Mitä rasvaa / vaseliinia porukat käyttää pyörän laakereissa?
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Mitä rasvaa / vaseliinia porukat käyttää pyörän laakereissa?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						http://www.motonet.fi/fi/tuote/60308...ni-453g-purkki on toimivaa. Ei haittaa sateet, eikä maastossa märät ojat yms.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Gallia. Löytyy kaikista Saksan pyöräkaupoista.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Myös Hääppösen suosittamaa merivaseliinia käyttänyt tarvittaessa, ei häviä itsestään halpisnavoistakaan. Halpaa ja hyvää!
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Mä käytän Mobil XHP 222 vaseliinia. Tosin siinä taitaa olla alin käyttölämpötila -15 astetta joten harkitsen SKF:n LGMT 2/3 tai joiden alin käyttölämpötila on -30.
Perhana kun menin ostamaan tuota XHP 222:sta 400g tuubin niin sitähän riittää... Tosin maksoi ehkä sen 7e joten toisen 7e uhraaminen jollekkin paremmalle rasvalle ei välttämättä paljoa tunnu.
En ole koskaan kokeillut mutta mites sitten pakkasessa jähmettyy? Hanselinen vaseliinia paikallinen moottorisahakauppias pitää hyllyssä, ihan minua varten tietysti. Joskus noita oikein pakkasella koestin mitä rasvoja sattui omassa jemmassa ja prässissä olemaan. Hanseline oli paras.
I väntan på ännu dåligare tidet
Motorex 2000. Laakereihin ja vapaarattaisiin. Ei jäädy ainakaan koti pakkasessa. Huuhtoutuu pois, jos oikein kunnolla ja useasti uittaa.
Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...
Kaikissa pyörän laakereissa olen käyttänyt Bilteman PTFE-rasvaa.
http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/...va-2000019173/
Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Merivaseliinin kanssa ei ainakaan alle kolmenkympin pakkasissa tullut ongelmia, kovemmissa jättänyt pyörän sovinnolla kotiin... Esim. tuon Biltsun synteettisen jähmettymisestä en tiedä mutta hinta/laatusuhteessa kuitenkin häviää...
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Muutama vuosi sitten suosikkimekaanikkoni suositteli nätin väristä vaseliinia napoihin talviajoon, tällä on sitten mennyt niin talvet kuin kesätkin, saa kaupasta kuin kaupasta.
http://index.weldtite.co.uk/products...lon-tube-150ml
Samaa käytän itsekin yleensä, kestää aika hyvin kosteutta ja saa settiä jossa annostelija mukana.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Yllätti vähän tuo merivaseliinin suosiono kokeillaan vaikka sitä sitten. Tähän asti oon käyttänyt vähän mitä millonkin löytynyt...
Sent from my Redmi Note 3 using Tapatalk
Tuota samaista weldtiteä täälläkin on käytetty. Tarkkoihin paikkoihin menee kivasti injektioruiskulla.
Nyt on käytössä CRC sitkostettu rasva.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						SKF:n rasvaa ainakin ohjainlaakereihin
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Merivaseliinin ehdoton hyvä puoli on laaja lämmönkesto, noissa joissain ehdotetuissa -30 on alaraja vaikkakin se usein riittää mutta alkaa kuitenkin aikaisemin hyytyä.
Myös nuo ohuemmat vaseliininkorvikkeet pikkuhiljaa alkaa hävitä, joskus esim. navoissa olen moisen huomannut. Lisäksi kilohinta aivan olematon moneen muuhun verrattuna!
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						"Korvikkeet" ovat päihittäineet monta kertaa ominaisuuksillaan ns. alkuperäisen. Moottoriöljyt, keinonahka, monet tekstiilit jne. ovat parempia ominaisuuksiltaan kuin mitä ovat olleet aidot tuotteet. Kait nuo naparaswatkin ovat kokeneet samaa...
Mitä asiantuntijat on mieltä tästä:
https://www.ahrinternational.com/PDF...32-en_MSDS.pdf
Toiminut myös normivaparissa hyvin, ajattelin kokeilla myös DT:n ratchettiin. Muissa laakereissa on toiminut hyvin.
Tulipahan eilen huomattua, että aika tönköks meni niin keskiö kuin dt vaparikin, eikä pakkasta ollut kuin pari astetta. Kammet notkistui kun pyörän toi sisään, vapari oli tahmea lämpimänäkin ja paljon äänettömämpi kuin toinen yksilö.
No putsasin pikkasen vähemmälle sitä punasta dt:n tököttiä, niin herkyys ja raksutus tuli samanlaiseksi kuin se toinen. Mutta selkeesti tarvii miettii noita rasvoja talvi kelille vielä. Joku -20c kun tulee niin noihan menee ihan tönköks.
 Palstajyrä
					
					
						Palstajyrä
					
					
                                        
					
					
						Rasvatuubin kyljessä lukeva alin käyttölämpötila ei usein ole se alin lämpötila, jossa rasva toimii kunnolla ja pysyy notkeana. Eli kannattaa valita rasva talvella niin, että varaa kylmään päin on reilusti.
Toki, jos mahdollista, on helpointa käyttää jotain hyväksi ja toimivaksi havaittua.
nih..
Miten niin tyhmä kysymys??
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mites tämä? Onko hyvää ainetta laakereille?
REX ASENNUSRASVA 50G - Prisma verkkokauppa
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Varmaan on mutta kallista. Veikkaan yhä merivaseliinin puolesta https://www.biltema.fi/veneily/venee...sva-2000033131 Halpaa ja riittoisaa.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						SKF LGMT 2 litium-pohjainen rasva on myös hyvää yleiskäyttöön, pienikitkainen ja kestää aika hyvin vettä sekä kosteutta. CRC vesivaseliini on myös toimiva rasva jos haluaa vielä paremman vedenkeston, tämä on sitkostettua rasvaa eikä laakerit pyöri yhtä herkästi kun LGMT:llä, jos sillä on jollekkin jotain merkitystä. LGMT on mukavampi käyttää koska ei ole sitkostettua.
Kylätason pyöräilijä
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Samasta liikkeestä löytyy: Weldtite vaseliinituubi 40g - Prisma verkkokauppa
Itse olen hakenut suoraan lähi XXL:n myymälästä hiukan isomman tuubin Weldtite Teflon Greasetube, pyörärasva 125 ml - Vihreä - Rasvat ja öljyt | XXL mutta näyttää nyt olevan loppu. Kyllä tuolla 40 grammasellakin aika monet laakerit rasvaa.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Kaikilla noilla tulee toimeen, täyttävät tarkoituksensa. Itse merivaseliinin päädyin koska oli ilmaista ja kestää kovemmissa olosuhteet kuin pyöräilyssä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Vähän ehkä harhaanjohtavasti nimetty Rexin assembly grease, kun ite ainakin ymmärrän asennusrasvan tököttinä, jota laitetaan esim. kierteisiin tai satulaputkeen estämään jämähtämistä. Kuvauksen perusteella kuitenkin sen verran liukasta, että toimii ilmeisesti myös laakereissa.
Ostin kauan sitten laakerirasvaksi ison Galli-purkin ja eihän se lopu varmaan ikinä, niin sillä mennään.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Mulla on ollut jonkunlainen biohajoava siirtymä menossa ja sitä myöden tilasin taannoin paikallisen Etran kautta SKF:n biovaseliinia. Tuossa speksien mukaan (-40 c) etuna hyvä toimivuus kylmässä. Sinällänsä määrillä joita polkupyöriin laitetaan tolla biohajoavuudella tuskin suurta merkitystä on, mutta ainakin ajatustasolla tuntuu mukavan vihreältä ja sopii hyvin puhtaaseen liikkumismuotoon.
https://www.skf.com/group/products/l.../biodegradable
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Minulla tulee hyvä mieli brittien kehittämällä Weldtite-rasvasarjalla, heillähän on hyvin märät ajo-olot perusteena itelle.
Saa mistä halpakaupasta tahansa, hintakin passaa ja onhan nuo ihan fillareille tarkoitettu.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Onhan noissa fillareille suunnatuissa se etuna, että valmistaja on speksannut rasvansa soveltuvaksi käyttökohteeseen esim. Turvallinen hiilikuidulle jne. On myös spesiaaleja rasvoja, joita on vaikea korvata, kun saatavuus on huono kuluttaja-asiakkaalle tai sitten pitäisi ostaa iso tynnyrillinen. Itselläkin Shimanon napavaihteisiin tarkoitettua vassua vapaarattaiden ja Shimanon takavaihtajan kytkimen huoltoon.
Itse ostan myös mieluiten tuotteita, joista löytyy kunnon valmistajan tarjoama informaatio koskien esimerkiksi standardeja, joita on käytetty tuotteen testaamiseen. Useimmilta polkupyöriin suuntautuneilta valmistajilta näitä ei taida löytyä ja syynä varmaankin se, että eivät halua paljastaa mitä pakkaavat tuubeihinsa. Viime aikainen iloinen yllätys oli Zefalin wet lube, josta löytyi kunnollinen käyttöturvatiedote. Siitä pystyi helposti päättelemään, että kyseessä on uudelleen pakattua biohajoavaa hydrauliöljyä.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Sain joskus jostain pötkön tota rexin rasvaa ja on kyllä osoittautunut ihan hyväksi juurikin laakereissa. Ainakin kammet pyörii paremmin kuin crc:n perusrasvalla ja kestää pitkään. Itse oon tota käyttänyt lähinnä pyörän ja kampien laakereissa, muissa osissa tolla liukkaudella ei ole niinkään merkitystä. Vesivaseliini (esim. toi Crc) taas on hyvää kamaa suojaamaan korroosiolta vaikka pulttien kierteissä ja ohjainlaakerien välissä.
Kirjanmerkit