Laitetaanpas hieman kokemuksia 45NRTH Wölvhammereista kahden viikon päivittäisen käytön jälkeen (Espoossa).
Itselläni on kokoa 47 Wölvhammerit ja normaalisti kengät kokoa 45. Polkupyöränä Kona Unit jossa 32/15 välitys ja Schwalben Ice Spiker Prot.
Sopivasti jää jaloille tilaa. Kengät eivät ole tiukat mistään ja paksumpaa sukkaa mahtuisi tarvittaessa. Tähän asti olen vain käyttänyt ohuita teknisiä sukkia. Varpaat ovat hieman vilpoiset aamulla töihin lähtiessä, mutta verenkierron lähdettyä liikkelle kengät ovat lämpimät. Kauemman kauppareissun jälkeen (sisätiloissa) lämpenivät jalat huomattavasti. Vedän housujen lahkeet kengänvarsien yli ja kiristän lahkeet siihen. Pidemmän polkemisen jälkeen huomaan, että varren yläosassa sukat kostuvat. Luulisin, että tämä on vedenkestävien housujen lahkeen takia, joka eristää kaiken. Alempana kengässä jalka näyttäisi pysyvän kuivana.
Kengät ovat kaikinpuolin jämäkät ja laadukkaan tuntuiset. Nämä on ostettu ns. käyttöä varten, eli en näe syytä olla varovainen näin jämäkillä kengillä. Pakkaskeleillä eivät tietenkään pahemmin vedä likaiseksi. Kengännauhat ovat liukasta materiaalia ja vaativat hieman totuttelua jos nämä haluaa kiristää kunnolla. Kengännauhan pään saa nätisti jemmaan kengän varren tarraremmin taakse.
Kävellessä kuivalla kelillä tasaisella, huomaan, että kantapää nousee hieman. Tätä voi parantaa kiristämällä naruja keskikohdasta enemmän. Muuten voisin kuvitella, että lisäpohjallinen auttaisi. Ei ole ollut ongelma minulle.
Klossi on upotettu niin, että klossi on tasossa kengän pohjan kanssa (polkimet minulla Shimano SPD M520). Näin klossi ei häiritse kävelyä tasaisella. Mutta, nyt kun lunta tulee reilusti, täyttyy klossin kolo nopeasti lumella muodostaen kuhmun siihen kohtaa kengänpohjaa. Seurauksena kengän pito kärsii. Taidan kokeilla avoimilla polkimilla miltä tuntuisi. Wölvien mukana tulee läpät jotka voi ruuvata klossien koloihin. Näin kengät toimivat talvikenkinä hienosti.
Yleisesti minulla ei ole pahaa sanottavaa Wölvhammereista. Hinta on kova, mutta tälle saa vastinetta. Parhaat kengät jotka olen tähän asti omistanut.
Kirjanmerkit