ElectrobikeGarminGiant
Sivu 25 / 44 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 1317

Aihe: Cyclocross VOL. II

  1. #721
    Liittynyt
    07/2015
    Viestit
    253
    Heitetääs tuon yllä olevan lisäksi vielä yksi omasta mielestä potentiaalinen vaihtoehto, Felt F4x. Hyvin vastaava spekseiltään kuin tuo Mares, akselit 15x100 ja 12x142, Sram 1x11, nestelevyt jne. . 57cm koossa reach 406mm ja stack 587mm.

    http://www.feltbicycles.com/Internat...eries/F4x.aspx

    Näyttäisi olevan tuota 57cm kokoista F4x:ää Bikeshopilla ihan hyvässä tarjouksessa, tosin tekniset tiedot heittää valmistajan sivulla oleviin. Sama pyörä kuitenkin kuvissa, Felttihän käsittääkseni luopui noista "vuosimalleista" jo.

    http://www.bikeshop.fi/Felt-F4X-2016...X16/&listpos=7

  2. #722
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Cyclocross VOL. II

    Jonkun aikaa tässä speksasin uutta cyclocrossia, raja-arvoina oli;

    - Hiilikuiturunko (ehdollinen)
    - Hintaluokka hiilikuiturunkoisten alempi segmentti
    - 15x100 ja 12x142 -läpiakselit (ehdoton)
    - Levyjarrut (ehdoton, mekaaniset tai hydrauliset)
    - 1x11 -voimansiirto (ehdollinen, kuitenkin päivittäisin siihen tulevaisuudessa)
    - 27,2 satulaputki (ehdollinen)
    - Sisäiset vaijeri/letkuviennit (ehdoton)
    - Ei mitään ihmeellisiä valmistajan omia ohjainputkistandardeja tai muuta erikoista (ehdoton)
    - Mittasuhteet noin stack 395 reach 565 keskikokoisessa rungossa

    Käyttö tullee olemaan hiekkatie- ja arkiajopainotteista. Gravel grinder -pyörä olisi palvellut käyttötarkoitusta lähtökohtaisesti paremmin, mutta niissä stackia on automaattisesti 20mm liikaa.

    Loppusuoralle pääsivät;

    - Viner Super Prestige
    - Rose XEON CDX Cross-4400
    - Felt F4x

    Valinta oli lopulta aika helppo tuon Bikeshopin tarjouksen takia. Vinerin rungon materiaalia ja valmistustekniikkaa kehutaan markkinointipuheessa, mutta mm. U-mallinen takakolmion yläputkien liittymäkohta on aika vanhanaikainen levyjarrupyörässä. Runko on myös alumiinisten painoluokassa, jos n. 1250g rungon paino pitää paikkaansa. Rose on vähän tähystämätön ja Felt taas luotettavan oloinen iso merkki.

    Taisin napata Bikeshopin tarjouksen viimeisen 55-kokoisen.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JiiÄm Katso viesti
    Näyttäisi olevan tuota 57cm kokoista F4x:ää Bikeshopilla ihan hyvässä tarjouksessa, tosin tekniset tiedot heittää valmistajan sivulla oleviin. Sama pyörä kuitenkin kuvissa, Felttihän käsittääkseni luopui noista "vuosimalleista" jo.
    Runkojen vuosimalleista luovuttiin, mutta onhan niiden pakko rakennella vuosittain uusia myyntikokoonpanoja kun komponenttivalmistajat tuo markkinoille uusia palikoita.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  3. #723
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Viisas valinta CamoNilta. Jostain syystä ainakin itse vierastan näitä planetX:n pyöriä kalliimmassa hintaluokassa. Bikeshop ja Felt kuulostaa huomattavasti paremmalta.

  4. #724
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Nonni
    Onneksi tulin "järkiini". Aluksi päätin hankkia maantiepyörän, mutta minulle suositeltiin cyclocrossia. Pidin kuitenkin pääni ja hankin trekin emondan.

    Päivä hankinnan jälkeen alkoi kaduttaman ja otin hovimyyjään yhteyttä että vaihdetaanko emonda crockettiin. Sehän kävi ja lopputulos on tässä :



    Kaikki vinkit tervetulleita,mitä tulee ajamiseen ja varusteisiin. Edessä nyt mara winter. Katsotaan jos takana pärjäis ilman.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  5. #725
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Ensimmäinen vinkkini on luopua ajatuksesta säästää 40 € renkaan hankinnassa ja hiukan vaivaa vaihtotyössä merkittävän osan 4-5 kk:n jaksosta ajonautinnon pilaamisen vastapainoksi. Eli samanlainen nastarengas myös taakse. Hiukankin huonompi tie talvella, niin krossarin ominaisuudet alkaa nopeasti loppua, eikä tätä rajaa kannata rengasvalinnalla korostaa.

  6. #726
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.189
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    ...ajonautinnon pilaamisen vastapainoksi. Eli samanlainen nastarengas myös taakse...
    Tosin tuo marawintteri ei varsinaisesti ajonautintoa tarjoa.


  7. #727
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Mitäs näissä on tykätty talvisin käyttää? Oli tarkoitus litkuttaa joten saisi toimia tubeleksena
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  8. #728
    Liittynyt
    08/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    123
    Varmaankin yleisin 35mm mara winter.. Hifistellyin 45nrth gravdal, mutta hinta on monelle liikaa. Talvirenkaat krossariin ketjussa on aika paljon näitä puitu
    ahuji muokkasi tätä : 17.11.2016 at 09.22 Syy: Typo

  9. #729
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Itselläni on tosiaan alla W106, koska pidän sitä nastojen määrän takia marawintteriä mukavampana, mutta riittävän pitävänä suurimman osan ajasta. Ja kun kotona on jo kahdet renkaat, en kolmatta paria, varsinkaan gravdalin hintaista aio talvikäyttöön hankkia. Katsotaan sitten, kun vanhat on loppu tai muuten vain vanhentuneet pilalle.

  10. #730
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Saithan pyörän mukana trekin omat piilokiinnikkeet lokareille? Ilman noita kohta tarvittavia lokasuojia on hankala kiinnitellä.

    http://www.tritoncycles.co.uk/images...5-277_zoom.jpg

  11. #731
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Kyllä siellä tommoset tuli. Tosin, en laita lokareita. Aina pitää vähän rapa lentää.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  12. #732
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Polun tukko Katso viesti
    Kyllä siellä tommoset tuli. Tosin, en laita lokareita. Aina pitää vähän rapa lentää.
    Katsotaanpa muutaman kuukauden tai viikon päästä Cyclolla se rapa lentää etu- ja takakautta suuhun ilman lokasuojia.

  13. #733
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Katsotaanpa muutaman kuukauden tai viikon päästä Cyclolla se rapa lentää etu- ja takakautta suuhun ilman lokasuojia.
    Älä nyt. Kyllä tuolla enska reiteilläkin on menty ilman lokareita ihan savessa. Vedellä ne lähtee.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  14. #734
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Mukava tosiaan on ottaa vesihuikkaa kuralla ja muulla koiran p****lla kuorrutetusta juomapullosta.

  15. #735
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634


    Kuulunee lajiin.

    Lumet läks niin otin nastat pois. Aamulla näkee pitikö vakio bontragerin cx3:t ilmat litkutettuna.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  16. #736
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.068
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tosin tuo marawintteri ei varsinaisesti ajonautintoa tarjoa.
    Ei nuo Marat litkutettuna minusta aivan kauheat ole, on mulla nyt ajossa Gravdalitkin ja toki eroa on mukavuudessa mutta hintaa tulee, Gravdalien käyttöikä häviää minusta mennen tullen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  17. #737
    Joko on CamoN Felt kotiutunut? Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?

  18. #738
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.127
    Toi F4X oli mullakin toivelistalla, mutta hintaa jai niin paljon, etta olisin saanut melkein kaksi Gianttia yhden Feltin hinnalla. 2016 mallissa on lapiakselit. Onkohan tossa joku Feltin globaali halvennus kun nayttaa olevan vahan joka paikassa suunnilleen samoilla ale-hinnoilla myynnissa.

    Noista eri brandien standardeista...jokaisessa lingossa on melko varmasti uniikki vaihtajankorvake, joka on lajinomaisessa kaytossa toisinaan kulutustavaraa. Vaihtajan korvakkeita kannattaa pitaa ainakin yksi varalla jatkuvasti koska varakorvaketta ei loydy mistaan silloin kun sellaisen tarvitsee. Tama koettu oman kantapaan kautta. Ja sisaiset vaijerin-/letkunviennit ovat perkeleesta. Jarruletkun onkiminen sielta rungon sisalta on varsin kettumaista hommaa johon todennakoisesti joutuu kaikista epaedullisimmassa paikassa. Kun ne letkut saa viimein paikalleen, niin eiko ne jumankauta ramise siella rungon sisalla ja sitten yritetaan hakea sita sopivaa "kireytta" ettei ne ramise ainakaan ihan jokaisessa toyssyssa. Tamakin koettu oman kantapaan kautta. Hammaslanka on nykyaan osa mun tyokalusettia.
    6.7 WTF/kg


  19. #739
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275

    Cyclocross VOL. II

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.O.H. Katso viesti
    Joko on CamoN Felt kotiutunut? Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?
    Pyörä kotiutui jo pari päivää tilauksen jälkeen, itse kotiuduin melkein viikko sen jälkeen ja eilen alkoi hommat säätämössä. Rannevaaka sanoi eilen että linjastolta tulleena pyörä oli jonkun verran painavampi kuin ilmoitettu 9,1kg. Tänään kokeilen oikealla vaa'alla, kun ohjaustanko on vaihdettu mitoiltaan sopivampaan (kapeaan & kompaktimpaan), ohjainputki on lyhennetty, letkut + vaijerikuoret on lyhennetty, renkaat on litkutettu, takapakan pinnasuoja on poistettu, pullotelineet on asennettu ja XT M8000 -lukkopolkimet on asennettu.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Ja sisaiset vaijerin-/letkunviennit ovat perkeleesta. Jarruletkun onkiminen sielta rungon sisalta on varsin kettumaista hommaa johon todennakoisesti joutuu kaikista epaedullisimmassa paikassa. Kun ne letkut saa viimein paikalleen, niin eiko ne jumankauta ramise siella rungon sisalla ja sitten yritetaan hakea sita sopivaa "kireytta" ettei ne ramise ainakaan ihan jokaisessa toyssyssa. Tamakin koettu oman kantapaan kautta. Hammaslanka on nykyaan osa mun tyokalusettia.
    F4x:ssä on melko tiukat ja jämyt tiivisteet rungon läpivienneissä. Takavaihtajan vaijerikuorta ei eilen saanut työnnettyä rungon läpi ihan vaan työntämällä, vaan ensin piti työntää sitä sen verran sisäänmenosta joka mahtuu runkoon, ja sitten vetää sama mitta toisesta päästä ulos. Ainakin kuivana ja puhtaana luottaisin että kuoret ja letkut pysyy tasan paikoillaan, ja jos räminää esiintyy, ne saa hienosäädettyä helposti. Lisäämällä yhtälöön mutaa tai vesihiekkaa saattaa tulos tietysti muuttua aika paljon. Ja tietysti uusia asentaessa tuollaiset tiivisteet naurattaa suunnattomasti, jos niitä ei saa näppärästi irti uuden kuoren asennuksen ajaksi.

    Erikoisena yksityiskohtana etuhaarukan ylemmässä läpiviennissä ei ollut vastaavaa tiivistystä, vaan pelkkä pystysuuntainen reikä haarukan kyljessä.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  20. #740
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634
    Tänään oli hyvä painaa läpi tuulen ja tuiskun heti aamusta. 10cm lunta ei juuri auraamattomilla baanoilla menoa hidastanut.
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  21. #741
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H.O.H. Katso viesti
    Onko v. 2016 mallissa läpiakselit jo? Oletko punninnut, jossakin mainittiin 9.1 kg?
    2016-mallissa on 15x100- ja 12x142-läpiakselit. Akselit itsessään on melkein kuin pikalinkut - samanlaiset taittuvat kahvat ja samanlainen kahvan kiristystuntuma, sitten kun akselin on kiertänyt melkein kiinni. Kahvan juuresta ulospäin vetämällä kahvan asentoa voi muuttaa akselia kiertämättä. Jossain katselin videon 2017-mallista, jonka läpiakseleiden kahvat irtosivat kokonaan jollain näppärällä ranneliikkeellä. Näissä ei näytä olevan sitä ominaisuutta.

    Ajokunnossa 55-kokoisen painoksi tuli 9,4-9,5kg. Lisäsin Shimano XT M8000-polkimet (internetin mielestä n. 340g) ja Elite Cannibal -pullotelineparin (lienee n. 40g/kpl). Otin pois 20-30mm ohjainputkea ja 40-50mm vaijerikuorta sekä jarruletkua. Jarruletkua lähtee vielä toinen samanlainen pätkä lisää, nyt ei löytynyt hyllystä kuin yksi letkun päätyruuvi ja puristeholkki. Noissa lähti ehkä 30g pois. Lisäksi ohjaustanko vaihtui nimellisleveydestä 44cm -> 40cm ja malliltaan kompaktimpaan, siinä ehkä samanlainen 30g pois. Toisin sanoen kaupan rivistössä pyörän paino on ollut melko lähellä 9,1 kiloa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  22. #742
    Liittynyt
    04/2013
    Viestit
    247
    Jos jotakin kiinnostaa, niin 2017 mallin Specialized Crux Elite X1 painaa 8.7kg. R470 kiekot painaa noin 1850g, eli kiekot vaihtamalla sais ihan hyvin painoa pois. Pyörän koko on 54cm.

  23. #743
    Liittynyt
    03/2003
    Paikkakunta
    Canaduh
    Viestit
    5.127
    Silikooni toimii myos lapivientien tiivisteena, kunhan se letkun kireys on sopiva.

    Miksi muuten CamoN valkkasit 40 cm ohjaustangon crossariisi? Kapea tanko syo ohjattavuutta vaikka silla painoa saastyisikin ja olisi aero.
    6.7 WTF/kg


  24. #744
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti OJ Katso viesti
    Miksi muuten CamoN valkkasit 40 cm ohjaustangon crossariisi? Kapea tanko syo ohjattavuutta vaikka silla painoa saastyisikin ja olisi aero.
    Tottumuksesta. Tykkään suositusta kapeammasta ja sen verran on jo tullut hinkattua maantiepyörällä, että leveä tanko tuntuu todella vieraalta. En ole ihan tältä istumalta kiirehtimässä lähtöviivalle, joten lajinomaiset cyclocross-suositukset ei oikeastaan kiinnosta. Enkä edes hankkinut vielä erikseen mitään, sattui olemaan tuollainen 40cm kompakti lojumassa hyllyssä joten näppäsin sen kiinni. Mutta jotain tuota vastaavaa hiilikuituista siihen vaihtunee ennemmin tai myöhemmin.

    Tänään tuli heitettyä ensimmäinen varsinainen lenkki, yli 3h ja yli 70km jäisillä hiekka- ja asfalttiteillä. Alla kapeat 45Nrth Xerxesit. Mukava peli kaikin puolin. Paljon tietysti riippuu siitä tarkasta olosuhteesta paljonko liukkaus vaikuttaa, mutta nyt taitaa olla painopiste kohdallaan kun ei oikeastaan tarvinnut himmailla PK-vauhtia olosuhteen takia. Eikä haittaa, että SRAM Force 1 HRD -jarrut on tuntumaltaan erittäin selkeät.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  25. #745
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Sanokaas fiksummat että jos nyt päätän ruveta ihan hurjaksi ja haluta crossarin niin miten aloitan sopivan rungon arpomisen? Sopivat maasturin mitat tiedän melko millilleen mutta niistä ei taida paljoa hyötyä tässä olla...
    Foorumitotuuksia vastaan jo vuodesta 2011

  26. #746
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.304
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Sanokaas fiksummat että jos nyt päätän ruveta ihan hurjaksi ja haluta crossarin niin miten aloitan sopivan rungon arpomisen? Sopivat maasturin mitat tiedän melko millilleen mutta niistä ei taida paljoa hyötyä tässä olla...

    http://www.competitivecyclist.com/St...ulatorBike.jsp

    Alkuun sentti pari lyhempää stemmiä, mitä laskuri antaa. Cyclocrossissa se sentti lyhempi voi olla pysyväkin. Satula-tanko dropin tähtää alkuun 5cm ja katsoo, että säätövara riittää n.10cm jyrkemmän stemmin kanssa.

    Eli maantiepyörän mitoituksella liikkeelle. Itse ehkä ottaisin puhtaaseen cyclo käyttöön nyt mieluummin hivenen isomman rungon, jos on kokojen välillä. Isoilla renkailla ja/tai lokasuojilla varpaan osuminen renkaaseen/lokariin on ärsyttävää. Lyhyt stemmi ja nopeampi ohjaus voisi olla myöskin kiva cyclossa.

  27. #747
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.838
    Tosta toe overlapista väännetään usein, mutta totean että jokaisessa omistamassani käyräsarvisessa on tuota ollut=Pieni runko, isot kaviot. Polkimia oppii rytmittämään, menee selkärankaan, eikä jalat osu etupyörään. En koe ongelmaksi.

  28. #748
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.165
    Omassa front-center on 609 mm (koko 56) ja varpaat osuu renkaaseen. Ongelmaa ei normaalisti ole, mutta paikoillaan kikkailussa voi käydä vahinko. Osuma vaatii aika suuren ohjaustangon käännön, eikä sellaista yhtään vauhdikkaammassa ajossa tule tehtyä samanaikaisesti polkien.

  29. #749
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Greycap Katso viesti
    Sanokaas fiksummat että jos nyt päätän ruveta ihan hurjaksi ja haluta crossarin niin miten aloitan sopivan rungon arpomisen? Sopivat maasturin mitat tiedän melko millilleen mutta niistä ei taida paljoa hyötyä tässä olla...
    Ei ne maasturin mitat erityisesti palvele. Jotain peukalosääntöjä voi tietysti yrittää johtaa, mutta käyräsarvisen geometria on kuitenkin melko erilainen maasturiin verrattuna. Miten pitkä olit? Noin 175cm? Sen mittaiselle maantiepyörän sopiva runkokoko on on 53-55 haarukassa valmistajasta riippuen, ja perinteisesti cyclocross valitaan kokoa pienemmäksi kuin ihanteellinen maantiepyörä. Eli cyclocrosseja voisi katsella 52, 53 ja 54 kokoisina.

    Perinteinen cyclocross-suositus perustuu siihen, että pyörää käytetään lajille ominaisesti kaikilla alustoilla neulaspoluilta kestopäällysteelle. Jos tuntuu että omat ajamiset painottuu enemmän tielle kuin metsään, voi valita koon lähempää sitä ihanteellista maantiemitoitusta. Jos tuntuu että pyörä menee metsään, kannattanee valita sieltä cyclocross-suosituksen alapäästä ketteryyden ja käsiteltävyyden takia.

    Emäputken mitoissa on cyclocross- ja maantierungoissa varmaan vähän enemmän hajontaa kuin maastureissa. Sinulla ei varmaan ole tarvetta päästä älyttömän matalaan asentoon ainakaan heti kättelyssä, mutta emäputkien korkeus kannattaa ottaa huomioon yhtenä keskeisenä rungon mittana. Jos alkuun tuntuu että kaikkien emäputket on älyttömän korkeita, pitää huomioida ettei cyclocrossissa ole emäputken alla sitä maasturille tyypillistä 100mm joustovaraa.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  30. #750
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.189
    Sit voi miettiä sitäkin haluaako cyclocrossarin vai olisiko gravel grinder itselle sopivampi ratkaisu.


Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •