HephaGiantFillariElectrobike
Sivu 70 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 60 68 69 70 71 72 80 120 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.071 - 2.100 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #2071
    Itse asiassa semmoinen muistikuva vielä, että toi ko kumi oli jo kolmatta talvea alla. Ekan talven oli edessä kun takana oli nastaton, toisen takana, kolmannen takana ja sitten alkoi raapia.

  2. #2072
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Ainakin tuolla fatbike keskusteluissa tulee jatkuvasti esille renkaan venyminen eli ei lie todellakaan tavatonta...

    Onko muuten sama sisäkumi?

  3. #2073
    Onkohan kellään tietoa matalista ja kapeista talvirenkaista? Mulla on yksi vanha modattu kilpapyörä, jota haluaisin käyttää työmätkapyöränä mutta tila renkaalle on tosi pieni. Nykyisten renkaiden todellinen leveys 24mm ja jonkin verran jää tilaa. En löytänyt rengasvalmistajilta todellisia mittoja renkaiden korkeuksista ja todellisista leveyksistä.

    Kiitän ja kumarran!

  4. #2074
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.679
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anodi Katso viesti
    Onkohan kellään tietoa matalista ja kapeista talvirenkaista? Mulla on yksi vanha modattu kilpapyörä, jota haluaisin käyttää työmätkapyöränä mutta tila renkaalle on tosi pieni. Nykyisten renkaiden todellinen leveys 24mm ja jonkin verran jää tilaa. En löytänyt rengasvalmistajilta todellisia mittoja renkaiden korkeuksista ja todellisista leveyksistä.

    Kiitän ja kumarran!
    Aika nihkeetä voi olla kumeja löytää. Kapea kumi ei muutenkaan oikein talveen sovi. Ei sitä todellista leveyttä voimmillin tarkkuudella ilmoittaa, kun se riippuu niin monesta tekijästä mm. vanteesta, paineesta, jokainen tehtaalta ulos tuleva kumi on hieman erilainen jne. Osta kapein mahdollinen rengas ja kokeile, köyhdyt pari kymppiä.

  5. #2075
    Liittynyt
    07/2002
    Viestit
    2.345
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti maalinni Katso viesti
    Kapea kumi ei muutenkaan oikein talveen sovi.
    En ihan noin varmasti sanoisi. Itselläni oli ennen 32mm, nykyiset 37. Vanhat kulki lumessa mielestäni jopa paremmin. Toki renkaan mallikin muuttui, joten tarkka syy jää arvoitukseksi.

    45nrth Xerxes on 30mm ilmoitettu mitta, pienempiä ei varmaan löydy. Ne ostamalla köyhdyt enemmän kuin pari kymppiä. Tosin Suomi Tyres A10 32mm todellinen leveys oli muistaakseni jonkin verran alle nimellismitan.
    -

  6. #2076
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Lappeenranta
    Viestit
    5.679
    Oma kokemus on, että jäisessä sohjossa leveys on valttia. Alla pyörii 2,25" ice spikerit. Myös nastojen määrä vaikuttaa ääriolosuhteissa ja kapeaan ei niitä nastoja paljoa mahdu.

  7. #2077
    Kiitos kommenteista. Totta on, että sohjossa leveys on valttia. Tuohon ei nyt vaan mahdu leveät. Olen muutamia talvia ajellut ja välillä on kyllä *%&€#tanut kun on vetänyt 5 kilsaa metsätietä upottavassa sohjossa. No nyt työmatka on aika iisi ja lähes koko talven kohtuullisesti aurattuna. Tykkään ajaa juuri tuolla pyörällä kun ajoasento sopii talviajoon ja pyörä on pirun kevyt mutta runko silti jämäkkä. Schwalbella on näemmä winter 30-622 joka voisi mahtua. Ehkä pitää hakea yksi ja tyypata vain...

  8. #2078
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anodi Katso viesti
    Kiitos kommenteista. Totta on, että sohjossa leveys on valttia. Tuohon ei nyt vaan mahdu leveät. Olen muutamia talvia ajellut ja välillä on kyllä *%&€#tanut kun on vetänyt 5 kilsaa metsätietä upottavassa sohjossa. No nyt työmatka on aika iisi ja lähes koko talven kohtuullisesti aurattuna. Tykkään ajaa juuri tuolla pyörällä kun ajoasento sopii talviajoon ja pyörä on pirun kevyt mutta runko silti jämäkkä. Schwalbella on näemmä winter 30-622 joka voisi mahtua. Ehkä pitää hakea yksi ja tyypata vain...
    Aika harvaan maantiepyörään mahtuu yli 28mm rengas. Joihnkin uudempiin menee, mutta vanhempiin tuskin.
    Mikä pyörä on kyseessä?

  9. #2079
    Jep. Se on nishiki competition runko, mutta ilkivallan vuoksi sitä piti modata eli nyt on suoralla tangolla ja mavic open pro vanteilla. Todella nätti ja kevyt teräsrunko...

  10. #2080
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti anodi Katso viesti
    Jep. Se on nishiki competition runko, mutta ilkivallan vuoksi sitä piti modata eli nyt on suoralla tangolla ja mavic open pro vanteilla. Todella nätti ja kevyt teräsrunko...
    Onko se noita komeita -70/80 luvun nishikeitä? Tuohon taitaisi tosiaan 30mm rengas mahtuakkin.

    http://www.pedalroom.com/bike/74-nis...petition-10460


  11. #2081
    Juuri tuo. Ja kävi myös hyvä tuuri. Löysin kellarista romujen seasta juuri 30-622 Schwalbet En edes muista ostaneeni moisia... Ei muuta kun testaamaan.

  12. #2082
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    ^^ Kaukaa takarivistä sivustahuutelijana voi jälleen sanoa, katsokaa kuinka hyvää apua ongelmissaan palstalta saa!
    + 10

  13. #2083
    Joo, ei mahtunut pystysuunnassa Nishikiin 30-622 Schwalbet, nirhasi jarruun kiinni, mutta kaivoin sitten aamulla ennen töihin lähtöä todennäköisesti tuhoutumattoman itäblokin Sport fillarin, johon nuo meni nätisti (siinä kun nishikin continentalin kiekot, jotka ajaa tuossa asiansa). Hyvin kulki, ilma oli raikas ja suu hymyssä.

    Of topic, taitaa olla tässä samanlainen:
    http://oldtenspeedgallery.com/owner-...zech-10-speed/

    Kukaan ei usko, mutta tuo on oikeasti suhteellisen nopea menopeli, aivan mahtava ajaa ja lähes kaikki on alkuperäistä, huoltamatonta, ja vaihteet ja jarrut pelaa kun unelma.

    Hyviä talvipyöräilyjä kaikille!

  14. #2084
    Liittynyt
    11/2016
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4
    Moi kaikille,
    olen nyt muutaman kesän ajellut työmatkapyöräilyä ja päätin tällä kertaa jatkaa myös talven yli. Pyöränä on Nishiki TR-29 bigfoot, jonka Kenda Khan-renkaat ei paljoa tiistai-aamuna lumella pitäneet. Olin hankkinut XXL:stä Studtire-nastarenkaat, koska halvalla sain (tarjouksessa 19,90/kpl). Olin jonkun verran selvitellyt rengaskokomerkintöjä ja tiesin, että hieman epämääräisiä ne ovat, mutta yllättävän pieniltä ko. renkaat näyttävät. Kenda Khanien kokomerkintä on 52-622 (700x50C) ja nastarenkaiden koko on 40-622 (700x38C).

    Kuinka paljon renkaan ulkohalkaisija sekä leveys voivat heittää? En ole vielä verrannut mitan kanssa, mutta nastarenkaat ovat selkä ulkohalkaisijaltaan että leveydeltään selvästi pienemmät. Toki leveyden pitääkin olla pienempi kokomerkinnän perusteella, mutta tuntuu, että eroa on enemmän kuin 12mm.

    Nyt on kolme työmatkaa ko. renkailla takana ja kun en ole ennen nastoilla ajellut, niin täytyy kyllä ihmetellä miten hyvin ne pitävät ainakin ylämäissä ja jarruttaessa, mutkat olen vetänyt vielä varman päälle. Vauhti on toki hidastunut sekä kelin että renkaan halkaisijan pienentymisen myötä ja tietynlainen uraherkkyys noilla renkailla tuo välillä hieman epävarmuutta, mutta eipä mulla suurempaa valittamisen aihetta vielä ole.

  15. #2085
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Elazi Katso viesti
    Kuinka paljon renkaan ulkohalkaisija sekä leveys voivat heittää?
    Ne voi heittää vaikka kuinka paljon eri valmistajilla. Sisähalkaisija on ainoa johon pitää voida luottaa.


  16. #2086
    Tietääkö kukaan, että saaneeko Tampereelta mistään Schwalben teräväkärkisiä alumiinirunkoisia kovametallipiikillisiä nastoja? Ilmeisestikin Schwalben koodi noille on 5508 ( https://www.bike24.com/p2101452.html ). Niitä tylppäkärkisiä tuntuu löytyvän, mutta teräväkärkiset ovat kiven alla (omat puuttuvat ovat luultavasti jossain Pehkusuon kupeessa, muttei jaksaisi lähteä etsimään ).

  17. #2087
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Tommosen nasta jutun hokasin tos männä päiviin ;https://www.prisma.fi/fi/prisma/vara...l-nastatyokalu
    Suolanen hinta tohon linkkisi tuotteeseen tosin.

  18. #2088
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SSGT-92 Katso viesti
    Tommosen nasta jutun hokasin tos männä päiviin ;https://www.prisma.fi/fi/prisma/vara...l-nastatyokalu
    Suolanen hinta tohon linkkisi tuotteeseen tosin.
    Tuossa on tuo työkalu mukana, jolloin sen hinta Saksassakin Suomen alvilla on 10,32€ ja postitus 15€ päälle niin ei tuo Prisman hinta pahalta kuullosta.

    Tosin mistään ei käy ilmi ovatko nuo niitä alumiinirunkoisia teräväkärkisiä nastoja. Kuvahan on vain kuvituskuva eikä välttämättä edusta myytävää tuotetta.


  19. #2089
    mutanaama Guest
    Alumiinirunkoisia saa ainakin tuolta https://www.bike24.com/1.php?content...85,188;page=20, nykyisestä kärjestä ei tietoa.
    Tuo työkalusetti tulee vähän millä nastoilla sattuu, viimeisimmässä toimituksessa oli tasakärkisiä sinkittyjä nastoja.

  20. #2090
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Prismassahan noita voi itse hahmottaa...
    Schwalben suomalaisest katalookist hahmotin et se setti missä se työkalu tulee mukana on teräsnastoilla,onks ne just niitä tylppiä.
    Tieto löytyy samalta sivulta mis on piikkikumit FAQ osio siel alakulmas.https://www.schwalbe.com/ebooks/2017..._Finnish/#/42/
    SSGT-92 muokkasi tätä : 09.11.2016 at 14.22 Syy: lisäys

  21. #2091
    Ainakin Kalevan Prismassa on vain tylppäpäisiä.

  22. #2092
    Liittynyt
    02/2007
    Paikkakunta
    Kouvostoliitos joen mutkas
    Viestit
    1.565
    Luulis noita nastoja saavan jälleen myyjien kautta tilattua,ni sais niitä mitä haluaa.

  23. #2093
    mutanaama Guest
    Teräväkärkisiä alunastoja ei vaan löydy järkevään hintaan, että voisi myydä eteenpäin. Teräksisissä vielä pärjätään.

  24. #2094
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Mittailin renkaita tuossa ja nastoja. Snowshoe xl kumi jossa valmiit nastan reiät niin reiän syvyys noin 4,7mm ja kolmen millin poranterä ei helposti mene nastan reikään.
    Nastat "tikka teräsnastoja" terävällä kärjellä. Paksuus noin juuri yli 3mm ja pituus pohjasta "terän"alkuun 4,3mm. Kanta noin 6,3mm halkaisija.
    Schwalbe alu nasta, tylppä päinen kanta ehkä ihan himppusen pienempi ja runko vastaavasti pidempi mutta voi olla varsinkin kannan osalta mittaustarkkudessa ero. Runko ehkä 0,1mm tms pidempi.

    Kaikki mitat ilman silmälaseja tihrustettu "Mauserilla" ja kerta mittaus. Suuruusluokka siis kuitenkin lie jotain tuollaista.

  25. #2095
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Näpersin noin 120 nastaa paikalleen, meni rauhallisesti asentaen reilu tunti eli 2,5 h (240 nastan reikää oletan että tuossa on) menee minulla yhteen kumiin. Liimana oli Gorilla pikaliima, jos jotain niin liima saisi olla hitaammin kuivuvaa, nyt melkoinen osa ajasta kuluu nastoitustyökalun puhdistamiseen. Ei ihan helpolla pääse kovin hyville palkoille, homma itsessään on helppoa ainakin kun on Snowshoe renkaat joissa reiät valmiina. Reunanappuloihin jotka pieniä menee nastat helposti kun ovat jämäkämpiä, keskinappulan reiän ympärillä enemmän pehmeää kumia niin ei meinaa samalla tavalla imeä pohjalaipan päälle kumia paikalleen.

  26. #2096
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Minä en kyllä liimaa laittaisi uusiin renkaisiin, joissa on valmiit reiät. Omasta mielestäni ainakin gravdalleissa reikä on sellainen ylösalaisin olevan T-kirjaimen mallinen, eli nasta kyllä pysyy siellä ilman liimaakin. Ja kuluneet nastat voi vaihtaa kertaalleen, gorillalla liimattuja ei kyllä enää vaihdella.

    Itse poratuissa reissä liima on kaiketi pakollinen, samoin kuluneita renkaita uudelleen nastoittaessa liima on varmasti ok ratkaisu. ISPeihin taidan kanssa laittaa reunanastat liimalla kiinni, sitä mukaa kun ne sieltä irtoilevat.

  27. #2097
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Juu, vaikuttaisi olevan T-mallinen reikä.

    Pitääpä kokeilla toinen rengas ilman liimaa niin saapi kokemusta siitäkin. Nopeutuu ainakin puolella nastoitushomma.

  28. #2098
    Liittynyt
    08/2015
    Viestit
    322
    Ilman liimaa 240 nastaa noin 1h20min asennus.
    Saapas nähdä onko eroa pysymisen.

  29. #2099
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Roiala Katso viesti
    Ilman liimaa 240 nastaa noin 1h20min asennus.
    Saapas nähdä onko eroa pysymisen.
    Onhan siinä varmasti eroa. Reunimmaiset nastat tuntuvat irtoilevan ispeistä maastossa. Keskellä pysyvät hyvin.

    Laita liimattu rengas eturenkaaksi ja liimaamaton taakse, koska takarenkaan nastat kuluvat ajossa enemmän.

  30. #2100
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Oulainen
    Viestit
    2.184
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Onhan siinä varmasti eroa. Reunimmaiset nastat tuntuvat irtoilevan ispeistä maastossa. Keskellä pysyvät hyvin.

    Laita liimattu rengas eturenkaaksi ja liimaamaton taakse, koska takarenkaan nastat kuluvat ajossa enemmän.
    Oliko sisäänajossa millaiset paineet?

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •