^ mulle ei nyt oikein aukee edellisen keskustelun perusteella mitkä noi kaksi muuta fillaria olisi...
^ mulle ei nyt oikein aukee edellisen keskustelun perusteella mitkä noi kaksi muuta fillaria olisi...
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Tarkoitin että tuon Polen fillarigeometria vastaan noi muut geometriat. Messuilla mm Salsalla ollut nähtävillä noita elevated chainsstay geon fillareita ja noita taaksepäin taivutetulla seat tuben idealla on paljon pikkupajojen fatbikeissä mm http://advocatecycles.com/product/watchman/
https://laudalle.wordpress.com/
Eli käytännössä hyvin pitkä chainstay vs mahdollisimman lyhyt chainstay ja tämän vaikutus pyörän ajettavuuteen.
Olisi kyllä ihan kiinnostava vertailu. Ja luulisi jotain eroa ja kerrottavaa olevan, kun kaksi ääripäätä kyseessä.
Näyttää kyllä siltä, että lähes koko pyöräilymaailma vannoo mahdollisimman lyhyen chainstayn nimeen. Itse kyllä painavana kuskina tykkään vähän pidemmästä. Menee ylämäetkin sopivan rennosti lyhyestä ohjainkannattimesta huolimatta.
Chainstay voi olla myös pitkä tai normipituinen mutta polkijan painopiste viedään renkaan päälle taivutetulla seat tubella jolloin polkulinja jää keskiön taakse.
https://laudalle.wordpress.com/
Milläs momenteilla olette kiristelleet läskienne hiilikuituhaarukan akselipultin (mikä menee eturenkaan läpi) ja ohjainlaakerin kansiruuvin (juu, tiedän, että periaatteessa pitää vain ottaa löysät pois mutta onko tuohon jonkinlaista ohjemomenttia, jos ei omaa hyvää näppituntumaa)? Silverbackin Scoop Singlen ohjeet jättivät sen verran arveilujen varaan, koskevatko ne yleisesti kaikkia malleja vai onko hiilikuituosia sisältävillä malleilla eri momentit, että haluan tässä varmistella asiaa. Esim. tuolle akselipultille ehdotettiin ohjekirjassa 24-29Nm:ää.
Sillä "kansiruuvilla" säädetään ohjauslaakerin kireys. Ei sille voi antaa mitään tarkkaa momenttia.
Okei, muistelin vain jostain aiemmasta pyörästä, että sillekin olisi periaatteessa oma momentti (muistaakseni suht. alhainen luokkaa 2-4Nm). Toki olen sitten itsekin tähän pulmaan ratkaisua etsiessä huomannut, että harva mistään momentista puhuu, vaan juuri esim. löysien pois ottamis kireydestä.
Onkos mitään tietoa tuosta hiilikuituetuhaarukan akselipultista vai onko noissa hiilikuituhaarukoissakin sitten ne akselin kiinnityskohdat sellaiset, että niissä ei tarvi ajatella hiilikuiturakenteen momenttiherkkyyttä (ohjekirjan mahdollisesti geneerinen 24-29Nm on kuitenkin suht. paljon, jos se tulisi nimenomaan hiilikuituosan kireydeksi)?
Lauffin läpiakselipultissa lukee 12 Nm ja ohjainlaakerille muistan nähneeni 5 vai 6 Nm, vai oliko se Salsan ohjeesta. Mulla noin pienille momenteille mitään momenttiavainta ole, eli näppituntumalla.
Metalli-inserttihän siellä kuituisenkin haarukan sisällä on akselia varten?
Silverbackilta tuli vastaus, että 9-13.5Nm on se suositusmomentti kuituetuhaarukan akselipultille. Se ehti jo olla yli vuorokauden 24Nm:ssä, mutta en ehtinyt ajaa pyörällä kuin kellarin käytävällä alle minuutin. Kuinkahan herkästä komponentistä on kyse vai onko se liikamomentti haitallisinta vain pitkällä tähtäimellä tai kun lähtee kovaan ajoon.
Laakerit siinä kuulemma menee rikki jos vääntää liian tiukkaan. Mutta tangostaki tulee sen verran raskas kääntää että kyllä sen huomaa jos meni liian tiukkaan.
Liian löyhä rikkoo varmaan herkemmin.
Ikinä en oo Newtonmetrejä mittaillu. Muutamat kierteet tullu korkattua.
Satulaputken kiristimet tuntuu ainaki mun näppeis menevän
Juu no sen ohjainlaakerin kantaruuvin kanssa osasinkin ottaa iisisti (tietämättä Silverbackin suositusta jätin sen 3Nm:ään) mutta suurempi kysymysmerkki oli nimenomaan tuo kuituetuhaarukan akselipultti (mikä pitää eturengasta paikoillaan). Annoinkin tuosta Silverbackille palautetta, kun tosiaan veikkaan, että suuri osa Silverbackien ostajista (joista suuri osa lienee suht. untuvikkoja) katsoo sieltä ohjekirjasta suositusmomentiksi 24-29Nm tietämättä, että Silverback suosittelee 9-13.5Nm:ää.
Aijuu. Meikä luki taas vähä rivien välistä![]()
Mikähän tarakka istuu 2XL:kanssa? Bilteman levitetty versio ei mahtunu.
Salsa Alternator 190:een ilmeisesti mahtuu?
Toiseksi ylimmän vaakaputken kohdalla leveyttä on vähän vajaa 6 tuumaa. Luulisi 2XL:n tuohon menevän mikäli noin korkealle sen asentaa.
Sivuttaisputket on jostain syystä taivutettu kaarelle alaspäin.
Kuvassa alternator 190 maxxis fbr 4.8:n kanssa niin että tuo toiseksi ylin vaakaputki on noin renkaan leveimmällä kohdalla (ei ole keskellä koska ei ole kiinni alhaalta). Tuohon levenee reilusti alaspäin eli jos mahdollista niin nostamalla lisää tilaa renkaalle.
![]()
^Kiitokset tästä. (y)
Eikö Polen omaan mee ?
Haluaisin fättäriin pikalukituksien tilalle turvalukot, White 3 Prohon. Näitä siis tarkoitan: https://www.bike24.com/1.php?content...Quick+Releases
https://www.facebook.com/groups/110730039321174/ <- PK-seudun vapaamieliset pyöräilijät, joini mukaan!
Eikös ainakin pyörän oston yhteydessä ollut 100 ekkua / pää
....Läskipyöräilijä vai läski pyöräilijä....
Polen oma oli 100e. Ja mahtuu paikalleen. Jouduin kyllä laittamaan palautetta kehitysehdotuksen muodossa, sillä ainakaan S-kokoiseen runkoon tarakkaa ei saa asennettua suoraan: runkoon kiinnittyvät puikot on liian lyhkäiset. Valmistajan oman tarakan näkisin mieluusti asentuvan ongelmitta, ilman 40euron lisäpalikkaa.
Eli tilaukseen Salsan Post lock rack mountti ja ollaankin jo 140euron tarakassa...
![]()
^ On se vaan maukkaan näköinen möyrijä. 😃👍
Oikase noitten puikkojen mutkat niin eiks ne "pitene" vaakaatasoasennukseen vaadittavat millit?
^^^Melko väkevän oloinen!
Eli tuttua ja turvallista, kaikki tarttis itte tehrä...👺👺
Löytyisköhän jostain järkevään hintaan 0-1bar analogipainemittaria millä vois pudottaa paineita samalla?
Ebaysta yms. löytynyt lähinnä 0-15psi versiota ja neki 30e nurkilla niin tulee vähän tyyris mittarinvaihdon jälkeen. Schwalben sininen ei näytä mittaavan tarpeeksi matalia..
Kirjanmerkit