On, esim. tästä, DT:n sivut ei toimi niin ei pysty sieltä linkkaamaan.
No niinpä näyttää!
Nyt vähän harmittaa, että menin hankkimaan FatLabin navat. Noin kolme viikkoa sitten kolusin kovasti nettiä napoja etsien. Silloin törmäsin kaikkialla vain DT:n 190/197 takanapaan. No toivottavasti nuo tulevat piakkoin Saksan nettikauppoihin. Onhan tuo varmasti hinta-laatusuhteeltaan fiksuin napa tällä hetkellä.
Jossain triidissä oli kuva ja maininta kiinan 150mm hiilikuitehaarukasta, mikähän se oli? Onko muita vaihtoehtoja kuin Ican ja White, hintaluokassa alle 200€? Paljon Whiten haarukka painaa?
white (2fat interceptor, lienee sama kuin uudemmissakin) 675g ilman akselia ja suht pitkällä kaulaputkella
http://m.ebay.com/itm/150mm-26er-Fat...d=480786403580
Tuommonen tulee alle 150e tulleineen, veroineen. Itellä ollu 9x135 akselilla pari sataa km käytössä farleyssä. Ei mitään moitittavaa ja painoa oli 565grammaa lyhentämättömällä kaulaputkella.
Toistasataa kilsaa ajetun 1x11 GX systeemin hyvin pidetyn PC-X1-ketjun venymä yltäny jo puoleen%. Ei kai ne jumalauta voi näin nopeesti kulahtaa?
Aika nopsaan on venähtänyt.... Mulla Farleyssä meni ketjut ja rattaat 2000 km:n tienoolla. Jos olisin vaihtanut ajoissa nuo ketjut niin olisin kenties säästynyt rattaiden vaihdolta. Laitoin uudet rattaat AB:n ovaalilla ja huomasin että ketjulinja on ihan mahottoman vino pienimmällä rattaalla. Varmasti aiheuttaa ketjujen ylimääräistä kulumista tuollaisilla kulmilla. AB:n ratas on heidän suositusten mukaan tilattu ja suora ketjulinja eturattaalta osoittaa pakalla 8-vaihteelle (11v vaihteisto, Sramin X1) kun pitäisi osoittaa 6-vaihteelle. Onko porukka kiinnittänyt huomiota tuohon ketjulinjaan kun tuntuu ettei tuosta läskeissä juuri välitetä, luulen että tuo on yksi pointti joka vaikuttaa ketjujen venymiseen ja jopa katkeamisherkkyyteen...
Mikä AB ovaali sulla on?
Katsoitko ketjulinjaa alkuperäisellä rattaalla, oliko se yhtä vinossa?
Tilasin tuossa Farleyn ekaksi läskiksi ja speksailin siihen ovaaliksi AB:n race face boost mallin:
9.6 farleyssä pitäisi olla race face aeffect kammet ja ratas asennettuna väärinpäin (flipped).
Siitä sitten järkeilemällä race face taulukoiden kanssa jossa mainittiin ketjulinjaksi esim. 68.5mm tai 75mm (flipped) --> 6.5mm ero --> 6.5/2 = 3.25mm offsettiä.
AB:n boost mallissa on 3mm offsettiä, joten luulis olevan melko liki tai ei ainakaan luulis olevan kahden rattaan päässä. (ei toki auta jos se on alunperinkin jo tosi vino, kuten läskeissä vissiin saattaa olla, jotta mahtuu isot kumit)
Videoi: https://www.youtube.com/user/t3mppu1
Muuta säätöä: http://t3mppu.kapsi.fi/
Joo, tuo boost mallin ratas on se oikea eli 3mm offsetilla. Itse tilasin tuon 6mm offsetilla olevan, olin liian hätäinen kun vaan nopeasti katsoin vanhaa Racefacen ratasta ja arvioin että kenties tuo offset on tuossa 6mm. 3mm offset rattaalla omassa pyörässä suora rataslinja asettuisi palttiarallaa 7 rattaalle kuten tuossa racefacessa. Tuon boost mallin kun asentaisi toisin päin niin sitten ketjulinja olisi melko lähellä optimia mutta en tiedä mahtuuko se tuolla tavoin asennettuna.
Mielenkiinnolla luen ketjujen kulumisesta.
Rakennan osista läskipyörää. Onko mitään konsensusta siitä, onko 10s kulutuskestävämpi ja huoltovapaampi vs 11s vaihteisto? Vai ovatko molemmat samalla viivalla tässä suhteessa?
Mikäs olisi noin lukema mittariin kun renkaan koko 4.0? jollain laskurilla sain 2394, mutta tuntuisi olevan ehkä vähän yläkanttiin.
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
^Mä laitoin 5.05" renkaalle 2450. Ihan mittasin vanhalla konstilla.
Ajattelin tässä päivittää ICT:n rattaan, että onkos AB:n ja WT:n ovaaleissa jotain isompaa eroa?
Onko mitään niksiä laittaa termospulloa runkolaukkuun, niin ettei kolise runkoon?
^ Joo kiitti vinkistä, piitää tuota kokeilla.
http://www.sportax.fi/product/1212/d...ke-kiekkosetti
Näköjään kotimaastakin saa kohtuuhintaan DT Swissin läskivannesettiä...
Kertokaapas viisaammat kumpi Absoluteblack ovaali ratas kannattaa laittaa Surlyn ICT:en?
Kysyin jo valmistajalta ja sain pari eri sähköpostia, joista toisessa suositeltiin vanhempaa cinch ratasta ja toisessa uudempaa boost 148 ratasta..
Että kumpihan näistä nyt sitten on se parempi?
^Riippuu tarpeesta; noissahan on erona ainoastaan chainline?
Boostilla tulee ratas 3mm ulommas>>lisää tilaa ketjulle/renkaalle+entistä hullumpi ketjulinja keveimmällä välityksellä?
Trek Stachessa on ainakin jo vakionakin Boost compatible nw ratas jossa siis tuo 3mm offset. Tällä ketjulinja menee juuri keskelle pakkaa. Itse laittaisin sen mukaan, mikä on vakiona ollut, flat, 6mm offset tai tuo 3mm offset.
Tässä nyt keskusteltu tuosta rattaasta ja päädytty tuohon 6mm offsetilla olevaan, kun pakka on 11-50 hampainen. Ja jos ei toimi, niin lupasivat vaihtaa toiseen.
Ja kiitokset taas vaihteeksi vastaajille.
Ois kyl kiva päästä testaamaan Pole Taigaa ja verrata keskenään samaan aikaan noita kahta 2017 suuntauksen omaavia fatbikejä. 2017 suuntaushan on enemmän painoa takarenkaan päälle taivutetulla seat tubella tai keskiön taakse "elevated chainstay designs" toteutuksella. Tuossa testissä olisi noi 3 eri design suuntausta. Fillarilehti voisi tehdä kerrankin mielenkiintoisen artikkelin niin tulis varmaan lehtikin ostettua. Testiporukkakin voisi olla totutusta poikkeava.
https://laudalle.wordpress.com/
Kirjanmerkit