ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2
Näyttää tulokset 31 - 58 / 58

Aihe: Vaihteiden paremmuusjärjestys

  1. #31
    Pyöräpummi Guest
    SRAM:n kahvat ovat erittäin huonot pienikätisille koska sama vaihdevipu on sekä alas- että ylösvaihtamiselle(doubletap).
    Vaihtaakseen isommalle rattaalle on ensiksi otettava "löysät" pois ennen kuin itse vaijerin veto alkaa.
    Etuvaihtajan kahvanvivun liike on pitkä ja raskas. Lyhytsormisilla pitää ottaa ranne mukaan liikkeeseen.

    Shimanon 9000, 6800 ja 5800 -sarjoilla vivun liike on lyhyt ja kevyt soveltuen erinomaisesti lyhytsormisille.
    Johtuu uudelleen suunnitellusta etuvaihtamisesta.

  2. #32
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    On varmaan hirmu tyhmä kysymys, mutta kun en näitä julkistuksia seuraa, niin onko nyt siis tällaisia uudenlaisia säädettäviä 105:a jo markkinoilla ja koeajettavissa jossain Helsingin seutuvilla?
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  3. #33
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Justiina Katso viesti
    On varmaan hirmu tyhmä kysymys, mutta kun en näitä julkistuksia seuraa, niin onko nyt siis tällaisia uudenlaisia säädettäviä 105:a jo markkinoilla ja koeajettavissa jossain Helsingin seutuvilla?
    105 5800 -sarja tulee hyllyihin Heinä-Elokuussa.
    Verrattavissa oleva toiminta löytyy Ultegra 6800 ja Dura Ace 9000 -sarjoista.
    Saat hyvän käsityksen 5800-sarjasta jos vaikka kokeilet 6800 -sarjaa, jota pitäisi Helsingin liikkeissä olevista pyöristä löytyä.

  4. #34
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.272
    Oliks nää oleva kahvat nyt sitten sellaiset "lyhyellä" liikeradalla varustetut Shimanot..? Sen enempää ottamatta kantaa mihinkään paremmuusjärjestyksiin, Campagnolon vivuissa liikeradat on lyhyemmät kuin Shimanossa tai Sramissa.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  5. #35
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    PK-seutu
    Viestit
    350
    Joo harmi kun tuo Campa on kiekkojen vuoksi pois laskuista. Tarttee mennä testailemaan noita eri kahvoja, mutta jos fillari menee remppaan jo nyt eikä syksyllä niin sitten tuo heinä-elokuu on liian myöhäinen ajankohta.
    Projekti Takatukka:
    http://fillarikeskustelu.com/index.php?/topic/4-mullett-aka-takatukka/

  6. #36
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Oliks nää oleva kahvat nyt sitten sellaiset "lyhyellä" liikeradalla varustetut Shimanot..? Sen enempää ottamatta kantaa mihinkään paremmuusjärjestyksiin, Campagnolon vivuissa liikeradat on lyhyemmät kuin Shimanossa tai Sramissa.
    Nice try!

    Videossa on Ultegra 6700 eikä 6800.
    Ymmärrätte varmaan minkä taki promovideossa oli edellisen sukupolven Ultegra. Siitä huolimatta että video oli tuore.
    Tässä on kuvasarja 6700 ja 6800 sarjojen eroista.
    Vasemmalla on 6700 -sarjan kahva.


  7. #37
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    SRAM:n kahvat ovat erittäin huonot pienikätisille koska sama vaihdevipu on sekä alas- että ylösvaihtamiselle(doubletap).
    Vaihtaakseen isommalle rattaalle on ensiksi otettava "löysät" pois ennen kuin itse vaijerin veto alkaa.
    Etuvaihtajan kahvanvivun liike on pitkä ja raskas. Lyhytsormisilla pitää ottaa ranne mukaan liikkeeseen.
    Huoh. Siellä taas kokemuksen syvä rintaääni yleistää sen minkä kerkiää, vailla mitään tuntemusta koko asiaan. SRAM:n kahvojen liike ei ole mitenkään erityisen "pitkä", koska liikerata isommalle vaihdettaessa on kaareva, ei suora. Liikeradan kaarevuus myötäilee sormen luonnollista liikerataa, jolloin sen käyttö ei vaadi pitkiä tai edes keskimittaisia sormia. Riippuen vähän käden otteesta, vaihtaminen vaatii voimaa enemmän tai vähemmän. Mielestäni DoubleTap toimii erityisen hyvin ajettaessa alaotteelta, koska alas vaihtaminen vaatii pelkän hipaisun ja ylös vaihtaessa kahvaa ei juurikaan työnnetä sivuun, vaan enemmänkin vedetään kohti ohjaustankoa.

    Meidän perheessä 158,5 senttinen, eli pieni, naishenkilö ajaa tyytyväisenä SRAM Rival-kahvoilla. Että ei ne oikein voi olla "erittäin huonot" kaikille pienille käsille. Toki ne erinomaiset säädöt on otettu aivan minimiin eikä ne ei varmasti sovi jokaiseen käteen, se on ihan varmaa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  8. #38
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Huoh. Siellä taas kokemuksen syvä rintaääni yleistää sen minkä kerkiää, vailla mitään tuntemusta koko asiaan.
    Olen ajanut vuosikausia SRAM:n Rival kahvoilla. Mahtoiko siinä mennä viisi vuotta? En enää muista. Aivan varmasti SRAM:nkin tekniikka on parantunut, mutta Double Tap on Double Tap vaikka voissa paistaisi.
    Sehän toimii niin että pienemmällä vaihtaminen tapahtuu kun vipu palautuu ja suuremmalla vaihtaminen tapahtuu kun vipua viedään tästäkin asemasta vielä pidemmälle. Tämä tarkoittaa että ylöspäin vaihtamisen liike on pakostakin pidempi.
    Tätä on aivan mahdoton saada lyhytliikkeiseksi.
    Kysymys on siitä että vivussa liikkeet ovat peräkkäin kun esim. kilpailijoilla ne ovat rinnakkain.
    Juuri tästä syystä ensimmäiset SRAM vaihdevivut olivat kärjestään ulospäin suuntautuneita jotta voitaisiin kompensoida pitkää liikettä . Sinänsä fiksu oivallus, jonka sekä Shimano että Campy omaksuivat.

  9. #39
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.925
    Omassa crossarissa on Shimanon 105 5700 osat (6700 takavaihtaja), ja maantiepyörässä SRAM Forcet (Red Yaw etuvaihtajalla). Komppaan kyllä Pyöräpummia siinä, että SRAM vivun liikerata on pitkä, varsinkin kahvoilta vaihtaessa ja mun mielestä Shimanolla vaihtaminen on helpompaa. SRAM takavaihtajan jousi on jäykempi kuin Shimanolla eli ylöspäin vaihtaminen vaatii voimaa, mikä tietenkin maksaa itsensä takaisin kohtalaisen selkeänä vaihtotapahtumana (vaihteet todellakin "ammutaan sisään") eikä ole myöskään niin nuuka kaapelien kunnolle kuin Shimano=pysyy säädöissä. Alaotteelta ajettaessa vaihtaminen on todella helppoa, kun vivun voi vetää lähemmäksi tankoa.

    SRAM kahva on pienemmän tuntuinen kuin Shimanolla (5700 sarja), joten sinänsä voikin sopia naisen käteen paremmin. Lisäksi SRAM kahvassa jarruvipu pysyy sivusuunnassa linjassaan, eikä lipeä "alta pois". Justiinalle suosittelisin, että käy kuitenkin kokeilemassa niitä kahvoja. Shimanon Ultegra 6800 on kyllä hinnoiteltu niin alas (koko osasarja vähän päälle 600€, ja ilman kampia+ kasettia saa jopa alle 400€), että harkitsisin kyllä sitä tuossa tilanteessa.

  10. #40
    Liittynyt
    08/2007
    Paikkakunta
    Niemenmäki
    Viestit
    400
    Oikeasti lyhytsormisena olen sitä mieltä, että ainakin Rivaleissa matka ei ole niin pitkä, että se vaihtamista häiritsisi. Edes siinä rikkoontuneessa etuvaihtajassa ei tarvitse ottaa rannetta liikeeseen mukaan.
    Aakoon kanssa olen kyllä tosta hinnasta samaa mieltä, Ultegran hinta on enemmän kuin kilpailukykyinen.
    http://faijapolkee.blogspot.fi/

  11. #41
    Olen Aakoon kanssa pikkusen erimieltä Shimano 105 5700 -osasarjan vaihteenvaihdon keveydestä. Mun mielestä kyseisen osasarjan vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin kevyt. En tiedä muista Shimanon osasarjoista, mutta 105 on pirun tarkka vaijereista. Pitäisi vaihtaa kerran kaudessa, jos haluaa vaihteiden toiminnan olevan säännöllistä.

    Itse pohdin 105 päivittämistä Ultegra 6800:n tai Force 22:n. Uusi Ultegra on hinnoiteltu kivasti ja hintaero Forceen on noin 175€. Tosin Force 22 on lähes 200 grammaa kevyempi kuin Ultegra 6800. Force 22 ja Sramin heikkous on pakoissa, koska haluan taakse 12-25 pakan, jossa on 18 -piikkinen ratas. Tosin mikä estäisi Shimanon 12-25 pakan käytön.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hannez78 muokkasi tätä : 07.06.2014 at 10.30

  12. #42
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannez78 Katso viesti
    Olen Aakoon kanssa pikkusen erimieltä Shimano 105 5700 -osasarjan vaihteenvaihdon keveydestä. Mun mielestä kyseisen osasarjan vaihtotapahtuma on kaikkea muuta kuin kevyt. En tiedä muista Shimanon osasarjoista, mutta 105 on pirun tarkka vaijereista. Pitäisi vaihtaa kerran kaudessa, jos haluaa vaihteiden toiminnan olevan säännöllistä.
    Olen nyt ajanut Tiagra osasarjan sisältävällä pyörällä ~1800km. Takavaihtajaa säädin kerran noin 500km kohdalla. Muuten ei ole tarvinnut koskea. En usko, että pykälää parempi 105-sarja olisi tuota huonompi. Tietysti jos käyttää hinnat alkaen vaijereita, ongelmia varmasti esiintyy jäykkänä vaihtamisena yms kun vaijeri jumittaa.

  13. #43
    Vaijereistahan tämä on kiinni, tiedän sen. Se on sitten taas eri juttu, jos perustelee asian itselleen niin että tämä on oiva syy vaihtaa osasarja kevyempään


    Sent from my iPad using Tapatalk

  14. #44
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hannez78 Katso viesti
    Vaijereistahan tämä on kiinni, tiedän sen. Se on sitten taas eri juttu, jos perustelee asian itselleen niin että tämä on oiva syy vaihtaa osasarja kevyempään
    Vaijereista, rungon vaijeriliitoksien paikasta ja takavaihtajasta. Shimanojen (ainakin 105) palautusjousi on heikko jotta vaihtaminen olisi kevyttä. Jos vaijeri vähänkin kanittaa esim rungon etummaisen vaijerikorvakkeen kohdalla niin toimii huonosti.

    Paras ratkaisu tuohon olisi varmaan vaihtaa takavaihtaja maastomalliseen. Toinen aavistuksen tyyriimpi on vaihtaa koko pyörä...

  15. #45
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Vaijereista, rungon vaijeriliitoksien paikasta ja takavaihtajasta. Shimanojen (ainakin 105) palautusjousi on heikko jotta vaihtaminen olisi kevyttä. Jos vaijeri vähänkin kanittaa esim rungon etummaisen vaijerikorvakkeen kohdalla niin toimii huonosti.

    Paras ratkaisu tuohon olisi varmaan vaihtaa takavaihtaja maastomalliseen. Toinen aavistuksen tyyriimpi on vaihtaa koko pyörä...
    Tai laittaa Di2:set, joka sekään ei ole halpa ratkaisu. Sillä ratkaisisi useamman ongelman, mutta runko ei ole Di2 yhteensopiva. Tulevaisuus on kuitenkin sähköissä.

  16. #46
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.672
    Mihin sramin gx sijoittuu/kuuluu?

  17. #47
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Mihin sramin gx sijoittuu/kuuluu?
    SRAM:n sivuihin perehtymättä heittäisin paremmasta huonompaan XX (XX1 Eagle, XX1 ja wanha XX), X0 (X01 ja X0), GX ja NX. GX:n ja NX:n voi varmaan mieltää laadultaan saman tasoisiksi kuin vanhat X9 ja X7. Tai X7 ja X5.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  18. #48
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    ^ mihin apex1 sitten menee?

  19. #49
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.156
    ^ Rivalin alle


  20. #50
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    ^ mihin apex1 sitten menee?
    Vaatisi syvempää teknistä tarkastelua jos haluaisi vertailla maantie- ja maastosarjoja toisiinsa faktapohjaisesti. Jos ihan vaan brändipohja riittää, maantiepuolella SRAM:n sarjojen järjestys parhaasta alkaen on Red, Force, Rival, Apex ja mallisarjattomat. Cyclocross-sovellutukset onkin sitten jännittävä maailma.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  21. #51
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Moska Katso viesti
    ^ mihin apex1 sitten menee?
    Apex onkin siksi huonosti nimetty, että äkkiseltään luulisi sen olevan se paras. Apex=keihäänkärki.

  22. #52
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Apex onkin siksi huonosti nimetty, että äkkiseltään luulisi sen olevan se paras. Apex=keihäänkärki.
    Toinen käännös esim. keskeinen piste. SRAM:n filosofiassa olen mieltänyt sen tarkoittavan pistettä, jossa hinta ja laatu kohtaavat.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  23. #53
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Voi olla hyvin paikkaansa pitävä tuo ajatuksesi. Fillari-lehden krossaritestissä ei Apexin ja Rivalin välille löydetty käytössä havaittavaa eroa. Ehkä tilanne on vuoden kulutuksen jälkeen toinen? Toisaalta rattaat ja ketjutkin vaikuttaa, joten paha noita on vertailla, kun vertailukelpoisissa olosuhteita ei käytännössä ole mahdollista järjestää. Uskonasioiden tai vivussa/vaihtajassa lukevasta tekstistä syntyvän fiiliksen puolelle mennään. Ja mikäs siinä, jos voimansiirto toimii. Ja eiköhän se Apexista ylöspäin toimi.

  24. #54
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.187
    Ainakin toistaiseksi apex1 täyttänyt tehtävänsä cyclon kanssa erinomaisesti.

  25. #55
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Tälläisen bongasin, eli jumalauta, onko mun tavis maasturissa Deore XT parempi kuin fättärin Sram G9


    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  26. #56
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    ^ Ja sramilla ei pro tason osia ollenkaan . Taitaa olla aika mahdotonta sanoa kumpi on parempi XT vai X9. Eri kriteereillä saadaan aina oma suosikki paremmaksi. Itse tykkään enemmän X9:stä.

  27. #57
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    629
    Ymmärrän toki että noilla Acera ja Altuksella voi pyyhkiä perseensä, eli ne kertoo heti minkä hintaluokan pyörästä on kyse, mutta mitä ylemmäs mennään niin ei enää oo itselläni väliä. Saatan olla väärässä, mutta takavaihtaja on sellainen helppo ja nopea keino arvostella pyörän luokka. Kun en mä mistään jarru-osista taas ymmärrä mitään.
    https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!

  28. #58
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.683
    Olet juurikin väärässä. Jotkut valmistajat laittavat paskaan pyörään xt takavaihtajan, juurikin siksi että ihmiset luulevat silloin koko pyörän olevan hyvä.

    Meillä on lasten pyörissä acera/altus takavaihtajat ja hyvinhän nekin toimii.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •