänään 25km ~-20C pakkasessa meni noilla Suomi Tyresin W240'illä ihan mukavasti (29" / 54-622). Paineista en osaa sanoa, kun mittarista oli patteri loppunut ja presta-adapteri kompuran perässä ei anna painelukemia kuin täyttöletkun puolelta enkä noihin kyllä luota. Niinpä donitseihin arviolta 3 - 4 BAR.

    Vaatetus:
    - Jaloissa: Merinovillaiset sukat, vaimon kutomat villasukat, talvi-vaelluskengät (merkkiä en muista),Diadoran pitkät bibsit ja laskettelupöksyt
    - Torsoa suojasi catmandoon tekninen paita ja Rukan vastaava hieman paksumpi. Kolmantena hyvin ohut fleece-paita ja päällimmäisenä / tuulensuojana ohut kuoritakki (McKinley tjsp...)
    - Nuppia suojasi balaklava, jonka päällä perinteinen commando-pipo
    - käsissä ohuet lasketteluhanskat, joiden päällä nahkaiset tekoturkis-vuoratut rukkaset

    Kuten arvelinkin ei missään vaiheessa tullut kylmä. Tietoisesti pudotin kyllä nopeutta aika paljon hikoilua välttääkseni. Huomenna jätän tuon kolmannen fleece-paidan veks.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  23. #6053
    Liittynyt
    10/2003
    Viestit
    8.084
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JyJ Katso viesti
    Ei näissä keleissä voi pyöräillä tuntia pitempään ilman että alkaa huolettamaan paleltumat sormissa vaikka kummoiset tumput löytyisi.
    Ei ole kokemusta (vielä näin kylmillä keleillä ajeluista) mutta -10 - -13 asteessa riitti suoratankoisella 45NRTH:n Cobrafistit tangossa ja käsissä semmoset muutamana pakkasasteeseen ilman CF:fejä riittävät paksut ajohanskat. Ei kerennyt kylmää ainakaan 2.5 tuntiin maantienvarressa.

    Jos nyt uskallan lähteä huomenna ulos -20 - -25keliin kokeilemaan niin laitan samat CF:ät ja lisäksi Therm-Icin sähköhanskat:



    Epäilen vahvasti ettei ole sormet jotka ekana paleleepi. Nuo tangonpäähanskat on aivan kurkot, ja sit kelin mukaan käsiin enemmän tai vähemmän paksuja hanskoja. CF:ät estää täysin tuulen vaikutuksen joten se tekee niistä perkeleen lämpimät "pussukat" käsien ympärille.

  24. #6054
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    43
    Apropoo kun tankohanskoista puhutaan, onko kellään kokemuksia XXL:n kohtuu halvoista Whiten tankkohanskoista? Ovat meinaan alessa https://www.xxl.fi/white-bike-mitten...107159_1_style

  25. #6055
    Mulla Farleyssä juurikin nuo, jarrukahvan kanssa ok, vaihtajan kanssa hiukan nafti, mutta toimii

  26. #6056
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pep Katso viesti
    Mulla Farleyssä juurikin nuo, jarrukahvan kanssa ok, vaihtajan kanssa hiukan nafti, mutta toimii
    Hyvä tietää. Just pari päivää sitten, kun Motonetistä hain nuo donitsit, niin mietin, jotta pitäskö..
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  27. #6057
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    ^ ja ^^ Olen sataprosenttisella tosikkotuulella (koska en tykkää kahtakymmentä hipovasta pakkasesta enkä pohjoistuulesta), joten huomautan kohteliaasti jälleen kerran että renkaiden ajo- ja pito-ominaisuuksia kommentoitaessa olisi ihan kiva jos kirjoittaja viitsisi mainita perusasiat eli ainakin leveyeden ja mielellään myös käytetyn paineen. Nythän toki voidaan päätellä, arvata tai jopa muistaa että kyseessä lienee 35-milliset.

    Lisäksi olisin sattuneesta syystä kiinnostunut kuulemaan millä hanska/käsinvalinnalla "mikään paikka ei palellut" ja miten käsien jäätyminen on onnistuttu "aika hyvin ratkomaan".

    Ylikokona tietenkin, eli kun käsi on jotain S-M välistä niin hanska on L. Eilinen pakkaslukema ei riittänyt pakastamaan sormia vaikka kovasti yritti. Tuntuu että nuo hanskat hengittää tuolta käsivarren puolelta ja siten pitää käden kohtalaisen kuivana.

    Hyvinkin yksilöllistähän tuo on että kuinka helposti menee jäähän, ja homma on paljon monimutkaisempi kuin että yhdessä kohtaa on liian vähän vaatetta. Hikoilu on yksi todella selvä ongelma ainakin omalla kohdalla, ja esimerkiksi craftin syberia-hanskat ajon jälkeen onkin uudelleen käteen laittaessa aivan läpimärät sisältä, ja siksipä sopiikin lähinnä pikkupakkasille. Paperilla veden/tuulenpitävyys on kova juttu, mutta järkevin tapa toteuttaa asia on että jossain on jotain tuulenpitämätöntä kangasta josta kosteus karkaa, erikoiskankaat häviää fiksulle low-tec-toteutukselle. Kädet ja varpaat on myös ensimmäinen paikka mistä keho vähentää verenkiertoa jos tulee kylmä, eli jos vaikka keskikroppa hikoaa, tulee vähän vilponen, niin yhtäkkiä kädet tai varpaat ei enää saakkaan verta ihan samaan malliin.

    Käsien hikoamiseen olen itse joskus suosinut vaihtohanskojen käyttämistä, kengissä taas olen lisännyt kengänpäällisiä sekä lidlin lämpöpohjallisia. Lisälämpöä laitetaan hikoilun minimoimiseksi vasta kun alkaa tulla tai on jo kylmä.

    Renkaathan toki oli mara winterin 35mm ja jollain 3-4bar paineilla. Pito ei missään tapauksessa ole loistava, mutta rengas rullaa hyvin ja pito riittää normaaliin ajeluun ihan OK. Parin vuoden takaisten 1.9" gazza extremejen nastat jättää toivomisen varaa kun joku puuttuu ja joku on katkennut(!?), ja toki tuollainen piikin muotoinen nastahan kuluu aika vauhdilla. Mistään ei edes tunnu saavan varanastoja noihin kun rengas on muuten vielä kohtuu kunnossa mutta keskirivistö nastoista ottaa enää vaivoin kiinni maahan. Kyllä noillakin vielä ajaa kadulla ihan hyvin, mutta ei niillä enää voi ajella jäisiin mutkiin jarruttelematta.

  28. #6058
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsingin maalaiskunta
    Viestit
    1.478

    Talvipyöräily

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JyJ Katso viesti
    Apropoo kun tankohanskoista puhutaan, onko kellään kokemuksia XXL:n kohtuu halvoista Whiten tankkohanskoista? [/url]
    Minulla tuollaiset ja xxl-miehen kourat. Ei meinaa mahtua sisään. Toisena ovat sitten Bilteman vastaavat, jotka ovat taas järjettömän suuret. Sinne voisi tehdä vaikka nuotion sisään. Muitakin toki löytyy, mutta minulla ei niistä kokemusta.

    Mutta on tämä. Tänään ei meinanneet riittää nuo Bilteman värkkien eristykset, vaikka kädessä lämpimät lobsterit, joiden alla lisäksi merinovillaiset hanskat. Vastahan minä vajaa viikko sitten eli uudenvuoden aattona heitin Kalen kanssa maantielenkin suvikumeilla.

  29. #6059
    Liittynyt
    11/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    145
    Nyt on renkaana Suomi Tyres W106 koossa 37-622, edelliset oli W240 koossa 40-622 ja toiseen tuli peukalon (tai no, sormen kuitenkin) mentävä reikä. Ilmeisesti iäkkäät vaikka eivät montaa vuotta olleetkaan ajossa.

    Pukeutuminen on mallia laiska "olen näissä vaatteissa töissä sisällä toimistossa"
    Kenkänä Toe Guard Alaska vakiona, mutta nyt kun oli lähes -20°C niin olisi voinut olla villasukka ja foliopohjallinen myös ns. normaalin sukan lisäksi. Jalassa alushousut (boxerit + pitkät kalsarit), farkut ja päälle vielä kuorihousut (ohuet, mutta suojaa viimalta). Paitaosasto on tekninen T-paita, siihen kauluspaita, talvikelillä fleece väli ja päällä kuoritakki (ohut, mutta suojaa viimalta). Fleecessä ja kuoressa hyvä korkea kaulus, joten varsinaisesti kaulahuiviratkaisua ei tarvitse. Kaulaa ja kasvoja yrittää suojata myös Buff-huivi, päässä ohuehko pipo ja kypärä (tuuletusaukkoja ei peitetty). Kädessä OW-lobsterit, pitää muistaa laittaa puuvillaiset sormikkaat alle seuraavalla pakkasella. Nopeus on hidas, n. 14km/h paluumatkalla ja n. 16-17km/h luokkaa menomatkalla näin talvikaudella.

  30. #6060
    Mä käytin eilen - 20 pakkasessa fleece sormikkaita, Lidl kuoritakki irrotettavalla fleece vuorella (ihan paras ostos alle 50eur), Lidl softshell housut, Lidl lämpökerrasto ja joku tekninen aluspaita. Halvalla ja toimii mulle.
    Kypäränä Salomon laskettelu potta jossa korvaläpät jotain tuohen näköistä jäljitelmää.. ja ekan kerran laitoin kypärästä tuuletusaukot kiinni ja ei mitään aluspipoa ole tarvinut tuon kanssa koskaan.. 😀

    Sent from my A0001 using Tapatalk

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •