ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 314 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 214 264 304 312 313 314 315 316 324 364 414 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 9.391 - 9.420 / 15293

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #9391
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Hauskinta näissä sepelipalautteiden vastauksissa on se että ratkaisuksi tarjotaan paremmin pistosuojattua rengasta. Kun se sepeli menee siitäkin läpi. Eli missään nimessä ei tätä liian terävää sepeliä voida lakata käyttämästä. Jos ajoradoille kylvettäisiin esim. nauloja liukkaudenestoksi ja sitten autoilijat laittaisivat palautetta että kun nämä naulat puhkovat renkaat, niin olisikohan vastaus silti "kannattaa käyttää nappulakuvioitua paremmin pistosuojattua rengasta"?

  2. #9392
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Renkaana oli Clement X'Plor USH, jota en nyt heti suosittele miksikään rospuuttokelin renkaaksi. Lopulta toinen rengasrikko lopetti matkan pyörähuollon kohdalle, mistä ostin suosiolla toisen takarenkaan ja sisurin ja jatkoin himaan.
    Tollaset nuolenkärjen muotoiset piikit menee kyllä lopulta ihan kaikista renkaista läpi ja puhkovat sen sisurin. Kannattaa viimeistään nyt sepeliaikana heittää sisurit mäkeen ja litkuttaa renkaat tubelessina vanteille. Itsellä on ainakin vähentänyt todella paljon sepelivaurioita (ja kaikkian muitakin puhkeamisia) tuo tubeless asennus.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  3. #9393
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä, että miksi tuota suolaa tai edes sitä sepeliä pitää levittää noille kelveille. Kyllä talvipyöräilijällä pitää olla käytössä sellaiset renkaat ja varustus, että auratulla kelvillä pärjää ilman, että sitä pitää suolata tai muuten pilata. Suolaaminen johtaa nopeesti vain siihen, että väylä on sellaista loskalöröä.

    Harvoin noita pienempiä teitäkään suolataan, joten en ole ainakaan omilla reiteilläni ajaessa törmännyt kovin monesti siihen, että talviajan "GG-/maantielenkkiä" ajaessa joutuisi polkemaan ainakaan pitkiä matkoja suolaisessa loskamössössä.

    Trollia tässä varmaan tuli taas ruokittua, mutta kyllä vaan ihmetyttää tuo suolan ihastelu ja se, että talvikeleistä pitäisi suolan avulla pyrkiä tekemään kesäkeli.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  4. #9394
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä, että miksi tuota suolaa tai edes sitä sepeliä pitää levittää noille kelveille.
    Toki parantamaan pitoa niille klv:lle pysäköiville ajoneuvoille, joilla ei ole talvirengaspakkoa, ja myös henkilöliikuttimilla esteettömästi kulkeville, niihin ei saa talvirenkaita kuin myös rollaattorien käyttäjille.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #9395
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    En pidä itsenäni suoranaisena aktivistina, vaikka sillä nimellä minuun ilmeisesti tuossa viittaatkin. Pitoa tai ajomukavuutta ei välttämättä tule suolaamisella yhtään lisää, koska sillä saadaan monesti aikaan se, että hyvä ja napakka lumi/jää muuttu sellaiseksi puuroksi, jossa on sitten todella ikävä ja jopa vaarallista ajaa. Varusteet ja renkaat pitää kuitenkin talvella monesti valita sen mukaan, että renkailla pärjää myös jäällä/lumella, jolloin lumen/jään keinotekoinen sulatus on monessa kohtaan ihan turhaa puuhaa. Oman kokemuksen mukaan nastarenkaalla (kokemuksia Gravdal- ja ISP-renkaista) on myös mukavempi ajaa lumella/jäällä ja sen käyttäytyminen on myös paremmin annakoitavaa, kuin mitä paljaalla asfaltilla. Esimerkiksi ISP-renkaiden kanssa kaaduin 3 talven aikana kaksi kertaa kuivalla asfaltilla, mutta en kertaakaan lumella tai jäällä, vika oli tietysti oma ajovirhe/ennakointi, mutta pyörä lähti molemmilla kerroilla alta kyllä aivan yllättäen.

    Kyllä tuo sepeli on oman kokemukseni sekä lukemieni kommenttien perusteella aivan nimensä veroista, tällä sivulla on hyviä esimerkkejä noista sepelisiruista, joita olen itsekkin kaivellut renkaista.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  6. #9396
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    talvipyöräilijällä
    Idea on se ettei tarvitse kuulua mihinkään talvipyöräilyn erikoisjoukkoihin voidakseen olla turvautumatta autoon talvisin.

  7. #9397
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Hauskinta näissä sepelipalautteiden vastauksissa on se että ratkaisuksi tarjotaan paremmin pistosuojattua rengasta. Kun se sepeli menee siitäkin läpi. Eli missään nimessä ei tätä liian terävää sepeliä voida lakata käyttämästä. Jos ajoradoille kylvettäisiin esim. nauloja liukkaudenestoksi ja sitten autoilijat laittaisivat palautetta että kun nämä naulat puhkovat renkaat, niin olisikohan vastaus silti "kannattaa käyttää nappulakuvioitua paremmin pistosuojattua rengasta"?
    Hauskaa tai ei niin oikea neuvo.

    Itellä ei muusta kokemusta kuin Smart Sam ja siitä wired malli jossa saattaa olla taittuvaa jäykempi "vyö".
    Kävis järkeen että pehmeään kumiin tarttuu terävä sepeli helpommin ja pääsee ohuen tai harvan kudoksen läpi ainakin nopeammin kuin paksun ja tiheän.

  8. #9398
    Liittynyt
    06/2010
    Paikkakunta
    Pirkkala
    Viestit
    1.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti rhubarb Katso viesti
    Idea on se ettei tarvitse kuulua mihinkään talvipyöräilyn erikoisjoukkoihin voidakseen olla turvautumatta autoon talvisin.
    Eihän sitä nyt tarvitse kuulu mihinkään erikoisjoukkoon, vaikka fillarissa ne nastarenkaat olla olisikin. Vaihtaahan sitä monet autoonkin talvirenkaat, vaikka eivät kuulu mihinkään varsinaiseen talviautoilijoiden eliittijoukkoon.

    Jotenkin sitä on itse vain tottunut sopeutumaan Suomen eri vuodenaikoihin ja sovittamaan omaa toimintaa/varusteita vuodenajan mukaa. Jotenkin tuo kelvien mikroilmaston liiallinen muokkaaminen tuntuu itselle todella oudolta ajatukselta. Jos luottaa liikaa siihen, että kelvit on suolattu ja jäätä ei ole, niin siinä voi äkkiä tulla ikävänä yllätyksenä jäinen risteys, jossa sitten pitoa ei enää olekkaan.
    Speksausta ja Pyöräilyä.
    ||| Road: Canyon - Ultimate CF (Custom) || MTB: Trek Fuel EX 8+ || Gravel: Kona Private Jake

  9. #9399
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Vuosi sitten syksyllä meni ensimmäisiin sepeleihin 6 sisuria parissa viikossa! Tuosta hermostuin ja tilasin Schwalben pistosuojatut suvikumit enkä tuon jälkeen n. 5tkm:n aikana noilla rinkuloilla paikannut yhtään gummia [peukkua noille]. Jostain syystä nuo nastoitetut talvi-Marat tuntuvat myös hyvin kestäviltä tai kuviointi torjuu noita "nuolenkärkiä" riittävästi. Päätäni koputtaen voin todeta, että ei mennyt viime talvena, eikä tähän mennessä piikkirengas-aikana vielä ensimmäistäkään kumia. Näin syksyllä / talvella voi sanoa että 90% ajoistani tapahtuu sepelöidyillä kelveillä. Kilometrejä tulee tuollaista 7,5tkm vauhtia vuodessa. Tämän kirjoitettuani tietty vietänkin ensi viikon joka päivän paikaten renkaita

    Ja piti vielä sanomani, jotta suola ynnä muut kemialliset "mössönluojat" on hyvin syvältä /C:stä. En ole edes korroosiosta huolissani, mutta tuo saatanallinen mössö-/mujukerros, jonka tuo pakkasella sitten synnyttää on kyllä niin veemäistä...

  10. #9400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kalle H Katso viesti
    En pidä itsenäni suoranaisena aktivistina, vaikka sillä nimellä minuun ilmeisesti tuossa viittaatkin. Pitoa tai ajomukavuutta ei välttämättä tule suolaamisella yhtään lisää, koska sillä saadaan monesti aikaan se, että hyvä ja napakka lumi/jää muuttu sellaiseksi puuroksi, jossa on sitten todella ikävä ja jopa vaarallista ajaa. Varusteet ja renkaat pitää kuitenkin talvella monesti valita sen mukaan, että renkailla pärjää myös jäällä/lumella, jolloin lumen/jään keinotekoinen sulatus on monessa kohtaan ihan turhaa puuhaa. Oman kokemuksen mukaan nastarenkaalla (kokemuksia Gravdal- ja ISP-renkaista) on myös mukavempi ajaa lumella/jäällä ja sen käyttäytyminen on myös paremmin annakoitavaa, kuin mitä paljaalla asfaltilla. Esimerkiksi ISP-renkaiden kanssa kaaduin 3 talven aikana kaksi kertaa kuivalla asfaltilla, mutta en kertaakaan lumella tai jäällä, vika oli tietysti oma ajovirhe/ennakointi, mutta pyörä lähti molemmilla kerroilla alta kyllä aivan yllättäen.

    Kyllä tuo sepeli on oman kokemukseni sekä lukemieni kommenttien perusteella aivan nimensä veroista, tällä sivulla on hyviä esimerkkejä noista sepelisiruista, joita olen itsekkin kaivellut renkaista.
    Tässä rannikolla itse ehkä näkisin suolaamisen mahdollisuutena estää tai ainakin lyhentää sitä suojakelien sohjomössöä mitä aina pakkasten välissä on. Toki auraus olisi selvästi kivempi, mutta käsittääkseni kaluston määrä on aika minimissään, jolloin pientä ennakointia sallisin suolan kanssa. Mutta samaa mieltä sikäli että pyörään voidaan vaatia sellaisia talvikumeja joilla jäälläkin pärjää, mutta esimerkiksi jos nastarenkaassa on vain yksi nastarivistö per puoli, niin jäätynyt sohjo on kyllä melkoisen epämielyttävä ajaa kun rengas kulkee urissa joista nouseminen tarkoittaa pääosin seuraavan löytämistä. Sohjoutunut paksumpi polanne taas alkaa olemaan läskipyörälle sopivaa kauraa. Monta muutakin asiaa on mennyt yleensä pieleen että tuohon tilanteeseen päästään, jotka suurelta osin liittyy rajalliseen budjettiin. Ongelmana vain on vaatimus että liukkaudenesto pitää olla hoidettu jotta kunta ei ole vastuussa kaatuneista janttereista, ja sepeli on käytännössä vapaudu-vastuusta-kortti ihan tehottomuudesta tai tuhovoimasta välittämättä. Ei tuo liukkaudenesto ole ihan simppeliä kun tavotteita voi olla monia, ja etenkin kun nyt pitää yrittää miellyttää muitakin käyttäjäryhmiä kun fillaristeja, koska kunta ei ole rakentanut erillisiä väyliä pyöräilyyn. Suolalla voi kuitenkin yrittää joko tehdä kesäkelin kuten ajoradalla yritetään, tai sitten yrittää estää pelkästään liukkautta suolaamalla joko jäätynyttä tai jäärymisriskissä olevaa tietä, tai pelkästään lyhentää sohjokausia (joka taas tosin poistaa jäätä jos on luvassa vain muutama lämmin päivä). Yleisin strategia tuntuu olevan kesäkelin tavoittelu koska se on yksinkertaisin logiikaltaan, muut vaatisi tarkempaa analyysiä tulevasta ja tämänhetkisestä tilasta.

    Kokemusta on myös pienemmästä kaupungista 50km pohjoiseen, ja siellä ei aurauksen lisäksi käytännössä tehty muuta, mutta oikeastaan ei tarvinnutkaan. Kolmesta viiteen astetta kylmempi ilmasto poisti sohjokelit lähes kokonaan talvesta ja maltilliset liikennemäärät ei jäädyttänyt tietäkään, ja myös vähäisempi sademäärä piti huolen että polanteet ei välissä kerennyt niin korkeiksi.

  11. #9401
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Tre
    Viestit
    241
    Helvetin perkele Teiskontien, kuulemma aurattavuuden suhteen "A-luokan" kevyenliikenteen väylää. Aamulla oli yhtä saatanaa ajelle loskassa kaupungille ja vielä hetki sitten paluumatkalla samat loskat, osin tien puolelta aurattuina makasivat paikoillaan. Sääennustetta kun katselen, niin helvetin mielenkiintoista lienee huomenna ajella töihin aamusella, kun tuo loska ehtinee jäätyä yön aikana. Tuloksena siis jäinen ja uritettu kevyenliikenteen väylä, parasta A-luokkaa.

    Toivoa sopii, että illan aikana aurataan. Todennäköisesti odottavat ainakin, että alkaa sunnuntailisät juosta, ennen kuin asialle tehdään mitään. Mikä siinä on niin hankalaa vaikka hieman harja-autoa näyttää tuollekin väylälle, ettei tappajauria synny. Perkele sentään.
    www.club15k.com/SR

  12. #9402
    Kun olen katsellut vide3oita yotybesta niin monasti olen kateellinen pyöräteille muissa maissa , vaikka meidän perlandiamme pitäisi olla malliesimerkki kevyenliikenteen teistä.

    Ehdottomasti parempi olisi erottaa pyöräkaista omakseen, olen lopen kyllästynyt siihen että ihmiset eivät tajua välitä kävellä oiklela puoilella vaan hortoilevat missä sattuu tiellä.

    Tästä olisi helppo päästä eroon laittmalla aitoja pyörilijöiden ja jalanharharhailijoiden väliin.

    Pahin on 2 akkaa jotka täyttävät riinatusten koko tien.

    Nyt kun sähköpyörät yleiotyvät kovaa vauhtia niin työmatklaien kauppamatkailen tulee sit 25kmh ja haluu tulla sitä.
    Ilmass ahisee suuria oonettomuuksia.

    Omalla kohdallani pahimpia ovat ollet äidit käännyköineen. 2 kertaa olen ollut lähellä tappaa pinen lapsen , sillä että ajan pyörätietä.
    Lievä alamäki ja onnistun runttaamaan läskini omani ja allni olevan cyclen 40kmh vauhtiin ja ja 3..5 vuotias lapsi harhailee tiellä lähelle eteeeni kun äiti jorisee kännykkään.


    Ja nyt kun on helppoa tilata vaikk 100w mosa jalkajallussiseen pyörää ja viilettää 50 kmh kosti sitä kerssa ei pelkkä jalkajarru tee sitä mitä onnisuntu olen heittämällä hydraulisilla paniikki jarrutuksen että ei lapsi poloine pääse hengestään.

    Tokalla kerralla poltin päreeeni totaalisesti ja ripitin äitiä ja uhkasin ilmoitella sossuille miten laittoi lapsensa vaaraan. Akan komennti minulle oli älä kaahaa pyörätiellä, kun kaikki olikin minun vikaani ja hänens kersnas a saa heilua tiellä missä sattuu onhan se jalkakäytävä. on on mutta puoliksi.

    Siksi harras toiveeni on aitoja tarvitaan.

    Laskin yhden suoran kosti kauppa 1kmh 8 kertaa joiduin pujottelmaan kello 17 koska pyörie ei ollut tyhjä jalankulkijoista.

    Tässä esimerkki mitä teillä likkuu manuaali jarrut 750w tehoa huiput 60kmh



    Ensi suvena kun omani sähköistän yritän päästä eroon siitä että "ei halua jarrutella ja taas sotkea vauhtiin"
    Koska anna mottorin kiihytellä niin yritän hiljennellä ihmisten kohalla.

  13. #9403
    tässä videossa se hyvin näkyy perus sykkeli ja kaveri jurruttaa 25 vauhtia ja heps siihen hyppä kersa eteen mitäs teet. (siis ajatuksena..sehän ajaa 40 mailia eli liki 70 kmh tolla)


  14. #9404
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Siis mitä ihmettä minä juuri luin??

  15. #9405
    Liittynyt
    10/2014
    Paikkakunta
    SibboVanda
    Viestit
    978
    ^Vaikeaselkoista oli, mutta luulen että kyseessä oli ripittäytyminen oman väärin arvioidun tilannenopeuden seurauksista.

  16. #9406
    Jotenkin epäilen, että sähköpyöräilevien pokemon-teinien ja papparaisten yleistyessä tuo ns. oikea tilannenopeus saattaa olla pahasti uhattuna. Etukäteisavautuminen tulevaa kesää varten

  17. #9407
    Blackborow Guest
    Voisiko sen korkin sulkea ja kokeilla aamulla uudestaan.

  18. #9408
    Liittynyt
    03/2012
    Viestit
    354
    Jos ajonopeus liikkuu 40 km/h tietämillä niin kantsii siirtyä kevyen liikenteen väylältä autotielle. Itse ajelen nykyään enimmäkseen autojen kiusana kun niiden seassa olo on turvallisempi kuin kelvillä, missä on koiramammoja, lapsia, pokemon-teinejä ja autot kääntyy suojatiellä päälle jne.

  19. #9409
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Melkoista tajunnanvirtaa tuossa yllä... Samaa mieltä -jamo-n kanssa. Jos pääasia on saada pidettyä vauhti päällä ja vielä vedellä sähkön voimalla "ylinopeuksia" paikassa kuin paikassa, niin kelvi on pääsääntöisesti kyllä aivan väärä paikka tuolle. Ajoradalle vaan autojen sekaan. Kaikille turvallisempi vaihtoehto.

  20. #9410
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.020
    ^ ja ^^ komps. Kun autoilijat tajuaa sen / hyväksyy sen / muuttaa asennetta niin kaikille parempi vaihtoehto.

    Eilen tuli tööttiä kahteen kertaan. Ekassa tapauksessa tulin sivutieltä ns. päätielle (valoista), jolla ajoin reilu 50 metriä ja sit pois. Tämän matkan aikana töötti ja ikkuna auki ja avautuminen. Hillitsin itseni ja avauduin vain näyttämällä fin... eiku peukkua alaspäin.

    Toisessa tapauksessa sama juttu, mutta nyt ajoin ajoradalla sen 150 m. Taas tuli tööttiä. Tai voihan se olla, että autoilija töötttäs sen takia, että lähtee ohi käyttäen sitä TOISTA SAMAAN suuntaan menevää kaistaa hyväksi.

    Suhteellisen haasteellista löytää sellaiset ajoreitit, että sepeliajot jäis mahd. vähäiseksi. Toistaiseksi olen kuitenkin onnistunut suht hyvin.

  21. #9411
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti _ava_ Katso viesti
    Helvetin perkele Teiskontien, kuulemma aurattavuuden suhteen "A-luokan" kevyenliikenteen väylää. Aamulla oli yhtä saatanaa ajelle loskassa kaupungille ja vielä hetki sitten paluumatkalla samat loskat, osin tien puolelta aurattuina makasivat paikoillaan. Sääennustetta kun katselen, niin helvetin mielenkiintoista lienee huomenna ajella töihin aamusella, kun tuo loska ehtinee jäätyä yön aikana. Tuloksena siis jäinen ja uritettu kevyenliikenteen väylä, parasta A-luokkaa.

    Toivoa sopii, että illan aikana aurataan. Todennäköisesti odottavat ainakin, että alkaa sunnuntailisät juosta, ennen kuin asialle tehdään mitään. Mikä siinä on niin hankalaa vaikka hieman harja-autoa näyttää tuollekin väylälle, ettei tappajauria synny. Perkele sentään.
    Kannattaa nyt vaan tottua siihen ettei täällä Tampereella noita kelvejä viikonloppuisin kolata puhtaaksi. Ei ole moneen talveen niin tehty.
    Vai mitä, Tetsa

  22. #9412
    Muiden toiminnasta purnaavat monesti näkee asian hyvin suppeassa laajuudessa... jos otetaan vaikka autoilijan kannalta että fillaristi ajaa ajoradalla, niin vaihtoehtona on että se sama fillaristi poukkoilisi aina silloisen klv:n suuntaisesti ajoradan ylitse, tai singahtaa auton keulan editse kun olet autoa pukkaamassa jonkun aidan takaa klv:n ylitse risteyksessä. Ei mietitä vaihtoehtoa tai syitä hetkeäkään, vaan annetaan tunteiden ottaa valta jolloin käytännössä alitajuisesti ajatellaan että toinen ihan tarkoituksella yrittää ärsyttää. Eipä monet edes tiedä että missä pyörän paikka on, vaan oletetaan ettei se varmasti ajorata ole.

  23. #9413
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Analog Kid Katso viesti
    Kannattaa nyt vaan tottua siihen ettei täällä Tampereella noita kelvejä viikonloppuisin kolata puhtaaksi. Ei ole moneen talveen niin tehty.
    Joskus takavuosina, kun lunta tuli niin perusteellisesti viikonloppuna, eikä kelveille tehty yhtään mitään, niin joku kaupungin tyyppi syytä moiselle toiminnalle kysyttäessä totesi, että "lumi satoi väärään aikaan". Toivottavasti, ennen seuravaa lumisadetta, kyseinen sadealue tiedustelee kaupungin virkamiesjohdolta oikean ajankohdan alkamiselleen, jotta väylien "talvikunnossapito" onnistuu. Meinaan, aamulla oli ihan kiva ajella siinä kevlille jäätyneellä pöperöllä. Onneksi on kohtuullisen hyvät renkaat ja notkea vartalo...

  24. #9414
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    East Bay City
    Viestit
    1.260
    Meillä kaksi kuntaa (Lahti + Nastola) yhdistyi viime vuodenvaihteessa. Pahan ilman linnut ovat ennen sitä ja sen jälkeen uhonneet, kuinka itäisemmän kaupunginosan palvelut tulevat heikkenemään kaikilta osin. Tämän vuoden aikana on saatu vuosikymmeniä pimeänä olleelle kelville katuvalot, uutta kelvinpätkää samalle suunnalle ja kelvien auraus on ollut aivan ensiluokkaista. Lauantain loskakelien jälkeen kelvit oli melkein nuoltu puhtaaksi ja vain viime yönä satanut parisenttinen lumikerros pinnassa. Oli ilo päästellä menemään tasaista pintaa

    Vuosi sitten kelveille jäätyi Nastolandiassakin Pikkulaurin kuvaamaa Tampperelaista pöpperöä...
    Polje vaan poika, ketjua kyllä riittää...

  25. #9415
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Sattui vähän kumma kohtaaminen tänään tuolla: https://www.google.fi/maps/@61.70039...7i13312!8i6656
    Tuolta sivukadulta saavuin ja käännyin oikealle eli tuolle kapealle väylälle. Joku vanhempi pariskunta löntysteli vähän matkan päässä vastaan. Katsoin, että emme tule mahtumaan kaikki kolme rinnan sivuuttamaan eikä arvon pariskunta tee elettäkään antaakseen tilaa. Ei siinä sitten auttanut muu kuin pysähtyä ja odottaa että painuvat matkoihinsa. Herra suurherra vielä sivuuttaessaan mutisi jotain käsittämätöntä eksymisestä. En oikein osannut suhtautua mitenkään joten jätin omaan arvoonsa vaikka mielessä kävi sellainenkin sana kuin "avohoitopotilas". Jonkinlaisen motiivin vastaantulijan käytökseen keksin kun noin sata metriä myöhemmin tien laidassa on jalkakäytävän merkki. Eli kai minun olisi siis pitänyt jotenkin tietää, että kyseessä onkin jalkakäytävä vaikka siinä päässä väylää ei ole minkäänlaista liikennemerkkiä? Toiseen suuntaan väylä kuitenkin jatkuu kevlinä. Pitääkö minun nyt käydä antautumassa poliisille kun nyt näin viatonta jalkamiestä noin sorrin?

    Mukavampi kohtaaminen sattui myöhemmin kun liikennevaloissa joku vanhempi setä alkoi kyselemään lösöpyörästäni.

  26. #9416
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    ^Saako siinä ajaa polkupyörällä?

  27. #9417
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    Minua kiinnostaa enemmän se, että miten voin tietää saako ajaa vai ei, jos sitä ei ole mitenkään merkitty..?

  28. #9418
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    1.068
    Ei siinä ainakaan ole sen sallivia merkkejä. Jalkakäytävää ei yleensä merkitä.

  29. #9419
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Tieliikennelaki
    2 § Määritelmiä


    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
    7) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä; (24.6.2010/624)
    13) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä; (7.5.1997/414)
    Tieliikenneasetus
    Merkki 421

    Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä jalkakäytävää, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muut kuin jalankulkijat ja tieliikennelain 8 §:n 2 momentissa ja 45 §:ssä mainitut tienkäyttäjät eivät saa käyttää merkillä osoitettua jalkakäytävää. Merkkiä ei yleensä käytetä osoittamaan korotettua jalkakäytävää.


    421. Jalkakäytävä
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  30. #9420
    Liittynyt
    09/2013
    Viestit
    1.600
    No kun minä ilmeisesti jalkakäytävällä ajelin, niin tein sen ihan omaa pöljyyttäni ja jos olisin sen tajunnut niin olisin siirtynyt kadun toiselle puolelle merkitylle kevlille. Mistä pääsen siihen oivallukseen, että eipä tuolla kannata (minä itse mukaanlukien) kenenkään alkaa ketään mielenosoituksellisesti kouluttamaan, koska virheitä sattuu kaikille.

    Edit: Kuinka moni aktiivisesti muistaa katseellaan hakea joka kadunkulmassa kevlin merkkiä?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •